Byta upplösning med tangentbordskommando?

Permalänk
Avstängd

Byta upplösning med tangentbordskommando?

Går det att byta upplösning med tangentbordskommando? Letade i profiler i Nvidias kontrollpanel men det enda som gick att ställa in var 3D inställningar, för olika program/spel men inte upplösningen.

Det var min enkla fråga, nu till varför

Vid vanliga desktop-användning så vill jag ha 1366x768 för att inte behöva anstränga
mina ögon för att kunna läsa menyerna.

Men när jag öppnar tex XMBC så vill jag ha 1080X1920 (fungerar, men det blir inte helt rätt att ställa in detta i XMBC GUI). Även inne i Photoshop skulle det vara superbt att kunna ändra upplösning under en bildhantering men det kanske är att kräva för mycket

Det finns program som Display Changer men jag har tröttnat på all blotware nerladdnings-tjänsterna vill pracka på en vid installation. Sökte på http://sourceforge.net men hittade inget där.

Alltså, lat som man är tycker man det är jobbigt att hela tiden gå in i Nvidias kontrollpanel för att ändra - och att ändra från högre till lägre upplösning, med deras minimala menyfont, är plågsamt.

Min skärm är på 47 tum och grafikkortet ett Nvidia 500 series.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ändra på "Make text or other items larger or smaller" under "Screen resolution"?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

kör 1920x1080 på desktop och bara öka DPI problem solved?

öka DPI till 120 så motsvarar det lite mindre än den textstorlek du har i 1366x768

ska du ha exakt samma storlek ska du ha DPI 135.

annars begriper jag inte varför du inte bara kan ställa in 1366x768 på skrivbordet och 1920x1080 i XBMC's inställningar? har alltid fungerat för mig så ser inte vad som kan bli fel genom att göra så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Att ändra på DPI krånglar för mig i vissa spel och program. Bla i gamla älskade Crysis går det inte bläddra i inställningar.
Jag kör nu med 1080 i XMBC men ser skillnaden om jag kör upplösningen native i 1080p eller låter XMBC göra det. Inte säker det är så för andra.

Jag kom på en annan sak

Egentligen tyckte jag film såg mycket bättre ut på mitt ATI-kort (HD 5850) men det är väll omöjligt att ha ett extra fristående grafikkort i 8X PCI porten kopplat till eget HDMI-intag och växla mellan Nvidia och ATI?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

japp Nvidia har lagt in en blockering för att kombinera ati och nvidia i samma maskin i sina drivrutiner för att hindra folk från att köpa ett dyrt ATI kort och ett lite billigare Nvidia kort att köra Physx med och på så vis få physx även med sitt ATI kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Surt RoD, om det stämmer det du skriver. Men alla är ju måna om sitt så förstår Nvidia där.
Är det bara jag som tycker att ATI/AMD mellan-kort hanterar video bättre än Nvidias värstingkort?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)