WyWallet - Kan operatörer verkligen kräva att man använder det?

Permalänk
Medlem

WyWallet - Kan operatörer verkligen kräva att man använder det?

Hej gott folk.

Jag har suttit sedan igår morse och funderat på en sak som jag hoppades att det skulle gå att få lite input på här. Det hela började igår morse då jag behövde köpa en SMS-biljett för bussen här i norrköping. Biljetten fick jag som vanligt, men efter ytterligare ett par minuter så fick jag även ett till sms från "WyWallet".

Citat:

Hej! Du har nyligen gjort ett SMS-köp. För att även i fortsättningen kunna göra SMS-köp måste du skaffa WyWallet, en mobil plånbok från Sveriges ledande mobiloperatörer. Med WyWallet kan du även ladda kontantkort och föra över pengar till andra WyWallet-kunder. Klicka på länken och läs mer! Hälsningar Din mobiloperatör.

Det här vart jag väldigt fundersam till. Jag har ju hört talas om tjänsten, men har aldrig varit intresserad då jag inte ser poängen i det. Och nu får jag meddelande om att jag måste ha det för att kunna göra SMS-köp? Så jag satte mig och läste lite om det och visst fanns det en anledning i det att det kommer bli/är lag på att digitala köp inte får faktureras på mobilfakturan så som tidigare. Att följa lagar är ju en helt ok anledning, men sen satte jag mig och läste avtalet för WyWallet som finns här: http://wywallet.se/wp-content/uploads/2012/06/Allm%C3%A4nna-v....

Här dök det då upp en del frågor:

1. Först och främst, det är inte min mobiloperatör som står bakom detta. Wywallet sköts av ett helt eget aktiebolag. Redan där dök frågan upp om det verkligen kan vara så att jag som kund hos företag A, skall kunna tvingas bli kund hos företag B för att hålla min tjänst fungerande hos förtag A?

2. 4T, företaget bakom WyWallet, kräver tillgång till en hel del information. Punkt 20.1 till 20.4 i de allmänna villkoren säger bland annat att de inte bara ska ha rätt till den information man själv ger dem, utan även all information som finns inom koncernen för "kommunikationstjänster" samt även information de kan få tag i från "annat register". I praktiken så vill de alltså kunna samla in information om även mitt internetabonnemang hos en annan operatör än min mobiloperatör bara för att båda operatörerna tillsammans skapat 4T. Kan detta verkligen vara lagligt?

3. Hur är det tänkt att fungera för de som inte har app-kompatibla telefoner?

4. Om man som jag inte har några tankar på att godkänna dessa absurda villkor för WyWallet, har operatörerna då verkligen rätt att bara stänga av möjligheten att genomföra sms-köp på det vanliga sättet och därigenom helt enkelt ta bort en del av tjänsten man har?

Jag håller även på med en liten diskussion med min operatör där jag bett om klargörande av en del saker, men jag tänkte att jag låter dem svara ordentligt först innan jag drar några slutsatser från det. Men vad säger ni, kan allt det här verkligen vara ok?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Varför skulle dem inte kunna kräva det? Du använder deras tjänst som dem bestämmer över.

Gissar på att det har någonting med att man inte längre verkar får göra "anonyma" sms-köp, comviq har börjat kräva personnummer för att man ska kunna göra smsköp nu, din operatör valde helt enkelt att göra det genom ett annat företag.

Har du ett avtal med operatören är det dock lite klurigare, ingenting jag kan svara på dock.

Permalänk
Medlem

Vill inte kommentera direkt på tråden, men jag har en kompis som är utbytesstudent. Och hon har ingen smartphone (eller super phone som hon sa), och det verkar inte som hon kan köpa sms biljett på din icke-smart phone. Så det lutar mer och mer över att MyWallet kommer att behövas.

Eller så kör man på ett resekort som man laddar på endast, mycket billigare!

~Norrköping/Linköpings bo

Permalänk

3. Då blir det väl att man SMS’ar vilken stad och biljettetyp man vill ha, så i Malmö blir det MAV om jag inte missminner mig till ett nummer sen så får man ett SMS tillbaka där det står att man kar köpt en biljett av dem och hur länge denna biljett gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alkhdaniel:

Varför skulle dem inte kunna kräva det? Du använder deras tjänst som dem bestämmer över.

Gissar på att det har någonting med att man inte längre verkar får göra "anonyma" sms-köp, comviq har börjat kräva personnummer för att man ska kunna göra smsköp nu, din operatör valde helt enkelt att göra det genom ett annat företag.

Har du ett avtal med operatören är det dock lite klurigare, ingenting jag kan svara på dock.

Exakt, jag användaer min operatörs tjänst, inte någonting annat. Jag säger inte att de inte skall få stänga av den, men då är det ju en ändring av det avtal som finns vilket man borde få information om i förväg. Men att verkligen kräva att man skall skaffa en helt annan tjänst från ett helt annat företag?

Jag hittade även att ett av betalnings-alternativen för WyWallet är att betala via sin vanliga telefoni-faktura. Det är ju som att säga att "du får inte betala via din faktura, men då får betala via din faktura". Det verkar helt snurrigt, och känns mer som ett sätt att snylta pengar då det faktiskt kostar extra att använda WyWallet. De har till och med avgift på e-faktura, vilket är helt absurt.

Skrivet av furste_filip:

3. Då blir det väl att man SMS’ar vilken stad och biljettetyp man vill ha, så i Malmö blir det MAV om jag inte missminner mig till ett nummer sen så får man ett SMS tillbaka där det står att man kar köpt en biljett av dem och hur länge denna biljett gäller.

Det är ju det man gör idag. man SMS'ar stad och biljett-typ till ett nummer och får tillbaka att man nu har en biljett som är giltig till si eller så länge.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Frågan är om din operatör garanterar förmåga att betala via SMS genom ditt avtal med dem. Kan hända att det faktiskt inte står i avtalet.

Permalänk
Sötast

Jag fick samma sms för någon månad sen och om jag inte blir absolut tvungen av någon anledning så är det inte något jag tänker använda illafall.

Hade det varit en tjänst av min operatör så visst, men nej. Som sagt är det ett helt annat aktiebolag som står bakom och jag har inget intresse av att bli tvingad att tjäna pengar åt en tredje part bara för att någon tyckte att det skulle vara ett roligt upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Frågan är om din operatör garanterar förmåga att betala via SMS genom ditt avtal med dem. Kan hända att det faktiskt inte står i avtalet.

Nej det är jag nog lite tveksam till också. Men då det vart en fungerande tjänst sedan över ett halvt decennium och det finns hela affärs-system baserat på det (som lokaltrafikens sms-biljetter) så kan man nog hävda att det är en tjänst man kan förvänta sig om det inte uttryckligen sägs annat. Tycker jag åtminstone.

Jag menar det är ju inte så att det inte ska gå att betala via SMS alls, utan det är att det måste ske under helt annorlunda villkor och via ett helt annat företag som jag reagerar på. Hade det vart min operatör som skapat en app och gjort på detta sätt för att följa lagstiftningen så hade jag inte varit särskilt fundersam. Men nu har de gått ihop och startat ett helt nytt företag för det, och tar dessutom chansen att ta extra betalt för det samtidigt som de i stort sett friskriver sig från allting som kan få fel med det. Det känns inte ok.

Och de har ju ändå kvar alternativet att betala via sin mobil-faktura, vilket gör det ännu snurrigare. Att kontantkorts-användare nu måste registrera sig förstår jag då anonyma köp inte skall gå att göra, men att det inte skulle gå för oss som har abonnemang känns inte ok.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hade det varit en tjänst av min operatör så visst, men nej. Som sagt är det ett helt annat aktiebolag som står bakom och jag har inget intresse av att bli tvingad att tjäna pengar åt en tredje part bara för att någon tyckte att det skulle vara ett roligt upplägg.

Det är väl indirekt din operatör. Det är operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre som skapat tjänsten Wywallet. Stormaffian (Storbankerna) har något liknande under utveckling.
Krävs dock som vanligt någon vettig 3:de part för att konceptet ska göras på ett fördelaktigt sätt för kunden. Kollar man på Waywallet så kostar det 3% att ta ut pengar och man får ingen ränta, så man betalar runt uppåt 7% ränta, vilket är dyrare än blankolån, jämfört om man hade pengarna på ett bra konto. Nu vet jag inte om man behöver sätta in pengar före eller hur det fungerar men kundvänlig är den knappast.

Permalänk
Medlem

Fick samma senast när jag la in en annons här, vips så kom det ett sms från WyWallet, nåja deleta det omgående, har inga planer på att skaffa det, och går det inte göra SMS betalningar utan så löser jag det på annat sätt eller helt enkelt inte använder SMS betalning, har för tillfället ingen smart mobil heller.

Tror nog att många ställen som idag använder endast SMS betalning bör utöka med bankkorts betalning, eller använda betalnummer med fast summa för samtalet ala blocket.

För övrigt kör jag kontantkort så är inga problem med fakturor m.m finns det pengar så det täcker så finns det, och behövs verkligen inga sådana här onödiga trams tjänster.
Det här är bara skapat för att bolagen ska tjäna lite mer på et än dom annars skulle ha gjort, fast tror ju att SMS betalningar kommer sjunka en hel del i användning i och med detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är väl indirekt din operatör. Det är operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre som skapat tjänsten Wywallet. Stormaffian (Storbankerna) har något liknande under utveckling.
Krävs dock som vanligt någon vettig 3:de part för att konceptet ska göras på ett fördelaktigt sätt för kunden. Kollar man på Waywallet så kostar det 3% att ta ut pengar och man får ingen ränta, så man betalar runt uppåt 7% ränta, vilket är dyrare än blankolån, jämfört om man hade pengarna på ett bra konto. Nu vet jag inte om man behöver sätta in pengar före eller hur det fungerar men kundvänlig är den knappast.

Nja, Operatörerna, i detta fallet Telia, Tele2, Tre och Telenor har skapat ett helt eget och separat aktie-bolag kallat 4T, som i sin tur driver WyWallet-tjänsten. Och det är ju det som i alla fall jag reagerar på. Hade det var min operatör som var direkt ansvarig så fine, då hade jag nog inte tyckt om det men jag hade inte gnällt om det heller.

Men som det är upplagt nu är det annorlunda. Det är lite som att din hyresvärd eller BRF kräver att du ska handla alla dina möbler på IKEA bara för att de äger lite aktier där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

På tal om detta, så här är bankernas variant på samma koncept, https://www.getswish.se/
Ska visst lanseras närsomhelst i skarp läge.
Är väl ok om det finns ett antal tjänster som man kan använda för mindre transaktioner, men SMS betalning vete sjutton om det borde ingå i detta.

Och så är frågan kommer det ännu fler tjänster, redan 2 olika system, men inkompatibla med varandra är lite av en dealbreaker, tex man vill göra upp en blocket affär och den ena har det ena systemet och den andre har det andra, = Cash is king som alltid vid sådana här mindre betalningar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

På tal om detta, så här är bankernas variant på samma koncept, https://www.getswish.se/
Ska visst lanseras närsomhelst i skarp läge.
Är väl ok om det finns ett antal tjänster som man kan använda för mindre transaktioner, men SMS betalning vete sjutton om det borde ingå i detta.

Och så är frågan kommer det ännu fler tjänster, redan 2 olika system, men inkompatibla med varandra är lite av en dealbreaker, tex man vill göra upp en blocket affär och den ena har det ena systemet och den andre har det andra, = Cash is king som alltid vid sådana här mindre betalningar

Det är ju också en bra fråga: Hur många appar ska vi ha sen?
Redan nu innan det ens är lanserat fullt ut så är det 2st olika. Vad kommer sen? En till för betalning av ATG/svenska spel? En specifikt för SJ? Hur många företag är det inte som kommer vilja ha en del av avgifts-kakan för det här?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det är ju också en bra fråga: Hur många appar ska vi ha sen?
Redan nu innan det ens är lanserat fullt ut så är det 2st olika. Vad kommer sen? En till för betalning av ATG/svenska spel? En specifikt för SJ? Hur många företag är det inte som kommer vilja ha en del av avgifts-kakan för det här?

Kommer sluta med en jämra röra i så fall där det hela brakar ihop för ingen vill använda nått av dessa

Men antagligen så är väl det bankernas system som verkar vettigast och mest livskraftigt, men så kommer detta med SMS in och har man det behovet så måste man ha wywallet också, förresten wywallet skulle ju först heta Mywallet verkar som nån la beslag på den domänen snabbare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt och rent av girigt att operatörerna skapat ett bolag och en tjänst så att vi ska betala för något vi innan hade "gratis" (mottagaren av pengarna betalar transaktionsavgift).

Dock tror jag att det rent juridiskt är helt grönt att göra så. Står det inte att SMS-betalning ingår avtalet är det ganska fritt att ändra förutsättningarna.

Själv kommer jag totalvägra detta. Då betalar jag hellre med kort.

Permalänk
Medlem

Betalade nyss min VPN-leverantör via SMS. 2 min senare kom ett SMS från WyWallet. Glöm att jag tänker skaffa det.

Permalänk
Medlem

Har fått samma SMS 3 gånger så jag ställde Telenor mot väggen och krävde ett svar om man är tvungen att skaffa detta Wywallet.
svaret blev att dom visste ingenting och det finns inget krav att skaffa den tjänsten,så min slutsats är att Wywallet vill vinna kunder genom att skriva "måste"i SMSet.

Så jag undrar vad "måste"kommer in i bilden?
Är det lagligt att skriva så?

Snart börjar väl andra butiker att skriva Du måste köpa...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Det här vill jag följa utvecklingen av! Ett kommunalt bussbolag har nämligen kontraheringsplikt gentemot sina kunder (inskränkt avtalsfrihet). I och med detta blir det då intressant att se om deras försök att tvinga kunderna till 'WyWallet' kommer att hålla? Jag tror nämligen inte det.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Fick också dessa jobbiga sms när jag köpte bussbiljett eller andra saker via sms. Tröttnade på det och ringde upp min operatör (3) med en bestämd ton att dom skulle se till att jag inte får sms mer. Efter mycket om och men samt många samtal till supporten får jag inte längre sms om detta, vet inte riktigt hur de gjorde, kanske blockerade numret åt mig eller något.

Frågade även om detta är ett tvång att skaffa, de svarade väldigt undvikande men jag tolkar det som att det inte är ett krav, inte än i alla fall.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Myndigheterna försvara detta med att det ska hindra tvätt av svarta penger.
Vaddå, tvätta 18 spänn för en bussbiljett. Man tar sig för pannan.
Det går förtfarande att köpa biljett i t-banan cash.
Åh-Åh, en som jag som tvättar svarta pengar genom att åka t-bana till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Det här vill jag följa utvecklingen av! Ett kommunalt bussbolag har nämligen kontraheringsplikt gentemot sina kunder (inskränkt avtalsfrihet). I och med detta blir det då intressant att se om deras försök att tvinga kunderna till 'WyWallet' kommer att hålla? Jag tror nämligen inte det.

Kontraheringsplikt betyder inte att de inte kan ha villkor för tjänsten. Kan de vägra kontanter kan de antagligen också vägra SMS som inte är MyWallet. I varje fall har du rabattkortet att betala resan med och ett antal automater som tar växel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Kontraheringsplikt betyder inte att de inte kan ha villkor för tjänsten. Kan de vägra kontanter kan de antagligen också vägra SMS som inte är MyWallet. I varje fall har du rabattkortet att betala resan med och ett antal automater som tar växel.

Jojo, absolut finns det en tolerans för att tjänsten är villkorad (uppenbart berusad på bolaget etc etc). Men, att tvinga den konsumerande parten att rättshandla med ytterligare en part än själva bussbolaget för att få åka med - är inte det att ta det lite längre än kontantförbud? Borde ha förtydligat detta i min ursprungspost.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Ändra ändringen mot förut är att ditt kontantkort måste vara registrerat.

Östgötatrafiken (till TS) skriver om det i sina nyheter (sedan jag skickat denna tråd) - det de missar är ju själva poängen med att kontantkortet måste vara registrerat.

http://ostgotatrafiken.se/

http://www.dn.se/ekonomi/penningtvattlag-stoppar-sms-betalning-med-oregistrerade-kontantkort

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kommer det att bli ett krav att köra WyWallet.
Alla mina pengar jag tankar på mitt kontantkort kommer alltså att ligga och skräpa där utan möjlighet till att förbruka stålarna (jag kör Telenor Fri). Ungarnas saldo likaså. Jag måste istället ladda på min mobil, ungarnas mobiler OCH mitt samt deras WyWalletkonto.
Dessutom så är gränsen för påladdning hos WyWallet 50kr så för att kolla upp en bil hos Transportstyrelsen för 3kr så måste jag ha tillgång till 50kr för att kunna köpa mitt 3-kronorssms.. visst, resten finns ju kvar hos wywallet för framtida köp men ändå. Räntan på mina pengar hos wywallet går dessutom inte till mig utan till wywallet. För att få ut pengarna från wywallet så kommer man att få betala en viss procent i avgift. Just nu så är det gratis.

Kanon att man kan ta det på faktura också (inte alla får ta på faktura dock). Då kostar bara mitt SMS på 3 kronor 22 kronor (19 kronor i fakturaavgift).

Det kommer att bli påtvingat om man vill kunna fortsätta använda betal-sms (årsskiftet har jag hört rykten om).

Edit:
http://kundo.se/org/wywallet/d/varfor-meddelar-inte-operatore...

"Operatörerna kommer att stänga ner sina tjänster för SMS köp i början av 2013 och för att kunna fortsätta genomföra SMS köp så kommer du att behöva ha WyWallet.
Även operatörerna kommer att kommunicera kring detta."

Engagera er gärna i deras forum.
http://kundo.se/org/wywallet/inlagg/fragor/

http://kundo.se/org/wywallet/d/betala-sms-via-wallet-eller-op...
"Om du har ett privatabonnemang så kan du låta dina SMS köp belasta din mobilfaktura, men för kontantkort och företagsabonnemang så fungerar det ej."
Kanon för oss med kontantkort.. NOT. Om man fixar det så är ju saken biff. Jag fick regga mitt kontantkort när den här lagen kom så jag förstår inte varför det inte skulle gå. Undrar om det är för att man då antas tvätta pengar när man köper påladdningar kontant i butik? Fine, förbjud påladdning via butik för folk som vill SMS-betala och krävs påladdning med kontokort eller internetbank. Det kan inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem

SL verkar inte heller helt nöjda med att deras resenärer ska behöva använda WyWallet. http://www.idg.se/2.1085/1.465780/sl-nobbar-operatorernas-sto...

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Avstängd

Undrar vad konkurrensverket tycker om det här.

Permalänk
Medlem

Adam Hasslert som marknadschef, även bakom Charity Storm, bedriver insamling till välgörande ändamål bl.a., på internet.

Folk som bedriver insamlingar till "välgörande" ändamål är, i 9 fall av 10, skojare. Den kvot dom påstår skall gå till ändamålet från de insamlade medlena uppfylls av nån lustig anledning aldrig.

Eller är det en slump att så många "upcomers" gärna har ett insamlings företag i bagaget?

Säkert studerat på Handels, lärt sig hur man blåser folk sen gjort komet karriär.

Förövrigt tycker jag det är helt idiotiskt att börja använda våra mobiler som nån slags interaktiv plånbok, mobilerna är inte säkra som en dator, dom ligger långt efter i tekniken från ett säkerhets aspekt.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Är inte lagen tänkt att som så att du inte får betala med SMS på oregistrerade nummer? Så alla abonnemang och reggade kontantkort kommer inte att beröras?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det är ju också en bra fråga: Hur många appar ska vi ha sen?
Redan nu innan det ens är lanserat fullt ut så är det 2st olika. Vad kommer sen? En till för betalning av ATG/svenska spel? En specifikt för SJ? Hur många företag är det inte som kommer vilja ha en del av avgifts-kakan för det här?

Passbook som kommer i iOS6 för iphone blir ju nice. För där har man ju allt samlat. Och eftersom iphone är så populär så kan jag inte tänka mig annat än att dom allra flesta svenska företag som har sådana här tjänster för sms biljett kommer att använda sig av den tjänsten.
Och det lär komma något liknande för Android också.

Ang Mywallet så är det osm jag uppfattat det inget dom kan tvinga en till. Utan det är bara att fortsätta betala via sms. Man får nog däremot ett mywallet sms som säger att du "måste" varje gång du gör det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Är inte lagen tänkt att som så att du inte får betala med SMS på oregistrerade nummer? Så alla abonnemang och reggade kontantkort kommer inte att beröras?

Du kan bara få det på din mobilfaktura om du har abonnemang och står på det personligen. Annars så är det kört att gå den vägen.
För kontantkort så funkar det inte alls. Oavsett om det är reggat eller ej.

Skrivet av zOlid:

Ang Mywallet så är det osm jag uppfattat det inget dom kan tvinga en till. Utan det är bara att fortsätta betala via sms. Man får nog däremot ett mywallet sms som säger att du "måste" varje gång du gör det.

Just nu ja. Du blir aldrig tvingad. Du kommer bara att inte kunna betala med SMS om du inte skaffar det sen.

Nu verkar ju kritiken vara rätt hård från många håll.
Enligt WyWallet så är det finansinspektionen som har tolkat EU-lagen och kommit fram till att alla som ska hantera virtuella pengar måste ha någon sorts licens. Varför operatörerna inte kan skaffa det själva är en gåta.

Edit:
Tydligen så har Tele2 en licens redan http://www.fi.se/Tillstand/Foretagsregistret/Foretagsregistre...
Finansinspektionen har kommit fram till att man måste vara ett betalinstitut för att få hantera sms-köp... suck.

Fast nu vet jag inte vad jag ska säga. WyWallet kommer med olika bud ang. kontantkort.
Nu säger man att hos Comviq/Tele2 så kan det dras från saldot om man har ett registerat kontantkort. Jag har också fått svaret att det INTE går.

Svar om varför det inte kan dras från kontantkortssaldot:

Så här svarar A på WyWallet igår:
"Hej Niklas,
Lagen om elektroniska pengar stipulerar att elektroniska pengar måste hanteras av ett betalinstitut med licens för elektroniska pengar. Därför kan inte operatörerna hantera insatta medel på kontantkort som elektroniska pengar. Dvs dessa kontantkort kan inte användas för betaltjänster.

Återigen – detta är inte operatörernas tolkning, utan Finansinspektionen.

Vi har inte någon avgift för att ta ut pengar ifrån WyWallet-kontot – dock kommer vi eventuellt att införa det nästa sommar.

Och vad det gäller Mobil2 så omfattas även de av lagen – dvs de kommer inte kunna erbjuda SMS-betaltjänster i framtiden."

och så här svarar samma A idag:
"De som har registrerade Comviq-kontantkort kan vidareföra betalningen av SMS-köpet till att dras från kontantkortssaldot. Det funkar.

Dock är det ytterst få kontantkort som är registrerade."