Permalänk
Medlem

Köpråd: nytt Grafikkort

Hej!
Är ganska ny på sidan och undrar om jag kan få lite hjälp med val av nytt grafikkort.
Jag har en ca 3 år gammal Acer Aspire M5800. Spelar Mest World Of Warcraft och league Of legends. WoW ligger atm på 20 FPS med sämsta inställningarna så jag börjar bli intresserad i lite nya delar.

ATI Radeon HD 4600 Series.
CPU Intel Core 2 Quad Q8300 / 2.5 GHz
Kretstyp Intel G43 Express
Effekt 500 Watt
Har en budget runt kanske 2000 :-

Skulle föredra Nvidia!

Om ni har några bra och prisvärda förslag vore jag ytterst tacksam! Är inte heller helt säker om jag borde byta ut moderkortet eller processorn än heller..
Tack på förhand!

Permalänk

gigabyte 7950 windforce 3 ftw

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Budget runt 2K? ASUS GeForce GTX560Ti DirectCUII TOP kanske... hört att det ska vara bra. Annars om du kan sträcka ut budgeten några hundralappar till skulle jag föredra kanske GTX660Ti.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ett GTX 660TI.
Klocka också upp din processor så mycket som möjligt, så kommer du få en hel del extra prestanda, särskilt i spel som WoW

Permalänk
Medlem

du har en acer aspire m5800 va?

EDIT: såg det nu att du hade skrivit det xD men jag hade en likadan innan fast med en gt 230, bytte upp mig (signatur), du får inte plats med långa kort i den dära lådan bara så du vet... och får MAX vara 2 pci plater så det nästan slår i botten med kylaren som jag köpte till 230:n (2 pci platser)..

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

660Ti är att rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Skulle satsa på ett GTX 660TI.
Klocka också upp din processor så mycket som möjligt, så kommer du få en hel del extra prestanda, särskilt i spel som WoW

Okej är det möjligt utan att den krashar? är inget geni i ämnet direkt det ända jag vet är att processorn är relativt gammal! tack för response!

Skrivet av Buzz996:

du har en acer aspire m5800 va?

EDIT: såg det nu att du hade skrivit det xD men jag hade en likadan innan fast med en gt 230, bytte upp mig (signatur), du får inte plats med långa kort i den dära lådan bara så du vet... och får MAX vara 2 pci plater så det nästan slår i botten med kylaren som jag köpte till 230:n (2 pci platser)..

Okej! Hur många grafikkort är det som faktiskt inte får plats isåfall? några som har föreslagits i den här tråden?

Permalänk
Medlem

Det bästa hade varit om du hade öppnat chassit och mätt hur mycket plats du har. Tror inte du får plats med ett fullängdskort i den lådan om du inte tar bort HDD buren, alt moddar den lite :).

EDIT:
Ser din dator ut såhär?

Har du en ledig pci plats under grafikkortet eller tar det upp två platser?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azrof90:

Det bästa hade varit om du hade öppnat chassit och mätt hur mycket plats du har. Tror inte du får plats med ett fullängdskort i den lådan om du inte tar bort HDD buren, alt moddar den lite :).

EDIT:
Ser din dator ut såhär?
http://computershopper.com/var/ezwebin_site/storage/images/me...

Har du en ledig pci plats under grafikkortet eller tar det upp två platser?
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ser ut som på bilden men jag har svårt att se hur det kan bli för långt, måste bli minst 1 decimeter till isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Ja det ser ut som på bilden men jag har svårt att se hur det kan bli för långt, måste bli minst 1 decimeter till isf?

Hittar du ett begagnat GTX 580 under 1500.- så hade jag kört på det. Om det nu måste vara nvidia alltså. Annars hade jag klippt till på ett kort ur amd's senaste serie, typ 7850 eller nåt. Ligger ett för 1500.- här på swec: http://www.sweclockers.com/annons/70382-xfx-radeon-hd7850-core-2gb-obruten-forpackning
Glöm inte inte kolla längden!

Det här kortet är 241mm långt:
http://www.inet.se/produkt/5409437/gigabyte-radeon-hd7850-2048mb
Hade du en ledig pci plats under grafikkortet förresten?

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem

Vad har du för FPS i LoL?
WoW är ett extremt processor krävande spel. Som alla MMOs och Strategispel.
LoL däremot, tar mer på grafikkortet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azrof90:

Hittar du ett begagnat GTX 580 under 1500.- så hade jag kört på det. Om det nu måste vara nvidia alltså. Annars hade jag klippt till på ett kort ur amd's senaste serie, typ 7850 eller nåt. Ligger ett för 1500.- här på swec: http://www.sweclockers.com/annons/70382-xfx-radeon-hd7850-core-2gb-obruten-forpackning
Glöm inte inte kolla längden!

Det här kortet är 241mm långt:
http://www.inet.se/produkt/5409437/gigabyte-radeon-hd7850-2048mb
Hade du en ledig pci plats under grafikkortet förresten?

Okej tack för rekommendationerna! Jag har två PCI platser lediga under mitt grafikkort. Om ni ser bilden som finns längre upp i tråden är de två under grafikkortet tomma.

Skrivet av Sushifrukt:

Vad har du för FPS i LoL?
WoW är ett extremt processor krävande spel. Som alla MMOs och Strategispel.
LoL däremot, tar mer på grafikkortet.

Spelar på low settings på LoL med men på runt 50 FPS där. Det är även ett mycket mindre krävande spel. Tror du att processorn kommer att göra så att min FPS inte kommer bli mycket bättre med hjälp av ett nytt grafikkort i WoW?

Permalänk
Medlem

Nvidia har inte mycket att erbjuda alls om man inte går upp till 2500-3000kr+, Radeon HD 7850 eller 7870 är nog det bästa kortet du kan få för 2 tusen

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

eller så köper man ett beggat gtx570/580 för runt 1500-2000

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

eller så köper man ett beggat gtx570/580 för runt 1500-2000

Kommer jag upp i ultra inställningar på WoW med det med bra FPS eller får jag nöja mig med sämre? isf vart kan man köpa begagnade?

Skrivet av Macke93:

Nvidia har inte mycket att erbjuda alls om man inte går upp till 2500-3000kr+, Radeon HD 7850 eller 7870 är nog det bästa kortet du kan få för 2 tusen

Kommer jag upp i ultra inställningar på WoW med det med bra FPS eller får jag nöja mig med sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Spelar på low settings på LoL med men på runt 50 FPS där. Det är även ett mycket mindre krävande spel. Tror du att processorn kommer att göra så att min FPS inte kommer bli mycket bättre med hjälp av ett nytt grafikkort i WoW?

Jag tror att du kommer få bättre FPS när det inte händer allt för mycket, i städer och raids kommer det lagga på högre inställningar.
Men du kan ju alltid köra med lägre partikel och shadowing.

Som du ser här:
http://community.futuremark.com/hardware/cpu/Intel+Core+2+Qua...

Så klarar den req på MoP, men skulle inte tro den klarar så mkt mer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Jag tror att du kommer få bättre FPS när det inte händer allt för mycket, i städer och raids kommer det lagga på högre inställningar.
Men du kan ju alltid köra med lägre partikel och shadowing.

Som du ser här:
http://community.futuremark.com/hardware/cpu/Intel+Core+2+Qua...

Så klarar den req på MoP, men skulle inte tro den klarar så mkt mer.

Okej tack för att du hjälper till så, men tror du att jag kan få upp inställningarna på ultra med ett låt oss säga GTX 560 ? eller blir det runt high med decent FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Okej tack för att du hjälper till så, men tror du att jag kan få upp inställningarna på ultra med ett låt oss säga GTX 560 ? eller blir det runt high med decent FPS?

Kan se vad jag kan hitta, men ett 560ti tar ulta utan problem iaf, med 1500+ MB grafikminne så.
Det är nog processorn som kommer flaska.

Edit: Här e ngn som kör med ett 560
http://www.youtube.com/watch?v=pTcIONLu-og&feature=relmfu
Han skriver ju att han kör max settings iaf, men ja e tveksam om man kan spela med max xAA med bara 1 GB grafikminne.. men va o andra sidan länge sen ja lira wow o de är ju som sagt inte lika grafikkrävande som många andra spel

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Kan se vad jag kan hitta, men ett 560ti tar ulta utan problem iaf, med 1500+ MB grafikminne så.
Det är nog processorn som kommer flaska.

Edit: Här e ngn som kör med ett 560
http://www.youtube.com/watch?v=pTcIONLu-og&feature=relmfu
Han skriver ju att han kör max settings iaf, men ja e tveksam om man kan spela med max xAA med bara 1 GB grafikminne.. men va o andra sidan länge sen ja lira wow o de är ju som sagt inte lika grafikkrävande som många andra spel

Okej! så länge den kan lira med decent fps, får ju som sagt max runt 20 atm och det är relativt segt. Skulle du kunna lägga till Pompedo1 på skype bara, vill fråga några sista frågor innan jag köper. vore trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Kan se vad jag kan hitta, men ett 560ti tar ulta utan problem iaf, med 1500+ MB grafikminne så.
Det är nog processorn som kommer flaska.

Edit: Här e ngn som kör med ett 560
http://www.youtube.com/watch?v=pTcIONLu-og&feature=relmfu
Han skriver ju att han kör max settings iaf, men ja e tveksam om man kan spela med max xAA med bara 1 GB grafikminne.. men va o andra sidan länge sen ja lira wow o de är ju som sagt inte lika grafikkrävande som många andra spel

Så är det, jag har ett 560TI 448 cores och jag är processorberoende i WoW, trots att jag köra min 2500K i 4,7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Okej! så länge den kan lira med decent fps, får ju som sagt max runt 20 atm och det är relativt segt. Skulle du kunna lägga till Pompedo1 på skype bara, vill fråga några sista frågor innan jag köper. vore trevligt!

Har tyvärr inte skype

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Så är det, jag har ett 560TI 448 cores och jag är processorberoende i WoW, trots att jag köra min 2500K i 4,7

'

Så anser du att jag måste införskaffa en ny processor eller klarar jag mig med det jag har?

Permalänk
Medlem

vänta tills de nya grafikkorten kommer, gtx 650ti etc..! de kommer snart och ligger på 1400-2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Okej är det möjligt utan att den krashar? är inget geni i ämnet direkt det ända jag vet är att processorn är relativt gammal! tack för response!

Okej! Hur många grafikkort är det som faktiskt inte får plats isåfall? några som har föreslagits i den här tråden?

tror att du får max plats med en ca 22 cm... ska mäta nån gång på min när jag har tid

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

tror att du får max plats med en ca 22 cm... ska mäta nån gång på min när jag har tid

hur många är över 22 cm? Men det verkar väldigt konstigt om acer skulle byggt en data som inte klarar av de nyare korten pga storleken

Skrivet av daweed:

vänta tills de nya grafikkorten kommer, gtx 650ti etc..! de kommer snart och ligger på 1400-2000.

Hur snart? och isf vad är skillnaden ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga begagnat GTX 580.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Medlem

Om det är detta chassit http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=497915#extra Så ska det klara 24+ cm iaf amd radeon 4850 e strax över 24cm.
Angående val av grafikkort så bör du utan att tveka skaffa ett Amd 7870
http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie... Borde bli 1890 med sweclockers rabatt.
Det är mkt bättre än 560ti då det drar mindre ström och presterar som ett gtx580. Klocka det och du har ett kort som kommer upp i 7970 prestanda.

Källa: http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/45486-asus-7870-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompedo:

Kommer jag upp i ultra inställningar på WoW med det med bra FPS eller får jag nöja mig med sämre?

Ja det ska inte vara några problem alls!
78 FPS i upplösning 1920x1200 enligt techpowerups test med world of warcraft och HD 7950 !
Källa: http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_7850_Power_Edition/...

Köp ett grafikkort med rejäl kylning, dvs ej referenskylare!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Gtx 660 Ti. Köp absolut inte GTX 560 (Ti) det är vansinne.

Ett bra alternativ är HD7870.

Skickades från m.sweclockers.com