GTX 580 stabilia clocks och problem?!

Permalänk
Testpilot

GTX 580 stabilia clocks och problem?!

Hejsan!

Har nyligen fått upp intresset för att börja överklocka en aning, dock har jag aldrig gjort detta och känner mig en aning ute på tunn is!

Jag laddade ner MSI afterburner och började kolla runt på de olika funktionerna, slutligen så bestämde jag mig för att höja Core Clocken till 922MHz (har inte rört volt eller memory clock), till min förvåning gav detta 0 skillnad i FPS... detta fick mig att börja fundera; Vad har jag potentiellt gjort fel?

Jag har tryckt Apply, har bockat i Start at Windows start-up (samt att klocka då), sparat det som profil 1. Ändå gav det inget result i huvudtaget (testade i FurMark då Kombustor kraschade för mig då skärmen blir svart efter ca. 10-30sec, och jag får detta ''display driver have stopped working etc etc. Antar att detta beror på att jag klockat fel!)...

Så nu undrar jag faktiskt 2 saker i princip här;

1. Vad är stabila Core, Volt och mem-clocks för ett GTX 580 1.5gb? (Sign för mer info)

2. (Smyger in denna lite i samma tråd) - Samt vad är stabila clocks för en i5 2500k med stockkylare, alt. med en Hyper Evo 212 kylare? ^^

Chassit är relativt väl ventilerat, brukar ligga på 52-55grader i BF3 på GPU och runt 50-52grader på CPU, efter en längre spel session.

Tack på förhand!
MVH

//André U.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Köp 5st gurkor och dela alla i 1cm tjocka bitar, får du lika många bitar med alla gurkor? Svar nej, min poäng är att vi kan inte säga en stabil klock med voltage åt dig, för alla cpu:er och grafikkort behöver olika mycket voltage.

Så även om du har 2st identiska i5 2500k, så kanske den ena behöver 1,4v i 4.0ghz, och den andra kanske 1,3v i 4.0ghz. Så du får testa dig fram, sänk så mycket så att du får blåskärm när du startar datorn sen höjer du volten med 0.005v, hela tiden tills du kan boota, sen får du köra prime95 eller något liknande program tills det är stabilt, så du för höja volten hela tiden,

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Theunit:

Köp 5st gurkor och dela alla i 1cm tjocka bitar, får du lika många bitar med alla gurkor? Svar nej, min poäng är att vi kan inte säga en stabil klock med voltage åt dig, för alla cpu:er och grafikkort behöver olika mycket voltage.

Så även om du har 2st identiska i5 2500k, så kanske den ena behöver 1,4v i 4.0ghz, och den andra kanske 1,3v i 4.0ghz. Så du får testa dig fram, sänk så mycket så att du får blåskärm när du startar datorn sen höjer du volten med 0.005v, hela tiden tills du kan boota, sen får du köra prime95 eller något liknande program tills det är stabilt, så du för höja volten hela tiden,

Mvh.

Tänkte på att man kanske kunde få en generell ''guide-line'' så man inte smälter alltihopa

Edit: Tänkte bla. på GTX 580, då de flesta av det jag kan hitta på nätet lägger sig på 925-1025 core clock, men säger inte vilken volt de testat sig fram med, vilket är lite drygt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tänkte på att man kanske kunde få en generell ''guide-line'' så man inte smälter alltihopa

Edit: Tänkte bla. på GTX 580, då de flesta av det jag kan hitta på nätet lägger sig på 925-1025 core clock, men säger inte vilken volt de testat sig fram med, vilket är lite drygt.

i5 2500k, min polare kör 4,6ghz stabilt i 1,3v håll koll på tempsen bara gå inte över 80grader HELST, absolut inte över 90. Där har du lite guidning, appropå grafikkortet så vet jag inte vilken volt du ska ha, hade ett 580 matrix förut i 920 core clock men kan inte minnas vad för volt jag körde i tyvärr.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Börja med att klocka utan att röra volten, öka i små steg.

När du får grafikfel/buggar så är det dags att höja volten. Håll ett öga på tempsen så är det lugnt, om du inte ökar volten så kommer det inte bli så mkt varmare.

Permalänk

Jag har fått den stabil på:

Volt: 1.125
Core: 940
Shader: 1880
Mem: 2200

Det tjänar jag 15 FPS på gentemot standard clock och tempen ökade med ca 10 grader. Det är däremot i mesta laget, rekommenderar inte att kräma på så mycket det första du gör. Öka stegvis tills du är bekväm med tempen och den fortfarande är stabil.