Enorma problem med Nvidia Drivers 301.42 Eller är det 470 som ger sig?

Permalänk
Medlem

Enorma problem med Nvidia Drivers 301.42 Eller är det 470 som ger sig?

Har som trådtiteln lyder enorma problem med mitt Sparkle GTX 470 och Nvidia Drivers 301.42, det började för ca 2 dagar sen då allt jag gjorde slutade svara och Nvidia skickade ut följande meddelande stup i kvarten: Nvida Kernel Mode har återställts till senaste versionen... eller nåt i den stilen. Provade således med att göra en helt ny installation av W7 då det var lika bra tänkte jag, fixa alla problem på samma gång liksom. Samma visa när jag idag har försökt installera drivrutinerna, det blir följande scenario av det hela:
Installerar W7, installerar Asus moderkorts programvaror osv. går vidare till Geforce Drivers 301.42, installerar och datorn rebootar, kommer sen in i windows med endast bakgrundsbilden synlig. Har jag lösenord för jag blindskriva in det, kör jag CTR/ALT/DEL blir det helsvart. Försöker med detta 2 gånger, samma varje gång, observera att Windows också installeras 2 gånger. Börjar nu misstänka att det är grafikkortet som håller på att ge sig kanske, i vilket fall så kommer jag in om jag kör med Safe Mode. Avinstallerar den nyaste Geforce driven och tar hem den näst senaste 296.10 som jag vet fungerade. Exakt samma scenario utspelar sig igen med windows, dvs. bara bakgrundsbilden syns. Vet inte riktigt hur jag bära mig åt att felsöka, men jag börjar som sagt misstänka att grafikkortet på att vika under.

Är det nån som känner igen sig i min sits och som har liknande problem med senaste Nvidia Drivers? Tips på hur jag felsöker kortet är också uppskattat, sitter med datorn i sign och Cosmos S. Vet att GTX 470 har en tendens att överhetta i likhet med storebror 480 och att värmecirkulationen i chassit inte är den bästa. Planerar en liten uppgradering av chassit och kortet i slutet av Juni, men tills dess...
Hjälp uppskattas

Edit. Äldre drivrutiner som 295.73 fungerar inte heller, ideer?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nån som vet nåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara drivrutinerna som krångar utan lär kunna vara grafikkortet som gett upp.....testa med ett annat
grafikkort från nån kompis eller bekant.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Verkar inte vara drivrutinerna som krångar utan lär kunna vara grafikkortet som gett upp.....testa med ett annat
grafikkort från nån kompis eller bekant.

Det låter ju onekligen som det, vet du om det finns nåt sorts test jag kan köra för att diagnostiksera det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det låter ju onekligen som det, vet du om det finns nåt sorts test jag kan köra för att diagnostiksera det?

God kväll!

Jag hade samma problem som du med mitt ASUS GTX570. Det felmeddelandet du beskrev dök upp lite titt som tätt, oftast när jag kollade diverse videos
på nätet (ex youtube etc.) samtidigt som skärmen blinkade till.
Märkte även att i samband med att detta inträffade så toppade gpu sin användning.

Mailade lite fram och tillbaka med asus som bad mig göra detta:

"Hi

This issue is a complex one and is not a hardware issue. It has several possible fixes:

Go to Control Panel > NVIDIA Control Panel > Expand 3D Settings > Set PhysX configuration. At the select a PhysX processor, by default the “Auto-Selected (recommended)” setting is selected. Click on the drop down menu, select your graphic card and click the Apply button to confirm the changes.

Switched the "Energy management mode" setting (Manage 3D-Settings) in the nVidia control panel from "adaptive" to "prefer maxium performance". At the program settings tab I set the option to "use global settings".

more information:

http://www.z80.eu/win7dispdrvr.html

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=211808"

Även fast du har en annan tillverkare på ditt kort så är det ju värt ett försök. Efter att jag ändrat dessa inställningar så verkar det lira utan problem.

Lycka till!

Edit: Efter att ha läst ditt inlägg lite tydligare så såg jag att du inte enbart hade problem med felmeddelandet. Testa ta en ännu äldre drivrutin. Kör även drivesweeper i felsäkert läge innan du installerar denna för rensa bort den nyare drivrutinen.

Edit2: Jag är trött och verkar inte kunna läsa. Såg att du installerat äldre drivrutiner också. Om det går så kan man ju köra ett stresstest på kortet för att se ifall det lirar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av massish:

God kväll!

Jag hade samma problem som du med mitt ASUS GTX570. Det felmeddelandet du beskrev dök upp lite titt som tätt, oftast när jag kollade diverse videos
på nätet (ex youtube etc.) samtidigt som skärmen blinkade till.
Märkte även att i samband med att detta inträffade så toppade gpu sin användning.

Mailade lite fram och tillbaka med asus som bad mig göra detta:

"Hi

This issue is a complex one and is not a hardware issue. It has several possible fixes:

Go to Control Panel > NVIDIA Control Panel > Expand 3D Settings > Set PhysX configuration. At the select a PhysX processor, by default the “Auto-Selected (recommended)” setting is selected. Click on the drop down menu, select your graphic card and click the Apply button to confirm the changes.

Switched the "Energy management mode" setting (Manage 3D-Settings) in the nVidia control panel from "adaptive" to "prefer maxium performance". At the program settings tab I set the option to "use global settings".

more information:

http://www.z80.eu/win7dispdrvr.html

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=211808"

Även fast du har en annan tillverkare på ditt kort så är det ju värt ett försök. Efter att jag ändrat dessa inställningar så verkar det lira utan problem.

Lycka till!

Edit: Efter att ha läst ditt inlägg lite tydligare så såg jag att du inte enbart hade problem med felmeddelandet. Testa ta en ännu äldre drivrutin. Kör även drivesweeper i felsäkert läge innan du installerar denna för rensa bort den nyare drivrutinen.

Edit2: Jag är trött och verkar inte kunna läsa. Såg att du installerat äldre drivrutiner också. Om det går så kan man ju köra ett stresstest på kortet för att se ifall det lirar som det ska.

Tack för tipsen. Men kortet är inlämnat för felsökning, så det verkar som att det håller på och ge sig trots allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Jag har samma problem. Första gången jag stötte på det var när jag hade ett Gigabyte GTX 460 OC x2 i SLI. Testat både med ett kort och 2 två kort. Men samma problem uppstod, det försvan senare dock utan anledning.

Nu har jag sedan 2 veckor bytt moderkort och GPU till: Asus Sabretooth z77, Asus GTX 570 DirectCUII, 1,3gb.
Och samma problem har återuppstått från graven igen.

Jag har testat att Installera om 301,42 som Ren installation och även normal installation, men inget hjälper.
Tvivlar på att det är hårdvaran då jag läst att det är flera som har samma problem. Men en lösning skulle inte sitta fel.

Har även testat tipset i svaret ovan som kom från Asus att ändra lite inställningar, men utan resultat.

Hoppas att någon hittar en lösning snart eller om Nvidia släpper en "hot-fix"

Permalänk

Fick också upp att Nvidia drivrutiner kraschat med mitt 560ti, lämmnade tillbaks det och fick ett nytt och sen försvann det problemet.

Så jag tror också ditt kort är trasigt

Permalänk

Jag hade samma problem igår när jag installerade om min Dator med windows 7 och ett nVidia geforce 450 GTS grafikkort.
Det enda jag såg efter att ha installerat drivrutinerna var bakgrundsbilden och när jag tryckte Ctrl+Alt+Delete så blev det svart.
Som tur var så löste det sig idag av en slump.

Jag har alltid min dator inkopplad till tvn med en hdmi kabel då jag brukar spela musik med hemmabiosystemet som högtalare.
Problemet var att det blev automatiskt inställt på "utvidga dessa bildskärmar" istället för "spegla dessa bildskärmar" med de nya drivrutinerna.
Bilden syntes som vanligt på tvn men inte på datorn som sagt.
När jag valde "spegla dessa bildskärmar" igen blev det dock som vanligt, alternativt om jag drog ur hdmi-kabeln för då blev också bilden som vanligt på datorn.

Om ni har 2 bildskärmar så kan ni alltså prova att "spegla dessa bildskärmar" eller helt enkelt dra ur kabeln mellan dom.

Permalänk
Medlem

Ni har inte provat med GeForce 306.02 BETA Driver?

Permalänk
Medlem

har samma problem med mitt 680.
tesata både gammla nya (306.2) drivrutiner men igen hjälper så som jag fattar de så är det nått som måste fixas med en hotfix men nvidia har inte löst det än