Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning, frysningar

CPU: AMD Phenom II X4 955 BE 3,2 GHz 8 MB
Grafikkort: AMD Radeon HD 6850
PSU: 500w
Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3
RAM 4gb 1333mhz

Tjenare grabbar. Har nu överklockat både CPUn och grafikkortet efter att ha införskaffat Guild wars 2 för att få lite mer fps när man spelar.
Jag överklockade grafikkortet och CPUn med Graphics och CPU overdrive i AMD vision control center. CPUn överklockade jag från 3.2 till 3.6, och enligt AMD efter deras auto tune kan jag överklocka till max 4,0 ghz vilket jag tycker låter väldigt mycket med tanke på dem problemen jag har redan vid 3.6. GPUn klockade jag från standard 775mhz till 850 mhz samt minnesklockan från 1000 till 1100mhz.

Efter ett tag inne i spelet kanske efter en timme drygt märker jag att grafiken buggar upp sig. När jag ändrar kameravinkel dyker konstiga polygon objekt upp på skärmen och sedan fryser spelet och jag får upp en pop up i aktivitetsfältet att mina graphic drivers har återställt sig. Det är nu jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra. Är det PSUn det är fel på när det gäller strömförsörjning eller är det temperaturen på CPUn eller GPUn som sabbar det? Temperaturen på GPUn brukar ligga på 55-67 när den arbetar som mest i spel och CPUn på 60-70 efter överklockning i spel. Ska jag höja volten till gpun eller cpun? Har en bild här som visar lite extra för er som kan.

http://www.fuskbugg.se/dl/pD6deu

Permalänk

Säker på att GPUn bara ligger på 70c efter clock i 100% load? Låter otroligt.

Tror dessutom att 70c för en AMD är mer än vad dom klarar.

Tror även att AMDs egena programvara ej kan clocka CPUn som sej bör.

Permalänk

Öka spänningen till GPU så löser det sig nog. Om du inte kan det eller om temperaturerna blir för höga får du sänka klockningen på grafikkortet istället.

Jag har också hört att många AMD processorer throttlar vid 72 grader. Kolla om det gäller även din.

Permalänk
Medlem

du skall inte vara över 62 grader.
håll dig på 60, men desto bättre under.
Har du en eftermarknads kylare? annrs kan det bli svårt att klocka.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Hur mycket bör jag öka spänningen på GPUn då isåfall? Jag har då inte märkt att cpun throttlar, om du då menar att den sänker hzen vid uppnådd temperatur.