Permalänk

Ek dcp 4.0 ljudnivån för hög

Min EK-DCP 4.0 tycker jag låter för mycket. Har en fläktkontroller som jag tänkte skulle styra alla rad-fläktar och pumpen men den verkar inte klara av att driva ek-dcp 4.0 iallafall. Fläktkontrollern är specad att klara 10W på varje kanal och pumpen drar 18W, detta kan ju förståss vara problemet. Har just nu kopplat pumpen direkt till nätdelen så nu går den för fullt (vilket låter en del).

Har testat att lyfta lite på den för att kolla att det inte är vibrationer mot chassit och min loop verkar vara fri från bubblor tycker jag iallafall. Pumpen är kopplad direkt nedströms från reservoaren.

Någon som har någon bra idé eller liknande erfarenheter från denna pump? Jag hade ju hoppats på lite mindre ljud från pumpen. Går det att styra denna pump genom att sänka spänningen med ett reglerbart motstånd eller liknande? Eller kommer den vägra att starta överhuvudtaget som den gjorde när jag hade den i min fläktkontroller.

Fläktkontroller:
https://www.inet.se/produkt/6909652/nzxt-sentry-2-lcd-flaktko...
Pump:
https://www.inet.se/produkt/5321452/pump-ek-dcp-4-0-12v-dc
Det jag kyler är ett 7970 och en i7 2600k med 2x120mm rad och en 240 rad.
Dator i sign (översta)

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Ja, DCP 4.0 är väldigt högljud. Ska personligen köpa MCP35X för min DCP 4.0 är väldigt högljud! Lite information om MCP35X från Swifttec finns här.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Finns det inga toppar? Min Swifttech 350/355 ( 18w modellen ) lät sjukt mycket innan jag satte på en top.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Finns det inga toppar? Min Swifttech 350/355 ( 18w modellen ) lät sjukt mycket innan jag satte på en top.

Går inte byta topp på dom pumparna. Även jag bytte topp på MCP355 när jag hade en!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma sits, köpte en 4.0 när jag köpte min vattenkylning, men har knappt använt vattenkylningen pga ljudet som blir högst irriterande. I min mening finns det två alternativ, antingen köpa en ny pump, typ MCP355 som nämnts tidigare eller en D5'a. Eller så köper man en fläktkontroller som klarar av att styra pumpen, nämligen Lamptron's FC5. Är väl inte den billigaste, men billigare än en pump i alla fall.

EDIT: Bra svenska är bra klockan halv tre.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Sitter i exakt samma sits, köpte en 4.0 när jag köpte min vattenkylning, men har knappt använt vattenkylningen pga ljudet som blir högst irriterande. I min mening finns det två alternativ, antingen köpa en ny pump, typ MCP355 som nämnts tidigare eller en D5'a. Eller så köper man en fläktkontroller som klarar av att styra pumpen, nämligen Lamptron's FC5. Är väl inte den billigaste, men billigare än en pump i alla fall.

EDIT: Bra svenska är bra klockan halv tre.

Men ett litet moststånd som sänker spänningen aningens då? Borde inte det fungera.

Jag läste ju innan jag köpte denna att den lät en del. Trodde det dock var ljudkänsliga människor som skrivit så men denna pump låter faktiskt lite för mycket...

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Men ett litet moststånd som sänker spänningen aningens då? Borde inte det fungera.

Jag läste ju innan jag köpte denna att den lät en del. Trodde det dock var ljudkänsliga människor som skrivit så men denna pump låter faktiskt lite för mycket...

Ett litet moststånd + 18W , du får ha rätt mycket mer än ett litet motstånd. De vanliga elektronik motstånden ligger på 0.5-1W.

Permalänk
Medlem

Den tråden ska jag banne mig lägga bokmärke på till nästa gång någon ska plocka ihop ett paket med den här pumpen.

Man bör dock tänka på att de mindre jingway pumparna (ex. vis DCP 2.2 & DCP 2.6) är tysta. Har haft bägge. Har inte ägt DCP 4.0, men jag är ärligt talat inte sugen på den vid det här laget.

Efter vad jag läst så är inte ens MCP35X särskilt tyst vid max varv, men iom att den går att PWM justera ner så går det ju att få den tyst.

Laing D5 ska tydligen vara både tyst och bra, men den är stor och tung. En intressant grej är att aqua computer har lanserat en D5:a som går att styra via usb:
forum.aquacomputer.de/wasserk-hlung/101761-neu-d5-pumpe-mit-usb-und-aquabus/

Är ju extra intressant för de som råkar äga en aquaero 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Jag har kopplat min EK 2,2 till CPU_FAN, och kör den på mellan 50 och 80%

Permalänk
Medlem

Har en DCP 4.0, och den lät en del! har även en D5 med EX top, och den flyttar en JÄV** massa vatten, och är tystare (konstigt nog)
så antingen får du försöka fixa med lite motstånd till pumpen eller köp en ny "rejäl" pump.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har kopplat min EK 2,2 till CPU_FAN, och kör den på mellan 50 och 80%

Jo det går fint med din pump då den bara ligger på 6.5W, men TS pump ligger på 16W, så får va en ganska "kraftig" fläktkontroll om det ska gå att driva den, vanligtvis så ligger fläktkontroller på 5W-15W per kanal.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Brukar rekommendera DCP2,2 före DCP4 just av denna anledning. Även 2,2 är tillräckligt stark flyttar tillräckligt mycket vatten för att orka kyla ner 2-3 block med både en eller två radiatorer. Har testat båda i fläktkontroller (dock starkare vilket inte är så vanligt) och det fungerar fint.

Du får väl bygga en egen! (länkar på lmgtfy för enkelhetens skull inte för att vara ledouche.)
http://lmgtfy.com/?q=how+to+make+your+own+fan+controller

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Har en DCP 4.0, och den lät en del! har även en D5 med EX top, och den flyttar en JÄV** massa vatten, och är tystare (konstigt nog)
så antingen får du försöka fixa med lite motstånd till pumpen eller köp en ny "rejäl" pump.

Lite nyfiken på en D5 om jag nu skulle bestämma mig för att uppgradera. Vilket läge brukar du köra den pumpen på? Max?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Lite nyfiken på en D5 om jag nu skulle bestämma mig för att uppgradera. Vilket läge brukar du köra den pumpen på? Max?

Skickades från m.sweclockers.com

själv kör jag på 2/5, går tyst och bra, tappar 2 grader från 5/5, men vem bryr sig när gpu 1och 2 ligger på 50 grader i full load efter 2 timmar...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Går inte byta topp på dom pumparna. Även jag bytte topp på MCP355 när jag hade en!

Inte byta topp? Vad fan är det för jävla pump egentligen!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Inte byta topp? Vad fan är det för jävla pump egentligen!

en som det inte går att byta topp på?

Det är ju en budgetpump, den har bra prestanda, men låter mer än dyrare pumpar.....

sen kostar den inte ens hälften av vad en D5:a med topp kostar, så varför klagar du?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

kan du inte ta en kabel som stryper volten till 10v och sen kopplar du pumpen till cpu_moderkort?

Sen måste jag rekommendera Aquastreams pumpar. Gudomligt bra

http://martinsliquidlab.org/2011/10/13/aquacomputer-aquastrea...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Lite nyfiken på en D5 om jag nu skulle bestämma mig för att uppgradera. Vilket läge brukar du köra den pumpen på? Max?

Skickades från m.sweclockers.com

kör den på 4/5 o då skickar den rejält med vatten, fastän jag har den ganska högt så låter den inte mycket

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

MPC350 låter betydligt mindre än dcp 2.2, och således jävligt mkt mindre än dcp 4.0

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Lite nyfiken på en D5 om jag nu skulle bestämma mig för att uppgradera. Vilket läge brukar du köra den pumpen på? Max?

Skickades från m.sweclockers.com

Coolingstuff har D5 vario från Alphacool utan top, finns här. Köp sedan en pump top till, tex denna. Tror även EKs D5 top bör passa.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd

MCP350/355 är väldigt bra pumpar, dock har de blivit väldigt dyra på sista tiden. Man kan effektivisera dem ännu mer genom att sätta dit plexi topp. En MCP350/355 med annan topp är nog en av de bästa pumparna man kan köpa skulle jag tro. Tysta är dem också, jag har själv en sådan kombination och man hör ej pumpen. Se dock till att ha foam i bottnen som dämpar vibrationerna.

Permalänk

En MCP35X låter på maxvarv men det är inte mycket så länge den inte ligger emot någon metall. Ljudet är inte jobbigt, påminner lite om en laptops kylfläkt i karaktär. För min slinga får jag inte någon vinst med att köra pumpen över lite drygt 3000rpm och då låter den nästan inget, åtminstone inte mer än mina 1000rpm gentle typhoons

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

jag har en likadan pump å tyckte som du att den väsnades för mycke, skaffade mig en lamptron fc5 å ströp ner den till 7volt, monterade även fast pumpen på en gummibit för å sänka resonansen i chassiet å jag kan inte säga annat än att den nästan inte hörs nu, lätt tystare än min gamla corsair h100 va iaf

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Bra tips på pumpar här. Tack för det! Är på gång med att uppgradera loopen med framförallt en flödesmätare och ett filter. Får se sen om jag kommer bryr mig om att försöka med en dyrare pump. Inte så mycket för att jag tycker att jag behöver mer flöde, utan snarare för att få allt ännu lite tystare.

Nu ska jag dock sluta hijacka OPs tråd.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Hijacka på, jag har dock en fundering.

Kan man ljudisolera sin pump med något heltäckande? Alltså slå in den i ett ljudisolerande material. Vattnet som passerar den lär vara mer än nog för att kyla pumpens värmeutveckling på 18W * (1-verkningsgrad) så det är jag inte oroad över. Ljudisolerar man får man också bort alla eventuella kontakt med chassiljudproblem.

Någon som testat att ljudisolera pumpen och har tips på material m.m.?

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Hijacka på, jag har dock en fundering.

Kan man ljudisolera sin pump med något heltäckande? Alltså slå in den i ett ljudisolerande material. Vattnet som passerar den lär vara mer än nog för att kyla pumpens värmeutveckling på 18W * (1-verkningsgrad) så det är jag inte oroad över. Ljudisolerar man får man också bort alla eventuella kontakt med chassiljudproblem.

Någon som testat att ljudisolera pumpen och har tips på material m.m.?

Packa in pumpen är väl sådär, dock är denna sjukt bra http://www.inet.se/produkt/5321264/shoggy-sandwich-construct-... fäst din Shoggy med kardborrband i chassit, helt klart det bästa jag har testat!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64