Permalänk

blue screen vid full load med OC knapp.

hej. när jag trycker in OC knappen som finns på moderkortet så får jag blue screen vid full load. Moderkortet jag har är ett MSI Z77A-GD65 med en 3770k cpu. Temperaturerna ligger på ca 75 - 85c när det blir blue screen vilket inte är allt för hög temperatur? någon som vet vad som skulle kunna orsaka problemet?

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem

Instabil klockning antagligen, auto OC funktioner är inte mycket att lita på.
Men för å vara säker så får du nog ange lite mer info än så, t.ex vad får du för felkod i blåskärmen?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Försöker du överklocka med stockkylaren?... Där har du problemet! Visst autoklock är inte helt bra, men borde funka, funkar bra för mej @ 4.6ghz iaf.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Försöker du överklocka med stockkylaren?... Där har du problemet! Visst autoklock är inte helt bra, men borde funka, funkar bra för mej @ 4.6ghz iaf.

tycker inte det borde vara kylarens fel eftersom temperaturen ligger på runt 75 - 88c. och jag felmonterade kylaren en gång och då var den uppe i 105+ utan blue screen(dock inte under full load).

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel1155:

tycker inte det borde vara kylarens fel eftersom temperaturen ligger på runt 75 - 88c. och jag felmonterade kylaren en gång och då var den uppe i 105+ utan blue screen(dock inte under full load).

Den tempen är alldeles för hög... Överklocka aldrig med referens, de räcker knappt till att hålla processorerna tillräckligt kylda @stock. Om jag inte minns fel så ligger max rekommenderade temp lite under 70c.

Sen ska du undvika att använda auto-OC i (nästan) alla former. Det den gör är att köra på något genomsnittsvärde hos processorn från fabrik, vilket inte alltid stämmer då alla CPUer är olika. Det hela bygger på att det "borde funka" och för vissa fungerar det. Andra fungerar det inte för men det blir nästan aldrig en bra klock även om den fungerar. Har man riktig otur kan det sluta tråkigt, så läs på lite om att klocka din processor, det är väldigt simpelt egentligen.

Permalänk
Medlem

Temp på heatspreadern är väl ungefär max 70c som lämpligt, i kärnorna kan det gå upp en bra bit till, 85 är varmt men OK, men 88c är lite för mycket.

Sen är det bättre att klocka manuellt i bios, är inte svårt och blir stabilare och man kan ha bättre koll vad det är som händer.

Vill du klocka så är en bättre kylare starkt rekommenderat också, lite kan du klocka med stock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Okej tack för bra svar

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Medlem

Det går att klocka lite med stock kylare sålänge du inte pillar på spänningar

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel1155:

hej. när jag trycker in OC knappen som finns på moderkortet så får jag blue screen vid full load. Moderkortet jag har är ett MSI Z77A-GD65 med en 3770k cpu. Temperaturerna ligger på ca 75 - 85c när det blir blue screen vilket inte är allt för hög temperatur? någon som vet vad som skulle kunna orsaka problemet?

Du ska aldrig gå över 80C när du klockar... Du kan skada CPUn, skaffa en vettig kylare