Permalänk

Vattenkylning - dålig prestanda?

Hej! Jag satte just ihop detta vattenkylningspaketet. När jag har kört OCCT i en halvtimma så ser det ut såhär

Det är nästan exakt samma temp som jag fick innan med min Corsar H60! Hade jag för höga förväntningar på delarna jag valde, har jag gjort fel när jag satte ihop det någonstans (kan testa att montera om cpu-blocket), eller är det bara så att det inte ska vara bättre än såhär?

Det känns ändå som att det borde ge en ganska mycket bättre temp än H60n, eftersom radiatorn är över dubbelt så tjock, systemet innehåller mycket mer vatten, pupmen är starkare osvosv.

Om det är intressant så ligger processorn på 4ghz med 1,45v och 2,4ghz cpu_nb. Körde OCCT i 10h igår, och det är helt stabilt. Det är bara tempen som är "fel". Är det dags att börja felsöka, eller hade jag bara för höga förväntningar?

edit: Hade en screenshot på OCCT, men den vill inte visas av någon anledning. Tempen är hur som helst 61c, samma som med min gamla H60

Permalänk
Medlem

En 120mm rad kan inte ge några underverks temps, eftersom vi inte får reda på tempsen så är det knepigt o säga om det är noramlt eller inte

Permalänk
Medlem

Det ser ut hur?

Minsta temperaturen borde inte förändras för datorn eller vattnet kan inte bli kallare än rums eller omgivnings temperaturen av radiatorn.

Max kan jag inte säga nåt om förän jag vet mer.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Wully:

En 120mm rad kan inte ge några underverks temps, eftersom vi inte får reda på tempsen så är det knepigt o säga om det är noramlt eller inte

Oj, bilden funkade inte.

Tempen står på 61c, samma temp som jag hade med min H60.

Permalänk

Testa att montera om cpu kylaren, annars har jag ingen anning? Kanske sämre matrial dvs sämre varmetransport i tex vattnet, block och annat...H60 är gryma endå, eftersom dem massproduseras kan dem enklare få den att prestera bättre...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Någon som vet om det är rimligt att det presterar som en H60, eller om något är fel?

Permalänk
Medlem

Vad jag ser så har du 1x 120mm radiator, den kan inte kyla hur mycket som helst. Jämför med ytan som en H60 har! Brukar rekommendera 240mm för processor, och minst 360 för grafikkort och processor (givet att de är båda är högwattare så att säga och inte budgetklass).

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Skrivet av Sethai:

Vad jag ser så har du 1x 120mm radiator, den kan inte kyla hur mycket som helst. Jämför med ytan som en H60 har! Brukar rekommendera 240mm för processor, och minst 360 för grafikkort och processor (givet att de är båda är högwattare så att säga och inte budgetklass).

H60 har ju samma yta på radiatorn, men den jag har nu är mer än dubbelt så tjock som H60n. Jag vet inte om jag har sagt det, men det är en AMd Phenom II x4 955. Klocken står i första inlägget.

Permalänk

Efter att ha kört i 1h 30m gick temperaturen upp till 64c. Något måste väl vara fel? Ett "riktigt" vattenkylningspaket för 2000kr kan väl inte prestera sämre än en H60?! Någon som har eller har haft liknande vattenkylning (single 120mm rad till en processor), som kan säga om detta stämmer, eller om jag har gjort något fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Oj, bilden funkade inte.

Tempen står på 61c, samma temp som jag hade med min H60.

För det första, vad har du för innetemperatur? 61C utan innetemperatur säger inte ett skit! Som flera poängterat, en 120mm radiator gör ingen underverk.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

För det första, vad har du för innetemperatur? 61C utan innetemperatur säger inte ett skit! Som flera poängterat, en 120mm radiator gör ingen underverk.

Innetemperaturen är strax under 20c. Jag förväntade mig inte heller några 25c i full load eller något sånt, men borde den inte prestera bättre än en H60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Innetemperaturen är strax under 20c. Jag förväntade mig inte heller några 25c i full load eller något sånt, men borde den inte prestera bättre än en H60?

41C delta med andra ord. Du får inte mer prestanda av en 120mm radiator. Du behöver mer radiatoryta.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

41C delta med andra ord. Du får inte mer prestanda av en 120mm radiator. Du behöver mer radiatoryta.

Delta?
Varför fick jag lägre temperatur med min H60? Den har ju också bara en 120mm radiator, som dessutom är hälften så tjock som den jag har nu?

edit: Lite otydligt. Jag vet vad delta är, men hur använder du det för att räkna ut hur mycket radiatoryta jag behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Delta?
Varför fick jag lägre temperatur med min H60? Den har ju också bara en 120mm radiator, som dessutom är hälften så tjock som den jag har nu?

Du skrev ju att du hade samma temperatur med H60 och ditt nya paket, skärpning. Testa montera om blocket med ny kylpasta, har du luftat av systemet ordentligt? Ser du vattenbubblor i tanken? Du kan ha en luftficka i radiatorn, testa flytta runt chassit och se om det hjälper.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Du skrev ju att du hade samma temperatur med H60 och ditt nya paket, skärpning. Testa montera om blocket med ny kylpasta, har du luftat av systemet ordentligt? Ser du vattenbubblor i tanken? Du kan ha en luftficka i radiatorn, testa flytta runt chassit och se om det hjälper.

Jag hade det när jag hade kört OCCT i 36 minuter (som det var på bilden som inte visades). Sen körde jag i en och en halv timma, och temeraturen gick upp till 64, dvs 3 grader varmare än med H60n.

Jag har inga luftbubblor i loopen. Jag ska prova att montera om cpu-blocket

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag hade det när jag hade kört OCCT i 36 minuter (som det var på bilden som inte visades). Sen körde jag i en och en halv timma, och temeraturen gick upp till 64, dvs 3 grader varmare än med H60n.

Jag har inga luftbubblor i loopen. Jag ska prova att montera om cpu-blocket

Tacksam för all hjälp

Vad har du för fläkt/fläktar?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Har du samma fläkt till radiatorn nu som med den h60?

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Vad har du för fläktar?

Skrivet av lanbonden:

Har du samma fläkt till radiatorn nu som med den h60?

Samma som jag hade på H60n, pnp med http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p3239_Xilence-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag tror inte det finns mer prestanda att hämta ur den radiatorn. Dom fläktarna är helt okej. Du kan ge oss en bild på vattenkylningen så kanske vi kan se om något är galet men jag tror inte det är fallet. Kör du pumpen på max föresten?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag tror inte det finns mer prestanda att hämta ur den radiatorn. Dom fläktarna är helt okej. Du kan ge oss en bild på vattenkylningen så kanske vi kan se om något är galet men jag tror inte det är fallet. Kör du pumpen på max föresten?

Bild på Reservoaren och pumpen som är monterad direkt på https://lh4.googleusercontent.com/-zZsAPE9Xi9A/UEhJu-a_TlI/AA...

Dålig bild på resten av loopen när jag körde läcktest https://lh4.googleusercontent.com/-zZsAPE9Xi9A/UEhJu-a_TlI/AA...

Jag har pumpen kopplad till cpu_fan, och kör den på 50-100% för att få ner ljudnivån i idle. Den går alltid på max om processorn är varmare än 50c (och det fungerar, det hör man )

Jag ska testa att montera om blocket och passa på att dra om lite slangar i eftermiddag. Då kan jag se hur kylpastan ser ut också

Föresten, vilken kylpasta är bäst, Arctic MX-2 eller Phobya HeGrease Extreme? Köpte med MX-2 utan att veta att det förljde med blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Bild på Reservoaren och pumpen som är monterad direkt på https://lh4.googleusercontent.com/-zZsAPE9Xi9A/UEhJu-a_TlI/AA...

Dålig bild på resten av loopen när jag körde läcktest https://lh4.googleusercontent.com/-zZsAPE9Xi9A/UEhJu-a_TlI/AA...

Jag har pumpen kopplad till cpu_fan, och kör den på 50-100% för att få ner ljudnivån i idle. Den går alltid på max om processorn är varmare än 50c (och det fungerar, det hör man )

Jag ska testa att montera om blocket och passa på att dra om lite slangar i eftermiddag. Då kan jag se hur kylpastan ser ut också

Föresten, vilken kylpasta är bäst, Arctic MX-2 eller Phobya HeGrease Extreme? Köpte med MX-2 utan att veta att det förljde med blocket.

MX-2 är helt okej, själv använder jag Indigo Xtreme för processor och Gelid till grafikkort. Det är föresten samma bild på översiktsbilden och pump/tank bilden! Du kan testa köra pumpen på 12v med molex adapter för att se om det hjälper. Moderkort kan vara dumma med styrningen av pumpar utan PWM stöd på pumpen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

CPU block kan ibland vara orienterade, alltså inlopp ska vara i en anslutning och utlopp på en annan. Detta för att få bästa möjliga kylprestanda. Kolla upp att du har inlopp in i CPU blocket på rätt plats.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Vad är det för vattenblock du använder? Ser det inte i paketet. Hur länge hade soppan varit i systemet? Var sitter radiatorn? Blåser den in eller ut ur chassit?

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Du pressar ju en viss mängd luft genom radiatorn, och den luften kan bara transportera bort en viss mängd värme. Oavsett hur stor kontaktyta det är på radiatorn. Kylprestandan kan inte bli bättre så länge som du inte transporterar bort mer värme.

Risken är att du får sämre prestanda med en "tjockare" radiator, eftersom det blir mer friktion när luften ska passera igenom den och fläktarna inte orkar pressa igenom lika mycket luft.

Skaffa bättre fläktar eller en 240 radiator. Att uppgradera en H60 till ett så kallat "riktigt" system fast med bara en 120mm radiator kommer inte göra någon större skillnad.

Själv har jag en 360mm och en 140mm radiator i mitt system, med ett 6970 inkopplat på loopen också... får temps mellan 40-50C beroende på belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

TL;DR version:
Min gissning är att det helt enklelt inte blir så mycket bättre än så här. Prova att fläkta på mer.

Långa förklaringen:
En H60 använder en 120 mm radiator och nu använder du också en 120 mm radiator så det är rimligt att de har liknande prestanda också. En "riktig" vattenkylning kan ha ett visst övertag då de ingående komponenterna håller högre kvalitet och presterar lite bättre än en H60, men 120mm är fortfarande 120mm och det är den klart viktigaste faktorn.

Om du hade haft ett riktigt välpresterande CPU block och grym radiator så borde du rimligtvis sett en liten förbättring mot H60, då den knappast är särskilt påkostad. NexXxos Xtreme radden är dock inte så vass och jag skulle inte heller tro att Phobya blocket tillhör "toppsegmentet" eftersom jag aldrig hört talat om modellen. Här har du exempel på ett 360 radiatortest där NexXxos Xtreme ingår. Du borde i stort sett kunna dividera alla resultat med 3 för att se hur din 120 borde prestera. Som du ser ligger den inte i topp:
http://martinsliquidlab.org/2012/04/11/alphacool-nexxxos-xtre...

Exempel på radiatorer som erkänt presterar bra och som skulle kunna ge en förbättring vore t.ex. NexXxos UT60 Full Copper, Coolgate Full Copper och Thermochill TA120. Full copper är generellt sett bra, men dyrt. Jag kan också tänka mig att ett EK Supremacy HF block skulle gör en grad eller två på CPU:n

Men även med dyra kvalitetsgrejjer så handlar det nog bara om någon enstaka grad hit och dit. Några 10 grader i förbättring kommer du aldrig att se på bara en 120mm rad om du inte fläktar på den utav bara h-e.

Med det sagt: olika radiatorer presterar olika bra vid olika typer av luftflöden och djupa radiatorer verkar skala bättre till högre flöden. Det är mycket möjligt att den här radiator drar ifrån H60:n först vid högre flöde, så prova att kräma på mer fläkt. Gentle typhoon 1850 i Push och Pull kanske?

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Hur länge har du kört systemet? Fyllt på vatten efter luft rensning?
Bra med tryck mot CPUn med blocket? Inga böjningar på slangarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Hur länge har du kört systemet? Fyllt på vatten efter luft rensning?
Bra med tryck mot CPUn med blocket? Inga böjningar på slangarna?

Bra synpunkt där: Om det har fastnat luft i radden eller blocket så kan det försämra prestandan avsevärt. Se till att du vickat och vänt på chassit så att all luft är borta. Det är inte överdrivet lätt att lufta ett system med en lite svagare pump som EK DCP 2.2.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av frilansare:

CPU block kan ibland vara orienterade, alltså inlopp ska vara i en anslutning och utlopp på en annan. Detta för att få bästa möjliga kylprestanda. Kolla upp att du har inlopp in i CPU blocket på rätt plats.

Det är pilar för ut och in. De har jag kontrollerat 1000ggr

Skrivet av Sethai:

Vad är det för vattenblock du använder? Ser det inte i paketet. Hur länge hade soppan varit i systemet? Var sitter radiatorn? Blåser den in eller ut ur chassit?

Phobya Uc-2 LT. Systemet är helt nybyggt - vätskan har bara varit i ett dygn. Radiatorn sitter som utblås där bak. Just nu har jag strippat hela chassiet på alla väggar, så det borde inte spela någon roll var den sitter

Skrivet av Wully:

Hur länge har du kört systemet? Fyllt på vatten efter luft rensning?
Bra med tryck mot CPUn med blocket? Inga böjningar på slangarna?

Som sagt kört i ett dygn. Blocket är bra monterat tror jag, men jag ska prova att montera om det. Inga slangar är böjda.

Skrivet av joppe_k:

Bra synpunkt där: Om det har fastnat luft i radden eller blocket så kan det försämra prestandan avsevärt. Se till att du vickat och vänt på chassit så att all luft är borta. Det är inte överdrivet lätt att lufta ett system med en lite svagare pump som EK DCP 2.2.

Jag ska prova det efter att jag har monterat om blocket!

Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

MX-2 är helt okej, själv använder jag Indigo Xtreme för processor och Gelid till grafikkort. Det är föresten samma bild på översiktsbilden och pump/tank bilden! Du kan testa köra pumpen på 12v med molex adapter för att se om det hjälper. Moderkort kan vara dumma med styrningen av pumpar utan PWM stöd på pumpen.

Oj, denna ska det vara https://lh6.googleusercontent.com/-ba6jceJLZm8/UEhJb_8lZaI/AA...
Jag ska prova att sätta pumpen till molex. Den låter i alla fall som att den går på 100% nu

Permalänk
Medlem

Hur tätt sitter kylningsflänsarna om du jämför h60 och den riktiga radiatorn, jag tycker det ser ut som att det är ganska brett mellan dem på radiatorn och då är det inte konstigt att den presterar som h60 där de sitter tätt. Att bygga ett vattenkylningspaket runt en 120mm rad är bara slöseri med pengar såvida man inte är ute efter utseendet, en SilverArrow, NH-D14, H100 eller minst en tjock 240mm rad hade varit en uppgradering.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM