Nvidia GK106 och Geforce GTX 650 på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ditt påstående är inte fel, det är bara jämförelsen som är fel.

Ett vanligt 7970, går under i jämförelse med ett 680.

Nej, detta är grovt vinklat och ingen människa som är en gnutta objektiv skulle kunna säga att kortet går under i jämförelse. Det skiljer 4,4 - 7,6% enligt Sweclockers prestandaindex beroende på upplösning. Och efter biosupdatering så är alla 7970GHz, och vinner därmed med med 2,8 - 7,1%. Anser du den lilla skillnaden i prestanda befogar ett påstående att GTX 680 "går under" i jämförelse med 7970GHz? Eller gäller ett sådant uttryck bara när nVidia har den lilla marginalen på sin sida?

Skrivet av Segas:

Ett 680 i tex...ja, Gigabyte/EVGA/MSI-whatever, går om 7970 GHz.

Förstår du...nu?

Detta är ren lögn, deras kort är precis lika snabba som referensmodell. Förutsatt att du inte pratar om överklockade kort utan att säga det förstås?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nej, detta är grovt vinklat och ingen människa som är en gnutta objektiv skulle kunna säga att kortet går under i jämförelse. Det skiljer 4,4 - 7,6% enligt Sweclockers prestandaindex beroende på upplösning. Och efter biosupdatering så är alla 7970GHz, och vinner därmed med med 2,8 - 7,1%. Anser du den lilla skillnaden i prestanda befogar ett påstående att GTX 680 "går under" i jämförelse med 7970GHz? Eller gäller ett sådant uttryck bara när nVidia har den lilla marginalen på sin sida?

Detta är ren lögn, deras kort är precis lika snabba som referensmodell. Förutsatt att du inte pratar om överklockade kort utan att säga det förstås?

Det ända biosuppdateringen gör, är detsamma som en överklockning - så ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det ända biosuppdateringen gör, är detsamma som en överklockning - så ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är väldigt dålig på att svara rakt på det man skriver må jag säga, varför? Hur var det där med "gå under" med mera?
Så vi kan vara överens om att 7970GHz vinner över GTX 680 när båda är i stockutförande eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du är väldigt dålig på att svara rakt på det man skriver må jag säga, varför? Hur var det där med "gå under" med mera?
Så vi kan vara överens om att 7970GHz vinner över GTX 680 när båda är i stockutförande eller?

Eloge för att du orkar hantera fanboys på ett sansat vis.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Du är väldigt dålig på att svara rakt på det man skriver må jag säga, varför? Hur var det där med "gå under" med mera?
Så vi kan vara överens om att 7970GHz vinner över GTX 680 när båda är i stockutförande eller?

Jag känner mig faktiskt riktigt snäll idag, så jag ger dig en chans till att förstå.

http://m.sweclockers.com/artikel/15750/16

Läs vad det står, 7970 vs 680 i standardutförande (!!) som jag påpekat från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag känner mig faktiskt riktigt snäll idag, så jag ger dig en chans till att förstå.

http://m.sweclockers.com/artikel/15750/16

Läs vad det står, 7970 vs 680 i standardutförande (!!) som jag påpekat från början...

Varför glömmer du 7970GHz i standardutförande?

EDIT:
Tänk att det ska vara så svårt att erkänna rätt ut att du anser att 7970GHz ska jämföras med överklockade GTX 680. Säg det svart på vitt så att jag kan förklara varför det är idiotiskt. Du måste ju tydligen säga det rätt ut för att jag ska få argumentera emot det. Annars kan du ju komma med en obegriplig rant som försvar som du gjorde inatt. Men du snirklar dig och krånglar hela tiden för att du vet att jag har argument för min sak.
Du känner inte att det är fel på ditt ställningstagande när du måste ta till sådana fula metoder i en diskussion? Har du inte argument som står på sina egna meriter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Varför glömmer du 7970GHz i standardutförande?

EDIT:
Tänk att det ska vara så svårt att erkänna rätt ut att du anser att 7970GHz ska jämföras med överklockade GTX 680. Säg det svart på vitt så att jag kan förklara varför det är idiotiskt. Du måste ju tydligen säga det rätt ut för att jag ska få argumentera emot det. Annars kan du ju komma med en obegriplig rant som försvar som du gjorde inatt. Men du snirklar dig och krånglar hela tiden för att du vet att jag har argument för min sak.
Du känner inte att det är fel på ditt ställningstagande när du måste ta till sådana fula metoder i en diskussion? Har du inte argument som står på sina egna meriter?

Om vi utvecklar detta lite...

7970 i "standard" utförande (utan bios för överklockning), 680 "vinner".
7970 med biosöverklockning, 7970 vinner med bra marginal.

Men om man gjort samma sak med ett 680, ett custombios som gör samma sak som 7970's GHz-variant...?
Det är inga "fula" metoder som du vill nämna det, det fula är isåfall att använda ett överklockat 7970 för att försöka bevisa att det är bättre än ett standard-kort från 680.

Hittade lite intressanta länkar som egentligen styrker bådas infall i tråden;

http://www.hardocp.com/article/2012/07/23/msi_geforce_gtx_680...
http://www.hardocp.com/article/2012/07/23/msi_geforce_gtx_680...

MSI GTX 680 Lightning vs Overclocked Radeon HD 7970

One of the biggest selling points of the MSI GeForce GTX 680 Lightning is the high grade hardware that is designed around making this an overclocking machine. We put the MSI GeForce GTX 680 Lightning head to head with an AMD Radeon HD 7970 which was overclocked to 1280MHz on the core, and 1860MHz (7.44GHz GDDR5) on the memory with the GPU voltage increased to 1.3 Volts.

Even without being able to increase the voltage on the MSI GeForce GTX 680 Lightning, it was able to keep up with the Radeon HD 7970 GHz Edition overclocked. The Overclocked MSI GeForce GTX 680 Lightning was faster in 3 of our tests while the Overclocked AMD Radeon HD 7970 was faster in the other 4 tests. Once voltage tweaking becomes available the MSI GeForce GTX 680 Lightning will most likely perform faster than the AMD Radeon HD 7970 in two more of those tests, but for now there was not much of a contest if you consider the price differential. Currently you can purchase Radeon HD 7970's with 1000MHz GPU frequency (same as GHz Edition) for as low as $429.99. That means the MSI GTX 680 Lightning Edition is $140 more expensive at $599.99.

Sen tillkommer ju idioti som favorisering av märke, gnäll om drivrutiner och vad plånboken tillåter.

7970GHz har en klar fördel, utan tvekan. Jag har själv suttit med ett 7950, bytte upp mig till 7970 men sitter nu med ett MSi 680 pg.a dåliga drivrutiner flera månader efter 7970's lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om vi utvecklar detta lite...

7970 i "standard" utförande (utan bios för överklockning), 680 "vinner".
7970 med biosöverklockning, 7970 vinner med bra marginal.

Men om man gjort samma sak med ett 680, ett custombios som gör samma sak som 7970's GHz-variant...?
Det är inga "fula" metoder som du vill nämna det, det fula är isåfall att använda ett överklockat 7970 för att försöka bevisa att det är bättre än ett standard-kort från 680.

Hittade lite intressanta länkar som egentligen styrker bådas infall i tråden;

http://www.hardocp.com/article/2012/07/23/msi_geforce_gtx_680...
http://www.hardocp.com/article/2012/07/23/msi_geforce_gtx_680...

MSI GTX 680 Lightning vs Overclocked Radeon HD 7970

One of the biggest selling points of the MSI GeForce GTX 680 Lightning is the high grade hardware that is designed around making this an overclocking machine. We put the MSI GeForce GTX 680 Lightning head to head with an AMD Radeon HD 7970 which was overclocked to 1280MHz on the core, and 1860MHz (7.44GHz GDDR5) on the memory with the GPU voltage increased to 1.3 Volts.

Even without being able to increase the voltage on the MSI GeForce GTX 680 Lightning, it was able to keep up with the Radeon HD 7970 GHz Edition overclocked. The Overclocked MSI GeForce GTX 680 Lightning was faster in 3 of our tests while the Overclocked AMD Radeon HD 7970 was faster in the other 4 tests. Once voltage tweaking becomes available the MSI GeForce GTX 680 Lightning will most likely perform faster than the AMD Radeon HD 7970 in two more of those tests, but for now there was not much of a contest if you consider the price differential. Currently you can purchase Radeon HD 7970's with 1000MHz GPU frequency (same as GHz Edition) for as low as $429.99. That means the MSI GTX 680 Lightning Edition is $140 more expensive at $599.99.

Sen tillkommer ju idioti som favorisering av märke, gnäll om drivrutiner och vad plånboken tillåter.

7970GHz har en klar fördel, utan tvekan. Jag har själv suttit med ett 7950, bytte upp mig till 7970 men sitter nu med ett MSi 680 pg.a dåliga drivrutiner flera månader efter 7970's lansering.

Okej, min åsikt är att prestandan är så otroligt lika att det skiljer mer mellan olika tillverkares kort än vad det skiljer mellan märkena på GPUn. Så därför ska man fokusera på annat, som pris, värmeutveckling, funktioner och drivrutiner. För min del så är värmeutvecklingen såpass viktigt att det ser ut att bli något i stil med 660Ti eller 670. Om inte 7870 eller 7950 blir markant billigare. Blir det ett 7950 så blir det undervoltning som gäller.

Jag tycker dessutom att det är fel att kalla 7970GHz överklockad bara för att en lägre klockad variant släppts tidigare. 7970 var snarare underklockad då den ofta överklockar 300MHz utan problem och mer eller mindre alltid 125-175 MHz utan ens en spänningshöjning. Ska man kalla den överklockad så blir det 9800GTX 9800GTX+ GTS250 med flera överklockade. Det var aldrig något snack om att 8800 Ultra var ett normalt kort från nVidia, ingen kallade dt för överklockat. Det hela är dessutom ganska irrelevant, GTX 680 och Radeon 7970 har väldigt lika prestanda per Hz. Med en liten fördel till Radeon, och båda når till ungefär samma frekvenser, med en liten fördel för GeForce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag känner mig faktiskt riktigt snäll idag, så jag ger dig en chans till att förstå.

http://m.sweclockers.com/artikel/15750/16

Läs vad det står, 7970 vs 680 i standardutförande (!!) som jag påpekat från början...

Men nu är ju 7970 G'Ed även den standardutförande.

Med ditt resonemang skulle bara den första lägst klockade i5 från intel vara standardklock, alla senare överklockade modeller. Det är ett absurt påstående.

Men nu när vi vet hur du tänker behöver vi inte längre tro att du misslyckats med att läsa tabellerna som motsäger vad du försöker bevisa. Diskussionen kan förhoppningsvis ta slut då tråden gäller något annat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Men nu är ju 7970 G'Ed även den standardutförande.

Med ditt resonemang skulle bara den första lägst klockade i5 från intel vara standardklock, alla senare överklockade modeller. Det är ett absurt påstående.

Men nu när vi vet hur du tänker behöver vi inte längre tro att du misslyckats med att läsa tabellerna som motsäger vad du försöker bevisa. Diskussionen kan förhoppningsvis ta slut då tråden gäller något annat.

Absurt? Nej, men sant. Samma teknik, samma arkitektur, alltså överklockade modeller. Tabellerna jag länkade stämmer helt överens med mina påstående, det är ditt svammel som helt är åt skogen - och det enkla faktum att du svarar på ett inlägg som du vare sig läst eller förstått innebörden av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Absurt? Nej, men sant. Samma teknik, samma arkitektur, alltså överklockade modeller. Tabellerna jag länkade stämmer helt överens med mina påstående, det är ditt svammel som helt är åt skogen - och det enkla faktum att du svarar på ett inlägg som du vare sig läst eller förstått innebörden av.

Skickades från m.sweclockers.com

Då vet inte du vad överklocka betyder.
Är 2700K och 2550K överklockade? 8800 Ultra? Phenom II X6 1090 & 1100? Eller Phenom II X4 955, 965, 970, 975 & 980? Är alla Northwood processorer snabbare än 2GHz överklockade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Då vet inte du vad överklocka betyder.
Är 2700K och 2550K överklockade? 8800 Ultra? Phenom II X6 1090 & 1100? Eller Phenom II X4 955, 965, 970, 975 & 980? Är alla Northwood processorer snabbare än 2GHz överklockade?

Läs på om GHz, varför den heter så...och återkom. Jag är grymt trött på din vresiga attityd och sorgliga försök till överlägsenhet. Allt du försöker göra är att vrida på vad jag skriver.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15642-bios-gor-radeon-hd-797...

Skickades från m.sweclockers.com

otrevliga kommentarer borttagna
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Läs på om GHz, varför den heter så...och återkom. Jag är grymt trött på din vresiga attityd och sorgliga försök till överlägsenhet. Allt du försöker göra är att vrida på vad jag skriver.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15642-bios-gor-radeon-hd-797...

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer med förolämpningar för att jag inte vet vad du vill ha sagt när du aldrig säger det. Jag vet nog mer i ämnet än de allra flesta här inne, men jag vet inget som kan göra mina argument ogiltiga. Om du vill framföra något argument så gör det! Att tro att du kan undfly bevisbördan genom att komma med förolämpningar och uppmaningar att läsa på så tror du fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Du kommer med förolämpningar för att jag inte vet vad du vill ha sagt när du aldrig säger det. Jag vet nog mer i ämnet än de allra flesta här inne, men jag vet inget som kan göra mina argument ogiltiga. Om du vill framföra något argument så gör det! Att tro att du kan undfly bevisbördan genom att komma med förolämpningar och uppmaningar att läsa på så tror du fel.

Hur kunde jag förklara det bättre?

Du jämför ett grafikkort med en ny mjukvara i (GHz, läs länk ovan) vars ända uppgift är att höja klockfrekvenserna (överklockning), med ett annat grafikkort UTAN denna mjukvara (inte överklockat).

Vi kan göra en annan jämförelse;

Vi har två identiska bilar. Samma märke, samma modell och båda är i originalutförande. Låt oss för enkelhetens skull påstå att bilarna körs av samma förare så att inget skiljer.

Dom kör högst troligt lika fort.

Ponera sen att vi ändrar i styrboxen på ena bilen, en lätt trimning (läs: överklockning), en ändring i mjukvaran, inget annat.

Nu går dom inte lika fort längre...och detta är exakt det som skett i GHz-modellen, som du sen jämför med en modell utan dessa modifikationer.

otrevliga kommentarer borttagna
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hur kunde jag förklara det bättre?

Du jämför ett grafikkort med en ny mjukvara i (GHz, läs länk ovan) vars ända uppgift är att höja klockfrekvenserna (överklockning), med ett annat grafikkort UTAN denna mjukvara (inte överklockat).

Vi kan göra en annan jämförelse;

Vi har två identiska bilar. Samma märke, samma modell och båda är i originalutförande. Låt oss för enkelhetens skull påstå att bilarna körs av samma förare så att inget skiljer.

Dom kör högst troligt lika fort.

Opponera sen att vi ändrar i styrboxen på ena bilen, en lätt trimning (läs: överklockning), en ändring i mjukvaran, inget annat.

Nu går dom inte lika fort längre...och detta är exakt det som skett i GHz-modellen, som du sen jämför med en modell utan dessa modifikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du missat är att Gigahertz Edition är en av AMD framtagen specifikation på HD7970, och därmed är det inte en överklockning.
Länken du gav ovan som 'bevis' på din åsikt nämner inte ett ord om att G'Ed är en överklockning. Där benämns den som en uppdaterad version. Vilket är just vad det är. Tillverkningsprocessen har mognat, och specifikationerna har ändrats.

Du är så övertygad om att din åsikt är korrekt att du vägrar lyssna på argumenten andra har. Jag skulle kunna påstå att första utgåvan var underklockad, och G'Ed är den normalklockade versionen. Det är lika rätt eller fel som din åsikt, men jag kommer inte dra till med med oförskämdheter mot de som opponerar sig mot den åsikten.

På samma sätt har biltillverkare flera motorer i utbudet, där endast styrboxen skiljer. Det är inte trimning. Först om 3e part utan tillverkarens samtycke höjer effekten är det tal om trimning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Eloge för att du orkar hantera fanboys på ett sansat vis.

Tack förresten.

Skrivet av Segas:

Hur kunde jag förklara det bättre?

Du jämför ett grafikkort med en ny mjukvara i (GHz, läs länk ovan) vars ända uppgift är att höja klockfrekvenserna (överklockning), med ett annat grafikkort UTAN denna mjukvara (inte överklockat).

Vi kan göra en annan jämförelse;

Vi har två identiska bilar. Samma märke, samma modell och båda är i originalutförande. Låt oss för enkelhetens skull påstå att bilarna körs av samma förare så att inget skiljer.

Dom kör högst troligt lika fort.

Ponera sen att vi ändrar i styrboxen på ena bilen, en lätt trimning (läs: överklockning), en ändring i mjukvaran, inget annat.

Nu går dom inte lika fort längre...och detta är exakt det som skett i GHz-modellen, som du sen jämför med en modell utan dessa modifikationer.

Ja, Hardware Guy sammanfattar det bra. Du vet att det finns gott om bilar därute där det bara skiljer i styrboxen va?

Jag vill reda ut vart gränsen går för överklockning med din påhittade version. Kan du svara rakt på följande frågor utan att sväva runt som du så gärna gör?
Är 8800 Ultra överklockat?
Om inte, hade det varit det om nVidia släppt en bios som gjort om 8800 GTX till 8800 Ultra?
Och ett hypotetiskt exempel. Om nVidia släppt en teaservariant av GTX 680 en vecka innan som är låst på ynka 100Mhz, och sedan släppt riktiga GTX 680 samtidigt som en ny bios låst upp teaserkorten till sin fulla potential. Hade vi fått jämföra GTX 680 100MHz med 7970 då? Hade dagens GTX 680 varit överklockat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Eloge för att du orkar hantera fanboys på ett sansat vis.

Fanboy? Du är en mycket underhållande individ. Kan man inte få diskutera något utan att det måste favoriseras eller kategoriseras? Ni bra underliga människor är otroligt snabba med att märka folk med "p12, fanboy, troll" - där snackar vi ett högt argumentvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Segas:

Fanboy? Du är en mycket underhållande individ. Kan man inte få diskutera något utan att det måste favoriseras eller kategoriseras? Ni bra underliga människor är otroligt snabba med att märka folk med "p12, fanboy, troll" - där snackar vi ett högt argumentvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Innan du börjar prata om "högt argumentationsvärde", skall du kanske rensa dina inlägg, från alla plumpa förolämpningar du gödslat dem med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förväxla inte GTX 650 med GTX 660 nu, det är GTX 660 som drar 140W och presterar närmare GTX 580-nivån. Och det är GTX 650 som är på bilden, inte samma kort.

???? Cpt Obvious ???? :s

Citat:

Det är rätt bra för att ligga på GTX 580-prestanda.

Jag syftar på GTX660 förstår du väl?...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fanboy? Du är en mycket underhållande individ. Kan man inte få diskutera något utan att det måste favoriseras eller kategoriseras? Ni bra underliga människor är otroligt snabba med att märka folk med "p12, fanboy, troll" - där snackar vi ett högt argumentvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar man i termer om "går under" när man jämför HD7970 och GTX680 har man redan förverkat sina möjligheter att tas på allvar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

???? Cpt Obvious ???? :s

Jag syftar på GTX660 förstår du väl?...

Man får vara Cpt Obvious ibland, man vet inte när det behövs på internet.
Och eftersom det bara var GTX 650 på bild i artikeln så kunde man tro att du syftade till den bilden när du pratade om hur litet kortet var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man får vara Cpt Obvious ibland, man vet inte när det behövs på internet.
Och eftersom det bara var GTX 650 på bild i artikeln så kunde man tro att du syftade till den bilden när du pratade om hur litet kortet var.

Tänkte att det var så Nä jag bara kopplade an din 580 kommentar Jädrar va mycket för pengarna man får via 660 Mina 460 i sli presterar ju med viss marginal bättre än ett 580. De har max tdp på 225 watt *2! De här kortet presterar liknande med 140w eller vad det var! För halva pengen

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tänkte att det var så Nä jag bara kopplade an din 580 kommentar Jädrar va mycket för pengarna man får via 660 Mina 460 i sli presterar ju med viss marginal bättre än ett 580. De har max tdp på 225 watt *2! De här kortet presterar liknande med 140w eller vad det var! För halva pengen

Japp, det är nästan detta segmentet som är det intressantaste denna generationen, både 7850/7870, 660 och undervoltade 7950 kan ge sanslöst med prestanda per W. Nu när det börjar hända lite med priserna också så kan det bli grymt värt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

På otrevliga inlägg och svaren på dessa. Tänk på att vara trevliga när ni skriver, att ta i från tårna och förolämpa sin motdebattör leder inte till ett bra diskussionsklimat.