Asetek och Coolit i patentstrid om slutna vattenkylningssystem

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Oj, jag hoppas att du trollar.

Hoppas du inte är dum! Det ligger ju i nordamerika.

Permalänk
Skrivet av Simpledream:

Hoppas du inte är dum! Det ligger ju i nordamerika.

Och sedan när är nordamerika=USA?
Är Mexico också USA då?
Eller är Asien ett land likaså?

Iom. att poängen var att man stämde i en domstol i USA men företaget var kanadensiskt.....

Så.... jo, jag undrar fortfarande om han trollade. Tydligen inte. Och han har kompisar.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adriankarlsson:

Oj, jag hoppas att du trollar.

Nej jag trollar inte, hoppades dock på att han "trollade"

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Men Blupparen, Canada ligger i Amerika!

Hehe jo det vet jag ;). Men när man pratar om något amerikanskt så brukar man mena något från USA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Oj, jag hoppas att du trollar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerika

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Ok, förstår inte riktigt vad du menar med det? Nordamerika är en världsdel, inget konstigt. Men i dagligt tal är Amerika inte nord-amerika, utan det är menat USA.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Ok, förstår inte riktigt vad du menar med det? Nordamerika är en världsdel, inget konstigt. Men i dagligt tal är Amerika inte nord-amerika, utan det är menat USA.

AMERIKA är en världsdel, NORD-AMERIKA är en kontinent. Enbart för att klargöra, inte för att förarga eller något sådant.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adriankarlsson:

Ok, förstår inte riktigt vad du menar med det? Nordamerika är en världsdel, inget konstigt. Men i dagligt tal är Amerika inte nord-amerika, utan det är menat USA.

USA är USA.. Amerika är inte USA utan en kontinent dock kallas innevånarna i USA för amerikaner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Men Blupparen, Canada ligger i Amerika!

Jag tror de menar USA'nsk domstol

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Hjälpsam

Tycker inte att det är patenthöjd på att integrera pump block och behållare, känns mer som att man väljer att konstruera på ett visst sätt.
Men jag är ingen patentingenjör så jag vet inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker inte att det är patenthöjd på att integrera pump block och behållare, känns mer som att man väljer att konstruera på ett visst sätt.
Men jag är ingen patentingenjör så jag vet inte.

Kan man patentera en fyrkant med en rund knapp på så kan man väl patentera det

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Okunnigheten i den här tråden är slående.

Det är inte ett patent på en rektangel med rundade hörn eller scrollning med fingret på en touchskärm, det är ett konstruktionspatent. Förstår folk verkligen inte skillnaden?

Så du menar att Apple stämde Samsung av någon annan anledning än just konstruktionen?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Så du menar att Apple stämde Samsung av någon annan anledning än just konstruktionen?

En del av stämningen rör mjukvara. En annan del rör design. Inget av stämningen, vad jag vet, handlar om konstruktionspatent.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av badmanswe:

AMERIKA är en världsdel, NORD-AMERIKA är en kontinent. Enbart för att klargöra, inte för att förarga eller något sådant.

Fel i båda dina påståenden.
Nord-Amerika är en kontinent och en världsdel. Sedan finns även syd-amerika. Amerika i sig är bara ett land, förkortning av United States of America. Enbart för att klargöra.

Anywho... Att påstå att Kanada är Amerika är fortfarande fel, och där jag började min mening. Så såvida ni inte påstår att Kanada är Amerika och följer under amerikansk lag så är diskussionen och era åsikter onödiga. Då de-facto Kanada är ett eget land. Men det är roligt vad folk gärna hakar upp sig på här på familjeliv... Nej, jag menar flashback... Nej, jag menar sweclockers.

Var är gilla-knappen?

Och för att ytterligare förtydliga varför jag inte kallar kontinenten för Amerika, kallar ni eran egen kontinent för Eurasien? som är den korrekta bedömningen om man går efter Amerika som en kontinent också.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En del av stämningen rör mjukvara. En annan del rör design. Inget av stämningen, vad jag vet, handlar om konstruktionspatent.

Men någon har ju konstruerat designen och mjukvaran, eller hur?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Men någon har ju konstruerat designen och mjukvaran, eller hur?

Mjukvarupatent är rent praktiskt tankepatent, dvs du patenterar en funktion i stället för en implementering eller konstruktion vilket är rent vansinne enligt mig. Dessa patent finns ej heller här i Sverige, och är väldigt begränsade inom EU. Designpatent finns ej heller i Sverige, då dessa faller under mönsterskydd. Du kan helt enkelt inte skydda för generella och breda definitioner vilket är fullt möjligt i USA, Japan och Sydkorea.

Mjukvarupatent är en styggelse enligt majoriteten av utvecklare och programmerare, då det rent praktiskt innebär att du kan patentera ideér och förbjuda andra att använda dem. Detta kan kringgås med konstruktionspatent, så länge du faktiskt inte kopierar ett original utan i stället bygger det från grunden (se t.ex IBM PC vs. Compaq på 80-talet för ett exempel på detta). Mjukvarupatent ska helt enkelt inte existera, då dem gör utveckling av ny mjukvara nästintill omöjlig utanför de företagen som redan har patenterat viss funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Men någon har ju konstruerat designen och mjukvaran, eller hur?

Det jag skrev om okunnigheten kvarstår.

Det är skillnad mellan ett konstruktionspatent och ett designpatent. Det är skillnad mellan ett konstruktionspatent och ett mjukvarupatent.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Fel i båda dina påståenden.
Nord-Amerika är en kontinent och en världsdel. Sedan finns även syd-amerika. Amerika i sig är bara ett land, förkortning av United States of America. Enbart för att klargöra

Du påstår att jag har fel, då menar du alltså att nationalencyklopedin har fel http://www.ne.se/amerika?

Verkar vara du som har fel.
Har du nån källa som styrker ditt påstående så visa gärna den.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det jag skrev om okunnigheten kvarstår.

Det är skillnad mellan ett konstruktionspatent och ett designpatent. Det är skillnad mellan ett konstruktionspatent och ett mjukvarupatent.

Det var ett skämt från min sida. Sluta tjafsa om "okunnighet" hit eller dit nu. Du har ingen aning om vad jag har för kunskaper.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Det var ett skämt från min sida. Sluta tjafsa om "okunnighet" hit eller dit nu. Du har ingen aning om vad jag har för kunskaper.

Jag kan bara utgå från vad du skriver och det du skriver exploderar inte med kunskap om skillnad mellan olika patent. Ska jag anta att folk som har fel egentligen kan sina grejer, men skämtar? Skriv rätt eller hitta på bättre skämt så lovar jag att sluta kalla dig okunnig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag kan bara utgå från vad du skriver och det du skriver exploderar inte med kunskap om skillnad mellan olika patent. Ska jag anta att folk som har fel egentligen kan sina grejer, men skämtar? Skriv rätt eller hitta på bättre skämt så lovar jag att sluta kalla dig okunnig.

Vad är det som säger att du har rätt då? Har du några källor på det du påstår i den här tråden? Jag ska inte påstå att jag på något sätt är insatt i hur patentlagarna ser ut på "den andra kontinenten", annat än det lilla jag har blivit informerad om här på Sweclockers. Då de flesta här på forumet förmodligen inte har läst företagsjuridik så är nog kunskapen bristfällig i de flesta fallen också. Allt annat är högst subjektivt, så vem har rätt?

Angående mina skämt, tja, allt är ju relativt

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Vad är det som säger att du har rätt då? Har du några källor på det du påstår i den här tråden?

http://www.uspto.gov/patents/index.jsp
http://en.wikipedia.org/wiki/Software_patent

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Strejkade Google igår eller?

Jag visste redan att det fanns uppgifter om detta, tyckte bara att det var roligt att bråka med dig lite eftersom du hävdar att alla andra är så "okunniga".
Att du vet hur man 'googlar' och kan ta fram länkar visar absolut ingenting om dina egna kunskaper, tyvärr. Dessutom är inte wikipedia en särskilt pålitlig källa heller, då vem som helst kan gå in där och skriva vad de vill. Hur var det nu med kunnigheten?

Om du nu anser dig vara så mycket kunnigare i ämnet kan väl du förklara i detalj vad allt det här innebär? Upplys gärna oss okunniga, eller läste du bara innantill på dessa ställen?

Tillbaka till ämnet: Hur det än går i det här ärendet är min fråga; kommer det att påverka oss konsumenter på något sätt?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Att du vet hur man 'googlar' och kan ta fram länkar visar absolut ingenting om dina egna kunskaper, tyvärr. Dessutom är inte wikipedia en särskilt pålitlig källa heller, då vem som helst kan gå in där och skriva vad de vill. Hur var det nu med kunnigheten?

Om du nu anser dig vara så mycket kunnigare i ämnet kan väl du förklara i detalj vad allt det här innebär? Upplys gärna oss okunniga, eller läste du bara innantill på dessa ställen?

Du bad om en källa, du fick en källa. Du bad inte mig beskriva - du bad om en källa. Svårigheter att förstå vad du själv skriver? Ber du om ett päron får du ett päron och inte ett äpple.

Hos Patent and Trademark Office finns det beskrivet vad som är ett konstruktionspatent (utility patent) och design patents. Wikipedia är inte en källa jag skulle använda mig av i en akademisk rapport, men när det rör sig till grundläggande, överskådlig fakta är Wikipedia ett fullt godkänt alternativ. Det finns dessutom en rejäl källförteckning längst ner på sidan för tvivlaren.

"Förklara i detalj" 8) Här är detalj åt dig:
Utility = funktion
Design = utseende

Förstår du inte skillnaden mellan de två? Förväntar du dig att folk ska anse dig bildad och klipsk får du anstränga dig lite mer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du bad om en källa, du fick en källa. Du bad inte mig beskriva - du bad om en källa. Svårigheter att förstå vad du själv skriver? Ber du om ett päron får du ett päron och inte ett äpple.

Hos Patent and Trademark Office finns det beskrivet vad som är ett konstruktionspatent (utility patent) och design patents. Wikipedia är inte en källa jag skulle använda mig av i en akademisk rapport, men när det rör sig till grundläggande, överskådlig fakta är Wikipedia ett fullt godkänt alternativ. Det finns dessutom en rejäl källförteckning längst ner på sidan för tvivlaren.

"Förklara i detalj" 8) Här är detalj åt dig:
Utility = funktion
Design = utseende

Förstår du inte skillnaden mellan de två? Förväntar du dig att folk ska anse dig bildad och klipsk får du anstränga dig lite mer.

Jag bad om en källa också, inte enbart. Att du väljer att bara besvara vissa delar är inte samma sak.
Funktion och utseende går ofta hand i hand. Vissa saker fungerar inte funktionsmässigt om de är designade på ett visst sätt.
Förstår du vad jag är inne på? Inte?

Att vi inte tänker likadant eller att jag ger dig andra svar än vad som passar dig bäst, säger ingenting om min kunskap eller kapacitet. Jag har inte ens försökt att övertyga någon annan om hur klipsk eller duktig jag är. Det är du som sitter här och gnäller om okunskap fram och tillbaka, utan några som helst grunder egentligen. Vad andra anser om detta skiter jag faktiskt i, men jag tror att du menar "jag" när du skriver "folk". Ska vi fortsätta så här, eller har du lekt besserwisser så det räcker nu?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Jag bad om en källa också, inte enbart. Att du väljer att bara besvara vissa delar är inte samma sak.

Skrivet av Quna:

Vad är det som säger att du har rätt då? Har du några källor på det du påstår i den här tråden? Jag ska inte påstå att jag på något sätt är insatt i hur patentlagarna ser ut på "den andra kontinenten", annat än det lilla jag har blivit informerad om här på Sweclockers. Då de flesta här på forumet förmodligen inte har läst företagsjuridik så är nog kunskapen bristfällig i de flesta fallen också. Allt annat är högst subjektivt, så vem har rätt?

Du bad om källor, inte beskrivningar. Det som säger att jag har rätt är den amerikanska motsvarigheten till PRV.

Skrivet av Quna:

Funktion och utseende går ofta hand i hand. Vissa saker fungerar inte funktionsmässigt om de är designade på ett visst sätt.
Förstår du vad jag är inne på? Inte? Att vi inte tänker likadant eller att jag ger dig andra svar än vad som passar dig bäst, säger ingenting om min kunskap eller kapacitet. Jag har inte ens försökt att övertyga någon annan om hur klipsk eller duktig jag är. Det är du som sitter här och gnäller om okunskap fram och tillbaka, utan några som helst grunder egentligen. Vad andra anser om detta skiter jag faktiskt i, men jag tror att du menar "jag" när du skriver "folk". Ska vi fortsätta så här, eller har du lekt besserwisser så det räcker nu?

Funktion =! design. Ett utility patent =! design patent. När Apple patenterar rundade hörn och ikoner i rutnät är det design patents och inte utility patents därför att utility antyder på någon form av funktionalitet. Om en produkt inte fungerar utan ett visst utseende så faller det under utility och inte design. I det aktuella fallet är det främst de rundade hörnen och sättet genvägar är utformade. Detta är design patents därför att de saknar funktion. Ska vi fortsätta så här eller är det tillräckligt för dig nu? Du har i länkarna som skickats ovan, och av mig, fått det förklarat vad som är ett utility patent och vad som är ett design patent. Om du backtrackar tillbaka så märker du att det är du som envisas med att tjaffsa om att design = konstruktion, vilket det inte är när det kommer till patent.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du bad om källor, inte beskrivningar. Det som säger att jag har rätt är den amerikanska motsvarigheten till PRV.

Funktion =! design. Ett utility patent =! design patent. När Apple patenterar rundade hörn och ikoner i rutnät är det design patents och inte utility patents därför att utility antyder på någon form av funktionalitet. Om en produkt inte fungerar utan ett visst utseende så faller det under utility och inte design. I det aktuella fallet är det främst de rundade hörnen och sättet genvägar är utformade. Detta är design patents därför att de saknar funktion. Ska vi fortsätta så här eller är det tillräckligt för dig nu? Du har i länkarna som skickats ovan, och av mig, fått det förklarat vad som är ett utility patent och vad som är ett design patent. Om du backtrackar tillbaka så märker du att det är du som envisas med att tjaffsa om att design = konstruktion, vilket det inte är när det kommer till patent.

Ikoner i ett rutnät är inte endast en fråga om design, den fyller en funktion också - det är lättare att navigera och hitta appar etc. Du tror väl inte på fullaste allvar att det bara handlar om utseende? Att deras patentlagar har ziljoner motsägelser är ingen direkt nyhet, men principen i det jag har skrivit redan från början är att det går hand i hand hur man än vrider och vänder på det. Om detta har med själva patentlagarna i sig var faktiskt irrelevant och jag sa också att jag skämtade och bara ville bråka lite med dig. Du ville dock fortsätta hävda dig (eller vad det nu är du gör) genom att försöka "rätta" mig, vilket jag aldrig bad dig om heller. Jag valde att fortsätta "tjafsa" med dig för att vi pratar om helt olika saker och tyckte att det var intressant att se hur långt du skulle sträcka dig med dina fingervisningar och löjliga tillrättavisningar.

När du skriver saker som "okunnigheten är slående" till flera medlemmar, utan att utveckla det överhuvudtaget, får inte det dig att framstå som självaste Einstein heller. Särskilt inte när du fortsätter att hävda hur kunnig du är och bara refererar till saker vem som helst kan söka efter på Google. Det säger ingenting om hur mycket du kan om du bara läser innantill. Förstår du? Jag har redan läst vad som står på den sidan du länkade till och även om du har rätt i sakfrågan (patentet), så har du lika fel i principen. Förstår Du den skillnaden? Det är den skillnaden jag har försökt förklara och det är också den skillnaden som företaget i fråga förmodligen kan och kommer att försöka använda för att hävda sin oskuld i rätten.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.