Permalänk

Varför har man fläktkontroller??

Hejsan
Här kommer en liten fråga...varför använder man fläktkontroller?
Om det är oklart vad jag menar är det alltså en sådan liten plåtbit med små rattar ni skaffar er.

Syftet är ju för att man vill kunna styra fläktarna så att de inte går på fullvarv hela tiden, men varför i hela friden vill man göra det manuellt när man kan göra det automatiskt genom programvara??
Själv använder jag mig av en PWM-fläkt till processorn och Speedfan till att kontrollera 3-pins fläktarna och det funkar alldeles utmärkt.
Jag förstår inte varför man ser dessa, i mina ögon värdelösa komponenter, i så många köplistor och guider till tysta datorer.

Alltså: Varför är manuellt bättre än automatiskt och är det någonting jag har missat? Har styrning via programvara några uppenbara nackdelar?

(Om tråden är felplacerad får den gärna flyttas.)

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
Medlem

Nu ingick det i mitt chassi FD r3. Men jag tycker det är skönare att vrida på en ratt än pilla i mjukvara.

Permalänk
Medlem

Ett chassi med fläktkontroll är så mycket snyggare än ett utan. Tycker jag.
Men finns säkert någon annan fördel?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Jag använder min för att jag inte har tillräckligt många 3 pins platser mitt moderkort. Annars kanske folk vill ändra när dom spelar utan att tabba ner kanske?

Permalänk
Medlem

Är väl samma som allt annat man bara måste ha till datorn antar jag. Godis är gott

Permalänk
Medlem

för att inte alla fläktar styrs via pwm.
för att man har fler fläktar än vad moderkortet kan styra.
för att moderkortet inte stödjer pwm-styrning av fler än ett fåtal fläktar och kanske inte ens stödjer spänningsreglering på alla fläktuttag.
för att speedfan är rätt komplicerat och att vrida på en ratt är enkelt. (jag fick det inte att fungera på mitt asus-moderkort, men kör deras egna ai suite istället)

när du kan koppla in 6st+ pwm-styrda scythe gt eller nexus silent på ditt moderkort och styra enkelt via mjukvara, ja då försvinner ju poängen, men så är inte verkligeheten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

För mig så har speedfan eller dylikt aldrigt fungerat. Inget händer, that's why.
Och manuellt är skönt då man kan bara trycka ner alla fläktar på lägsta direkt när man går och lägger sig. (Om man nu har datorn i sitt sovrum och den står på under natten.)

Permalänk
Medlem

Antalet portar på moderkortet som kan styras på det sättet är rätt begränsat, bara för att man vill sänka några fläktar så vill man kanske inte sänka alla.
T.ex. dra ner de i fronten till 50%, botten 75% och bak 100%, eller ratta alla i taket om man gör något tungt.
Enda jag styr digitalt är vattenpumpen och fläktar till radiatorn.

Finns ju även smarta styrningar där man kan styra allt på kontrollern digitalt också, men även manuellt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Otroligt bra att ha. Kan dra ned fläktarna vid vanligt användande, och sedan under flygturerna dra upp dem till max. En perfekt kombination. Tyst när jag vill ha det, och prestanda när jag vill ha det.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Nu ingick det i mitt chassi FD r3. Men jag tycker det är skönare att vrida på en ratt än pilla i mjukvara.

Jag har också FD r3 och jag testade min tills jag upptäckte att den va i princip värdelös så jag slängde ut den.
Ang "pilla i mjukvara" så gör man ju det bara en enda gång, om man blir nöjd vill säga.

Skrivet av Terihan:

Jag använder min för att jag inte har tillräckligt många 3 pins platser mitt moderkort. Annars kanske folk vill ändra när dom spelar utan att tabba ner kanske?

Grejen är ju i mina ögon att man inte behöver varken tabba ner eller göra någonting då allt sköts automatiskt.

Inte nog 3-pins platser? Point taken, men varför inte bara skaffa en sådan liten adapter.
http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
Medlem

För att ibland så räcker inte 10st på moderkortet så varför inte ha en fläktkontroller för 10st till?:D sen att det blir faktiskt snyggare, Särskilt på insidan då det är lättare att gömma kablarna.

Permalänk

Att man inte kan få mjukvarustyrd styrning att fungera kan jag förstå, men det verkar ändå som manuell prioriteras eller skaffas innan man ens försökt sig på en mjukvarulösning.

Vad gäller estetik förstår jag att folk gillar olika men jag tycker mig inte se så jättemånga byggen med en synlig kontroller (speciellt då de är inne att ha "stilrena" chassin med en helt plan framsida).

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk

För det första PWM -styrningen i vissa moderkort suger. Jag vill kunna kontrollera mina fläktar exakt hur jag vill att de ska gå. Inte så att de vandrar upp och ner beroende på hur mycket processorn jabbar. Svara på din fråga

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markapärn:

Att man inte kan få mjukvarustyrd styrning att fungera kan jag förstå, men det verkar ändå som manuell prioriteras eller skaffas innan man ens försökt sig på en mjukvarulösning.

Vad gäller estetik förstår jag att folk gillar olika men jag tycker mig inte se så jättemånga byggen med en synlig kontroller (speciellt då de är inne att ha "stilrena" chassin med en helt plan framsida).

Mjo, smaksak. Jag tycker att min Kaze Master är stilren i mitt Fractal R3 chassi.

Permalänk

Alla moderkort har inte den funktionen

Permalänk
Inaktiv

Flera orsaker: Ibland så har man inte möjlighet att koppla alla fläktar till moderkortet, speedfan har i stort sett aldrig fungerat för mig och buggar enormt mycket och man slipper ett extra program som ligger igång i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markapärn:

Inte nog 3-pins platser? Point taken, men varför inte bara skaffa en sådan liten adapter.
http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...

kopplar du in för många fläktar på samma uttag på moderkortet bränner du uttaget, det är bara specat för en fläkt i grund och botten... plus som sagt, det blir lättare ur kabelsynpunkt med en separat kontrolller

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Markapärn:

Hejsan
Här kommer en liten fråga...varför använder man fläktkontroller?
Om det är oklart vad jag menar är det alltså en sådan liten plåtbit med små rattar ni skaffar er.

Syftet är ju för att man vill kunna styra fläktarna så att de inte går på fullvarv hela tiden, men varför i hela friden vill man göra det manuellt när man kan göra det automatiskt genom programvara??
Själv använder jag mig av en PWM-fläkt till processorn och Speedfan till att kontrollera 3-pins fläktarna och det funkar alldeles utmärkt.
Jag förstår inte varför man ser dessa, i mina ögon värdelösa komponenter, i så många köplistor och guider till tysta datorer.

Alltså: Varför är manuellt bättre än automatiskt och är det någonting jag har missat? Har styrning via programvara några uppenbara nackdelar?

(Om tråden är felplacerad får den gärna flyttas.)

Jag har 7st fläktar i min dator. De låter som ena jetplan när jag spelar, men tack vare fläktkontrollern kan jag styra dem.
Mitt moderkort stöder dessutom inte speedfan's fläktkontroll.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kanon att styra dom själv:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Speedfan är djävulens skapelse.
Extremt buggigt och har du otur så tar det helt över kontrollen över dina fläktar och du kan inte ändra % i andra program (t.ex CCC).
Har du riktig otur så hjälper det inte ens att avinstallera programmet utan du måste omformatera datorn.

Jag har fläktkontroll för att det är skönt att dels slippa tabba ur programm för att byta hastighet, men också för att jag kan öka fläktarnas hastighet när grafikkortet börjar bli varmt.
Det är enklare att sträcka på vänsterarmen än att tabba ut, gå ut i mjukvaran och ändra i graferna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Markapärn:

Ang "pilla i mjukvara" så gör man ju det bara en enda gång, om man blir nöjd vill säga.

Det är inte säkert. Jag höjer hastigheten på fläktarna när jag ska spela, men sänker den när jag ska surfa eller kolla på film.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förutom att det helt enkelt inte finns tillräckligt med fläktplatser på moderkortet så går det otroligt mycket smidigare att vrida på en ratt eller, som i mitt fall, ställa om en "brytare" eller vad man ska kalla det till ett annat läge än att hålla på med programvara. Då kan man också ändra utan att behöva tabba ur spel t.ex.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Varför jag använder en fläktkontroller är för att jag helt enkelt vill ha full kontrol av alla fläktar i datorn, och jag använder inte någon av moderkortets uttag för fläktar. När jag bara surfar kan jag i princip stänga av nästan alla fläktar eller bra dra ned de rejält för att få det så tyst som möjligt och när jag spelar är det bara att sätta allt på max simpelt och enkelt.

Och sedan så tycker jag inte om att mjukvarustyra, lite samma princip som att övercklocka i mjukvara istället för bios imo, är helt enkelt inte alltid att lita på.

Dock valde jag Scythe Kaze Master Flat vilket jag halvt ångrar då den är inte direkt snabb på att ställa ned sig, är bara snabb att få allt på max. (mute i 5sec = reset)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av borgona:

Mjo, smaksak. Jag tycker att min Kaze Master är stilren i mitt Fractal R3 chassi.

Har en exakt likadan kombination, tycker det ser jättegrymt ut! Visst är et en billig investering men det får datorn att se mycket mer High-tech ut

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

För att kunna ställa ner fläktarna ytterligare. Jag har motstånd på samtliga 5 fläktar, de är nedställda så långt det bara går i BIOS/EFI så de ligger och surrar på i mellan 3- och 500 rpm allihopa, och jag skulle gärna koppla på en fläktkontroll och ställa ner några av dem ytterligare eftersom jag fortfarande har några grader jag kan offra och en något tystare dator skulle inte skada.

Annars, enklare att vrida på rattar tills man blir nöjd än att sitta med mjukvara och krångla ohc ha sig.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Har en exakt likadan kombination, tycker det ser jättegrymt ut! Visst är et en billig investering men det får datorn att se mycket mer High-tech ut

Jodå. Jag tycker R3an passar fint utan locket. Kan inte påstå att det dämpade alltför mycket ändå.

Det enda "fula" är väl att de små kanter som höll upp dörren fortfarande är kvar, hehe.

Permalänk
Avstängd

Jag har en ganska dyr kontrollerenhet, den fungerar som fläktkontroller för 10 fläktar, övervakar vattenflödet, temperatur, och visar lite grafer över vattentemperatur, den är inställd på att stänga ner datorn vid för lågt flöde, det tycker jag är helt klart värt det för min del, sen tycker jag att den är snygg oxå. Sen kan ju koppla i princip vad man vill till den för man kan skapa en massa egna profiler till den. Nackdelen är väl att det blir väldigt många sladdar som går ut från den, men det är inget som syns utifrån eller genom fönstret på lådan. Har för övrigt en Aquacomputer Aquaero 5 PRO med svart front.

Permalänk

Börjar bli för många som säger ungefär samma saker nu så orkar inte citera.

Jag såg det dock som en självklarhet att ett moderkort 2012 iallafall stöder PWM eller liknande styrning genom BIOS till processorns fläkt. Jag ser inte heller var begränsningarna i att kunna strypa volten finns. Så länge man kan ändra inställningar för volt i BIOS borde det väl fungera genom ett program också, rent tekniskt sett.

Om man har en väldigt massa fläktar, ja då förstår jag att man vill ha någon plats att koppla in dem men att köpa en splitt (tidigare länkad) ska inte skada moderkortet alls om det bara gäller en extra fläkt (om man behöver en större förgrening brukar de komma med extra strömförsörjning från nätaggregatet.

Ni som vill ha en konstant RPM, ja visst men det skulle väl också gå att fixa via programvara? (speedfan är ju bara ett av många kapabla program)

HURSOMHELST
Nämnda problem ovan har ju iallafall en anledning till att investera i en kontroller men det finns så många som bara köper utan att tyckas ha en anledning. Det verkar ju bara vara en grej "man ska ha". Folk köper kontroller utan att se alternativen.

Idag har ju alla så avancerade system så att man ens stöter på tekniska svårigheter förvånar mig.

Men jag avslutar med att jag antar att det som mycket annat är en smaksak och att jag inte förstår hur folk kan tycka automatik är krångligt.
Dagen efter jag hade köpt min dator ställde jag in min speedfan.
Dag 2 justerade jag lite och nu har datorn rullat i ett halvår utan att jag har behövt justera någonting.

Jag blev iallafall glad att se att det finns tankar bakom det hela och framförallt anledningar till att välja fläktkontroller även fast det aldrig kommer vara ett alternativ för mig

Tack för mig - speedfan och automatik är dock underskattat!

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Markapärn:

Men jag avslutar med att jag antar att det som mycket annat är en smaksak och att jag inte förstår hur folk kan tycka automatik är krångligt.
Dagen efter jag hade köpt min dator ställde jag in min speedfan.
Dag 2 justerade jag lite och nu har datorn rullat i ett halvår utan att jag har behövt justera någonting.

Men du har antagligen heller inte velat justera. Om man vill ha full kontroll är en fysisk fläktkontroller ett mycket smidigare och bättre (och coolare) alternativ än Speedfan. Det går att justera oavsett om man är mitt i ett spel, om skärmen är avstängd eller nåt sånt eller om man av någon annan anledning inte kan komma åt Speedfan. Dessutom är det både snabbare och skönare att vrida på fysiska rattar eller justera skjutreglage än att ändra på inställningar i ett program.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

för att inte alla fläktar styrs via pwm.
för att man har fler fläktar än vad moderkortet kan styra.
för att moderkortet inte stödjer pwm-styrning av fler än ett fåtal fläktar och kanske inte ens stödjer spänningsreglering på alla fläktuttag.
för att speedfan är rätt komplicerat och att vrida på en ratt är enkelt. (jag fick det inte att fungera på mitt asus-moderkort, men kör deras egna ai suite istället)

när du kan koppla in 6st+ pwm-styrda scythe gt eller nexus silent på ditt moderkort och styra enkelt via mjukvara, ja då försvinner ju poängen, men så är inte verkligeheten

även 3 pins fläktar kan man ändra hstigheten på via ökning/sänkning i spänning

man skaffar splitterkablar ifall man har fler fläktar än anslutningar att koppla dem till (bra för tex PnP eftersom att båda fläktarna kommer snurra lika snabbt)

speedfan är bäst. fläktkurvor är underbart att ha, låta fläktarna gå upp i varv automatiskt när man spelar

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff