ASUS GeForce GTX 560Ti Temperatur?

Permalänk

ASUS GeForce GTX 560Ti Temperatur?

Tja, köpte nyligen dator med bland annat ett ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB DirectCU II TOP Grafikkort.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132372-asus_geforce_gtx_560ti_1gb_directcu_ii_top-pci-e-dvi-hdmi

Har en windows gadget som kollar temperaturen och den säger ca 54grader idle och när jag t.ex kör BF3 går den upp mot 90 grader.
Är detta normalt? Vad kan det bero på?

Kollade så att båda fläktarna på det går och det gör de.

Tacksam för hjälp!

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYdremark:

Tja, köpte nyligen dator med bland annat ett ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB DirectCU II TOP Grafikkort.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132372-asus_geforce_gtx_560ti_1gb_directcu_ii_top-pci-e-dvi-hdmi

Har en windows gadget som kollar temperaturen och den säger ca 54grader idle och när jag t.ex kör BF3 går den upp mot 90 grader.
Är detta normalt? Vad kan det bero på?

Kollade så att båda fläktarna på det går och det gör de.

Tacksam för hjälp!

/Anders

hur bra ventilation har du i chassit?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Elit 430, PSU: Silver Power sp-ss500, Moderkort: MSI B75MA-P45, CPU: I7 3770 3,4 ghz, GPU: Gigabyte Gtx 760 Windforce x3, 16 gb Ram, SSD: Kingston HyperX 3K 240GB, HDD: WD Caviar Green 500GB.

Permalänk
Skrivet av Wigra:

hur bra ventilation har du i chassit?

Har ett Fractal Design Core 1000 chassi med orginal chassifläkt fram. En Be Quiet! 92mm utblås bak, och Be Quiet! Shadow Rock Pro Topflow SR1 till CPU'n. Så jag skulle vilja påstå att ventilationen är helt ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYdremark:

Tja, köpte nyligen dator med bland annat ett ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB DirectCU II TOP Grafikkort.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132372-asus_geforce_gtx_560ti_1gb_directcu_ii_top-pci-e-dvi-hdmi

Har en windows gadget som kollar temperaturen och den säger ca 54grader idle och när jag t.ex kör BF3 går den upp mot 90 grader.
Är detta normalt? Vad kan det bero på?

Kollade så att båda fläktarna på det går och det gör de.

Tacksam för hjälp!

/Anders

Kortet tår väl runt 99 grader celcius.
Men rent spontant känns det som att du ligger lite högt. Testa göra en egen fläktkurva i antingen MSI Afterburner eller EVGA Precision X.
Det du gör där, är att skapa en egen fläkt kurva som anger hur fort fläkten skall snurra vid ett givet antal grader.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

Hur är din kabeldragning? Kollade på bilder av chassit och det fanns ju inga hål för att gömma kablarna.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Hur är din kabeldragning? Kollade på bilder av chassit och det fanns ju inga hål för att gömma kablarna.

Har "dragit" dom så gott de går bort ifrån alla grejer och buntat ihop dem och så.. men de va ju inte så lätt att dra dem "bakom" moderkortet så att säga då de inte finns så mycket plats..!

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx-560-ti/18#pagehead

Såg denna länk där de testat och mätt temperaturer.. därför jag blev lite fundersam!

Permalänk
Medlem

Hur många monitorer har du inkopplade?

Permalänk
Skrivet av milo_:

Hur många monitorer har du inkopplade?

Har en DVI till min datorskärm och en HDMI Till tvn om jag kör XBMC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYdremark:

Har en DVI till min datorskärm och en HDMI Till tvn om jag kör XBMC!

Då kommer kortet alltid att använda sig av 3D-klocken (900MHz), oavsett om du spelar eller inte. Det är därför din temperatur är som den är, men om du förbättrar luftflödet kan du få ner kortet till ~45-50°C.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Då kommer kortet alltid att använda sig av 3D-klocken (900MHz), oavsett om du spelar eller inte. Det är därför din temperatur är som den är, men om du förbättrar luftflödet kan du få ner kortet till ~45-50°C.

Kopplade ut HDMI kabeln och temperaturen sjönk till ca 35 grader.. Helt ok?!
dock inte lika lågt som testerna Sweclockers gjort, men kanske är extremfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYdremark:

Kopplade ut HDMI kabeln och temperaturen sjönk till ca 35 grader.. Helt ok?!
dock inte lika lågt som testerna Sweclockers gjort, men kanske är extremfall?

Det är helt okej med tanke på din kylning. Glöm inte bort att Sweclockers använder en öppen testrigg vilket minskar temperaturen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milo_:

Då kommer kortet alltid att använda sig av 3D-klocken (900MHz), oavsett om du spelar eller inte. Det är därför din temperatur är som den är, men om du förbättrar luftflödet kan du få ner kortet till ~45-50°C.

Även om tvn inte är på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Även om tvn inte är på?

Nej, då bör GPU:n klocka ned sig till 2D-klock, så länge inte windows tror att två skärmar är aktivt kopplade. Man kan inaktivera en skärm genom samma fönster där man ändrar upplösningen, då kan du ha TV:n inkopplad till grafikkortet och påslagen men inaktiverad i windows och kortet använder då 2D-klocken.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Nej, då bör GPU:n klocka ned sig till 2D-klock, så länge inte windows tror att två skärmar är aktivt kopplade. Man kan inaktivera en skärm genom samma fönster där man ändrar upplösningen, då kan du ha TV:n inkopplad till grafikkortet och påslagen men inaktiverad i windows och kortet använder då 2D-klocken.

Aha, det ska jag testa. Noterade nyss dock att den fortfarande går upp i 90 grader när jag spelar BF3!

Något jag ska oroa mig över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrYdremark:

Aha, det ska jag testa. Noterade nyss dock att den fortfarande går upp i 90 grader när jag spelar BF3!

Något jag ska oroa mig över?

Även ditt grafikkort troligtvis inte tagit någon skada är det verkligen inte hälsosamt att ligga runt 90°C. Jag har då aldrig läst om ett 560Ti som kommer upp i dessa temperaturer, speciellt inte ett kort med en DCII kylare. Prova att mäta temperaturen med MSI afterburner/GPU-Z/HWMonitor istället. Öka även din fläkthastighet för se ifall det blir någon skillnad, alternativt skapa en kraftigare fläktkurva.