Permalänk
Medlem

Hur mycket klarar radiatorn av?

Hej det är så att jag undrar hur mycket en standard radiator till datorn klarar av.

är så att jag sysslar med moppe byggen och till min nästa projekt så hade jag tänkt att ha 2st radiatorer för bättre kylning. Och fick i med detta upp ögonen för EK 240 den smala modellen. Då dom väger mindre med mera.

Undrar nu om 2st EK 240 kommer kunna kyla ner en motor som producerar upp mot 160c? Kylar vattnet ska ligga runt 60-80c tror ni att radiatorerna kommer att klara av detta?.

Bild på hur det ska kopplas:

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem

beror ju på hur mycket värme motorn utvecklar...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

beror ju på hur mycket värme motorn utvecklar...

skrev att den kan producera upp mot 160C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potog:

skrev att den kan producera upp mot 160C.

ja men då är det ju bara kyla bort 80C !

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Upp mot 160 när? Med eller utan kylare och om med, med vilken? Hur många watt värme den producerar är en bättre måttstock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

160 grader är ingen energimängd, så det är omöjligt att veta vad som behövs för att kyla motorn.
Berätta hur stark motorn är i kW.

Moppemotor är inte den mest effektiva konstruktionen, låt oss säga att 25% ger rörelseenergi, resten värmeenergi som ska kylas bort. Jag har inte den blekaste aning, men låt oss anta att hälften av värmen försvinner med avgaserna, resten måste kylas bort.

1 kW motor ger enligt exemplet ovan 3 kW värme. 1,5 kW går ut med avgaserna, 1,5 kW ska bort i kylarna, dvs 750W per kylare.
Tillåter du ΔT på 60 grader så är det knappast något bekymmer. En kylare blir ju effektivare desto varmare den är i förhållande till luften som går igenom den.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med bättre kylning? Motorn ska ha rätt och jämn temp, att köra den kallt gör bara att den kommer att gå sämre, har du termostater som reglerar det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med bättre kylning? Motorn ska ha rätt och jämn temp, att köra den kallt gör bara att den kommer att gå sämre, har du termostater som reglerar det ?

ska ha moppen som banracing hoj och kommer där av behöva bättre kylning.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du någon aning om det krävs ett tryckkärl, jag förmodar att en datorkylare inte är designad för övertryck och det kan ju göra dem direkt farliga till det här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kolla kylaren du har nu(tjocklek, och radiator yta) sedan jämför du med EK!

Då borde du få en liten uppfattning, Min moppe har en raiator som motsvarar två EK 240Rad och det är förlite för min 50cc

Jag skulle vilja haft den svalare då den slukar vatten som tusan(ångar bort ur behållaren)

Dock är min moppe ett lite unikt fall, jag har pysslat om en del i den för att få den till att gå som jag vill

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Kylarna är både större i cm2 samt kvadrat cm så tror dom borde kyla bättre.

men det ni säger är att det kommer funka tills det börjar koka eller? eller kommer dom paja innan pgr utav andra saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potog:

skrev att den kan producera upp mot 160C.

Du vet att olja upphör smörja vid 120 grader va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du någon aning om det krävs ett tryckkärl, jag förmodar att en datorkylare inte är designad för övertryck och det kan ju göra dem direkt farliga till det här.

De brukar trycktestas, men jag tror nog inte att de går att jämföra med ett motorkyl dock

Skrivet av Potog:

Kylarna är både större i cm2 samt kvadrat cm så tror dom borde kyla bättre.

men det ni säger är att det kommer funka tills det börjar koka eller? eller kommer dom paja innan pgr utav andra saker?

Den kommer nog att pajja av trycket som blir, även om det inte kokar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

De brukar trycktestas, men jag tror nog inte att de går att jämföra med ett motorkyl dock

Den kommer nog att pajja av trycket som blir, även om det inte kokar

du tror inte slang anslutningarna brister innan....?

Permalänk
Medlem

Finns det inga dedikerade mopedradiatorer att köpa? Om det väger lite mer, hur många hamburgare och liter cola motsvarar den extra vikten ?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

har för mig jag läst nåntans att EK radiatorerna är provtrykta med 2bar så om du inte kör med trycksatt kylsystem så borde de gå bra, de enda jag känner lite tvivel inför är kylarens förmåga att motstå vibrationer, men vafan köp bara en kylare till å börja me å testa den vid hård körning nån timme, är den hel då så köp en till

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

hittade en radiator som va provtrykt me 8 bar, tyvär är de en slim variant men den är för 140s fläktar så radiator ytan är nog inte så liten ändå, men på en moppe kanske de är svårt å få platts med en såpass bred kylare?

http://www.coolingstuff.se/p/441/magicool-280-slim

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

hittade en radiator som va provtrykt me 8 bar, tyvär är de en slim variant men den är för 140s fläktar så radiator ytan är nog inte så liten ändå, men på en moppe kanske de är svårt å få platts med en såpass bred kylare?

http://www.coolingstuff.se/p/441/magicool-280-slim

140 är nog absolut max vad som får plats på den moppen som jag har i fundering.

fick en ek240 till bra pris samt sitter redan på några 120mm fläktar.

För er ovan kylarna väger tillsammans alltså 2 st väger lika med en st org kylare. dom är även 1cm bredare och 1k billigare

Btw tror jag kommer börja testa med båda för bättre att det kyler för mycken än att det blir för varmt och behöver köpa en ny cylinder på 3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potog:

140 är nog absolut max vad som får plats på den moppen som jag har i fundering.

fick en ek240 till bra pris samt sitter redan på några 120mm fläktar.

För er ovan kylarna väger tillsammans alltså 2 st väger lika med en st org kylare. dom är även 1cm bredare och 1k billigare

Btw tror jag kommer börja testa med båda för bättre att det kyler för mycken än att det blir för varmt och behöver köpa en ny cylinder på 3000kr

Tjena, antar att det är Potog från MoppeNet! Vad tänkte du köra för setup? Brukar ju fungera fint med org-radiator

Annars leta upp nån radiator från någon cross. Killen som hade en PR70 Honda har ju två radiatorer från en ktm

TitoFFs bild!
http://i164.photobucket.com/albums/u26/911209ht/020.jpg

Fast jag antar att du kommer fortsätta köra scooter? Vart/hur fäster du dem?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potog:

140 är nog absolut max vad som får plats på den moppen som jag har i fundering.

fick en ek240 till bra pris samt sitter redan på några 120mm fläktar.

För er ovan kylarna väger tillsammans alltså 2 st väger lika med en st org kylare. dom är även 1cm bredare och 1k billigare

Btw tror jag kommer börja testa med båda för bättre att det kyler för mycken än att det blir för varmt och behöver köpa en ny cylinder på 3000kr

Kan inte kyla för mycket, om du inte pillar bort termostaten. motorn ska i alla fall inte kyla innan vattnet i motorn har nått 92-97 grader.

Permalänk
Avstängd

Har du överklockat moppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Har du överklockat moppen?

Dra o trolla någon annanstans!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Varför köpa överprisade små skitkylare till en moped? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Tjena, antar att det är Potog från MoppeNet! Vad tänkte du köra för setup? Brukar ju fungera fint med org-radiator

Annars leta upp nån radiator från någon cross. Killen som hade en PR70 Honda har ju två radiatorer från en ktm

TitoFFs bild!
http://i164.photobucket.com/albums/u26/911209ht/020.jpg

Fast jag antar att du kommer fortsätta köra scooter? Vart/hur fäster du dem?

ja det är jag kul å bli igen känd på ett forum som jag aldrig spenderar tid på

Nä det är tänkt att jag ska få fixat en beta rr men MHR team setup
med andra ord MHR team
scr 85cc överliggande rör med 24mm då jag ska köra bana med den. osv osv......

å där av vill jag ha bra kylning. ser själv hela grejen som ett roligt experiment som inte kommer kosta mig allt för mycket lyckas jag så är det bara roligt

^^om du tycker dom är överprista gå och titta vad en org rad till moppe kostar så ska du få se på grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Varför köpa överprisade små skitkylare till en moped? :S

För dom till moppe är ännu mer överprisade

Skrivet av Breddas:

Finns det inga dedikerade mopedradiatorer att köpa? Om det väger lite mer, hur många hamburgare och liter cola motsvarar den extra vikten ?

kylarna väger hälften så mycket med andra runt 0,5kg använder jag då 2st så får jag 2st kylare till vikten av en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potog:

För dom till moppe är ännu mer överprisade

kylarna väger hälften så mycket med andra runt 0,5kg använder jag då 2st så får jag 2st kylare till vikten av en

och hur mycket tjänar du på det? bantning av vikt är inte riktigt bekymret på en moped, utan det är avsaknaden av effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

och hur mycket tjänar du på det? bantning av vikt är inte riktigt bekymret på en moped, utan det är avsaknaden av effekt

nja vette fan om jag vinner nått överhuvet taget men har man pengarna, tiden och ambitionen så är det inte så mycket som stoppar en

Permalänk
Avstängd

en radiator klarar ganska mycket, ca åtta har jag för mig

Permalänk
Medlem

Värmepaketet på en bil från nån bilskrot borde väl kunna passa. Det borde ju vara ett billigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Värmepaketet på en bil från nån bilskrot borde väl kunna passa. Det borde ju vara ett billigt alternativ.

tänkte du med rumpan där eller?