GTX 670/680 4Gb, hittar inget som passar mina önskemål :/

Permalänk
Medlem

GTX 670/680 4Gb, hittar inget som passar mina önskemål :/

Hej, har köpt mig 2 st nya skärmar, så sitter nu med 3st Benq XL2420T som jag kör Nvidia Surround på. Och känner att mitt Gigabyte GTX 670 OC inte pallar trycket, så nya grafikkort ska inhandlas

Och nu till mina funderingar / problem!

* Kortet får INTE ha PCI kontakterna ovanpå varandra. Dom ska sitta bredvid varandra på PCBn

* Det skiljer inte mycket mellan 670 2Gb och 680 2Gb, men hur är det med 4Gb korten? Är 680 4Gb ett bättre val än 670 4Gb, är det värt dom extra pengarna?

* Sen ska jag vattenkyla dom, så hade gärna sett att det inte är kontakter på höjden, så man kan sätta på ett "Single Slot PCI Bracket"

* vill gärna ha ett kort som har snygg backplate förmonterad som EVGA / ASUS har på många av sina kort, då dom backplates som finns att köpa från andra tillverkare (EK osv) är så fula!

Tack på förhand!

// Solding

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Har inte EVGA ett 4GB HydroCopper kort med backplate?

är helt hundra på att jag sätt sådana

*åter kommer*

Edit: Verkade som det var ett GTX680 Classified 4GB och ett HydroCopper kombinerat på någon vänster

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Ska du ha singelslot samt vattenkylning så får du köpa AMD kort. Backplates som följer med grafikkort från Asus brukar inte fungera med vattenblock, har ingen erfarenhet av EVGA.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tänk på att grafikkort som ej har stackade PCI-ström kontakter oftast inte är av referensdesign, så vanliga full-cover vattenblock passar inte på de, endast block för bara GPUn som själva tar upp dubbelslot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Tänk på att grafikkort som ej har stackade PCI-ström kontakter oftast inte är av referensdesign, så vanliga full-cover vattenblock passar inte på de, endast block för bara GPUn som själva tar upp dubbelslot.

EK har för Asus DCII kort, vilket inte följer referensdesign. Utöver det så gäller referenskort, alternativt universalblock. Du kan kolla vilka kort som stödjer fullcoverblock på http://www.coolingconfigurator.com/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Har inte EVGA ett 4GB HydroCopper kort med backplate?

är helt hundra på att jag sätt sådana

*åter kommer*

Edit: Verkade som det var ett GTX680 Classified 4GB och ett HydroCopper kombinerat på någon vänster

Okej, det va ju synd :/

Skrivet av Kvickstick:

Ska du ha singelslot samt vattenkylning så får du köpa AMD kort. Backplates som följer med grafikkort från Asus brukar inte fungera med vattenblock, har ingen erfarenhet av EVGA.

Okej, hittade själv bara ett kort:/ men det hade bara massa mini HDMI och DP. så skippar det önskemålet, och kör på vanligt dualslot

Skrivet av Marcusk:

Tänk på att grafikkort som ej har stackade PCI-ström kontakter oftast inte är av referensdesign, så vanliga full-cover vattenblock passar inte på de, endast block för bara GPUn som själva tar upp dubbelslot.

har kollat flera kort som har PCI kontakterna brevid varandra som det finns fullcoverblock till? det är endast ett fåtal 670/680 4Gb kort som har PCI kontakterna ovanpå varandra, (vad jag sett)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

om du vill köra vattenkylning är det väl referens som är bäst? det är ju referens som de flesta vattenblocken passar på. och då får du pci-kontakterna ovanpå varandra, jättedum design av nvidia tycker jag

4gb är i vanliga fall helt onödigt, men i ditt fall så kan det vara värt i och med att du vill kunna spela i enorma upplösningar. bf3 tar exempelvis ca 1,4gb i 1080p på ultra. med dina tre skärmar skulle det (förutsatt att gpuerna orkar) krävas 4,5gb för att inte grafikminnet skulle flaska. och kom ihåg att du inte kan räkna 2gb+2gb=4gb eftersom minnet speglas mellan korten, så du bara får så mycket användbart minne som det kort som har minst minne så 2gb+4gb=2gb användbart

hur många kort hade du tänkt dig förresten? kanske är 690 att överväga för att få plats? då får du iofs bara 2gb effektivt eftersom det är 4gb på 2 gpuer

sist men inte minst så finns ju evga hydro copper med förmonterat vattenblock och med backplate, men dock inte det heller med 4gb

edit: oj här var man seg, hann ju komma massor av svar innan jag postade mitt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ati har ett övertag när det gäller nu-vill-ja-ha-flera-skärmar och jag välj tycker att deras lösning fungerar förfärligt mycket bättre än nvidias lösning. Ati korten 7-serien har alla 3GB minne. Mitt förslag är att titta på ati-kort istället.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Ett Evga GTX 680 4GB Classified verkar vara det närmsta man kommer dina önskemål. En backplate går att köpa separat http://www.inet.se/produkt/5409485/evga-backplate-till-gtx-68...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

om du vill köra vattenkylning är det väl referens som är bäst? det är ju referens som de flesta vattenblocken passar på. och då får du pci-kontakterna ovanpå varandra, jättedum design av nvidia tycker jag

4gb är i vanliga fall helt onödigt, men i ditt fall så kan det vara värt i och med att du vill kunna spela i enorma upplösningar. bf3 tar exempelvis ca 1,4gb i 1080p på ultra. med dina tre skärmar skulle det (förutsatt att gpuerna orkar) krävas 4,5gb för att inte grafikminnet skulle flaska. och kom ihåg att du inte kan räkna 2gb+2gb=4gb eftersom minnet speglas mellan korten, så du bara får så mycket användbart minne som det kort som har minst minne så 2gb+4gb=2gb användbart

hur många kort hade du tänkt dig förresten? kanske är 690 att överväga för att få plats? då får du iofs bara 2gb effektivt eftersom det är 4gb på 2 gpuer

sist men inte minst så finns ju evga hydro copper med förmonterat vattenblock och med backplate, men dock inte det heller med 4gb

edit: oj här var man seg, hann ju komma massor av svar innan jag postade mitt

Jo, att sätta kontakterna ovanpå varandra måste vara det dummaste dom gjort kollat lite på MSI och Gainward(stavning) och några andra som det finns fullcoverblock till men har kontakterna som dom ska sitta, bredvid varandra!

kör på medium på BF3 nu, och då slukar den nästan allt minne, så 4Gb kort är det som kommer handlas.

Hade tänkt mig iallafall 2st, 670/680 4Gb:) men 690 kan klart va intresse med!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Ett Evga GTX 680 4GB Classified verkar vara det närmsta man kommer dina önskemål. En backplate går att köpa separat http://www.inet.se/produkt/5409485/evga-backplate-till-gtx-68...

Inte säkert att det fungerar med vattenblocket pga längden på skruvarna. Kan vara värt att testa för 189:- dock!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Ati har ett övertag när det gäller nu-vill-ja-ha-flera-skärmar och jag välj tycker att deras lösning fungerar förfärligt mycket bättre än nvidias lösning. Ati korten 7-serien har alla 3GB minne. Mitt förslag är att titta på ati-kort istället.

När man väl gått över till den ljusa sidan vill man inte tillbaka

Skrivet av F.Fairlane:

Ett Evga GTX 680 4GB Classified verkar vara det närmsta man kommer dina önskemål. En backplate går att köpa separat http://www.inet.se/produkt/5409485/evga-backplate-till-gtx-68...

Okej, det där såg ju bra ut Tror du den backplaten fungerar med vattenblock på kortet med? (eller kanske kan göra så att det fungerar)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Inte säkert att det fungerar med vattenblocket pga längden på skruvarna. Kan vara värt att testa för 189:- dock!

Om man fixar kortare skruvar då?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Om man fixar kortare skruvar då?

Dom ska vara längre! Det är värt att testa, bara att leta efter passade skruv.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Solding:

När man väl gått över till den ljusa sidan vill man inte tillbaka

Okej, det där såg ju bra ut Tror du den backplaten fungerar med vattenblock på kortet med? (eller kanske kan göra så att det fungerar)

Fan vad dåligt. Backplaten fungerar inte med Classified korten såg jag nu tyvärr "Not compatible with FTW or Classified models"

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Dom ska vara längre! Det är värt att testa, bara att leta efter passade skruv.

jo det är helt klart värt att testa ist

Skrivet av F.Fairlane:

Fan vad dåligt. Backplaten fungerar inte med Classified korten såg jag nu tyvärr "Not compatible with FTW or Classified models"

Okej :/ Men såg detta kortet nu EVGA GeForce GTX 680 w/Backplate
Har den en backplate på redan? Går dock inte att se hur den har PCI kontakterna :/

EDIT: det hade kontakterna ovanpå varandra :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

jo det är helt klart värt att testa ist

Okej :/ Men såg detta kortet nu EVGA GeForce GTX 680 w/Backplate
Har den en backplate på redan? Går dock inte att se hur den har PCI kontakterna :/

EDIT: det hade kontakterna ovanpå varandra :/

Ja, det kortet har backplate! Dock är PCI-E kontakterna stackade http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=04G-P4-2686-KR&fa...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ja, det kortet har backplate! Dock är PCI-E kontakterna stackade http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=04G-P4-2686-KR&fa...

jo såg med det innan :/

Men öm man skiter i att jag vill ha kontakterna bredvid varandra, så är det kortet som är närmst mina önskemål?
Är det för övrigt ett bra kort av dom 680 4Gb kort som finns

Känns lite som att det kanske får bli det kortet, sen hoppas man får till så man kan ha kvar backplaten med vattenblock monterat

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

jo såg med det innan :/

Men öm man skiter i att jag vill ha kontakterna bredvid varandra, så är det kortet som är närmst mina önskemål?
Är det för övrigt ett bra kort av dom 680 4Gb kort som finns

Känns lite som att det kanske får bli det kortet, sen hoppas man får till så man kan ha kvar backplaten med vattenblock monterat

Verkar som att det kortet är det bästa, om det nu finns block till det.
Är ju även bara EVGA vad jag vet just nu som har garanti kvar vid kylarbyte.

Du kan ju alltid ta ett av deras GTX 690 HydroCopper annars Är ju dock bara 2 GB vilket känns sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Verkar som att det kortet är det bästa, om det nu finns block till det.
Är ju även bara EVGA vad jag vet just nu som har garanti kvar vid kylarbyte.

Du kan ju alltid ta ett av deras GTX 690 HydroCopper annars Är ju dock bara 2 GB vilket känns sådär.

jo det finns block till det

Jo hade det funnits i 4Gb så hade det varit intressant

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Solding:

Hej, har köpt mig 2 st nya skärmar, så sitter nu med 3st Benq XL2420T som jag kör Nvidia Surround på. Och känner att mitt Gigabyte GTX 670 OC inte pallar trycket, så nya grafikkort ska inhandlas

Då jag sitter med exakt samma skärmuppsättning kan jag nog ge ett någotsånär redigt svar.

Att du ska köra SLI är givet, enkelkort klarar inte av att driva 6080x1080 (inkl Bezel Correction) ens i närheten av 120 FPS. För absolut bästa prestanda två 4GB-kort, men två 2GB-kort räcker väldigt långt det med så länge man inte ska pressa massor av AA. Två 680 2GB ger förresten mer än två 670 4GB, men dubbla 680 4GB ger förstås bäst.

Vad gäller VILKET kort du ska ha så är det referenskort som gäller om du ska vattenkyla. Vad gäller PCIe-strömkontakterna sitter de däremot nästan alltid uppepå varandra på referenskorten. Skärmkontakter på höjden får du däremot oavsett vilket kort du köper då korten 4 skärmar per kort och därmed nästan alltid har fyra skärmutgångar.

EVGA-korten är att rekommendera eftersom de, som sagts tidigare, tillåter kylarbyte. Själv sitter jag med två Zotackort som fungerat fint. Däremot spelar det väl egentligen ingen direkt roll exakt vilket kort man tar om de följer referensdesign - korten är fysiskt identiska.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync