Väsande GTX 670, har jag rätt till retur?

Permalänk
Medlem

Väsande GTX 670, har jag rätt till retur?

Hej hopp!

Det är så att mitt Asus Gtx 670 DirectCU2 ger ifrån sig ett väsande ljud som jag antar är någon form av coilwhine eftersom det ej är fråga om missljud från fläktarna. I största allmänhet låter det inte jättemycket, men desto högre FPS en applikation har desto mer påtagligt blir ljudet. I vissa benchmarks kan det bli väldigt påtagligt.

Betér sig alla grafikkort såhär, är det något man bör räkna med? Har jag rent av rätt att returnera kortet till butiken?

Jättetacksam för svar. Ha en skön dag!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Skrivet av Wladir:

Hej hopp!

Det är så att mitt Asus Gtx 670 DirectCU2 ger ifrån sig ett väsande ljud som jag antar är någon form av coilwhine eftersom det ej är fråga om missljud från fläktarna. I största allmänhet låter det inte jättemycket, men desto högre FPS en applikation har desto mer påtagligt blir ljudet. I vissa benchmarks kan det bli väldigt påtagligt.

Betér sig alla grafikkort såhär, är det något man bör räkna med? Har jag rent av rätt att returnera kortet till butiken?

Jättetacksam för svar. Ha en skön dag!

Du kan säkert få byta kortet mot ett nytt. Jag hade liknande problem med mitt 7970 DCII, och det fick jag byta utan krångel. Beror säkert på hur välvilligt inställda butiken är dock. Häva köpet lär dock vara svårare.

Permalänk

Köpte du kortet online?

Permalänk
Medlem

Dustpuppy: OK, skönt att veta att andra fått returnera av samma orsak!

Monkeyapa: Nej, jag köpte kortet i en lokal butik.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Wladir:

Hej hopp!

Det är så att mitt Asus Gtx 670 DirectCU2 ger ifrån sig ett väsande ljud som jag antar är någon form av coilwhine eftersom det ej är fråga om missljud från fläktarna. I största allmänhet låter det inte jättemycket, men desto högre FPS en applikation har desto mer påtagligt blir ljudet. I vissa benchmarks kan det bli väldigt påtagligt.

Betér sig alla grafikkort såhär, är det något man bör räkna med? Har jag rent av rätt att returnera kortet till butiken?

Jättetacksam för svar. Ha en skön dag!

Ett lågt whine som blir påtagligt vid 100+ FPS är tyvärr inte ovanligt, och inget man ska räkna med försvinner vid byte till ett annat grafikkort heller. Det kan nämligen orsakas av mycket annat än bara grafikkortet, jag har varit med om att även moderkort, nätagg och till och med en dåligt skärmad kabel orsakat exakt detta, och att exakt samma symptom dykt upp med tre olika grafikkort.

Lättast är det att helt enkelt lägga in en FPS-cap som ligger ca 5 FPS högre än skärmens Hz, detta löser oftast problemet. VSync fungerar förstås också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync