Permalänk
Medlem

Dags för VPS

Tänkte skaffa en VPS för mina projekt och hemsidor. Har tidigare bara kört med webbhotell och är alltså väldigt ny i VPS-området, så därför tänkte jag fråga om lite råd och tips här.

Det jag behöver är en LAMP-server med följande krav:
- PhpMyAdmin
- SSH
- Node.js
- APC / XCache
- GZip / Deflate
- Keep-alive
- Cron job

Och så är det en stor fördel ifall man har möjlighet att ändra i php.ini och httpd.conf, samt att lagringsmotorn "memory" finns i MySQL.

Har kollat väldigt mycket på Ipeer's Linux VPS (version A), den verkar väldigt lovande i deras beskrivning och prismässigt. Eller Strongbox, de verkar vara samma företag. Någon med lite hårdvarukoll som kan säga på ett ungefär hur mycket den VPS:en pallar? Och vad är skillnaden mellan de olika Linux-servrarna?

Och om det är någon som har erfarenhet av Ipeer eller någon VPS-lösning i samma prisklass så vore det super ifall denne ville berätta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Version A verkar ok. Finns väl billigare i USA och Tyskland.
Men du får så mycket mer i sverige. Backup, etc.
Rekommenderar debian eller ubuntu som OS.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Version A verkar ok. Finns väl billigare i USA och Tyskland.
Rekommenderar debian eller ubuntu som OS.

Jo, men är viktigt att den ligger i Sverige. Både prestandamässigt och SEO-mässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivarska:

Och så är det en stor fördel ifall man har möjlighet att ändra i php.ini och httpd.conf, samt att lagringsmotorn "memory" finns i MySQL.

Eftersom det är en VPS så kan du ju konfigurera servern i princip på samma sätt som om du skulle ha en fysisk maskin. Det är ju bara din egna kunskap som sätter gränsen. Du väljer ju själv vilka programvaror du ska installera och hur dessa ska konfigureras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Eftersom det är en VPS så kan du ju konfigurera servern i princip på samma sätt som om du skulle ha en fysisk maskin. Det är ju bara din egna kunskap som sätter gränsen. Du väljer ju själv vilka programvaror du ska installera och hur dessa ska konfigureras.

Ah, så pass. Inga begränsningar med andra ord.

Men det är Debian som gäller eller? Vad är fördelen med det jämfört med andra Linux-system?

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett antal VPS:er med CentOS, men som iXam säger, du kan välja - i princip - vad du själv vill.
Sen har inte alla leverantörer fullt utbud av ISO filer, du får väl kolla att de har "ditt" operativsystem innan du signar på.

Vill du köra VPS i sverige så är Oderland & GleSYS helt överlägsna

Lycka till

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat en VPS hos Ipeer, verkar flyta på bra allting. Och så har jag märkt vilken frihet man har.

Tack ska ni ha!