GTX 550 TI SLI, värt 1000 kr för ett till? :)

Permalänk
Avstängd

GTX 550 TI SLI, värt 1000 kr för ett till? :)

Tja!
E trött på mitt Radeon HD6850 det får ju bara crasher på bf3, blir att lira Nvidia Geforce, the real deal

Vill ändå ha lite mer prestanda

Kan jag köra 2 st GTX 550 TI? Får jag nästan likvärdig prestanda som ett 560 TI om jag har 550 TI SLI?

Isf. blir det billigare för mig då jag kan ta ett 550 TI från min andra dator hos farsan och köpa ett till 550 TI för 1000 spänn, sedan trycka i 6850't i min andra dator hos farsan då jag inte kan lira bf3 på den ändån, processor = kass på den datorn.

2 st 550TI SLI är värt? Med tanke på att jag har ett och det blir endast 1000 kr för mig. ist för 1900 för ett gtx 560 TI, 900 spänn kommer jag behöva till annat, som spel t.ex. mycket nya roliga spel jag ska köpa nu, har ju inte köpt bf3 ännu, då jag låna ens acc och kolla men jag fick crasher..

Vill tillägga att jag har bara ett x16 slot för korten men har ett x4 slot jag kan ha det ena i men det e ingen jättestor minskining av prestanda va?

Kan jag lira 2 st 550 TI på mitt nätagg: OCZ ModXstream Pro Series 500W med föjande komponenter:

AMD FX-4100 4-core 3,6GHZ
Ska även ha 2st Corsair XMS3 4GB @ 1333 MHZ.
HDD: någon gammal jävel, 3 år gammal.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1143022-grafikkor...

Har du inte redan fått tillsägningar om korspostning?
I vilket fall så förstår jag inte hur du ena sekunden vill köpa ett nytt grafikkort för 1900:-, och en timme sedan så är du inne på att köra SLI på två skräpkort.

Som svar på din fråga: Nej, 550 Ti är inte värt 1000:-

Citat:

Kan jag lira 2 st 550 TI på mitt nätagg: OCZ ModXstream Pro Series 500W med föjande komponenter:

http://www.sweclockers.com/recension/13657-nvidia-geforce-gtx...
Det "kan" gå att köra 550 Ti SLI på 500w, men jag hade personligen inte gjort det då det är alldeles för nära maxgränsen på vad nätagget klarar av.

Citat:

Vill tillägga att jag har bara ett x16 slot för korten men har ett x4 slot jag kan ha det ena i men det e ingen jättestor minskining av prestanda va?

Det är en minskning. Svårt att säga hur mycket.

Jag förstår inte varför du har snöat in dig på 560 Ti när man som du redan blivit tipsad om kan få ett 7870 för under 1900:-, som är rejält mycket bättre än både 560 Ti och 550 Ti SLI.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1143022-grafikkor...

Har du inte redan fått tillsägningar om korspostning?
I vilket fall så förstår jag inte hur du ena sekunden vill köpa ett nytt grafikkort för 1900:-, och en timme sedan så är du inne på att köra SLI på två skräpkort.

Som svar på din fråga: Nej, 550 Ti är inte värt 1000:-

http://www.sweclockers.com/recension/13657-nvidia-geforce-gtx...
Det "kan" gå att köra 550 Ti SLI på 500w, men jag hade personligen inte gjort det då det är alldeles för nära maxgränsen på vad nätagget klarar av.

Det är en minskning. Svårt att säga hur mycket.

Jag förstår inte varför du har snöat in dig på 560 Ti när man som du redan blivit tipsad om kan få ett 7870 för under 1900:-, som är rejält mycket bättre än både 560 Ti och 550 Ti SLI.

Grejen är att samtidigt uppgraderar jag farsans dator, nu när jag har ett 550 TI så kan jag väl lika bra köpa ett till för 1000 kr ist. för 1900 spänn för ett nytt 560 TI och bara slänga 550 TI't och fortf. ha bara ett 550 ti kort åt helvete? Jag tror det blir 2 550 TI iallafall.
Mitt agg är ju ett hyfsat bra kvalitet agg så jag ska testa köra 2 550 ti
Kollade på nätet, man får ju hyfsad prestanda på bf3 så jag tycker det är värt att spara 900 spänn och köpa ett 550 ti när jag ändå redan har ett, fast vet ej hur mkt jag får i present, har jag råd med ett 7870 så köper jag ett 7870, tack

Permalänk
Medlem

Jag har ett 550 Ti till salu på marknaden om du kan tänka dig begagnat.

1st 550 Ti klarar iaf bf3 på low i 1080. Vet inte hur två beter sig då.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Grejen är att samtidigt uppgraderar jag farsans dator, nu när jag har ett 550 TI så kan jag väl lika bra köpa ett till för 1000 kr ist. för 1900 spänn för ett nytt 560 TI och bara slänga 550 TI't och fortf. ha bara ett 550 ti kort åt helvete? Jag tror det blir 2 550 TI iallafall.
Mitt agg är ju ett hyfsat bra kvalitet agg så jag ska testa köra 2 550 ti
Kollade på nätet, man får ju hyfsad prestanda på bf3 så jag tycker det är värt att spara 900 spänn och köpa ett 550 ti när jag ändå redan har ett, fast vet ej hur mkt jag får i present, har jag råd med ett 7870 så köper jag ett 7870, tack

Hur du än vänder och vridet på det tycker jag det är en dum idé. Sälj ett av de gamla korten för någon krona eller spara ett litet tag och köp ett vettigt kort (f.ö hur har du uteslutit att det är ju grafikkortet som orsakar krasher, du kanske måste byta halva datorn), själv köpte jag mitt asus dc II 560ti för 1500:- nytt på kampanj så ett tips är kanske att lugna dig lite och köpa ett vettigt kort på en kampanj, som sker mest hela tiden tycker jag.

Dessutom, du vill testa och se om ditt nätagg fixar det. I bästa fall kan du bara inte köra det och du får återgå till att använda ett kort, i värsta fall bränner du nätagget (och något mer?...) och vips så blev det inga spel för dig trots allt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Hur du än vänder och vridet på det tycker jag det är en dum idé. Sälj ett av de gamla korten för någon krona eller spara ett litet tag och köp ett vettigt kort (f.ö hur har du uteslutit att det är ju grafikkortet som orsakar krasher, du kanske måste byta halva datorn), själv köpte jag mitt asus dc II 560ti för 1500:- nytt på kampanj så ett tips är kanske att lugna dig lite och köpa ett vettigt kort på en kampanj, som sker mest hela tiden tycker jag.

Dessutom, du vill testa och se om ditt nätagg fixar det. I bästa fall kan du bara inte köra det och du får återgå till att använda ett kort, i värsta fall bränner du nätagget (och något mer?...) och vips så blev det inga spel för dig trots allt.

Jag kan köpa ett 550 TI av min polare för 500 spänn, och jag måste ändå ha pengar till att köpa GW2, bf3, MOP WOW.. så aa xD

Det blir att köra 2 550 ti

Har kollat på internet när folk kör bf3 på ultra med 2 550 TI, troligtvis i 1680x1080p men.. de körde på hyfsat bra FPS, så 500 spänn är väl inte så dumt att höja prestandan lite med och dessutom ha råd med spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Jag kan köpa ett 550 TI av min polare för 500 spänn, och jag måste ändå ha pengar till att köpa GW2, bf3, MOP WOW.. så aa xD

Det blir att köra 2 550 ti

Har kollat på internet när folk kör bf3 på ultra med 2 550 TI, troligtvis i 1680x1080p men.. de körde på hyfsat bra FPS, så 500 spänn är väl inte så dumt att höja prestandan lite med och dessutom ha råd med spel

OM ditt nätagg pallar det, ligger du nära max och det har några år på nacken kan det funka ett tag, sen blir det bara pannkaka av allt. Tuta å kör, hoppas det håller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Har kollat på internet när folk kör bf3 på ultra med 2 550 TI, troligtvis i 1680x1080p men.. de körde på hyfsat bra FPS, så 500 spänn är väl inte så dumt att höja prestandan lite med och dessutom ha råd med spel

Om du vill ha bildspel så visst då klarar det ultra.

Denna bild, 560ti sli får 16fps som längst. Dock 1920x1080.

Det dom lirade på var nog snarare 640x480

Permalänk

Dumt bara dumt. Ge upp 550Ti, köp nåt bättre. Begagnat marknaden bl a här på SWEC marknad kan ge dig oerhört mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du frågar om råd ang kort och nätaggregat och sen inte bryr dig när folk råder dig att göra annat. Om du redan har bestämt dig så behöver du inte göra en tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.thermaltake.outervision.com/Power

Räknade lite fort, men du har inte skrivit exakt vad du har men 2x550ti + 2 usbtillbehör inkopplat.
Beräknat på 90% load och 1 år på nacken så innebär det ca 489-510W i förbrukning (beroende på vad du har för mobo).

Så kötta på ordentligt du, nätagget lär du få byta om något år.

Med ett 7870 skulle du hamna på 397-418W, då håller ditt nätagg garanterat längre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zaptoit:

Förstår inte varför du frågar om råd ang kort och nätaggregat och sen inte bryr dig när folk råder dig att göra annat. Om du redan har bestämt dig så behöver du inte göra en tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men vissa förstår ju inte att jag vill lägga ut lite mindre kronor, när jag dessutom redan har ett 550 ti, ska köpa ett 550 ti av en polare för 500 kr nu snacka me han nyss, och jag har förstått att 70% säger att det är dåligt så fort det är billigt, 2 550 ti motsvarar ungefär ett 560 TI, då är det väl värt att lägga ut 500 spänn, och dessutom kanske jag kan lira bf3, troligtvis e det 6850't som crashar, och jag har fått problem med drivers och skit (CCC.exe går ej att starta pga missing files o bla bla bla..) har installerat om osv... e trött på AMD men 6850't sitter fint i farsans burk den klarar ändå inte bf3 pga processor så jag får ha 6850't i farsans burk till WOW osv

Så nu när jag dessutom kan få ett 550 TI för 500 spänn så är det ju absolut värt pengarna
Dessutom får jag ju 6850't i farsans dator, ist för ett 550 ti, och i morsans dator, så får jag nästan en likvärdig prestanda som ett 560 TI har

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Ja, men vissa förstår ju inte att jag vill lägga ut lite mindre kronor, när jag dessutom redan har ett 550 ti, ska köpa ett 550 ti av en polare för 500 kr nu snacka me han nyss, och jag har förstått att 70% säger att det är dåligt så fort det är billigt, 2 550 ti motsvarar ungefär ett 560 TI, då är det väl värt att lägga ut 500 spänn, och dessutom kanske jag kan lira bf3, troligtvis e det 6850't som crashar, och jag har fått problem med drivers och skit (CCC.exe går ej att starta pga missing files o bla bla bla..) har installerat om osv... e trött på AMD men 6850't sitter fint i farsans burk den klarar ändå inte bf3 pga processor så jag får ha 6850't i farsans burk till WOW osv

Så nu när jag dessutom kan få ett 550 TI för 500 spänn så är det ju absolut värt pengarna
Dessutom får jag ju 6850't i farsans dator, ist för ett 550 ti, och i morsans dator, så får jag nästan en likvärdig prestanda som ett 560 TI har

Eller så går det helt åt h-vete om du inte får ordning på drivrutinerna. Att ha gamla strulande AMD-drivrutiner kvar i burken och stoppa in två st nVidia kort och tro att det kommer att funka bättre....

Använd driversweeper när du byter och håll tummarna på att du gör rätt.

Självklart vill du lägga ut så lite som möjligt, jag är bara rädd att din lösning kommer att kosta mer än vad det skulle kosta att sälja ett 550ti och köpa ett 7870-kort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Jag kan köpa ett 550 TI av min polare för 500 spänn, och jag måste ändå ha pengar till att köpa GW2, bf3, MOP WOW.. så aa xD

Det blir att köra 2 550 ti

Har kollat på internet när folk kör bf3 på ultra med 2 550 TI, troligtvis i 1680x1080p men.. de körde på hyfsat bra FPS, så 500 spänn är väl inte så dumt att höja prestandan lite med och dessutom ha råd med spel

kollar man på 3dmark scores är 550ti ganska mycket svagare änn ett 6970, jag kör mitt överklockat och kör BF3 på medium/high mix för att få bra fps i 1080p då, blir förbannad på folk som gör såna där videos om att det går jättebra att spela med det och det etc, vilseledande skit

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Tja!
E trött på mitt Radeon HD6850 det får ju bara crasher på bf3, blir att lira Nvidia Geforce, the real deal

Vill ändå ha lite mer prestanda

Kan jag köra 2 st GTX 550 TI? Får jag nästan likvärdig prestanda som ett 560 TI om jag har 550 TI SLI?

Isf. blir det billigare för mig då jag kan ta ett 550 TI från min andra dator hos farsan och köpa ett till 550 TI för 1000 spänn, sedan trycka i 6850't i min andra dator hos farsan då jag inte kan lira bf3 på den ändån, processor = kass på den datorn.

2 st 550TI SLI är värt? Med tanke på att jag har ett och det blir endast 1000 kr för mig. ist för 1900 för ett gtx 560 TI, 900 spänn kommer jag behöva till annat, som spel t.ex. mycket nya roliga spel jag ska köpa nu, har ju inte köpt bf3 ännu, då jag låna ens acc och kolla men jag fick crasher..

Vill tillägga att jag har bara ett x16 slot för korten men har ett x4 slot jag kan ha det ena i men det e ingen jättestor minskining av prestanda va?

Kan jag lira 2 st 550 TI på mitt nätagg: OCZ ModXstream Pro Series 500W med föjande komponenter:

AMD FX-4100 4-core 3,6GHZ
Ska även ha 2st Corsair XMS3 4GB @ 1333 MHZ.
HDD: någon gammal jävel, 3 år gammal.

absolut inte, sälj ditt 550 ti för runt 400kr och sen lägger du 400kr till och går och köper dig ett begagnat 5870 eller liknande, mycket bra kort för lite pengar! eller så lägger du 1200kr på ett begagnat GTX 570 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Så nu när jag dessutom kan få ett 550 TI för 500 spänn så är det ju absolut värt pengarna
Dessutom får jag ju 6850't i farsans dator, ist för ett 550 ti, och i morsans dator, så får jag nästan en likvärdig prestanda som ett 560 TI har

Det kommer kosta mer än det smakar, du kommer ångra dig, gräset är inte grönare, etc.
Det enda som kommer hända är att du kommer lägga ut 500 spänn, du kommer ändå inte kunna köra mer än Low/Med, du kommer antagligen få rejäla värmeproblem, dina drivrutiner kommer börja spöka och du kommer få microstutter då dina 550 kommer jobba till max hela tiden i ett desperat försök att nå 60 fps.

Jag kommer citera detta inlägg om en månad eller två när du har ångrat dig och gjort ännu en tråd om vilket grafikkort du bör köpa, då dina 550 Ti inte alls höll upp till dina massiva förväntningar på dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förstår att du tycker det är lite coolt med 2st grafikkort i SLI men
Problemet med GTX550ti (som bygger på GTS450) i SLI är att dom enbart ger samma prestanda som ett GTX560ti i max fps inte minimum fps i alla lägen,
finns tunga spel som t.o.m ger bättre minimum fps på ett Radeon 6850 kort gentimot GTX550ti SLI.

Att ha 2st lowend kort vare sig det är Radeon eller Geforce är inte bra då fpsn kommer åka upp och ner mycket, blir inte stabilt som med highend kort,dom är mycket mer benägna att dippa ordentligt, microstuddering som du kanske har hört talas om märkts mycket mer på 2st lowend kort.

När det kommer till tunga spel,högre upplösningar och högre inställningar med AA så kommer du få lägre minimum fps och ett ryckigt spel i många lägen och det pga att GTX550ti i sig är relativt svagt med en 192bits minnen buss, enbart 192shaderpipes, mindre roppar 1gb i minne osv.

Hade varit mycket bättre o sålt ditt 6850 för 800-1000:- och köpt dig ett begagnat GTX580 som har 384bits minnesbuss, 512shaderpipes och 1.5gb i minne för ca 1500:- = en kostnad på 500:-
som hade gett dig dubbel minimum fps i många fall gentiomt GTX550ti SLI och du kan då maxa sågott som alla spel som finns på fullhd upplösning.
I tex Stalker kommer du få ca 19fps = ospelbart på hdupplösning max inställning medans ett GTX580 har över 30fps = spelbart.

Och desto nyare spelen blir desto mer krävande blir spelen iregel så dom kommer få mer problem att hänga med desto mer spelen kräver,
det är inte framtidssäkert alls.

men du gör som du vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Det kommer kosta mer än det smakar, du kommer ångra dig, gräset är inte grönare, etc.
Det enda som kommer hända är att du kommer lägga ut 500 spänn, du kommer ändå inte kunna köra mer än Low/Med, du kommer antagligen få rejäla värmeproblem, dina drivrutiner kommer börja spöka och du kommer få microstutter då dina 550 kommer jobba till max hela tiden i ett desperat försök att nå 60 fps.

Jag kommer citera detta inlägg om en månad eller två när du har ångrat dig och gjort ännu en tråd om vilket grafikkort du bör köpa, då dina 550 Ti inte alls höll upp till dina massiva förväntningar på dom.

Ja men kolla tester, de har bättre prestanda än ett 560 ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Ja men kolla tester, de har bättre prestanda än ett 560 ti?

Kör du på det, kom inte till oss när du har förlorat 500kr i sjön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Det kommer kosta mer än det smakar, du kommer ångra dig, gräset är inte grönare, etc.
Det enda som kommer hända är att du kommer lägga ut 500 spänn, du kommer ändå inte kunna köra mer än Low/Med, du kommer antagligen få rejäla värmeproblem, dina drivrutiner kommer börja spöka och du kommer få microstutter då dina 550 kommer jobba till max hela tiden i ett desperat försök att nå 60 fps.

Jag kommer citera detta inlägg om en månad eller två när du har ångrat dig och gjort ännu en tråd om vilket grafikkort du bör köpa, då dina 550 Ti inte alls höll upp till dina massiva förväntningar på dom.

Folk kör ju bf3 på ultra med dessa kort, massor som gör: http://www.youtube.com/watch?v=WmZr10YSWZw

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Folk kör ju bf3 på ultra med dessa kort, massor som gör: http://www.youtube.com/watch?v=WmZr10YSWZw

Inte i upplösningen 1920x1080, och definitivt inte med vettig fps.
Jag ägde 2st 6870 tidigare, kort som är betydligt bättre än 550 Ti, och jag kunde inte spela på Ultra, och knappt High.
Jag valde att köra på en blandning av Medium/High för att få den fps jag önskade (~60).
Dock fick jag en hel del microstuttering så jag övergick till slut till ett GTX 670.

Du kan inte bara titta på rå-prestandan på 2x 550 Ti, utan du får ta med alla nackdelarna också.
- Extrema fps-drops ibland. Istället för ~50-60 fps från ett 560 Ti, så får du kanske ~30-70 fps med 2st 550 Ti.
- Dålig scaling, i synnerhet i spel som har dåligt stöd för SLI (vilket många spel fortfarande har.)
- Mycket varmare i chassit, hur pass välventilerat är ditt chassi?
- Microstuttering. Mycket vanligare på budget-GPU:er än på bättre GPU:er.
- Större chans rent allmänt att något strular, t.ex drivrutiner.

I den bästa av världar så kanske 550 Ti SLI har samma prestanda som ett 560 Ti, men det kommer komma till ett pris som de flesta inte är villiga att betala.

Mtt råd till dig är att sälja ditt 550 Ti (eller ditt 6850) och köp ett starkare bättre kort. Köp inte 560 Ti, utan köp det 7870 som flera stycken, även jag själv, har länkat som kostar 1890:- på CDON. Det har samma prestanda som ett GTX 580, och är mer än dubbelt så bra som 550 Ti, och du slipper alla dåliga egenskaper som SLI/CF drar med sig, som jag skrev om här ovan.
Jag är så snäll att jag drar fram länken igen: http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Inte i upplösningen 1920x1080, och definitivt inte med vettig fps.
Jag ägde 2st 6870 tidigare, kort som är betydligt bättre än 550 Ti, och jag kunde inte spela på Ultra, och knappt High.
Jag valde att köra på en blandning av Medium/High för att få den fps jag önskade (~60).
Dock fick jag en hel del microstuttering så jag övergick till slut till ett GTX 670.

Du kan inte bara titta på rå-prestandan på 2x 550 Ti, utan du får ta med alla nackdelarna också.
- Extrema fps-drops ibland. Istället för ~50-60 fps från ett 560 Ti, så får du kanske ~30-70 fps med 2st 550 Ti.
- Dålig scaling, i synnerhet i spel som har dåligt stöd för SLI (vilket många spel fortfarande har.)
- Mycket varmare i chassit, hur pass välventilerat är ditt chassi?
- Microstuttering. Mycket vanligare på budget-GPU:er än på bättre GPU:er.
- Större chans rent allmänt att något strular, t.ex drivrutiner.

I den bästa av världar så kanske 550 Ti SLI har samma prestanda som ett 560 Ti, men det kommer komma till ett pris som de flesta inte är villiga att betala.

Mtt råd till dig är att sälja ditt 550 Ti (eller ditt 6850) och köp ett starkare bättre kort. Köp inte 560 Ti, utan köp det 7870 som flera stycken, även jag själv, har länkat som kostar 1890:- på CDON. Det har samma prestanda som ett GTX 580, och är mer än dubbelt så bra som 550 Ti, och du slipper alla dåliga egenskaper som SLI/CF drar med sig, som jag skrev om här ovan.
Jag är så snäll att jag drar fram länken igen: http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Men alla är väl olika känsliga när det gäller fps osv.. det kommer ju bli betydligt mycket bättre med 550 TI SLI än ett hd6850 (som jag har nu)..
I med att jag betalar 500 spänn för ett 550 TI, och att jag redan har ett, så är det väl värt det för 500 spänn då den datorn hos farsan får ett 6850 2GB och datorn hos morsan får 550 TI SLI

550 TI SLI är väl bättre än ett 6850 och nästan lika bra som ett 560 TI?

Permalänk
Medlem

Det är din "kompis" som gör en bra deal när han säljer ett 550 Ti för 500:- till dig, inte du.

Det finns faktiskt inga garantier för att du kommer få en bättre spelupplevelse med 2 550 Ti över 1.
Om du inte tycker att ett 550 Ti räcker till, så har jag väldigt svårt att tro att du kommer vara nöjd med 550 Ti SLI heller.

Du kan inte bara stirra dig blind på "500:- för dubbla prestandan, ooooooh!" utan tänka på allt runt om kring. Jag tror och tycker att det är 500:- i sjön att köpa ett till 550 Ti och köra SLI, och jag är rädd att du själv kommer tycka det om några veckor när du inser att du fortfarande inte är nöjd med hur bf3 flyter.

Dessutom vill jag minnas att du bara hade 1 x16-slot i ditt moderkort och att den andra var x4? Isåfall kommer båda korten att gå i x4, och där har du en märkbar prestandaförlust redan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasteone:

Men alla är väl olika känsliga när det gäller fps osv.. det kommer ju bli betydligt mycket bättre med 550 TI SLI än ett hd6850 (som jag har nu)..
I med att jag betalar 500 spänn för ett 550 TI, och att jag redan har ett, så är det väl värt det för 500 spänn då den datorn hos farsan får ett 6850 2GB och datorn hos morsan får 550 TI SLI

550 TI SLI är väl bättre än ett 6850 och nästan lika bra som ett 560 TI?

Känns som att du har snöat in på vad som blir billigast istället för att följa allas råd om att köpa ett bättre kort, t.ex. 7870 för 1900:- på cdon. Det är bättre att köpa lite bättre direkt så slipper du uppgradera efter en månad när du insett hur dumsnål du var som "gjorde en kanonaffär" och köpte ett till 550ti för 500:-

Hade du tänkt någorlunda rationellt hade du nog ändrat uppfattning efter att ha läst Minsc S2's alla kloka inlägg.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_svahn:

Känns som att du har snöat in på vad som blir billigast istället för att följa allas råd om att köpa ett bättre kort, t.ex. 7870 för 1900:- på cdon. Det är bättre att köpa lite bättre direkt så slipper du uppgradera efter en månad när du insett hur dumsnål du var som "gjorde en kanonaffär" och köpte ett till 550ti för 500:-

Ok, jag köper ett 560 TI, verkar ju vara dåligt med 550 TI SLI

Blir 560 TI, kostar ju 1800 - 1900 spänn så..

Dock har jag ej råd med både GW2 och BF3 utan bara ett utav de, så jag får väl köpa bf3 och hoppas på att jag inte får några jävla crasher

7870 köper jag inte för det är AMD Radeon, i med att mitt catalyst control center krånglar och kan inte ens öppnas så blir det fan inget AMD kort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasteone:

Ok, jag köper ett 560 TI, verkar ju vara dåligt med 550 TI SLI

Blir 560 TI, kostar ju 1800 - 1900 spänn så..

No! Köp ett 7870 istället då, http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

SWEC1209 rabattkod i kassan gör att det landar på 1939:- med frakt

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Men alla är väl olika känsliga när det gäller fps osv.. det kommer ju bli betydligt mycket bättre med 550 TI SLI än ett hd6850 (som jag har nu)..
I med att jag betalar 500 spänn för ett 550 TI, och att jag redan har ett, så är det väl värt det för 500 spänn då den datorn hos farsan får ett 6850 2GB och datorn hos morsan får 550 TI SLI

550 TI SLI är väl bättre än ett 6850 och nästan lika bra som ett 560 TI?

förstår du inte? du kommer få liiite mer FPS men du kommer börja få massvis av problem eftersom lowend kort inte gillar att köras i SLI, du kommer microstruttering, crashande drivrutiner osv..

antingen sälj ditt GTX 550 ti och köp ett begagnat kraftfullare kort eller kör vidare, det är absolut ingen bra idé och köpa ett till och köra SLI

om vi säger såhär, om du har en saab 9000 turbo som går halvkasst så är det som att installera en ny turbo för att få det att gå bra igen.. det är bara inte logiskt!

sälj ditt GTX 550 Ti för 500kr och köp ett begagnat GTX 570/580 eller AMD 6950/6970 sen kan vi prata om att köra SLI/CF

begagnat GTX 570/580 ligger på runt 1000-1800kr och 6950/6970 mellan 1000-1700kr

Permalänk
Medlem

Du kan ju också köpa ett begagnad 560 ti för runt 1000 kr här på sweclockers annars.

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Mtt råd till dig är att sälja ditt 550 Ti (eller ditt 6850) och köp ett starkare bättre kort. Köp inte 560 Ti, utan köp det 7870 som flera stycken, även jag själv, har länkat som kostar 1890:- på CDON. Det har samma prestanda som ett GTX 580, och är mer än dubbelt så bra som 550 Ti, och du slipper alla dåliga egenskaper som SLI/CF drar med sig, som jag skrev om här ovan.
Jag är så snäll att jag drar fram länken igen: http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Skrivet av hasteone:

7870 köper jag inte för det är AMD Radeon, i med att mitt catalyst control center krånglar och kan inte ens öppnas så blir det fan inget AMD kort

Suck, jag är färdig här.
Köp du ett GTX 560 Ti när du kan få prestandan av en GTX 580 för samma pris.
Mitt sista råd är att googla på "Driver sweeper" och att använda det programmet när du ska ominstallera CCC.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Köp ett 550ti det är det bästa du kan få för pengarna, helt sjukt bra är det!!! Klarar Bf3 på ultra på 3 skärmar, jag lovar...

Ne men seriöst, sluta gör trådar om du ändå inte lyssnar på vad folk säger.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990