Ingen framtid för netbook-datorer – hela segmentet på väg att fasas ut

Permalänk
Melding Plague

Ingen framtid för netbook-datorer – hela segmentet på väg att fasas ut

Tuff konkurrens från surfplattor och svala framtidsutsikter för processorserien Intel Atom N gör att klockan klämtar för hela netbook-segmentet. Asus, Acer och MSI är nu på väg att dra sig ur.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en rätt tidigt (2008) men tog inte lång tid innan man insåg att den inte var så användbar som en trott:P

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Det var på tiden skulle jag vilja säga... Tror inte jag sett en människa med en netbook senaste 2 åren.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Netbooks funkar knappt att använda som surfdator.

Permalänk

Jäkla synd då jag gillar dessa maskiner väldigt mycket, har i perioder använt min netbook mer än min stationära. Den har klarat alla vardagliga ting jag behövt, tyvärr har de dålig kvalité och går sönder efter 1-2 års intensivt användande. Batteritiden är också ett starkt plus.

Ultrabooks är för dyra och det känns som att betala för prestanda jag inte använder.

Permalänk
Medlem

Förvånande? Duger ju knappt till nåt, bara att spela upp en flashfilm på syrrans gamla eee-pc var förödande

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hatar dom där "småkrypen".

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt tycker jag, har en Acer Aspire One själv av 2011 års modell, fungerar riktigt bra att ha som "föreläsningsdator" så att säga. Skriva på, surfa på, sett film på den någon gång under långa tågresor osv. Den stora fördelen tycker jag alltid vart att man har den i ett så kompakt system med skärm, tangentbord + valfritt OS (Windows 8 och Linux för min del).

Tror absolut att de fyller en funktion, i alla fall fram till att Windows 8 plattorna sjunker i pris.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att dom fyller en funktion som billiga och protabla surf-/pluggdatorer. Det vore tråkigt om dom försvann helt, om dom inte ersätts av något bättre i samma prisklass. Det jag tycker vore bättre är konceptet med surfplatta + tangentbord så att man kan använda den som både och Jag har dock svårt att tro att det skulle gå att sälja till ~samma pris i dagsläget.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

AMD har nog också bidragit till detta. När de släppte sin Brazos plattform höjde man ribban ganska rejält. Finns flera mindre bärbara AMD Brazos datorer runt 11.6 tum som presterar betydligt bättre än vad Intel Atom mäktar med. Grafikdelen i AMD Brazos spelar i en annan liga jämfört med Intel Atom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men vad var det jag sa?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Synd. Min Asus EEE gjorde ett utmärkt jobb som portabel skrivmaskin i skolan. Storlek-vikt-pris kombinationen var för mig oslagbar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen större överraskning egentligen, dock gillar jag de små maskinerna ändå.

Men förstår att det är MÅNGA som fullständigt hatar dem pga. att de är så fruktansvärt slöa. Vilket inte är så konstigt när tillverkarna kastar in den absolut långsammaste 5400rpm-disken, 1GB (i bästa fall 2GB) RAM och som grädden på moset Windows Starter fullsmetad med bloatware..

Hade en Acer 522 10" med AMD Fusion (C50) vilket är den långsammare varianten med endast 1GHz dualcore. In med 4GB RAM och en 40GB SSD samt valfri Linux-dist så blev det en mycket trevlig liten dator som klarade det mesta i studieväg, HD-film och youtube-flash flöt på som smöret.

Sitter nu med en HP DM1-4110 med AMD E450 1,6GHz+SSD. Mycket trevlig (och portabel!) maskin för 3500kr.

Något jag önskar mig är en 12"~ med den mest strömsnåla i3'an för lite kraft eller balanserad trinity-propp och design som en Asus ultrabook för <4000kr. Lös det!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Snusfri

Har haft min Acer eMachines em250 ett bra tag nu och har på det hela varit väldigt nöjd med den.
Visst, den varken har varit eller är något kraftpaket, men för det jag använt den till, dvs slösurf, film/tv-serier på semester och liknande har den varit guld värd.

Dock så har upplösning (som är i det lägsta laget) gjort att jag byter upp mig nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Netbooks funkar knappt att använda som surfdator.

Håller med...dem är fasiken sämsta datorn jag suttit vid

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har en Eee PC, klassas väl som netbook? Det är as gött med dessa små laptopar. Hoppas det säljs iaf 13" laptops i framtiden annars är det knepigt. Kan dock förstå om man inte vill ha en 10" eller så. 12" är minimum enligt mig.
Dock kanske det blir fler av dessa tablets som man kan sätta på ett tangentbord så det blir en laptop.
Inget fel med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Netbooks funkar knappt att använda som surfdator.

Kan spela Cod: Black Ops på allra lägsta inställningar med 800x600 upplösning på en 12" Eee PC med hyfsad fps.
Var ganska kul när man satt där och spelade mot bots med en pekplatta xD
Surf är den grym för.

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden.. Det enda vettiga med dom datorerna var väl batteritiden, och där är ju surfplattorna precis lika vettiga så det är ju bara naturligt att de försvinner nu.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Var allt på tiden!

Själva har vi en gammal en hemma här med Windows XP på sig, jösses vad seg den är!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

För att inte tala om de små skärmarna som ställde till problem. När chefen kommer med en nyinköpt netbook och har problem att installera huawei mobila bredbandet från Tele2. Jaja, det är väl inget problem att trycka nästa några gånger. Hehe.
"Detta program kräver en skärm på minst 1024x768 i upplösning" - WTF. Viist, det var bara 1024x600 eller liknande.
Först manuellt byta skärmdrivrutinen till 1024x768, sedan kunde man välja högre upplösning och installera anslutningsprogrammet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Datavetare

Tycker det var mer 10" skärmen på 1024x600 och tangenter som inte var standardstorlek som gjorde netbooks oanvändbara, inte det långsamma CPUn (även om den ÄR långsam). Installerar man en 64-bitars version av Linux på en netbook så går det kräma ur 10-30% mer prestanda ur CPUn (lite beroende på vad man gör) och senare versioner av VLC kan använda fler CPU-kärnor och med alla 4-trådarna i arbete så kan till och med en Atom avkoda relativt höga bitströmmar, tillräckligt för den 10" som den har i alla fall. Fanns i.o.f.s. några lite dyrare modeller med 1366x768 upplösning på 10", men problemet var ändå att 10" är för litet för att vara bekvämt (kör just nu Win8 på min netbook med 1366x768 skärm, fungerar helt OK).

Den Atom modell som kom runt årsskiftet i år har ju en betydligt mycket bättre GPU, men tror inte GPUn var problemet då dessa maskiner endast var tänkta som surf-datorer.

Det som var bra med netbooks var priset, så pass billiga att man kunde köra väldigt mycket slit-och-släng med dessa. Sedan var batteritiden riktigt bra på vissa modeller, fick ut 5-6 timmar ur de två netbooks jag haft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Attans, jag som tycker mina netbooks fungerat så bra. En nätt liten dator att ha med sig på tåget eller till jobbet, som man kan koppla in till tvn. Smartphones och surfplattor i all ära, men det går inte att jobba på dem, att sätta sig och skriva en artikel på en surfplatta är vidrigt och det finns inte några utgångar på plattorna heller. Man vill ju ha VGA, RJ-45, USB och HDMI utan adaptrar.

Shure, man kan köpa sig ett tangentbord till en surfplatta, men det är betydligt dyrare än vad en komplett netbook kostade...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en 11" are med en c-ulv cpu istället för atom, den är rätt lik men har betydligt mer cpu muskler än atomnetbooks.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Använder min gamla Samsung N210 ofta på sommaren. Med Connectify får den även agera som hotspot för att förlänga mitt trådlösa nätverk. 11W i drift gör den till en utmärkt Nas vintertid. Ssd gör varken till eller från eftersom den är rätt slö men hade ingen annan nytta av min gamla MX25 SSD.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Är inte så intresserad av bärbart, men själv äger jag netbook istället för laptop, enklare att asa på vid resor. Fullt surfduglig med den lite vassare Intel Atom D525 och Debian som OS. Den är 10 ggr bättre än farsans 3000-kronors fullsize-laptop med Win7 som fullständigt går på knäna.
Har beställt en riktigt billig SSD samt en 2GB ramsticka och ska försöka uppgradera den lite utan att göra sönder den. Meka med bärbara är inte kul.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Hade först en Eee 10" med 1024x600 men bytte efter cirka ett år till en Compaq 11.6" med 1366x768 med Atom 1.6 GHz och den fyllde två år i våras och hänger fortfarande med.
Jag har visserligen installerat SSD, maxat minnet och överklockat den till stadiga 2.0 GHz (finns de som klarat högre) och känns som jag kan ha den i alla fall ett år till

Permalänk
Medlem

Återigen en artikel om en produkt vars framtid (inte helt överraskande, om jag får säga) var...hur kan jag säga - doomed to fail! Kanske är jag lite orättvis?
Visserligen var den ett steg i rätt riktning och gav inspiration till uppfinningar av bra produkter som surfplattan. Tyvärr satte detta också punkt för intresset till vad som kallas för "netbook".
Med lika eller bättre presterande plattor med valmöjligheten att ansluta ett fysiskt tangentbord, finns det få argument till varför netbooken skulle vara bättre.
Kanske kan man summera denna produkt som en "brygga" mellan en tillfällig lösning till det som komma skall.

kort o gott: Evolution!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Var enligt mig på tiden, det är ultrabook och surfplattor som gäller nu!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag surfplattor även de kommer se en minskning i intresse. Att surfa och läsa e-böcker "on the go" tror iaf jag är något av ett mode just nu.

Surfplattornas syfte kommer ganska snart att fyllas av mobiltelefonerna.

Surfplattorna är lite för klumpiga för att användas till "casual" stuff, då kommer folk använda mobilen istället och om man trots allt behöver nåt kraftigare till att tex. utföra arbete på tåget etc. så använder man en laptop då den är lika klumpig men bättre.
Samtidigt som de flesta inte har något emot att ha det allra "klumpigaste", en stationär hemma, istället för en laptop. Vilket innebär att laptops aldrig kommer fasa ut desktops. Med andra ord mobiler,laptops och stationära kommer bestå de andra "leksakerna" kommer och går

Så står det iaf i min glaskula

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Jag köpte en Netbook väldigt tidigt på Webhallen för nästan 4000:-
Jag använde den till allt från att programmera, till att spela Heroes IV, titta på film, surfa mm. Skulle nog vilja påstå att det var en av mina bästa elektronikköp någonsin. En Asus eee 901 var det, som jag senare uppgraderade med en SSD från runcore

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper