Asus lanserar PB278Q – ny 27-tummare med PLS-panel och 2 560 pixlar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Quna:

Kalla inte mig för "alla" är du snäll. Vill du prata generellt - citera inte någons inlägg, skriv ett eget.

Min poäng var att om skärmar gjordes med högre uppdateringsfrekvens än dagens 60 Hz, om det så bara rör sig om 75-85 Hz, är detta bara positivt.
Det måste inte nödvändigtvis innebära just 120 Hz, utan i största allmänhet en ökning från den aktuella standarden, som i mitt tycke är för lite.

Jag håller inte med dig heller. Det blir visst en markant visuell skillnad om uppdateringsfrekvensen är högre. Skulle alla som har köpt en 120 Hz-skärm bara inbilla sig menar du?

Det jag vill säga är att du känner skillnad på 60fps på en 120hz och en 60hz skärm de va det jag menade.

Jag har ju 120hz skärmar så vaför skulle jag säga att man bara inbillar sig ^^

Tror vi missuppfatta varandra lite.

Det går ju att få 75hz på många normla skärmar men dock i mycket lägre upplösning.

Hoppas vi förstår varandra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle nog säga att en sådan skärm skulle nog kosta 40k + med 4k format och VA + 120hz ^^

Men skulle nog tänka mig en 2560x1600 120hz VA-panel 30 tums för 25k hade jag lätt investerat i :)=

vet, men om några år så kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

fin skärm att se på film på, hade inte köpt till något annat.

Permalänk

För mig hade dom gärna fått dra av en hundralapp eller två på priset och skippat högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

För mig hade dom gärna fått dra av en hundralapp eller två på priset och skippat högtalarna.

Brukar inte heller vara något större fan av högtalare på skärmar faktiskt, men kom på nyligen att man faktiskt får möjligheten att koppla in ett Xbox 360 (t. ex) och spela på med ljud utan problem, något som kan vara krångligt om man inte har inbyggda högtalare i skärmen. 200 kr~ extra kan det vara värt, tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det jag vill säga är att du känner skillnad på 60fps på en 120hz och en 60hz skärm de va det jag menade.

Jag har ju 120hz skärmar så vaför skulle jag säga att man bara inbillar sig ^^

Tror vi missuppfatta varandra lite.

Det går ju att få 75hz på många normla skärmar men dock i mycket lägre upplösning.

Hoppas vi förstår varandra

Nu hänger jag med betydligt bättre ^^

Ja, det uppstår ju lätt missförstånd på just forum. Det är sånt man får räkna med ibland, men det är tur att vissa av oss kan inse detta och rätta till det.

Som jag har skrivit tidigare önskar jag verkligen att det kom ut en skärm med IPS-panel, 1920x1200, 120 Hz, Pivot och snabb responstid. Det ser mörkt ut på den fronten, tyvärr. De här nya skärmarna är säkert jättefina och bra, men det är inte högre upplösning som är intressant för min egen del. Jag tycker att det räcker gott och väl med 24" och just 1920x1200. 16:9 har aldrig varit min grej.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Dyr, och inte ens 120Hz...

Nu är den ju kanske inte byggd för att vara den ultimata FPS-skärmen, vilket ingen IPS-skärm utger sig för att vara.
Detta är en skärm för professionella användare eller för de som sysslar med mer bildbehandling än spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rufs:

Många i denna tråd slänger ur sig åsikter helt utan verklighetsförankring. 5490:- är i själva verket jättebilligt som utgångspris på denna skärm. Nu har jag redan en 2560x1440-skärm som jag är mycket nöjd med, men annars hade detta varit en väldigt intressant skärm.

Sjukt billigt vet jag inte, men det är ett mycket konkurrenskraftigt riktpris. Dessa priser brukar (inte alltid, men ofta) sjunka en bit, precis som du antyder.

Permalänk
Medlem

Varför gnäller folk på en skärm för professionellt bruk att den inte har 120Hz?
Vill man ha sina dåliga färger och rappa frekvens är det bara att hålla sig till de billigare skärmarna med panel ämnade för det.

Den är inte tänkt till att spela CS i 100fps på, den är tänkt att visa färger korrekt för t ex bildredigering, men inte ens då är den egentligen bra då sRGB inte är den färgrymd man kör då, snarare AdobeRGB eller CMYK om man arbetar med tryck t ex.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Fortfarande vill inte priset dyka under 5000-strecket. Jag vill se PLS/IPS i upplösningen 2560x1440 och 27 tum för 3000 innan jag tänker köpa ny skärm.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludric:

Nu beror det ju dock på vad man använder skärmen till majoriteten av tiden, men använder man datorn till att mestadels spela och kolla film skall man givetvis ha 16:9. Vet man dock med sig att man skyr film och spel likt pesten bör man kanske gå på en 16:10 istället. Likadant om man är ute efter en skärm att redigera film/foto eller knacka kod på.

Olika användingsområden helt enkelt.

Problemet är att det inte finns något annat än 16:9 nu för tiden. Det är skit skönt att ha flera skärmar då hantering av fönster blir enklare än en stor men det blir ganska mycket vridande på huvudet med 16:10 skärmar. Med 16:9 blir det bara värre.

Önskar någon ville tillverka högupplösta 4:3 skärmar. Skulle vara skit bra med 16:10 i mitten och två lika höga 4:3 vid sidan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODDNAME:

Vill man ha sina dåliga färger och rappa frekvens är det bara att hålla sig till de billigare skärmarna med panel ämnade för det.

dåliga färger ?
vilka TN skärmar i 120hz har du testat?

Samsung S27A950D har färger i nästintill referensklass med felavikelser från 1- 4 CIE94
under 3 på felavikelserna klassas som referens.
jag har kalibrerat den själv.

nej det är lite surt att IPS tekniken är för långsam för 120hz
ang bildkvalitet så finns det inget behov av en bättre då jag sitter med en grym skärm redan.
det enda man hade önskat är en högre upplösning.

Samsung S27A950D är en sunkig TN skärm men har färger som en dyrare IPS
det är det som gör att den står ut från mängden av andra 120hz skärmar
köp bara!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

Mycket bra att det kommer alternativ till 1080p ! kanske man kan uppgradera om 1 år

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludric:

Nu beror det ju dock på vad man använder skärmen till majoriteten av tiden, men använder man datorn till att mestadels spela och kolla film skall man givetvis ha 16:9. Vet man dock med sig att man skyr film och spel likt pesten bör man kanske gå på en 16:10 istället. Likadant om man är ute efter en skärm att redigera film/foto eller knacka kod på.

Olika användingsområden helt enkelt.

Dröjde hela 15 inlägg innan en 16:10 anhängare började spama tråden med sitt struntprat. Måste vara rekord.

Ja. Behåll du din 1920x1200 skärm istället. Det är ju så mycket bättre än 2560x1440 om du ska redigera film/foto eller knacka kod. Man slutar aldrig att förvånas över vissa människors logik. Men vi kan fortsätta den diskussionen här.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

dåliga färger ?
vilka TN skärmar i 120hz har du testat?

Samsung S27A950D har färger i nästintill referensklass med felavikelser från 1- 4 CIE94
under 3 på felavikelserna klassas som referens.
jag har kalibrerat den själv.

nej det är lite surt att IPS tekniken är för långsam för 120hz
ang bildkvalitet så finns det inget behov av en bättre då jag sitter med en grym skärm redan.
det enda man hade önskat är en högre upplösning.

Samsung S27A950D är en sunkig TN skärm men har färger som en dyrare IPS
det är det som gör att den står ut från mängden av andra 120hz skärmar
köp bara!

Betraktningsvinklar. Man kanske inte alltid tänker på det men det gulnar ofta lite ut mot hörnen när man sitter rakt framifrån. Man kan inte vara rakt framför hela skärmen samtidigt, framförallt inte en 27" skärm.

Permalänk
Medlem

Klart att man skulle vilja ha en 120 Hz skärm. När alla hade CRT skärmar fanns det väl inte många som körde i lägre än 100 Hz och nu med de nya moderna skärmarna har det gått back ner till 60 Hz.

Permalänk
Skrivet av CGD:

Klart att man skulle vilja ha en 120 Hz skärm. När alla hade CRT skärmar fanns det väl inte många som körde i lägre än 100 Hz och nu med de nya moderna skärmarna har det gått back ner till 60 Hz.

Ehm, körde man samma upplösning i spelen som ute i operativsystemet så var det väldigt få skärmar som klarade 100Hz.
Hade själv en nittontums Diamondtron, den klarade 1280@100Hz. De enda andra som gjorde det var dyra Sony- och Eizomodeller, samt många 21-tummare då.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

dåliga färger ?
vilka TN skärmar i 120hz har du testat?

Samsung S27A950D har färger i nästintill referensklass med felavikelser från 1- 4 CIE94
under 3 på felavikelserna klassas som referens.
jag har kalibrerat den själv.

Ja, den är väl tydligen kalibrerad från fabrik men det förändras ju med tiden ändå så det är inte så enormt värdefullt egentligen.
Sen är det givetvis noll vinkel mellan kalibratorns öga och skärmytan som visar den och den färgen.
Lite annat när man sitter som människa på normalt avstånd och tittar mot olika delar av skärmen...

Skrivet av pg_ice:

nej det är lite surt att IPS tekniken är för långsam för 120hz
ang bildkvalitet så finns det inget behov av en bättre då jag sitter med en grym skärm redan.
det enda man hade önskat är en högre upplösning.
.....)

Fast nu finns det ju en 120-hertzskärm att köpa från Korea, det vet nog även du om du tänker efter med tanke på hur aktiv du är på forumet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Om den har låg input lag och ingen tinting så är den vara högst intressant!

Skrivet av 'Jonte[YoT:

Fast nu finns det ju en 120-hertzskärm att köpa från Korea, det vet nog även du om du tänker efter med tanke på hur aktiv du är på forumet.

Inte för att din kommentar var riktad till mig men jag är intresserad. Hur har det gått med dem? Jag antar att du tänker på skärmarna som man måste ställa om för att nå den hastigheten, iaf behövde man det förut. Dessutom så skulle det vara av varierande kvalitet men många amerikaner som köpte var nöjda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Hej!

Har en fråga.. är det inte 120hz på IPS skärmarna idag eller? Är det bättre att satsa på en bra TN panel med 120hz?

Ska använda den till spel och film.

Tack på förhand!

/D