Intel Pentium G2120 tar Ivy Bridge under tusenlappen

Permalänk
Snusfri

Perfekt till en enkel surfburk/htpc/server.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

tycker "Pentium" modellerna borde ha en TDP på kanske 25 watt .. 55 watt låter så sjukt mycket för en cripplad CPU .. men som några andra sagt så är det iaf bättre TDP än en 6-kärnig phenom.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Roligt detta med att folk avkyr namnet celron som pesten. När andra generationen celeron processorer kom (pentium 2 tiden). Då var de väldigt nära i prestanda som deras storebröder. Till detta kom mindre men effektivare cacheminnes arkitektur vilket gjorde att de klockade som bara den och ofta därför blev snabbare än sina storebröder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Roligt detta med att folk avkyr namnet celron som pesten. När andra generationen celeron processorer kom (pentium 2 tiden). Då var de väldigt nära i prestanda som deras storebröder. Till detta kom mindre men effektivare cacheminnes arkitektur vilket gjorde att de klockade som bara den och ofta därför blev snabbare än sina storebröder.

Det var lite andra tider då. Den klassiska Celeron 300 MHz klockade till 450 utan problem, speciellt med mitt fina Abit BX6 v2 (om jag inte minns helt fel).

Permalänk

Personligen skulle jag tagit i3:an för ett par få hundralappar mer, då den både har HT och turbo boost(och högre grundklock). Det gör gott för prestandan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-Skott:

Det var lite andra tider då. Den klassiska Celeron 300 MHz klockade till 450 utan problem, speciellt med mitt fina Abit BX6 v2 (om jag inte minns helt fel).

o jepp.
Hade ett Abit BX 2 ja med.
Fast en celeron 333 som ville 450 med tror jag.
sedan blev det celeron 2x366@550 standard 632 och i bland när det var kalt

Permalänk
Skrivet av Triton242:

o jepp.
Hade ett Abit BX 2 ja med.
Fast en celeron 333 som ville 450 med tror jag.
sedan blev det celeron 2x366@550 standard 632 och i bland när det var kalt

Jepp. Det var oxå på den tiden då prestandan mellan 2 olika CPUer kunde vara helt avgörande om det går att titta film på datorn ... typ:

Pentium - 120mhz med Grafikkort med videoaccelleration = MPEG-1 (VideoCD) och MP3 audio
Pentium 2 - 266mhz med Gfkkort med videoacc = MPEG2 (=DVD och SVCD), RM och MP3/OGG i hög bitrate
Pentium 3 - 450mhz med Gfkkort+videoacc = MPEG-4 (upp till 700MB DivX/XviD)
Pentium 3 - 750mhz med Gfkkort+videoacc = MPEG-4 (upp till 1,4GB DivX/XviD (2CD's filmer)) och FLAC/APE audio
...Ännu bättre dator kunde ge möjlighet "MPEG-4 AVC" och högre upplösningar...

numera känns det som att typ alla datorer klarar all typ av multimedia - oavsett budget eller premium.
Det kommer dock fortfarande bli lite problem med vissa datorer när 4K video blir standard .. och även vissa 90+ Mbit/s digital camera videos kan strula på vissa av dagens datorer

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jepp. Det var oxå på den tiden då prestandan mellan 2 olika CPUer kunde vara helt avgörande om det går att titta film på datorn ... typ:

Pentium - 120mhz med Grafikkort med videoaccelleration = MPEG-1 (VideoCD) och MP3 audio
Pentium 2 - 266mhz med Gfkkort med videoacc = MPEG2 (=DVD och SVCD), RM och MP3/OGG i hög bitrate
Pentium 3 - 450mhz med Gfkkort+videoacc = MPEG-4 (upp till 700MB DivX/XviD)
Pentium 3 - 750mhz med Gfkkort+videoacc = MPEG-4 (upp till 1,4GB DivX/XviD (2CD's filmer)) och FLAC/APE audio
...Ännu bättre dator kunde ge möjlighet "MPEG-4 AVC" och högre upplösningar...

numera känns det som att typ alla datorer klarar all typ av multimedia - oavsett budget eller premium.
Det kommer dock fortfarande bli lite problem med vissa datorer när 4K video blir standard .. och även vissa 90+ Mbit/s digital camera videos kan strula på vissa av dagens datorer

Hoho jepp
Kommer ihåg Winamp. Drog ju över 10% cpu på min P75a har ja för mig
Idag gör mobilen det i strömsparläge