Hade bild på moderkortet, bytte till grafikkortet, helt svart, sen tillbaka, helt sva

Permalänk

Hade bild på moderkortet, bytte till grafikkortet, helt svart, sen tillbaka, helt sva

Tjena! Jag och några polare har precis satt ihop en ny dator, och jag startade den på moderkortets grafikkort, sen skulle jag byta till det "riktiga" grafikkortet ett geforce gtx 660 ti, då då försvann bilden, och när jag sen sätter tillbaka sladden till skärmen i "moderkortsutttaget" så kommer ändå ingen bild.. HJÄLP tack!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/222...8-30-tja-brush

Permalänk
Medlem

Provat tagit bort grafikkortet från moderkortet?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Kolla så att PCI-kabeln sitter i ordentligt. Finns där 2 uttag 6-pin i grafikkortet så sätt in två kablar.

Permalänk
Medlem

Gå in i bios/uefi och säg till att den ska prioritera pci-e (kan kallas "peg") kort framför integrerat. Skulle jag säga. Kan även vara så att du som jointeman säger glömt något strömkontakt i grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Provat tagit bort grafikkortet från moderkortet?

Nej, men det borde väl ändå funka att sätta tilllbaka skärmsladden i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Gå in i bios/uefi och säg till att den ska prioritera pci-e (kan kallas "peg") kort framför integrerat. Skulle jag säga. Kan även vara så att du som jointeman säger glömt något strömkontakt i grafikkortet.

Eftersom jag inte kan få bild nånstans blir det rätt svårt, sitter 2 st 6 pin i grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av grisenpig:

Eftersom jag inte kan få bild nånstans blir det rätt svårt, sitter 2 st 6 pin i grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Reseta CMOS.

Sen stoppar du in grafikkortet det nya alltså och sen går in i UEFI / BIOS och tar bort HD Graphics etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Reseta CMOS.

Sen stoppar du in grafikkortet det nya alltså och sen går in i UEFI / BIOS och tar bort HD Graphics etc.

Okej, testar sen! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Reseta CMOS.

Sen stoppar du in grafikkortet det nya alltså och sen går in i UEFI / BIOS och tar bort HD Graphics etc.

Resetade cmos och då funkade det igen med det inbyggda grafikkortet, men om jag tar bort graphics hd, kan jag få tilbaka det om det är nåt fel i graikkortet? Så jag inte tar bort det och sen får jag aldrig bild igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet ordentligt intryckt?

Ta ut allt och prova igen

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av grisenpig:

Resetade cmos och då funkade det igen med det inbyggda grafikkortet, men om jag tar bort graphics hd, kan jag få tilbaka det om det är nåt fel i graikkortet? Så jag inte tar bort det och sen får jag aldrig bild igen?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag gjorde detta så kopplade jag in mig på grafikkoret dirket så jag vet inte för du är inkoplad på modekortet så jag vet inte om du stänger av HD graphics och sen går över till PCI grafikkoret om du kommer få bild.

Men om du inte får bild får du reseta CMOS igen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Alltså, strunta nu i moderkortets vga/dvi-uttag. Stäng av datorn och resetta CMOS, tryck i grafikkortet i pci-sloten ordentligt, skruva fast och se till att du pluggar i pci-e strömkontakterna till det.

Sen kopplar du in skärmens kabel till graikkortet och går då in i bios/uefi och prioriterar pci/peg före intel hd!

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Är grafikkortet ordentligt intryckt?

Ta ut allt och prova igen

Ja, allt var iskruvat osv, har prövat det.

Skrivet av tvelander:

När jag gjorde detta så kopplade jag in mig på grafikkoret dirket så jag vet inte för du är inkoplad på modekortet så jag vet inte om du stänger av HD graphics och sen går över till PCI grafikkoret om du kommer få bild.

Men om du inte får bild får du reseta CMOS igen

Vi prövade att reseta och köra från grafikkortet, men inget hände sen tog vi ut grafikkortet och då funka de i moderkortet..

Skrivet av blekfet:

Alltså, strunta nu i moderkortets vga/dvi-uttag. Stäng av datorn och resetta CMOS, tryck i grafikkortet i pci-sloten ordentligt, skruva fast och se till att du pluggar i pci-e strömkontakterna till det.

Sen kopplar du in skärmens kabel till graikkortet och går då in i bios/uefi och prioriterar pci/peg före intel hd!

Har gjort detta, kommer ingen bild alls så kan inte välja nåt i bios etc.. :/

Permalänk
Medlem

Hm.. Har du möjlighet att prova kortet i en annan dator för att fastställa att det fungerar?