AMD genomför nya prissänkningar på FX, A, och Phenom II-serierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Blev ett typo, ska vara 3470 (1527 SEK inkl moms på prisjakt), 3570 var inte ens med i testet jag länkade till.

Inte ens boxad, alltså utan CPU-fläkt. Dessutom från en butik jag kanske inte skulle köpa från, boxad från lite normalare butiker är 1700-1850:- ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I de flesta spel som mäter genomsnittlig FPS så brukar ju grafikkortet vara flaskhalsen, så det blir inte så konstigt att den billigaste CPUn då också blir den med bäst presta/pris. Men tycker faktiskt att techreport testet har en väldigt bra poäng:
vilket är viktigast
1. hög genomsnittlig FPS
2. hög lägsta FPS

Vad testet visar är att Intels CPUer ger dig ett klart bättre resultat på 2. även om det inte skiljer så mycket i 1. p.g.a. att grafikkortet är flaskhals största delen av tiden. Mäter man på det sättet så får Intel och framförallt Ivy Bridge väldigt bra prestanda/pris.

Och för oss som inte spelar men ändå är beroende av en väldigt stark CPU, främst då på enkeltrådade saker, så går det inte att blunda för hur mycket snabbare Intel är än AMD just nu.

Gällande enkeltrådiga ej spel applikationer kan vi nog alla hålla med om att Intel regerar, även i "fåtrådiga". Men om vi snackar prestanda i multitrådiga(4+) så tror jag att i prestanda per krona att en 8120/8150 kan matcha det som Intel har på marknaden.

Klart att minsta fps är av intresse, givet att det pågår under en väsentlig tid och inte bara är ett flicker ner till 40fps för att sedan gå stabilt. Allt handlar om vad man definierar som dugligt. Vidare om man då beräknar fps per krona för lägsta fps värde givet samma grafikkrets så tror jag fortfarande att Phenom II etc. får ett högre värde här.

Så allt hänger på var man personligen sätter duglighetsgränsen. I råprestanda Intel>AMD, men de flesta sitter inte på 7970 eller bättre vilket gör att i regel kommer man inte märka av flaskande CPUer givet ett rimligt antal bakgrundsapplikationer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Inte ens boxad, alltså utan CPU-fläkt. Dessutom från en butik jag kanske inte skulle köpa från, boxad från lite normalare butiker är 1700-1850:- ungefär.

Fördelen i prestanda/pris för Intels billigare CPUer är så stor i det testa jag länkar till att du utan problem kan lägga på de hundralappar du behöver för retail + "vettig" butik.

Men låt oss i stället jämföra Core i7 3770K/retail (2709 SEK) med FX-8150 (1535 SEK).

I skyrim så räcker det med att ENDAST köpa CPUn för att 3770 ska ha bättre prestanda/pris kvot än 8150. 99% kvartilen är 17.2ms för 3770 och 31.6ms för 8150.

Intels CPU får samma pris/prestanda vid ett pris på 1535*31.6/17.2 = 2820 SEK

Tar man i stället Batman: Arkham City så får Intels CPU bara kosta 2354 SEK för att ha samma pris/prestanda. Eller så måste systemet totalt sett kosta 800 SEK + list-pris för CPU (2709 samt 1535) för att systemet ska ha samma pris/prestanda med båda CPU:erna. Inte mycket till grafikkort man får för 800 SEK, än mindre ett helt system.

Jämför man prestanda som webbservers (Apache-benchmark), så får 3770 kosta 2778 SEK för att ha samma pris/prestanda som 8150. Och det trots att detta är en multitrådad benchmark, men likt många andra server-laster så är denna I/O-bunden och inte CPU-bunden och är det något som HT är riktigt effektivt på så är det just I/O-bundna laster. Finns en anledning varför Oracle SPARC har upp till 8 "HT" per kärna och IBM POWER har upp till 4 "HT" per kärna.

Mäter man i stället hur CPU:erna står sig på kompilering (använder kompilering av Linux-kärnan som exempel, tar en stund och kan använda ALLA CPU-kärnorna) så får 3770 kosta bara 1968 SEK för att ha samma pris/prestanda, alt en systemkostnad på 2700 SEK + kostnad för CPU. Här fungerar Bulldozers variant av CMT bättre än HT då detta är en CPU-bunden last, till skillnad från Apache och de flesta andra server-laster.

Så även Intels just nu bästa och dyraste CPU för "vanliga" desktops har pris/prestanda helt i nivå med FX 8150.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fördelen i prestanda/pris för Intels billigare CPUer är så stor i det testa jag länkar till att du utan problem kan lägga på de hundralappar du behöver för retail + "vettig" butik.

Men låt oss i stället jämföra Core i7 3770K/retail (2709 SEK) med FX-8150 (1535 SEK).

I skyrim så räcker det med att ENDAST köpa CPUn för att 3770 ska ha bättre prestanda/pris kvot än 8150. 99% kvartilen är 17.2ms för 3770 och 31.6ms för 8150.

Intels CPU får samma pris/prestanda vid ett pris på 1535*31.6/17.2 = 2820 SEK

Tar man i stället Batman: Arkham City så får Intels CPU bara kosta 2354 SEK för att ha samma pris/prestanda. Eller så måste systemet totalt sett kosta 800 SEK + list-pris för CPU (2709 samt 1535) för att systemet ska ha samma pris/prestanda med båda CPU:erna. Inte mycket till grafikkort man får för 800 SEK, än mindre ett helt system.

Jämför man prestanda som webbservers (Apache-benchmark), så får 3770 kosta 2778 SEK för att ha samma pris/prestanda som 8150. Och det trots att detta är en multitrådad benchmark, men likt många andra server-laster så är denna I/O-bunden och inte CPU-bunden och är det något som HT är riktigt effektivt på så är det just I/O-bundna laster. Finns en anledning varför Oracle SPARC har upp till 8 "HT" per kärna och IBM POWER har upp till 4 "HT" per kärna.

Mäter man i stället hur CPU:erna står sig på kompilering (använder kompilering av Linux-kärnan som exempel, tar en stund och kan använda ALLA CPU-kärnorna) så får 3770 kosta bara 1968 SEK för att ha samma pris/prestanda, alt en systemkostnad på 2700 SEK + kostnad för CPU. Här fungerar Bulldozers variant av CMT bättre än HT då detta är en CPU-bunden last, till skillnad från Apache och de flesta andra server-laster.

Så även Intels just nu bästa och dyraste CPU för "vanliga" desktops har pris/prestanda helt i nivå med FX 8150.

I korthet säger du att om vi bortser från allt vad det är att hålla sig inom en budget för normala konsumenter så ligger i7-3770 lika eller slår AMDs toppmodell från förra generationen i generell prestanda/krona?. Dessutom påpekar du framförallt spel vilka sällan använder mer än fyra kärnor vilket gör att 8150 till och med blir slagen av x4 980 vilken du bör jämföra mot i7-3770 i fps/kr.

Btw mig veterliggen ett omoddat Skyrim är bara klantigt att mätta på eftersom grafiken är på xbox360 nivå vilket kommer driva upp effekterna av en snabbare processor vilket ger ett resultat närmare teoretiska nivåer inte verklighetsrelaterade där grafikkorten (under 3000kr) i regel flaskar före cpu (oklockad 980).

Nu verkar du ha läst techreports riktigt noga så jag undrar vilka förändringar där blir om man skulle jämföra 17-3770 med 8150+20% vilket ryktet säger att nästa gen. AMD kommer ha i prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Nu verkar du ha läst techreports riktigt noga så jag undrar vilka förändringar där blir om man skulle jämföra 17-3770 med 8150+20% vilket ryktet säger att nästa gen. AMD kommer ha i prestanda?

Det är nog rätt svårt att säga då The Tech Report testar på ett ganska ovanligt sätt. De var väl först med att göra sånt, dvs titta på hur jämn framrate man faktiskt får. Hur bra det "flyter" kan man väl säga. Jag tycker de gör ett otroligt bra jobb, de får fram var det skiljer på ett signifikant sätt.

Piledriver har några förbättringar över Bulldozer, men hur de ter sig i ett gaming-test vette attan. Största skillnaden verkar vara lägre strömförbrukning som går ta ut i form av högre klockfrekvens. Det borde hjälpa i spel, set syns åtminstone delvise i techreports test att spel-restandan förbättras hos Bulldozer med högre klockfrekvens. Men 20% bättre? Tja, medel-FPS borde väl skala hyfsat med klockan, men kommer det "flyta" bättre? Antagligen, men den som lever får se. Kan de få ned antalet korta men djupa dippar i FPS så är mycket vunnet i spelprestanda. Jag tycker jämn FPS är viktigare än väldigt hög FPS. Visst, får ju inte gå för lågt, men det är riktigt irriterande när det hoppar upp och ned i bildfrekvens..

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Piledriver har några förbättringar över Bulldozer, men hur de ter sig i ett gaming-test vette attan. Största skillnaden verkar vara lägre strömförbrukning som går ta ut i form av högre klockfrekvens. Det borde hjälpa i spel, set syns åtminstone delvise i techreports test att spel-restandan förbättras hos Bulldozer med högre klockfrekvens. Men 20% bättre? Tja, medel-FPS borde väl skala hyfsat med klockan, men kommer det "flyta" bättre? Antagligen, men den som lever får se. Kan de få ned antalet korta men djupa dippar i FPS så är mycket vunnet i spelprestanda. Jag tycker jämn FPS är viktigare än väldigt hög FPS. Visst, får ju inte gå för lågt, men det är riktigt irriterande när det hoppar upp och ned i bildfrekvens..

20% högre IPC på heltal borde hjälpa en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

20% högre IPC på heltal borde hjälpa en hel del.

Precis, det borde göra det
Dessutom AMD har talat om förbättringar som borde kunna ge lägre väntetider, vilket borde ge direkt bättre flyt i spel.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.