Modell av Iphone 5 fastnar på video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det primära folk klagar på är att Apple inte följer den standard som finns för laddning av telefoner. Den standard som Apple själva var med och kom överens med de andra tillverkarna om att alla telefoner skulle ha två år från överenskommelsen (som var 2010).

Det finns ingen allmän standard för hur man kommunicerar med tillbehör.

Läser man många inlägg så får man dock uppfattningen att många verkar tro att om bara dumma Apple anammade micro USB så skulle alla tillbehör funka för alla telefoner. Eftersom USB inte verkar räcka, då även Samsung skapade en egen variant till S3, så är det en sanning med modifikation. Laddning ja, även om det där har varit lite si och så. Motorolas micro USB laddare funkade ex. inte till en Sony Ericsson jag hade förr.

Dessutom finns det ingen lag eller standard för micro USB. Det finns ett MoU ( Momorandum of Understanding ) mellan EU och 10 mobiltilverkare, inklusive Apple. Detta är ingen lag och Apple är egentligen inte bunden att följa. Dock skrev man under det och bör ju därför göra något för att inte hamna i onåd hos EU. Vilket man då gjort ( helt i enlighet med MoU ) med en adapter med micro USB i ena ändan och 30 pinnaren i andra. Problem solved, vad gäller den saken.

En bättre lösning kunde varit att man skapat en micro USB med extra pinnar, men kompatibel med laddarna, så var det hela löst. Dock måste jag nog tycka att den nya symmetriska ( om nu den blir det ) och därmed vändbara är en god ide. Helt i linje med Apples fokus på användaren.

Meningsbyggnad ...
Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

HAHA, det är ju precis det jag snackar om. Du slipper de där pillet, vridande handrörelsen om luren ligger med botten upp. Har man stora fickor så är det inget snack, för då behöver du bara grabba tag i luren och svara. Är det jättetajta fickor så man bara kommer åt med tumme och pekfinger på kanten så är rörelsen fortfarande mindre, även om det är minimal skillnad. Och som jag sa tidigare, du slipper sladden som hänger och dinglar! DET ÄR smidigare så, även om skillnaden är liten.
Kan du istället komma med nackdelar med att ha sladden nertill? Jag är ärligt talat väldigt nyfiken på dessa nackdelar, det är kanske någonting jag missat eller inte tänkt på?

Jag tror inte du förstår vad jag menar och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det så det går fram heller. Om jag tar tag i telefonen med pekfinger och tumme och den har toppen nedåt får jag greppet på tok för långt ner på telefonen. Jag håller inte en smartphone i botten.

Det du missat är att jag sagt rakt ut att jag inte tycker det finns någon nackdel med någon av placeringarna. Detta styrker att du inte läser mina inlägg speciellt noggrant, så kanske det inte är mina beskrivningar det är fel på ändå? Hursomhelst är det ingen idé jag försöker mer för de som inte läser inläggen är inte ute efter att komma någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Läser man många inlägg så får man dock uppfattningen att många verkar tro att om bara dumma Apple anammade micro USB så skulle alla tillbehör funka för alla telefoner. Eftersom USB inte verkar räcka, då även Samsung skapade en egen variant till S3, så är det en sanning med modifikation. Laddning ja, även om det där har varit lite si och så. Motorolas micro USB laddare funkade ex. inte till en Sony Ericsson jag hade förr.

Dessutom finns det ingen lag eller standard för micro USB. Det finns ett MoU ( Momorandum of Understanding ) mellan EU och 10 mobiltilverkare, inklusive Apple. Detta är ingen lag och Apple är egentligen inte bunden att följa. Dock skrev man under det och bör ju därför göra något för att inte hamna i onåd hos EU. Vilket man då gjort ( helt i enlighet med MoU ) med en adapter med micro USB i ena ändan och 30 pinnaren i andra. Problem solved, vad gäller den saken.

En bättre lösning kunde varit att man skapat en micro USB med extra pinnar, men kompatibel med laddarna, så var det hela löst. Dock måste jag nog tycka att den nya symmetriska ( om nu den blir det ) och därmed vändbara är en god ide. Helt i linje med Apples fokus på användaren.

Nej, så enkelt är det förstås inte, men om alla satsade på micro-USB så är chansen åtminstone större att det till slut kommer en standard. Även om Android är större än iOS så är iPhone den enskilt mest sålda modellen och de skulle därmed lättare kunna få andra att följa dem, om de nu inte gjort allt de kan för att låsa sig inne i sitt ekosystem (de licensierar inte ut sin egen kontakt heller, även om det är rent teoretiskt då de andra följer överenskommelsen).

Du har rätt kring standarden, men problemet, som deras MoU var till för, är bara löst om Apple skickar med en micro-USB-laddare som de sedan har en adapter till. Att endast ha en adapter så man kan använda andras micro-USB-laddare skapar inte den öppna världen där ingen ska behöva ta med sig sin laddare till någon annan. Vi får se hur det blir på den punkten.

Att behöva tänka på vilken sida som ska vara upp på laddaren anser jag vara ett väldigt mycket mindre problem än de problem Apple skapar för användaren i att det nu blir ännu vanligare att iPhone-ägaren måste ha med sig sin laddare/adapter (både eftersom den nya kontakten är ovanligare inom Apple-sfären, samt att han inte kan låna något annat märkes laddare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det primära folk klagar på är att Apple inte följer den standard som finns för laddning av telefoner. Den standard som Apple själva var med och kom överens med de andra tillverkarna om att alla telefoner skulle ha två år från överenskommelsen (som var 2010).

Det finns ingen allmän standard för hur man kommunicerar med tillbehör.

Folk klagar för klagandets skull. Det finns absolut inga som helst officiella uppgifter på vad det rör sig om för kontakt. Av att döma av bilden så kan det ju mycket möjligt vara en Micro-USB, eller åtminstone vara kompatibel med Micro-USB. Jag tycker att man gott och väl i alla fall kan vänta med allt klagande tills det att man vet vad fasen det handlar om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag orkar inte heller kolla upp alla modeller men alla jag tittat på har haft dem i botten sedan dess (och undantagen innan den tiden har haft dem i toppen). Jag kollar dock endast på topplurar och har sämre koll på budgetvarianterna. Det gäller de andra punkterna också, vilket nog gör att de dockor jag sett just bara har en micro-USB.

Det är klart att man kan göra mer direktdesignade dockor när iPhone inte ger varierad design. Dock vet jag inte vad som egentligen ska behövas mer än en kontakt och sedan stöd för telefonens baksida. Som sagt har jag aldrig haft något behov av en docka själv så det kan påverka vad jag tycker känns nödvändigt. Och som sagt, min enkla poäng var att säga emot uttalandet att en Android-docka måste ha fler kontakter än en. Vi har väl kanske talat delvis bredvid varandras poänger.

2012or:

nån räknar dem säkert som tillhörandes det övre skiktet även om dina krav på vad topplurar ska vara naturligtvis kan vara högre.

att de måste ha fler kontakter vet jag inte om jag sa var nått krav, (är snart lika förvirrad av vad jag själv skrivit som vad andra..) vad jag menade var att vid en sån docka så blir dessa ev en designspärr mot annat bruk för att koppla åter till den universella kontakten innhållandes annat som då inte dras med det. en ytterligare faktor är att dockor från tillverkarens egna serier oftast inte ser ut som du beskriver, (som Apples alltså) med ett ryggstöd som enda designspärr, de har fortfarande urtag som passar telefonens form så annat än en mindre telefon så passar det inte med endast en mUSB som kikar upp ändå om inte nallen ska vara mindre på alla led och då sitta lite illa på denna veka kontakt vilket förtar hela grejen med dockan.

och sen får man nog hålla med saker som dessa lite, också för att återknyta till hela HDMI-frågan delvis:

Skrivet av JZ0NiC:

En vanlig USB-kontakt är ju minst sagt handikappad, förespråkar man en vanlig USB-kontakt så har man inte förstått fördelen med den variant som Apple valt. (Eftersom den inte är beroende av någon mjukvara och/eller konvertering av protokoll)

Varför tror du Samsung gav S3an en kontakt med 11pin?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_High-Definition_Link#The_...
http://www.galaxymhl.com/

Nu vill jag inte vara sån men Samsungs 11pin kontakt är precis som Apples, Proprietär.

Du kan ju inte ens skicka ljud via USB-kontakten utan att blanda in extra hårdvara i andra änden, vilket Apple-tillbehören inte behöver.. går utmärkt att skicka ljud direkt utan DAC(eller ev. annan extra HW) i tillbehöret.

&

Skrivet av smurfisen2k:

Problemet är ju hos usb som tyvärr verkar ha valts hastigt/av okunniga och därmed är en ganska dålig kontakt för en mobiltelefon. Om de istället satt en vettig kontakt som standard så är jag säker på att apple använt den, men nu är det ju inte så.

att få dem att enas om en mer genomtänkt multikontakt vore säkert en smärre mardröm för industrinormsorganistaionen redan innan amerikanerna får reda på var den håller hus..

min största invändning mot mUSB för nått som måste slitas i och ur 300 ggr per år är helt enkelt den mekaniska utformningen, stabil är inte det första jag tänker på när jag drar i kontakten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Att behöva tänka på vilken sida som ska vara upp på laddaren anser jag vara ett väldigt mycket mindre problem än de problem Apple skapar för användaren i att det nu blir ännu vanligare att iPhone-ägaren måste ha med sig sin laddare/adapter (både eftersom den nya kontakten är ovanligare inom Apple-sfären, samt att han inte kan låna något annat märkes laddare).

Fast vi kan vara övertygade om att Apple har övervägt detta väldigt noga och tänkt både djupare och längre än alla gissare som finns här inne.

Micro USB är billig, men mekaniskt en mardröm. En egen är dyrare, men du får den exakt till ändamålet. Oftast sitter micro USB på många telefoner ytmonterad direkt på main board eller på en FPC, med tveksam mekanisk fastsättning som följd. Detta tillsammans med det moment som den (relativt sett) långa kontakt utgör är inte helt enkelt att lösa. Apples kontakt sitter skruvad med 4 skruvar direkt i aluminium ramen.

Ytterliggare faktorer att tänka på är användbarhet. Apple har säkert haft ett helt batteri med användartester där man undersökt saken. Skulle inte förvåna mig om att man upptäckt att folk haft problem med just den gamla kontakten (och en hel del kontakter) med att den måste vändas rätt ... inte mycket men dock ... då ser man till att plocka bort det momentet.

Det faktum att man låser användarna till sina egen standard är naturligtvis en poäng. I vågskålen bredvid ligger då att man säkert kallt räknar med lika många tillbehör från 3:e part som innan (= konkurransen består marknaden flödar med tillbehör, och Apple kan sälja premium tillbehör på namnet).

Sedan har man naturligtvis övervägt väldigt noga just problemet med att ha en egen laddare och säkert intervjuat många användare, telefonoperatörer, butiker, etc. Själv har jag väldigt sällan haft problemet med en laddare till min iPad. har jag glömt så har det alltid funnits att låna. Tror nog det har varit mer problem med olika länders vägguttag och adaptrar, än just laddaren själv.

+ säkert en hel massa annat som jag inte kunde gissa mig till

och kommit fram att ... vi kör en egen en vända till.

Om då alla mockups etc stämmer det vill säga ... får vi se den 12/9

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

... men visst ... just nu har jag fått betala 790kr för en Apple laddare till en av våra MacBooks och de sekunderna som babs genomför transaktionen är det ju surt ... men vad gör man inte för en laddare med magnetisk kontakt ...

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nej, det är flera skal som läckt med exakt den designen, och kretskortet till nya iPhone som också läckt passar perfekt i skalet, så det verkar vara äkta.

Jo det verkar vara äkta, men fortfarande inget bevis. Om jag ville trolla folk med en falsk design skulle jag självklart kolla på tidigare rykten och sedan designa mina egna falska komponenter utifrån de tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

2012or:

http://s3.pji.nu/product/standard/140/1271186.jpg
http://s3.pji.nu/product/standard/140/1199811.jpg
http://s3.pji.nu/product/standard/140/1231819.jpg

nån räknar dem säkert som tillhörandes det övre skiktet även om dina krav på vad topplurar ska vara naturligtvis kan vara högre.

att de måste ha fler kontakter vet jag inte om jag sa var nått krav, (är snart lika förvirrad av vad jag själv skrivit som vad andra..) vad jag menade var att vid en sån docka så blir dessa ev en designspärr mot annat bruk för att koppla åter till den universella kontakten innhållandes annat som då inte dras med det. en ytterligare faktor är att dockor från tillverkarens egna serier oftast inte ser ut som du beskriver, (som Apples alltså) med ett ryggstöd som enda designspärr, de har fortfarande urtag som passar telefonens form så annat än en mindre telefon så passar det inte med endast en mUSB som kikar upp ändå om inte nallen ska vara mindre på alla led och då sitta lite illa på denna veka kontakt vilket förtar hela grejen med dockan.

och sen får man nog hålla med saker som dessa lite, också för att återknyta till hela HDMI-frågan delvis:

&

att få dem att enas om en mer genomtänkt multikontakt vore säkert en smärre mardröm för industrinormsorganistaionen redan innan amerikanerna får reda på var den håller hus..

min största invändning mot mUSB för nått som måste slitas i och ur 300 ggr per år är helt enkelt den mekaniska utformningen, stabil är inte det första jag tänker på när jag drar i kontakten.

Jag hade visst helt missat HTC One X:s placering av kontakten, vilket jag borde märkt då det är en topplur som fanns ute och var relevant när jag skulle bestämma mig över mitt senaste köp. Det var lite klantigt, fast än mer klantigt av HTC då de haft smartare placeringar tidigare på telefoner (sidan är aldrig en bra placering enligt mig). Jag ser fortfarande inget problem med att det räcker med ryggstöd för telefonen då användande av en smartphones skärm inte kräver någon som helst tryck. Det har inte varit det minsta problem på de dockor jag sett i verkligheten. Men biten med dockor har väl egentligen blivit en diskussion av missförstånd mellan oss då du inte menat det jag trodde och min riktiga poäng kring kontakterna alltid varit kring laddning.

Jag vet inte vad du syftar till med det första inlägget du citerar. Ville du visa att det går att göra flerpinskontakter som är kompatibla med mUSB? Det andra inlägget du citerar känns totalt irrelevant för Apple har skrivit under på att mUSB var det som alla skulle samsas om i laddning. Att de vill ha annat för annan funktion är ju irrelevant till den punkten.

Vad gäller mUSB:s hållbarhet tror jag inte det är något problem. Av alla enheter jag sett som är 2-2,5 år gamla har jag inte sett någon märkbar förslitning, och heller inte hört något om det på nätet. Allt går såklart sönder någon gång men det ser inte ut att bli inom telefoners normala livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Fast vi kan vara övertygade om att Apple har övervägt detta väldigt noga och tänkt både djupare och längre än alla gissare som finns här inne.

Micro USB är billig, men mekaniskt en mardröm. En egen är dyrare, men du får den exakt till ändamålet. Oftast sitter micro USB på många telefoner ytmonterad direkt på main board eller på en FPC, med tveksam mekanisk fastsättning som följd. Detta tillsammans med det moment som den (relativt sett) långa kontakt utgör är inte helt enkelt att lösa. Apples kontakt sitter skruvad med 4 skruvar direkt i aluminium ramen.

Ytterliggare faktorer att tänka på är användbarhet. Apple har säkert haft ett helt batteri med användartester där man undersökt saken. Skulle inte förvåna mig om att man upptäckt att folk haft problem med just den gamla kontakten (och en hel del kontakter) med att den måste vändas rätt ... inte mycket men dock ... då ser man till att plocka bort det momentet.

Det faktum att man låser användarna till sina egen standard är naturligtvis en poäng. I vågskålen bredvid ligger då att man säkert kallt räknar med lika många tillbehör från 3:e part som innan (= konkurransen består marknaden flödar med tillbehör, och Apple kan sälja premium tillbehör på namnet).

Sedan har man naturligtvis övervägt väldigt noga just problemet med att ha en egen laddare och säkert intervjuat många användare, telefonoperatörer, butiker, etc. Själv har jag väldigt sällan haft problemet med en laddare till min iPad. har jag glömt så har det alltid funnits att låna. Tror nog det har varit mer problem med olika länders vägguttag och adaptrar, än just laddaren själv.

+ säkert en hel massa annat som jag inte kunde gissa mig till

och kommit fram att ... vi kör en egen en vända till.

Om då alla mockups etc stämmer det vill säga ... får vi se den 12/9

Det är klart alla tillverkare har tänkt till, men det gör ju inte att de alltid gör rätt eftersom det fortfarande är en åsiktsfråga. Annars skulle ju alla andra tillverkare också göra precis som de, så att använda att de tänkt till som ett argument håller inte.

Har aldrig hört talas om någon som haft problem med mUSB-konstruktionen på något mobilforum så den biten känns allmänt överdriven. Självklart hör jag inte allt men jag har läst väldigt mycket sådant de senaste två åren.

Problemet med att behöva sätta i en laddare åt rätt håll (vilket brukar synas rätt enkelt med en ikon på ovansidan) bör ju vara ett av de mindre problemen folk har så det tror jag inte varit någon större faktor. Storleken på kontakten är garanterat det som drivit denna ändring och att kontakten nu är dubbelsidig är en liten bieffekt av omdesignen (kan aldrig tänka mig att de struntat i att byta om de inte kunnat göra den dubbelsidig). Och att Apple inte skulle ansett det vara en klar förenkling om alla kunde ladda med samma uttag är inte hållbart för de har skrivit under en överenskommelse om just det. Jag tror inte en sekund på att de ändrat sig om att det är ett problem utan att de värderar sitt inlåsta ekosystem som gynnar dem men inte gynnar marknadens utveckling. De har trots allt en allmän affärsstrategi liknande den som gav Microsoft ett så extremt dåligt rykte tidigare.

Men precis som du säger, vi får vänta och se om de hållit sitt ord eller inte.

Jag får för övrigt undvika att berätta för tjejen att en ny laddare kostar så mycket. Hon har en MBP men blir alltmer förbittrad över diverse detaljer som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är klart alla tillverkare har tänkt till,

...

Men precis som du säger, vi får vänta och se om de hållit sitt ord eller inte.

Jag får för övrigt undvika att berätta för tjejen att en ny laddare kostar så mycket. Hon har en MBP men blir alltmer förbittrad över diverse detaljer som det.

Olika tillverkare fokuserar på olika saker. Jag har inte sagt at en ev. vändbar kontakt är den största anledningen, men det är typiskt Apple att fokusera på en sådan detalj. Fullt fokus på upplevelsen och användaren. Är nog också ganska säker på att utrymmet är en av de större sakerna, precis som att använda micro Sim och mindre.

Vad gäller micro USB så har den varit problemfylld, även om den har förbättrats med fler och större fästpinnar, genomgående fästen, etc. Iofs inget specifikt egentligen för just micro USB, utan alla kontakter med liknande uppbyggnad. Jag har jobbat i 20+ år med mobiltelefonutveckling som ingenjör,projektledare och chef på tre olika företag så jag vet vilket strul den har varit, jämfört med tidigare varianter. Tack vare mycket tester och trix och fix så har man klarat det, men ett bättre och mer genomtänkt val kunde man gjort. Antar att Apple helt enkelt valt att ändra sig och fullfölja sina löften till EU med hjälp av en adapter. Antagligen eftersom micro USB möjligen enligt sina egna kriterier inte håller måttet (affärsmässigt, användaren, eller ... ???)

... eller också så är modellerna bara hittepå och Apple valt annorlunda och faktiskt valt micro USB eller något som är kompatibelt ändå ... Eller så är den inte alls symmetrisk utan har fler kontakter och med thunderbolt ... Vem vet ?

Också med den erfarenheten jag kan säga att Apples intåg påverkade hela branschen fundamentalt. Inte så att det inte hade hänt ändå, men det fick bollen i ordentlig rullning och på ett annat sätt. Ungefär som när Nokia började med inbyggda antenner. Också en stor förändring.

Vad gäller inlåsning och ECO system så har bara Apple lyckats med det alla andra vill göra och kommer satsa på. Hårdvaran är snart, om inte redan, ointressant ... content is King ...

Menings fel byggnad
Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Olika tillverkare fokuserar på olika saker. Jag har inte sagt at en ev. vändbar kontakt är den största anledningen, men det är typiskt Apple att fokusera på en sådan detalj. Fullt fokus på upplevelsen och användaren. Är nog också ganska säker på att utrymmet är en av de större sakerna, precis som att använda micro Sim och mindre.

Vad gäller micro USB så har den varit problemfylld, även om den har förbättrats med fler och större fästpinnar, genomgående fästen, etc. Iofs inget specifikt egentligen för just micro USB, utan alla kontakter med liknande uppbyggnad. Jag har jobbat i 20+ år med mobiltelefonutveckling som ingenjör,projektledare och chef på tre olika företag så jag vet vilket strul den har varit, jämfört med tidigare varianter. Tack vare mycket tester och trix och fix så har man klarat det, men ett bättre och mer genomtänkt val kunde man gjort. Antar att Apple helt enkelt valt att ändra sig och fullfölja sina löften till EU med hjälp av en adapter. Antagligen eftersom micro USB möjligen enligt sina egna kriterier inte håller måttet (affärsmässigt, användaren, eller ... ???)

... eller också så är modellerna bara hittepå och Apple valt annorlunda och faktiskt valt micro USB eller något som är kompatibelt ändå ... Eller så är den inte alls symmetrisk utan har fler kontakter och med thunderbolt ... Vem vet ?

Också med den erfarenheten jag kan säga att Apples intåg påverkade hela branschen fundamentalt. Inte så att det inte hade hänt ändå, men det fick bollen i ordentlig rullning och på ett annat sätt. Ungefär som när Nokia började med inbyggda antenner. Också en stor förändring.

Vad gäller inlåsning och ECO system så har bara Apple lyckats med det alla andra vill göra och kommer satsa på. Hårdvaran är snart, om inte redan, ointressant ... content is King ...

Fullt fokus på användaren blir det ju inte förrän iPhone-användarna kan ladda sina telefoner med laddare från alla andra moderna telefoner, vilket var vad de skrev under på för ett par år sedan. Jag håller med om att det är en liten men bra detalj att man kan vända laddaren hursomhelst, men jag ser den som mindre betydande än att göra sig mer fri från att ha med sig laddare. Bara en sådan sak som att om alla följer en överenskommelse så kan hotell, och i längden även flygplan, tåg osv, erbjuda laddningstjänster till alla i bättre utsträckning.

Men om Apple nu löser det med en micro-USB-laddare som de har en adapter till så är det ju helt okej. Fortfarande lite drygt att dra med sig adaptern men klart bättre än att ha med sig laddaren och överenskommelsen är inte bruten.

Och visst ändrade Apple branschen, jag har alltid sagt att de har hjälpt till att forma den nuvarande smartphonen. Dock påstår en del att de var först med att sätta ihop alla bitar, vilket är fel. De introducerade multitouch och en rad mjukvarugrejer, men redan innan första iPhonen kom hade Nokia en modell där man kunde surfa bra (med 3G dessutom), ringa videosamtal, navigera med GPS, skriva MMS, lyssna på musik, multitaska, installera appar (som dock fortfarande hette program då) osv. Jag håller det fortfarande som en avsevärt mer komplett telefon än iPhone om man ser till dagens funktion. Men användargränssnitet/-inputen och, senare, App Store, har varit stora framsteg även det. Kort sagt förringar jag inte Apples insats men jag tycker många Apple-fans förringar Nokias (och i förlängningen de som hjälpt Nokia dit de var).

Jag anser dock att du har fel i att andra vill göra som Apple och låsa in sig i sitt eget ekosystem. Android handlar till stor del om öppenhet och Microsoft har ju till och med lagt in stöd för Android-appar i Windows 8 (vet inte hur det stödet blir på portabla enheter, men det finns åtminstone i fullversionen) så där finns det ju en tydlig länk. De två systemen delar laddare, som vi talat om, och man ser inga tillverkare inom dem ha samma aggressiva inställning mot varandra som relationen är mellan flera av dem och Apple. Helt enkelt kan jag inte se hur någon annan tillverkare strävar åt samma håll som Apple i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fullt fokus på användaren blir det ju inte förrän iPhone-användarna kan ladda sina telefoner med laddare från alla andra moderna telefoner, vilket var vad de skrev under på för ett par år sedan.

Väldigt tjat i alla forum om detta MoU. De har fullföljt sitt åtagande med adaptern. Detta kommer väldigt ofta upp och det känns som samma visa som att människor inte ser skillnad på Utility Patent och Design Patent i Samsung vs. Apple sandlådan.

Och, igen, jag är helt övertygad att Apple har frågat användarna, operatörerna, distributörerna, butikskedjor, ... om de tycker gemensam laddare med micro USB är högsta prioritet eller om det är andra egenskaper som är viktigast. Sedan har man tagit sitt beslut ... och säkert vägt in affärsdelar i det hela. Det lite intressanta är att det verkar bara vara icke-Apple personer som stör sig över att Apple personer inte kan låna laddare av andra. Apple folket verkar inte bryr sig. Jag har hellre en bra kontakt som ger bra tillbehör utan att man måste flytta runt sladriga micro USB eller använda flera kontaktvägar (3.5mm, bluetooth, etc) även om det blir dyrare. För mig är priset sekundärt och industridesign vinner (notera att jag skriver industridesign).

Skrivet av Evil Peter:

Jag anser dock att du har fel i att andra vill göra som Apple och låsa in sig i sitt eget ekosystem. Android handlar till stor del om öppenhet och Microsoft har ju till och med lagt in stöd för Android-appar i Windows 8 (vet inte hur det stödet blir på portabla enheter, men det finns åtminstone i fullversionen) så där finns det ju en tydlig länk. De två systemen delar laddare, som vi talat om, och man ser inga tillverkare inom dem ha samma aggressiva inställning mot varandra som relationen är mellan flera av dem och Apple. Helt enkelt kan jag inte se hur någon annan tillverkare strävar åt samma håll som Apple i dagsläget.

Som sagt, med 20+ år i branschen på olika nivåer, stort kontaktnät med folk från RIM, Nokia, Apple, Motorola, Samsung, Sony, ST Ericsson, Qualcom, Broadcom, Siemens, etc ... så kan jag bara säga att du har helt fel.

Dock. Det är skillnad på att VILJA, samt att LYCKAS.

Skrivet på min älskade Galaxy S3

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Väldigt tjat i alla forum om detta MoU. De har fullföljt sitt åtagande med adaptern. Detta kommer väldigt ofta upp och det känns som samma visa som att människor inte ser skillnad på Utility Patent och Design Patent i Samsung vs. Apple sandlådan.

Du citerar en sak och svarar på ett sätt som om du inte ens läst andra delar av inlägget som du väljer att inte citera. Det ter sig lite konstigt. Jag skrev tydligt att det var helt okej om de ser till att ha samma laddare som andra plus en adapter. Jag gjorde det till och med till ett eget stycke för att det skulle stå ut.

Skrivet av TLovskog:

Som sagt, med 20+ år i branschen på olika nivåer, stort kontaktnät med folk från RIM, Nokia, Apple, Motorola, Samsung, Sony, ST Ericsson, Qualcom, Broadcom, Siemens, etc ... så kan jag bara säga att du har helt fel.

Dock. Det är skillnad på att VILJA, samt att LYCKAS.

Skrivet på min älskade Galaxy S3

Om du bara kan säga att jag har fel så har dina meriter inte bidragit med så mycket då. Det hade varit mer lärorikt om du faktiskt pekade på åtgärder företag som Google, Samsung, HTC osv vidtar (presens är viktigt då markanden konstant ändras) för att låsa in sig själva på samma sätt som Apple.

Det är också stor skillnad på att vilja och att gå till handling. Att vilja något är bara en tanke.