GTX 460 vs GTX 670 (GIGABYTE)

Permalänk

GTX 460 vs GTX 670 (GIGABYTE)

Har precis bytt mitt gamla 460 mot ett 670 och var väldigt taggad och förväntade mig en ganska rejäl boost, detta var dock inte fallet. Jag har i princip samma prestanda med mitt nya kort som mitt gamla.

Kollade runt innan så att min CPU inte skulle flaska det nya kortet.

Har samma, möjligtvis pyttelite bättre fps i Bf3 än vad jag hade innan. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att detta ska bli bättre.

i5 760 @ 3,3 ghz
GA-P55-US3
corsair 550w 80+ bronze
4gb ram

GPU-Z http://img20.imageshack.us/img20/2674/gpuv.jpg

Har testat olika drivrutiner, är ganska kluven nu och förtillfället ångrar jag mitt köp.

Någon som har något tips?

tack o hej

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort dina gamla drivrutiner ifrån ditt 460?

Permalänk
Medlem

På samma inställningar? Kolla om grafikkortet går upp i boost korrekt och avinstallera de gamla drivrutinerna. Kolla också hur varmt det blir. 6ū0 drar ner boostklocken om gpun går över 70c.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Det ska göra skillnad så du behöver inte ångra dig, utan försöka lösa problemet.

Rensa ur drivrutiner driver sweeper. Funkar det inte då kör en helt ny Windows installation.

Vilka inställningar kör du på? Kan vara så att du kör auto och bf3 automatiskt har ändrat men du har fortfarande samma fps.

Permalänk
Skrivet av Kevaz:

Har du tagit bort dina gamla drivrutiner ifrån ditt 460?

Ja, det har jag. Har kört driver sweeper. Har testat 301.42, 304.79 beta, 306.02 beta. Detta gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

du kanske fick en DOA =/ reklamera och begär ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnmannen53:

Ja, det har jag. Har kört driver sweeper. Har testat 301.42, 304.79 beta, 306.02 beta. Detta gör ingen skillnad.

Inställningar i bf3?

Permalänk
Medlem

Kolla cpu-användningen. Är säker på att det är den som flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Vilka inställningar kör du på? Kan vara så att du kör auto och bf3 automatiskt har ändrat men du har fortfarande samma fps.

Detta känns som en trolig?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

På samma inställningar? Kolla om grafikkortet går upp i boost korrekt och avinstallera de gamla drivrutinerna. Kolla också hur varmt det blir. 6ū0 drar ner boostklocken om gpun går över 70c.

Skickades från m.sweclockers.com

GPU usage = boost? isånna fall så går den upp, kortet är runt 55 grader i bf3.

Skrivet av mylife:

Det ska göra skillnad så du behöver inte ångra dig, utan försöka lösa problemet.

Rensa ur drivrutiner driver sweeper. Funkar det inte då kör en helt ny Windows installation.

Vilka inställningar kör du på? Kan vara så att du kör auto och bf3 automatiskt har ändrat men du har fortfarande samma fps.

Jag har kollat inställningarna och ändrat fram och tillbaka, kanske får testa installera om windows.

Skrivet av hede:

du kanske fick en DOA =/ reklamera och begär ett nytt.

DOA?

Permalänk

Kan tilläggas att jag har testat att byta PCIE slot.

Permalänk
Medlem

Testa 3DMark eller dylikt för att se om kortet presterar som det skall, så kan du utesluta hårdvarufel.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av joojl:

Kolla cpu-användningen. Är säker på att det är den som flaskar.

Ligger mellan 65-85%, hoppade upp till 95% vid fåtal tillfällen.

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort v-sync? Något fel har du gjort för det är stor skillnad på korten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Har du tagit bort v-sync? Något fel har du gjort för det är stor skillnad på korten.

Har inte v-sync igång, varken utanför eller ingame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnmannen53:

Har inte v-sync igång, varken utanför eller ingame.

Har du stängt av alla strömsparingsåtgärder för grafikkortet?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Har du stängt av alla strömsparingsåtgärder för grafikkortet?

Har ändrat energialternativ till maximal prestanda.

Permalänk
Medlem

Kör du bf3 i full screen mode?
råkade ut för det då jag monterade ny skärm,
finns längst ner i videoinställningar i bf3

Permalänk
Medlem

Kör en vända i 3Dmark11 och se vad du får för score.
Ha gärna MSI Afterburner igång samtidigt så du kan se temperaturen går upp i, samt hur pass högt kärnorna/minnena jobbar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Prova överklocka processorn mer än bara 3,3.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt och tro att en i5-760 @ 3,3GHz skulle flaska ett GTX 670.
I vilket fall som helst så borde TS fått en prestandaboost, då processorn definitivt inte flaskar ett GTX 460.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag har väldigt svårt och tro att en i5-760 @ 3,3GHz skulle flaska ett GTX 670.
I vilket fall som helst så borde TS fått en prestandaboost, då processorn definitivt inte flaskar ett GTX 460.

Men det skadar ju inte att prova? Sedan är det väl normalt att processorn inte flaskar eftersom GTX 460 är ju sämre...

Permalänk
Medlem

Som många säger:
Börja med att köra en runda i någon av 3dMark-utgåvorna.
Det du personligen upplever i ett spel säger tyvärr inte så mycket för oss.

Posta sedan resultatet här.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Kör en vända i 3Dmark11 och se vad du får för score.
Ha gärna MSI Afterburner igång samtidigt så du kan se temperaturen går upp i, samt hur pass högt kärnorna/minnena jobbar.

P7664 3DMarks
GRAPHICS SCORE
8743
PHYSICS SCORE
5625
COMBINED SCORE
5548

Kortet gick inte upp i högre än 50 grader, lyckades inte logga. Men max core clock var 1202mhz, Memory clock 3005 mhz, memory usage 335mb, max gpu usage 98%.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Men det skadar ju inte att prova? Sedan är det väl normalt att processorn inte flaskar eftersom GTX 460 är ju sämre...

Med tanke på att TS redan svarat att processor användningen aldrig når upp i 100% så kan vi utesluta att det är den som flaskar grafikkortet.

En tanke som slog mig är om du har kollat din minnes användning? Vet inte riktigt hur mycket BF3 drar men 4GB är lite ram så kanske är där problemet ligger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att TS redan svarat att processor användningen aldrig når upp i 100% så kan vi utesluta att det är den som flaskar grafikkortet.

Han skrev att den når 100% vid fåtal tillfällen men när man tabbar ut så sjunker belastningen snabbt. Läs hela tråden tack.

Permalänk
Medlem

http://www.hwcompare.com/12531/geforce-gtx-460-vs-geforce-gtx...

Sen är det viktigt och ha grafikkortet i rätt PCIE port.
Vilket moderkort har du GA-P55-USB3 eller GA-P55-US3L ?
På GA-P55-USB3 + GA-P55-US3L tar du översta PCIE porten för den är på X16 medan den understa är bara på X4.
Lycka till!

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinnmannen53:

P7664 3DMarks
GRAPHICS SCORE
8743
PHYSICS SCORE
5625
COMBINED SCORE
5548

Kortet gick inte upp i högre än 50 grader, lyckades inte logga. Men max core clock var 1202mhz, Memory clock 3005 mhz, memory usage 335mb, max gpu usage 98%.

8743 ser normalt ut för ett oklockat(?) 670.
Max core och Memory Clock ser också bra ut.
Jag kan iallafall lugna dig lite genom att säga att det är inget fel på ditt grafikkort.

Är du helt säker på att du kör med samma grafikinställningar i BF3 med ditt 670 som du gjorde med ditt 460?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att TS redan svarat att processor användningen aldrig når upp i 100% så kan vi utesluta att det är den som flaskar grafikkortet.

En tanke som slog mig är om du har kollat din minnes användning? Vet inte riktigt hur mycket BF3 drar men 4GB är lite ram så kanske är där problemet ligger?

Använder runt 2.7gig ram när bf3 är igång och rullar.

Skrivet av Wesman:

http://www.hwcompare.com/12531/geforce-gtx-460-vs-geforce-gtx...

Sen är det viktigt och ha grafikkortet i rätt PCIE port.
Vilket moderkort har du GA-P55-USB3 eller GA-P55-US3L ?
På GA-P55-USB3 + GA-P55-US3L tar du översta PCIE porten för den är på X16 medan den understa är bara på X4.
Lycka till!

Har USB3 versionen, kör i översta sloten just nu.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Han skrev att den når 100% vid fåtal tillfällen men när man tabbar ut så sjunker belastningen snabbt. Läs hela tråden tack.

Vissa är för dumma att argumentera med, läs själv...

Skrivet av pinnmannen53:

Ligger mellan 65-85%, hoppade upp till 95% vid fåtal tillfällen.