Asmedia anklagas stulit USB 3.0-design från konkurrenten VIA

Permalänk
Medlem

om det skulle bli produktions stopp för USB3.0, finns det läge för Thunderbolt å komma starkt på marknaden då kanske?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

om det skulle bli produktions stopp för USB3.0, finns det läge för Thunderbolt å komma starkt på marknaden då kanske?

Vem eller vilka äger thunderbolt patenten då?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vem eller vilka äger thunderbolt patenten då?

Intel har jag för mig.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är faktiskt ett väldigt stort problem med piratkopierad hårdvara. Det kostar industrin mångmiljardbelopp varje år. Större elektronikföretag testar känsliga komponenter som köps in för att kontrollera att de är äkta. Det är till exempel inte ovanligt att äldre kretsar löds bort från skrotad elektronik och tvättas för att säljas som nya. Finns även exempel på när billiga komponenter märks om som dyrare och det behöver inte ens vara samma saker. Såg ett exempel i en tidning när någon kapslar om dioder och sålde dem som IC-kretsar... Sen har vi ju kopior på större saker. Googla på Hiphone så får du se.

Intressant inlägg men de fetade exemplen tycker jag mest framstår som 'helt vanligt' bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vem eller vilka äger thunderbolt patenten då?

Intel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Tänk vilka fina produkter tillverkare kunde ha gjort om de koncentrerade sig på produktionen istället för att bli avundsjuka på varandra. Jag kan slå vad om att priserna skulle bli bättre för oss konsumenter också...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Stulit = tagit en fysisk produkt?

Det är så jävla svårt att hålla koll när media- och patentbolagen slänger ordet kring sig.

Saker är inte enda med värde.
Allt som människor framställt är saker, intellektuella saker med intellektuellt värde.
Är man för korkad för att inse att man inte behöver kunna se och ta på saker och ting för att de ska existera så har man ingen rätt att uttrycka sig i saken.

Permalänk
Medlem

Bruce Willis stämmer ju Apple = mega win

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av danedi:

VIA's implementation av UHCI och XHCI klarar mer än 25megabyttor per sekund. Vart har du fått detta svammel ifrån? Med tanke på att både intel och VIA sammarbetat på USB3 standarden XHCI och båda använder nästan identiska kretsar så börjar jag tro att du pratar i nattmössan. Anledningen till att sno USB3 implementationen från VIA är att slippa bry sig om att gå genom OHCI processen en gång till. En sån mardröm innan SiS, ULI/ALI, Nvidia, AMD, ATI, SuperMicro, Microsoft, Nokia, Nikon, Kodak, HP, Sun och alla de hundratals andra kom överens.... Tog flera år. Nej tack.

Jag antar att det är mitt inlägg du besvarar. Citera gärna; det var en ren slump att jag såg det här svaret. Jag har ett PCIe-anslutet USB 3.0-kort baserat på en VIA-krets. Det klarar ca 25 MB/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Saker är inte enda med värde.
Allt som människor framställt är saker, intellektuella saker med intellektuellt värde.
Är man för korkad för att inse att man inte behöver kunna se och ta på saker och ting för att de ska existera så har man ingen rätt att uttrycka sig i saken.

Att även immateriella saker har värden förstår jag med, och förmodligen även de flesta som läser det här. Dock så är det inte stöld per definition om saken du snor inte längre är tillgänglig för ägaren. Det är därför jag blev förvirrad när jag läste artikeln. "Stulit" är med i rubriken men de har alltså inte stulit designen utan inkräktat på VIAs patent.

Och tänk på att vara lite trevligare nästa gång.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Piratkopierad hårdvara?

Ja? Det sker massvis med sådana kopieringar.

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Saker är inte enda med värde.
Allt som människor framställt är saker, intellektuella saker med intellektuellt värde.
Är man för korkad för att inse att man inte behöver kunna se och ta på saker och ting för att de ska existera så har man ingen rätt att uttrycka sig i saken.

Och kanske om man är för korkad för att inse att det inte måste vara stöld för att vara fel också, eller vad tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är faktiskt ett väldigt stort problem med piratkopierad hårdvara. Det kostar industrin mångmiljardbelopp varje år. Större elektronikföretag testar känsliga komponenter som köps in för att kontrollera att de är äkta. Det är till exempel inte ovanligt att äldre kretsar löds bort från skrotad elektronik och tvättas för att säljas som nya. Finns även exempel på när billiga komponenter märks om som dyrare och det behöver inte ens vara samma saker. Såg ett exempel i en tidning när någon kapslar om dioder och sålde dem som IC-kretsar... Sen har vi ju kopior på större saker. Googla på Hiphone så får du se.

Haha, det där känner jag igen.
Efter tvättningen försöker de också förstärka texten så ett bra test är att man oftast kan "tvätta" bort den nya texten på processorerna om de är falska.
Och ibland blir det ännu mer fel. Jobbade på ett företag med att montera komponenter som råkade ut för en batch med CPUer som inte fungerade som de skulle, och då de försökte få tag på tillverkaren visade det sig att just den modellen kretsen sa sig vara inte fanns.

Men ditt exempel här är inte så bra. Ett bättre exempel är när fabriken som till exempel tillverkar minneskort stänger för kvällen smyger sig lite arbetare in och kör några extra batches av de komponenterna/råvarorna som under dagen blev kasserade för de inte höll måttet. dessa brukar kunna identifieras på att deras serienummer och datum inbrännt i chippet inte är av vettig storlek. Läste om någon som köpt en batch Corsair-minneskort för några år sedan som råkade ut för att en sådan batch dessutom antagligen hade hamnat med de reguljära batcharna, och han därmed hade fått en batch med skitkort genom officiella kanaler.
Detta är piratkopiering eftersom fabriken i praktiken bygger och säljer kretsar identisk till hårdvara och märkning som Corsair, men utan Corsairs tillstånd.

Edit:
Och som så många andra påpekat så är det stor risk att detta inte har med patent att göra (i.e. specifika tekniker) som att göra med design (i.e. hur kretsen ser ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja? Det sker massvis med sådana kopieringar.

I detta fall låter det ju mer som om de stulit hårdvaru-designen, alltså "firmware" koden, vilka de ifrån har byggt en egen ASIC.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

undra hur långt vi skulle hinna med teckniken om det inte gick göra patent på så löjliga saker. fler som kan jobba och testa nya saker men kan förstå att någon vill ha lön också. men jag tycker att patent är lite för stark

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

undra hur långt vi skulle hinna med teckniken om det inte gick göra patent på så löjliga saker. fler som kan jobba och testa nya saker men kan förstå att någon vill ha lön också. men jag tycker att patent är lite för stark

Håller helt klart med

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless