Vilket 670 ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilket 670 ska man välja?

Dags att uppgradera grafikkortet och jag har siktat in mig på ett 670. Det finns ju sjukt mycket olika alternativ och för mig som inte är så överdrivet haj inom ämnet är det väldigt förvirrande. Priset ligger egentligen på 4000:- som jag är beredd att lägga, någon hundring över om det är värt det. Vet att det finns flera trådar men känns bättre när man får ett svar specifikt till en själv när det handlar om så mycket pengar.
Har en Intel Core i5 2500K 3,3GHz, det kommer inte flaskhalsa va? Har inga planer på att klocka varken grafikkort eller processor för tillfället.

Tacksam för svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...
Bra kylning, bra prestanda, riktigt billigt + släng på swec-rabatten så får du ett ännu billigare kort.

Nej den kommer inte att flaskhalsa, dessutom om du kör originalklock på den så iom upplåst multiplier kan du ju snabbt klocka upp den på ett väldigt enkelt sätt också om du vill.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk

Gtx 670 dc2 top Bra val, kostade väl 3999 på cdon.se
Dessutom om du inte funderade på att clocka så tror jag det här är snabbaste 670
( gtx 670 amp är väl lite snabbare men lider av coilwhine enligt swec ressensioner )

Permalänk
Medlem

Fick hem ett http://cdon.se/hemelektronik/gigabyt..._pcie-20304411. Maxar allt ja kört utan problem, billigt för den prestandan, jag är hel nöjd

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Dags att uppgradera grafikkortet och jag har siktat in mig på ett 670. Det finns ju sjukt mycket olika alternativ och för mig som inte är så överdrivet haj inom ämnet är det väldigt förvirrande. Priset ligger egentligen på 4000:- som jag är beredd att lägga, någon hundring över om det är värt det. Vet att det finns flera trådar men känns bättre när man får ett svar specifikt till en själv när det handlar om så mycket pengar.
Har en Intel Core i5 2500K 3,3GHz, det kommer inte flaskhalsa va? Har inga planer på att klocka varken grafikkort eller processor för tillfället.

Tacksam för svar!

Valfritt fabriksöverklockat kort från MSI, ASUS eller Gigabyte ("the big three").
Eller den billigaste referensvarianten om du har en liten låda, eller allmänt dålig ventilation i lådan.

GTX 660 ger sannolikt mest för pengarna och (fabriks-) överklockning av ett 670 ger bara marginellt mkt bättre prestanda. Det mesta jag sett på luft är ca. 18% mer ur ett MSI Lightning-kort med upplåst voltreglering (lätt extrem överklockning).

Tror förresten att SweC jobbar på en grafikkortsöversikt nu inför hösten(?). Hintades något om det på FB-sidan, något om en ny testsvit för grafikkort. Gamla grafikkort testades tydligen oxå. Är därför troligt att man jobbar på en större översikt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag hade funderingar på ett 660 men bestämde mig sedan att jag lika gärna kunde köra på ett 670, det blir lite bättre och jag kommer nog inte byta kortet förrän ny dator ska inhandlas. Kanske skulle skrivit i trådstarten att kortet ska köpas på inet.

2 stycken tipsade om gigabytes. Jag har gigabyte nu och tycker det fungerar bra, ett 560ti fabriksöverklockat. Problemet var att man fick uppdatera bios och så för att kortet skulle fungera riktigt. Är det samma på 670?

Dessa verkar vara aktuella än så länge
För mig som inte kan så mycket ser gigabytes bättre ut? 980MHz vs 915MHz plus att det är billigare. Är det någonting jag missar?

Tack för alla svar

Edit
blev lite fundersam. ett 660ti har 192-bit i memory bus width medans 670 har 256-bit. Hur stor skillnad gör detta egentligen, och vad är det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av BYATCH:

Tack för alla svar! Jag hade funderingar på ett 660 men bestämde mig sedan att jag lika gärna kunde köra på ett 670, det blir lite bättre och jag kommer nog inte byta kortet förrän ny dator ska inhandlas. Kanske skulle skrivit i trådstarten att kortet ska köpas på inet.

2 stycken tipsade om gigabytes. Jag har gigabyte nu och tycker det fungerar bra, ett 560ti fabriksöverklockat. Problemet var att man fick uppdatera bios och så för att kortet skulle fungera riktigt. Är det samma på 670?

Dessa verkar vara aktuella än så länge
För mig som inte kan så mycket ser gigabytes bättre ut? 980MHz vs 915MHz plus att det är billigare. Är det någonting jag missar?

Tack för alla svar

Håller med busen är kraftigt strypt i 660ti så det är mer värt med 670. Jag körde på gigabyte. Nej, om du menar BF 3. Har kört det och ända strul är kopplat till HDD (vad jag vet).

Inga blåskärmar eller krascher.

Angående minnesbusen så gör den en stor skillnad på 600 serien. Dom strypte den för att sänka prestandan. så om 660 med vettig kylare ligger på 3k är det inte värt priset.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Tack för alla svar! Jag hade funderingar på ett 660 men bestämde mig sedan att jag lika gärna kunde köra på ett 670, det blir lite bättre och jag kommer nog inte byta kortet förrän ny dator ska inhandlas. Kanske skulle skrivit i trådstarten att kortet ska köpas på inet.

2 stycken tipsade om gigabytes. Jag har gigabyte nu och tycker det fungerar bra, ett 560ti fabriksöverklockat. Problemet var att man fick uppdatera bios och så för att kortet skulle fungera riktigt. Är det samma på 670?

Dessa verkar vara aktuella än så länge
För mig som inte kan så mycket ser gigabytes bättre ut? 980MHz vs 915MHz plus att det är billigare. Är det någonting jag missar?

Tack för alla svar

Edit
blev lite fundersam. ett 660ti har 192-bit i memory bus width medans 670 har 256-bit. Hur stor skillnad gör detta egentligen, och vad är det?

Eftersom du verkar hänga här på sidan men verkar något okunnig måste jag fråga dig: Har du ens sett recensionerna av GTX 660/670?

Där finner du svaren på nästan alla dina frågor.

Permalänk
Medlem

Det blev att beställa ett gigabyte! Jag vill tacka för alla svar i tråden.. Uppdaterar när jag fått in kortet i lådan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BYATCH:

Det blev att beställa ett gigabyte! Jag vill tacka för alla svar i tråden.. Uppdaterar när jag fått in kortet i lådan.

Det bästa valet av dom två

Permalänk
Medlem

Tror jag får mitt Asus imorgon, men det var emellan gigabyte, asus, eller msi, men fyfan för blå pcb

Permalänk

Jag tänker köpa ett 670 inom kort. Dock undrar jag vilket av dessa två kort som är att föredra

gigabyte 670 windforce 3500kr http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...
msi 670 twin frozr 3800kr http://www.inet.se/produkt/5409557/msi-geforce-gtx-670-2048mb...

Finns det någonting konkret som gör det värt att betala 300kr mer för msikortet?

intressant = ljudnivå, prestanda, kylning, bättre överklockningspottential
ointressant = längd, estetik (det kvittar om den ena kylaren är snyggare eller om kretskortet har en viss färg)

Permalänk
Medlem

Satte in kortet igår och jag är väldigt nöjd än så länge. Har inte direkt hårdtestat det men kört lite bf3, cod (höhö), sleeping dogs, mafia 2 och Gta 4.
Presterar fint i alla spel enligt mig förrutom gta där det är finfint i benchmarken men sedan i spelet är det nästan ospelbart.
Jag är ingen grafikkortskille men för mig är det mer än jag hoppats på! Tack för er som tog er tid att svara i tråden

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Som_En_Chef:

Jag tänker köpa ett 670 inom kort. Dock undrar jag vilket av dessa två kort som är att föredra

gigabyte 670 windforce 3500kr http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...
msi 670 twin frozr 3800kr http://www.inet.se/produkt/5409557/msi-geforce-gtx-670-2048mb...

Finns det någonting konkret som gör det värt att betala 300kr mer för msikortet?

intressant = ljudnivå, prestanda, kylning, bättre överklockningspottential
ointressant = längd, estetik (det kvittar om den ena kylaren är snyggare eller om kretskortet har en viss färg)

ljudnivå = likvärdiga (kvalificerad gissning)
prestanda (out-of-the-box) = MSI (högre fabriksklock)
kylning = likvärdiga
bättre överklockningspotential = MSI (upplåst voltreglering)

MSI
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/msi_gtx670_oc...

Gigabytes kort har SweC testat.
Jämför och avgör själv!

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

ljudnivå = likvärdiga (kvalificerad gissning)
prestanda (out-of-the-box) = MSI (högre fabriksklock)
kylning = likvärdiga
bättre överklockningspotential = MSI (upplåst voltreglering)

MSI
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/msi_gtx670_oc...

Gigabytes kort har SweC testat.
Jämför och avgör själv!

Tack för hjälpen, läste igenom recensionen och msi-kortet verkar bra, vet dock inte om det är tillräckligt stor skillnad för att jag ska lägga ut 300kr mer.

Enligt sweclockers test så gick det att överklocka deras exemplar (gigabyte) till 1107mhz och få en maximal boostfrekvens på 1315mhz.
Msi kortet 1250mhz och boost 1330mhz.

Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte så att det är boostfrekvensen som är mer intressant än GPU-klockfrekvensen? således bör gigabytes model vara likvärdig till ett lägre pris, om båda korten ligger i spannet strax över 1300mhz i maximal boost?

Permalänk
Medlem

Angående olika 670-kort så är Galaxy / KFA 670 EX OC ett kort som många verkar glömma. Kvalitetsmässigt på kretskortet är det i nivå med ASUS-korten och klart bättre än Gigabytes och MSIs variant.
Tycker det är väldigt dumt att stirra sig blind på hur många mhz clock man får ut då det skiljer så otroligt mycket från kort till kort, okej om recensenterna hade 100 exemplar som de tar något snittvärde på men det är ju relativt meningslöst på bara ett kort.

Permalänk
Skrivet av shauni:

Angående olika 670-kort så är Galaxy / KFA 670 EX OC ett kort som många verkar glömma. Kvalitetsmässigt på kretskortet är det i nivå med ASUS-korten och klart bättre än Gigabytes och MSIs variant.
Tycker det är väldigt dumt att stirra sig blind på hur många mhz clock man får ut då det skiljer så otroligt mycket från kort till kort, okej om recensenterna hade 100 exemplar som de tar något snittvärde på men det är ju relativt meningslöst på bara ett kort.

Det är dyrare än till och med asus kortet:) På vilket sätt skulle detta vara bättre? gigabytekortet kyler minnena= mer prestanda (och sen håller minnena längre om dom inte är för varma). För med just 600 serien är just klock på minnen som ger mest prestanda. Vist det spelar ingen roll att gigabytes kom högre, men bevisar i alla fall att gigabytes kort orkar med den påfrestning som klockning innebär.

Vill inte vara anti eller försvara mitt köp. Men så bra presterar inte 670 att det är värt över 3500kr eller helst runt 3200kr. För AMD´s motsvarighet presterar lite bättre och ligger runt 3500/3700kr med en bra kylare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nej, det är väl normalt att man tar det billigaste med acceptabel kvalité, priset när jag köpte låg väldigt lika för alla kort, köpte själv Gigabyte OC för att det var det som fanns i stock. ASUS och KFA2 ska max vara 2-3 hundralappar dyrare i normala fall. KFA2 har ett ganska väldesignat kretskort med extra strömförsörjning och bra komponenter, likaså ASUS. Gigabyte kör på referensdesignen (av 680).

Permalänk
Skrivet av shauni:

Nej, det är väl normalt att man tar det billigaste med acceptabel kvalité, priset när jag köpte låg väldigt lika för alla kort, köpte själv Gigabyte OC för att det var det som fanns i stock. ASUS och KFA2 ska max vara 2-3 hundralappar dyrare i normala fall. KFA2 har ett ganska väldesignat kretskort med extra strömförsörjning och bra komponenter, likaså ASUS. Gigabyte kör på referensdesignen (av 680).

Okej, Kan ju inte vara referensen av 680 för den har fler faser och annan pin utförande (men om swec har rätt så verkar det vara rätt lika varandra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Som_En_Chef:

Tack för hjälpen, läste igenom recensionen och msi-kortet verkar bra, vet dock inte om det är tillräckligt stor skillnad för att jag ska lägga ut 300kr mer.

Enligt sweclockers test så gick det att överklocka deras exemplar (gigabyte) till 1107mhz och få en maximal boostfrekvens på 1315mhz.
Msi kortet 1250mhz och boost 1330mhz.

Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte så att det är boostfrekvensen som är mer intressant än GPU-klockfrekvensen? således bör gigabytes model vara likvärdig till ett lägre pris, om båda korten ligger i spannet strax över 1300mhz i maximal boost?

Maxboosten är absolut mest intressant men korten throttlar om de blir "för" varma, vanligvis över 70'C.

Sitter på två av Gigabytes GTX 670 OC. Det exemplaret SweC fick var bra.
Mitt ena är bra i samma avseende; det överklockar bra. Ingenting jag gör tillåter mig att öka GPU-frekvensen med mer än 40MHz, på det andra. Upplever därför att det är större variation på "Gigabytes" GPU:er (eller de som de får/fått tilldelade).
GPUerna till ASUS Top-korten handplockas, hävdas det. MSI gör ingen sådan handplockning MEN med upplåst voltreglering och fet kylning ökar du dina chanser till en högre överklockning.

Så i slutändan avgör du om 300kr är värt att tvista om. MSI-kortet är det bättre kortet, enligt mig. Köp det, är min rekommendation. Då tar du åtminstone en mindre risk att få ett sämre ex.
Om överklockningspotentialen spelar mindre roll: Köp Gigabyte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, Kan ju inte vara referensen av 680 för den har fler faser och annan pin utförande (men om swec har rätt så verkar det vara rätt lika varandra).

Tja, du har rätt i att den har typ två faser mer, men i stort sett är det samma design. Om du tittar på KFA2 eller ASUS så har de byggt om en hel del, med ett antal förbättringar.

Permalänk
Medlem

finns redan 1000 st likadana trådar men jag skulle gå på asus