Någon vits att uppgradera från AMD Phenom II X4 965, för spel?

Permalänk
Medlem

Någon vits att uppgradera från AMD Phenom II X4 965, för spel?

Tjena!

Jag har för närvarande en AMD Phenom II X4 965 (@ 3,6Ghz) som sitter i ett Gigabyte GA-MA770-UD3(rev 1.0) http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2982#ov
Som grafikkort har jag ett 7950 OC

Jag undrar hur stor skillnad det skulle göra i spel att uppgradera moderkort och CPU till t.ex en i5:a? Vill i så fall inte lägga mer än ca 3000:-

Båda är ju 4-kärniga och klockfrekvensen ungefär densamma men det är väl andra egenskaper som också inverkar som jag förstått? Dessutom så är mitt moderkort ganska till åren och har t.ex bara stöd för DDR2 (har för närvarande 800Mhz -minnen).

Vad tror ni?

Permalänk

Antingen en i5a eller en AMD Fx-8120

En AMD Fx-8120 + Gigabyte GA-990fxa UD3 kostar ungefär 2500kr. Inte så dyrt

Har ingen aning på Intels sida dock

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

vad kör du för spel, och känns det som du skulle kunna klämma ut lite extra prestanda med en i5?
Jag tycker det inte låter värt att byta nu, utan kanske skulle avvakta på nya intel (haswell? nu när dom kom?).
Men känns det som en flaskhals med den prollen du har nu?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

vad kör du för spel, och känns det som du skulle kunna klämma ut lite extra prestanda med en i5?
Jag tycker det inte låter värt att byta nu, utan kanske skulle avvakta på nya intel (haswell? nu när dom kom?).
Men känns det som en flaskhals med den prollen du har nu?

Vet inte riktigt vart flaskhalsen ligger, var lite det jag undrade. De flesta spelen jag testat fungerar och flyter på ganska bra men t.ex Diablo 3 kunde jag inte köra högsta inställningarna utan att det hackade till lite då och då när det hände mycket på skärmen. Men det kanske beror på Grafikkortet? Eller RAM-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Vet inte riktigt vart flaskhalsen ligger, var lite det jag undrade. De flesta spelen jag testat fungerar och flyter på ganska bra men t.ex Diablo 3 kunde jag inte köra högsta inställningarna utan att det hackade till lite då och då när det hände mycket på skärmen. Men det kanske beror på Grafikkortet? Eller RAM-minnet?

Jag kan inte så mycket om diablo 3, men det känns som du ska kunna göra ultra på allt utan några problem.

Men någon som kan saken mer, får gärna säga om jag har fel

Det kanske har något med drivrutinerna, men har inte mycket till gissningar faktiskt, tyvärr.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Vet inte riktigt vart flaskhalsen ligger, var lite det jag undrade. De flesta spelen jag testat fungerar och flyter på ganska bra men t.ex Diablo 3 kunde jag inte köra högsta inställningarna utan att det hackade till lite då och då när det hände mycket på skärmen. Men det kanske beror på Grafikkortet? Eller RAM-minnet?

Fast CPU-användningen är väl mer eller mindre konstant, oavsett vilken grafikinställning du har? Om det inte läggs till massa fysik-effekter på hösta inställningarna.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Generellt kan man säga att om det inte hackar på låga upplösningar men hackar på höga upplösningar så är grafikkortet boven, hackar det inte på låga upplösningar är processorn oftast tillräckligt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Vet inte riktigt vart flaskhalsen ligger, var lite det jag undrade. De flesta spelen jag testat fungerar och flyter på ganska bra men t.ex Diablo 3 kunde jag inte köra högsta inställningarna utan att det hackade till lite då och då när det hände mycket på skärmen. Men det kanske beror på Grafikkortet? Eller RAM-minnet?

Kör D3 i fönsterläge så du kan se CPU/GPU-användning medan du spelar. GPU syns ju om du har Catalyst overdrive-tab uppe. Ligger en kärna på rrunt 100% så är det CPUn som jobbar häcken av sig.

Som sagt, i de flesta spel ska inte en 965BE begränsa dig även i höga inställningar. Jag skulle inte säga att skillnaden du får i de få spel som är så CPU-tunga att det märks, med att gå till en FX-8120 eller i5/i7, är värt pengarna det kostar.

Dra ner lite på AA, skuggor eller andra saker som knappt märks om det är CPU-tunga spel, så bör det flyta på för det mesta.

I vissa CPU-tunga spel som t.ex. World of Warcraft kan man inte räkna med stabila 60+ FPS hela tiden, ens med en överklockad i7, det beror lite på hur spelmotorn fungerar och andra saker med onlinespel.

Jag ligger ofta på 50-60FPS, men vid raidande eller när det händer mycket på andra ställen, så kan det sjunka en bit, fast varken GPU eller CPU ligger på mer än kanske 60% (kollat CPU-kärnan som jobbar hårdast och den hamnar på kanske 60-70%, de andra på runt 25-30%)

Diablo 3 borde flyta på bra i ultra, det gör det för mig med en Phenom II x6 på 4GHz och ett gammalt HD6850, men visst dippar det ner lite av någon anledning ibland.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Så det kanske inte är så stor vits att byta CPU än iaf. Men hur ligger det till med moderkort/minne, kan det sega ner systemet mycket? Har ju som sagt ett Gigabyte GA-MA770-UD3(rev 1.0) med 4Gb DDR2 800Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Tack för svaren! Så det kanske inte är så stor vits att byta CPU än iaf. Men hur ligger det till med moderkort/minne, kan det sega ner systemet mycket? Har ju som sagt ett Gigabyte GA-MA770-UD3(rev 1.0) med 4Gb DDR2 800Mhz.

Minnesmängden kan sega ner. Man kan räkna att ett 64bits Windows gärna vill ha 2GB att leka med själv, vilket ger i runda slängar 2GB över till annat. Kan kännas onödigt att köpa gamla DDR2-minnen dock. Men om du kan få tag på något begagnat så vore ju det smidigt.

Permalänk

Ett rätt enkelt sätt att se om det är processorn som är boven är ju att överklocka processorn några hundra MHz och se om det ger en bättre spelupplevelse.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

jag tror ju inte cpun eller grafikkortet är för svagt

jag kör diablo 3 på högsta som går med ett 6950 2gb 8gb ddr2 ram och 1090t funkar hur bra som helst förutom i början då hackar det pga min mekaniska disk som jag bara kör i ide mode Men när den laddat klart funkar det hur fint som helst

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4