Datorn startar upp men jag får ingen bild på skärmen

Permalänk
Avstängd

Datorn startar upp men jag får ingen bild på skärmen

Hej. Mitt moderkort (Asus P8Z77 Deluxe) är nu ikopplat tillsammans med i5 processor, 2 minnes moduler, 650W nätagg och ett grafikkort.

Här är problemet:

1. Jag startar datorn
2. Allting går igång som det ska, fläktar, hårddisk, grafikkort, processor osv osv.
3. "CPU_LED" Lampan lyser Konstant rött ljus från och med uppstart.
4. Samtliga kablar är i ATX, 8 pin samt allt annat kablage.

Jag har testat:
Ta ur grafikkortet = ingen skillnad
Ta ut 1 ram minne = ingen skillnad
Flytta runt ram minnen till andra slots = ingen skillnad
Kontrollerat alla kablar = ingen skillnad

Vill tillägga att moderkortet, minnen, processor, grafikkort, hårddisk Allt är nytt.

Vad mer kan jag göra?

Vad mer kan jag testa?

Permalänk

Prov koppla ut allting utom moderkort, ett ram-minne och processor och starta upp.

Om det fungerar:
Prova sätta in en komponent i taget tills du hittar den som felar/trasig.

Om det inte fungerar:
Byt ram-minne, fungerar det fortfarande inte har du fel på moderkort eller processorn.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem

Har du satt i 8 pin kabeln till processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Har du satt i 8 pin kabeln till processorn?

det har han.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Får du du fram bios på skärmen ? Har du testat en annan skärm ?

Permalänk

Har du anslutit ev strömkabel till grafikkort ?

Permalänk

Hm...anar att man glömt ström försörjningen till grafikkortet !

Permalänk
Medlem

skärmen går i sleepmode. testat 3 skärmar med olika anslutningar (dvi, vga, hdmi). Ingenting visas på skärmen. all ström är kopplad. Provat utan grafikkort och anslutit i moderkortets vga och dvi anslutningar, ingenting händer. Provat med endast minnen å processor också.

Permalänk

Du har inte råkat missa någon moderkortsdistans så att den kortsluter moderkortet ? Inte så vanligt...men det händer !

Permalänk
Medlem

fanns 9 distanser, 9 hål och 9 medföljande skruvar. Alla sitter på plats.

Permalänk

Skulle vara bra å veta fullständiga namnet på moderkortet !

Permalänk
Medlem

Asus P8Z77-V PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzone:

Asus P8Z77-V PRO

Kopplat skärmen i rätt kontakt?/Provat köra i moderkortet och kollat så att inte det kör på inbyggt.

Permalänk
Medlem

Har testat utan grafikkort i moderkortet portar dvi och vga. båda vga på grafikkortet samt hdmi. Har även kört med bara 1 minne i den rekommenderade slotten och prolle. men får inte upp nånting på skärmen/skärmarna.

Skall tillägga att när jag satte ihop datorn första gången funka allt prima men sedan bara dog. Fick bytt moderkortet och nu är det som det är ...

Permalänk
Medlem

Hej! Det är rätt länge sen du hade det här problemet. Tänkte bara kolla om du hade löst drt och i så fall vad det var för fel. Hoppas du kommer ihåg då jag har också råkat för samma problem. Tacksam för svar.
Mvh
Kave

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - ASUS Z97 Pro WiFi AC - Intel Core i7 4970K 4.0 GHz - Corsair 16GB CL9 1866MHz VENGEANCE PRO Red - Gigabyte RTX 2060 Super - Corsair RM800W 80+ Gold - Corsair H80i - Samsung SSD EVO 970-Series 2TB - Win 10 Pro -64bit

Permalänk
Medlem

CPU_LED = Skadat socket. Eller kan vara skadat CPU pins.
Din moderkort socket måste vara skadad det är bara att RMA returera till asus.