Funderingar kring överklockning av Phenom II 550 BE

Permalänk
Medlem

Funderingar kring överklockning av Phenom II 550 BE

Hej,

Har efter mycket om och men överklockat min 550. Men nu har jag lite frågor som jag inte riktigt tycker mig få svar på.

Har lyckats få en stabil klock på 3.636 GHz genom att höja multipeln till 18 (standard 15,5) och buss hastigheten 202 (standard 200). Spänningen har jag höjd med +150 mV vilket ger en spänning på i snitt strax under 1.5 V.

Nu till min första fråga.
Stabilitets testade processorn i natt i närmare 7 timmar och får ibland små spikar i spänningen på över 1.55 V. Har hört att man ska hålla sig under 1.55 med Phenom II CPUer och undrar om detta är något man bör sänka?

Tabell på spänningen.
http://i.imgur.com/fZvLi.png

I sweclockers överklockningsguide på Phenom II rekommenderar dom att inte höja HT-frekvensen, och det leder mig till min andra fråga. Genom att höja bussfrekvensen med 2 MHz höjde jag även HT-frekvensen med 20 MHz, är detta någon autofunktion mitt moderkort har?

Det finns en inställing för HT speed på moderkortet, men även fast jag ställer in den på 2000 MHz så ändras den ändå utav bussfrekvensen.

Bild på BIOS
http://i.imgur.com/8HPsI.jpg
Bild på CPUz
http://i.imgur.com/PYGqr.png

Så hur är det nu, kan någon förklara det här för mig? Varför är det dåligt med en hög HT? I sweclockers guide höjde dom väl i princip bara bussfrekvensen och lät multipeln vara.
Samtidigt läste jag en annan guide där dom klockade en 550, där höjde dom multipeln först för att sen ge sig på bussen som finjustering. Och det är det jag också gjort.

Nu till den sista frågan. Jag förstår att alla CPUer är inviduella, men jag tycker att dom 3.6 GHz jag fick ut verkar väldigt lite, speciellt med tanke på att temperaturerna på kärnorna är långt ifrån bristningsgränsen.

Tabell på temp för core 1 (i stort sett exakt samma som andra kärnan).
http://i.imgur.com/n8B17.png

Är det något mer jag kan göra för att komma upp närmare 4 GHz eller är det bara så enkelt att jag nåt max?

Permalänk
Medlem

När jag hade 550 BE höll jag på rätt mycket för att komma till 4 GHz. Slutade med att jag lyckades köra den stabilt i 3.7 med volten på 1.47. Fick upp den i 3.9 med volten på 1.52 och lyckades starta Windows men sen kraschade det efter x antal minuters belastning i Prime95.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

När jag hade 550 BE höll jag på rätt mycket för att komma till 4 GHz. Slutade med att jag lyckades köra den stabilt i 3.7 med volten på 1.47. Fick upp den i 3.9 med volten på 1.52 och lyckades starta Windows men sen kraschade det efter x antal minuters belastning i Prime95.

Okej tråkigt, då kanske det är så att jag nått max då. Hade ju hoppats på att i alla fall komma upp i 3.8 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Okej tråkigt, då kanske det är så att jag nått max då. Hade ju hoppats på att i alla fall komma upp i 3.8 GHz

Läs detta och se om du lyckas bättre.
http://www.tomshardware.com/reviews/overclock-phenom-pentium,...

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Ja men det var den där andra guiden jag pratade om, så den har jag redan läst.

Ingen som har något svar på dom andra frågorna?

Vad är t.ex. skillnaden på att överklocka med multipeln (tex 18x 200 MHz) jämfört med busshastigheten (tex 15,5x 234 MHz.)

Jag vet att det inte blir exakt samma summa, men ni förstår vad jag är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Ja men det var den där andra guiden jag pratade om, så den har jag redan läst.

Ingen som har något svar på dom andra frågorna?

Vad är t.ex. skillnaden på att överklocka med multipeln (tex 18x 200 MHz) jämfört med busshastigheten (tex 15,5x 234 MHz.)

Jag vet att det inte blir exakt samma summa, men ni förstår vad jag är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Med en BE processor, ingen skillnad alls, om du inte är helt hundra på vad du gör så håll dig borta från bussen.
när du ändrar bussen så ändrar du även hastigheten till minnena, HT, NB, ev PCI-e, mmmm

låt den vara, däremot borde du absolut klara ca 3,8 Ghz vid ca 1,45 - 1,47 v (om du tycker volten hoppar vid stresstest kan det vara LLC eller "Load Line Calibration" som det heter, den kan jäklas duktigt ibland, för mig så jävlades det som F*N pga av LLC vid överklockning av en 720 BE för längesedan)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Med en BE processor, ingen skillnad alls, om du inte är helt hundra på vad du gör så håll dig borta från bussen.
när du ändrar bussen så ändrar du även hastigheten till minnena, HT, NB, ev PCI-e, mmmm

låt den vara, däremot borde du absolut klara ca 3,8 Ghz vid ca 1,45 - 1,47 v (om du tycker volten hoppar vid stresstest kan det vara LLC eller "Load Line Calibration" som det heter, den kan jäklas duktigt ibland, för mig så jävlades det som F*N pga av LLC vid överklockning av en 720 BE för längesedan)

Okej, då låter jag den vara då

Kan tyvärr inte höja multipeln ytterligare, då kraschar hela datorn efter några minuter i OCCTs test.

Hittar ingen inställning för LLC på mitt ASUS M3N78-VM. Använder dom något annat namn för det? Efter lite googlande så forstog jag det dock som att LLC ska vara på om man vill ha stabilare spänning, stämmer det?