Permalänk
Medlem

Överclocka Intel i5 2500K till 4,0Ghz

Hej!,

Börjar detta inlägget med att säga att jag läst otaliga guider samt sökt på forum efter detta. Därför skapar jag nu en egen tråd i hopp om att få så lite emotsägande svar som möjligt.

Eftersom jag är relativt ny (men rätt påläst) inom detta område får ni ha översende med detta.
Som ämnet lyder vill jag alltså börja med att klocka min i5'a till 4,0. Är det bara att ändra multipeln till 40, vcore på auto för att sedan sänka vcore en aning.
Och sedan ha allt annat på auto/default? Eller måste jag in och pilla djupare i CPU inställningar osv? Raka snabba svar uppskattas.

Systemet det gäller står i sign.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk

Japp det är allt du behöver göra.

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daycen:

Hej!,

Börjar detta inlägget med att säga att jag läst otaliga guider samt sökt på forum efter detta. Därför skapar jag nu en egen tråd i hopp om att få så lite emotsägande svar som möjligt.

Eftersom jag är relativt ny (men rätt påläst) inom detta område får ni ha översende med detta.
Som ämnet lyder vill jag alltså börja med att klocka min i5'a till 4,0. Är det bara att ändra multipeln till 40, vcore på auto för att sedan sänka vcore en aning.
Och sedan ha allt annat på auto/default? Eller måste jag in och pilla djupare i CPU inställningar osv? Raka snabba svar uppskattas.

Systemet det gäller står i sign.

Om du bara vill ha 4GHz borde det funka att dra upp multipliern bara, kanske lite mer volt, men om du har en relativt bra kylare så kan du komma upp i högre som 4,7GHz

Kolla på Överklockningsguiden i min signatur

Permalänk
Medlem

Jag är också nybörjare på detta och vill också börja med en lätt överklockning som TS. Undrar bara, är det nödvändigt att uppdatera BIOS innan man börjar, eller är detta onödigt vid en sån lite överklockning? Jag kör med MSI (P67A-GD55 REVB3) och har version 1.8.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, kör i 4,0 nu. Hur lätt som helst. Märkte först att processorn låg i 40x100 konstant i CPU-Z. Tydligen är man tvungen att ändra energisparläget i windows till balanserat annars verkar inte speedstep fungera även fast det är aktiverat i bios. Kan vara värt att notera.

Angående din fråga Stark123 så updaterat i allafall jag till den mest aktuella bios revisionen innan jag började.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

Stog det INGET om överklockning i de otaligt många guiderna om överklockning? XD
Klocka med turboboost och offset!
Min 2500K klarar 4,2Ghz utan att ändra offsetspänningen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Stog det INGET om överklockning i de otaligt många guiderna om överklockning? XD
Klocka med turboboost och offset!
Min 2500K klarar 4,2Ghz utan att ändra offsetspänningen.

Klart att det stod om överclockning. Men i det guider jag läste (kommer inte ihåg exakt vilka), fanns skiljaktigheter guiderna i mellan.
Och för mig som inte är så jättefan att överclocka, skapade detta en osäkerhet.

Klocka med turboboost? Menas det att man har turboboost enabled i bios eller?
Jag kör med offset spänning, 0,9V idle och 1,34V load.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

Japp, sätt igång turboboost för alla 4 kärnor och sätt turboboost multipeln till 40, och sätt processorns vanliga multiple till auto. Med turboboost så får man fördelen att man kan begränsa hur mycket ström processorn drar, för att på så sätt undvika överhettning. Så fort den slår i taket så kommer hastigheten sänkas till närmaste multiple under begränsningen.

1,34V låter mycket, kör du LLC på extreme? jag ligger under 1,3V och det vid 4,2Ghz

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Japp, sätt igång turboboost för alla 4 kärnor och sätt turboboost multipeln till 40, och sätt processorns vanliga multiple till auto. Med turboboost så får man fördelen att man kan begränsa hur mycket ström processorn drar, för att på så sätt undvika överhettning. Så fort den slår i taket så kommer hastigheten sänkas till närmaste multiple under begränsningen.

1,34V låter mycket, kör du LLC på extreme? jag ligger under 1,3V och det vid 4,2Ghz

Hmm ska in i bios och kolla när jag kommer hem vilken multipel det var jag höjde igentligen.
Jag har inte LLC på extreme eftersom det enda jag ändrade var multipeln.
Vad läst mig till är 1,34V rätt mkt för 4,0Ghz. Har inte riktigt hunnit finlira med volten ännu, men antar att kan ta ner den lite granna.

EDIT:

Var hemma nu på lucnhen och kikade i BIOS.
Om jag har CPU Ratio på Auto
Kan jag endast höja Turbo Ratio (all cores) till 37 dvs 3,7Ghz.
Och det är vad boosten ligger i stock.

Om jag däremot ändrar CPU Ratio till 40
Kan jag höja Turbo Ratio (all cores) till 40, men inte mer.

Så det du förespråkar att endast ändra Turbo ratio och låta CPU ratio vara på auto verkar inte gå för mig.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

Jag passar på att låna tråden igen, hoppas inte det gör någonting. Behöver man göra några speciella inställningar för att Real Temp ska fungera korrekt (,tänkte på detta "sensor test") eller ska man inte röra någonting?
Det verkar visa korrekt iaf, runt 30 grader i idle och stresstestade med prime95 i runt 10 minuter bara för att testa. Där fick jag 57 grader på varmaste kärnan med en Noctua NH-U12P SE2. Det är väl helt okey?

Nu ska jag bara flasha bios innan jag börjar överklocka, vilket gör mig lite nervös. Jag hade tänkta att ta den senaste bios versionen härifrån: http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD55--B3-.html#/?div=BIOS och därefter använda denna metod för att flasha: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=116721.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark123:

Jag passar på att låna tråden igen, hoppas inte det gör någonting. Behöver man göra några speciella inställningar för att Real Temp ska fungera korrekt (,tänkte på detta "sensor test") eller ska man inte röra någonting?
Det verkar visa korrekt iaf, runt 30 grader i idle och stresstestade med prime95 i runt 10 minuter bara för att testa. Där fick jag 57 grader på varmaste kärnan med en Noctua NH-U12P SE2. Det är väl helt okey?

Nu ska jag bara flasha bios innan jag börjar överklocka, vilket gör mig lite nervös. Jag hade tänkta att ta den senaste bios versionen härifrån: http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD55--B3-.html#/?div=BIOS och därefter använda denna metod för att flasha: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=116721.0

Du behöver oftast inte göra detta såläng du inte har problem när du överklockar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark123:

Jag passar på att låna tråden igen, hoppas inte det gör någonting. Behöver man göra några speciella inställningar för att Real Temp ska fungera korrekt (,tänkte på detta "sensor test") eller ska man inte röra någonting?
Det verkar visa korrekt iaf, runt 30 grader i idle och stresstestade med prime95 i runt 10 minuter bara för att testa. Där fick jag 57 grader på varmaste kärnan med en Noctua NH-U12P SE2. Det är väl helt okey?

Nu ska jag bara flasha bios innan jag börjar överklocka, vilket gör mig lite nervös. Jag hade tänkta att ta den senaste bios versionen härifrån: http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD55--B3-.html#/?div=BIOS och därefter använda denna metod för att flasha: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=116721.0

Jag använder mest temp program för att se temp på alla cores, har aldrigt riktigt testat något annat, så jag har ingen erfarenhet utav detta sensor test du nämner. Men man borde ju kunna utgå ifrån att temp programmen skall fungera utan från början, utan någon speciell inställning. Har testat HW Monitor, CoreTemp, Realtemp. Och noterat att alla dom mäter väldigt lika. Föredrar HW Monitor dock eftersom man har översikt över lite annat där också.

57 grader är helt okey, man bör ligga under 65 grader i load för en 24/7 OC. Samt att vcore ej överstiger 1,4V. Några bra riktlinjer.
Det är alltid nervöst att updatera bios :S. Jag använde mig utav en mjukvara som följde med mitt MB som updaterade bioset automatiskt, en omstart, lite blinkade skärm och sen var klart i princip. Ser inte andra länken du postad, tror man måste vara medlem i det forumet för att se den.

Eftersom jag nyligen ägt ett MSI MB (ZZA-G43) , använde jag mig då utav liveupdate (MSI programvara) för att ladda ner, samt installera den senaste versionen. Det var inga problem för mig då.

Det är bara att låna tråden! Kul att utbyta erfaranheter!

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

iSw3de tack då bryr jag mig inte om det då mitt BIOS är stabilt och fint. Dumt att hålla på och fiffla när allt fungerar som det ska. Har varit en hel del diskussion också om problem med överklockning efter att ha uppdatera BIOS, så att folk fått gå tillbaka till en äldre version efter att ha uppdaterat. Verkar lite märkligt.

daycen Ja det känns skönt att man inte är den enda som känner sig osäker. När man började läsa om överklockning av CPU blev man minst sagt avskräckt av alla märkliga termer, men nu efter att ha läst en del ett par dagar så börjar det klarna, även ifall jag måste säga att det ibland är ganska svårt att förstå vad det egentligen är man ändrar och hur det påverkar systemet.
Har också hört talas om detta "Live update", men har läst att man helst inte ska använda sig av det då risken är rätt stor att någonting går fel.

Aja, ska som du börja med att dra upp multipliern i 4GHz och se om den är stabil utan att ändra volten. Jag är så jäkla feg av mig XD