Esxi server lagring + torrent

Permalänk
Medlem

Esxi server lagring + torrent

Har funderingar på hur man delar mappar i virtuella servrar med esxi.

Är nybörjare på unix/linux.

Har en Openindiana zfs server, agerar filserver/backup med passthrough ibm m1015 (napp-it)
Har en Debian torrentserver (rtorrent)
Vill försöka få igång pfsense (pfsense hemsida)
Vill ha en ftp server

Hur är det smidigaste sättet att lägga upp detta?
Tanken är att alla olika servrar ska kunna spara på OI servern som är lagringsservern.

I nuläget försöker jag få Debianservern att kunna spara nedladdningarna på OI servern direkt, har dock inte lyckats lösa detta. Funkar nu

Så här har jag gjort:
Har följt napp-it guiden för att sätta upp Openindiana servern. Den har delade mappar med nfs och smb. (Funkar)
Har också följt en guide för att sätta upp rtorrent + rutorrent, gjorde detta på Debian. (Funkar)

I filhanteraren på Debian burken kan jag lägga till den utdelade mappen från OI servern via "add network folder -> ssh under platser, vart läggs den in om man kollar genom terminalen? Om jag hittar den utdelade mappen i terminalen, betyder det att jag kan använda den länken till att få rtorrent att spara på OI servern? Är detta det optimala sättet att komma åt utdelade mappar för att föra över filer? Eller är jag helt ute och cyklar?
Trycker jag på nätverk i Debian så kommer det upp olika enheter på nätverket, dock kommer inte OI upp, hur får jag att OI kommer med där?

Hur gör jag för att lösa detta delningsproblem

Tacksam för hjälp
Mvh

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk

varför inte montera katalogen via NFS från Debianservern?

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Jag monterar min katalogerna med NFS och det fungerar bra. Ibland muppar automountningen i Ubuntu så man får manuellt köra mount -a.

Du kan också montera en katalog för VMs i ESXi, jag gör så för de flesta "icke-kritiska" applikationer (som kritisk, räknas för mig pfSense samt FreeNAS). Man kan köra iSCSI också om man orkar mecka, men det är nog inte värt så mycket i prestandaväg.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Kan man montera katalogen via NFS genom det grafiska ui:et i Debian? Hittar inte NFS, hittar via webdev, ssh, microsoft nätverksdisk, ftp.

Hur monterar jag en katalog från en annan server? skriver man servernamnet först då?

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk

mount servernamn:/sögväg/till/katalog /lokal/katalog

möjligen att du måste installera nfs-common-paketet i debian

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack igen, nu fungerar det, känns helt magiskt.

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem

Istället för att köra en separat VM för rTorrent, skulle du kunna installerat Transmission på OI-server. Jag kör en liknande setup som dig, och det fungerar utmärkt.

Om du kan tänka dig att köra FTP på OI-servern ska det inte vara några problem, finns paket för det, eller så kan du installera XAMPP (http://www.apachefriends.org/en/xampp.html) med Apache, MySQL, ProFTPD etc etc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotcpu6:

Istället för att köra en separat VM för rTorrent, skulle du kunna installerat Transmission på OI-server.

Hur installerar man smidigast senaste versionen av Transmission i OI? Har inte kört OI så länge och är inte familjär med pakethanteringen :S

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Hur installerar man smidigast senaste versionen av Transmission i OI? Har inte kört OI så länge och är inte familjär med pakethanteringen :S

Har för mig att jag föjde denna guiden : http://www.dev-eth0.de/installing-a-bittorrent-client-with-we...
Lite meck med det, men det funkar bra. Själv kör jag mot webinterfacet, har inte satt upp bevakade mappar, men det ska fungera det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotcpu6:

Har för mig att jag föjde denna guiden : http://www.dev-eth0.de/installing-a-bittorrent-client-with-we...
Lite meck med det, men det funkar bra. Själv kör jag mot webinterfacet, har inte satt upp bevakade mappar, men det ska fungera det också.

Jag kan ha fel men installerar inte det en rätt gammal version av transmisison? Kan du kolla vilken version du har installerad?

Kollar man på hemsidan är senaste versionen 2.61, kollar man paketet med pkg info i OI står det:

sudo pkg info -r transmission Namn: desktop/torrent/transmission Sammanfattning: GTK and console BitTorrent client Beskrivning: GTK and console BitTorrent client Kategori: Applications/Internet Status: Ej installerat Utgivare: openindiana.org Version: 0.5.11 Kompilering släppt: 5.11 Gren: 0.151.1.5 Paketeringsdatum: 30 juni 2012 18:44:03 Storlek: 3.22 MB FMRI: pkg://openindiana.org/desktop/torrent/transmission@0.5.11,5.1...

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Avstängd

Jag kör Solaris 11 Express med Transmission v1.93. Det funkar utmärkt och jag har inte märkt några problem eller nåt. Det gör allt jag vill göra, men jag är ingen avancerad torrent användare, jag skapar inte torrents, och sånt där. Om du bara ska dra ned lite torrents så funkar en gammal version av Transmission utmärkt. Testa den först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Jag kan ha fel men installerar inte det en rätt gammal version av transmisison? Kan du kolla vilken version du har installerad?

Kollar man på hemsidan är senaste versionen 2.61, kollar man paketet med pkg info i OI står det:

sudo pkg info -r transmission Namn: desktop/torrent/transmission Sammanfattning: GTK and console BitTorrent client Beskrivning: GTK and console BitTorrent client Kategori: Applications/Internet Status: Ej installerat Utgivare: openindiana.org Version: 0.5.11 Kompilering släppt: 5.11 Gren: 0.151.1.5 Paketeringsdatum: 30 juni 2012 18:44:03 Storlek: 3.22 MB FMRI: pkg://openindiana.org/desktop/torrent/transmission@0.5.11,5.1...

Version 1.93 på min, men som Saddam skrev, testa
Jag har inte märkt några problem till det lilla jag har kört, den tuffar på bra.
Man kan ladda ner source coden och kompilera själv också, men ser ingen guide på https://trac.transmissionbt.com/wiki/Building för Solaris (har ej googlat, men det finns säkert det med).

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Problem att ansluta till vsftp med filezilla.

vsftp kör på debian servern

filezilla kör på windows burk

När jag ska ansluta till servern får jag upp detta:

Status: Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande...
Svar: 220 (vsFTPd 2.3.2)
Kommando: AUTH TLS
Svar: 234 Proceed with negotiation.
Status: Initierar TLS...
Fel: GnuTLS error -12: A TLS fatal alert has been received.
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Ansluter jag från en annan debian burk med filezilla funkar det, där kommer det upp ett certifikat som jag godkänner och sen funkar det.

Varför får jag inte upp något certifikat på windowsburken? Gissar att eftersom jag inte får något certifikat så stängs anslutningen ner?

Någon som vet?

Uppdatering:
Det funkar med CoreFTP på windowsburken.

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att Filezilla på Windows inte godkänner ett egenutgivet certifikat, kanske någon säkerhetsinställning som du behöver ändra?