Fredagspanelen 42: Datorer i oljebad, Nvidia GK110, startmenyn i Windows 8

Permalänk
Medlem

Gällande Nokia Lumia 920 och 820.
820 är tänkt att vara lite billigare så det är lite orättvist att jämföra den med exempelvis SGS3.
Jag blev dock själv besviken över skärmen då jag gillar storleken på 820 bättre än 920, men jag vill ha en HD+ skärm. Med det sagt så är säkert skärmen helt ok. 4,3 tum 800*480 är ju exempelvis SGS2 och Lumia 900 och de ser inte allt för illa ut.

Jag kan tänka mig att Nokia väljer den lägre upplösta skärmen för att kunna sänka priset på 820 och så att man verkligen får offra något om man väljer den billigare modellen. De vill ju inte konkurrera ut sin egen toppmodell.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Gällande Nokia Lumia 920 och 820.
820 är tänkt att vara lite billigare så det är lite orättvist att jämföra den med exempelvis SGS3.
Jag blev dock själv besviken över skärmen då jag gillar storleken på 820 bättre än 920, men jag vill ha en HD+ skärm. Med det sagt så är säkert skärmen helt ok. 4,3 tum 800*480 är ju exempelvis SGS2 och Lumia 900 och de ser inte allt för illa ut.

Jag kan tänka mig att Nokia väljer den lägre upplösta skärmen för att kunna sänka priset på 820 och så att man verkligen får offra något om man väljer den billigare modellen. De vill ju inte konkurrera ut sin egen toppmodell.

jag betalar ungefär 120kr i månaden (får avdrag för jag aldrig använder upp min ringpott på 199kr) på min Nokia N9 som är en superb telefon tillverkad av nokia

hoppas verkligen dom fortsätter med lågpris telefoner av hög kvalitet.. dom behöver verkligen inte konkurrera med SGS3 eller liknande quad core telefoner!
920an är alldelles för stor för mitt tycke med och jag går aldrig över 4.1 tum på en mobil igen sålänge den inte är helt utan kanter då, orkar inte gå runt med en handdator i fickan.

Permalänk
Inaktiv

Att uppgradera från Sandy-Bridge till Ivy-Bridge eller kodnamn "Haswell" är pengar i sjön, hur som helst så tror jag på ert framtida koncept och hoppas förstås på att få studera några nya intressanta filurer eller hårdvara i ett kommande inslag!

Permalänk
Medlem

Angående Bf3 Server

Snälla använd Hardcore mode på kommande server!

Permalänk
Medlem

Vill bara passa på och tacka er för ytterliggare utmärkt avsnitt av Fredagspanelen. Ser alltid varje program sedan lång tid tillbaka då min far rekommenderade att kolla på er. Så jag får väl passa på att även tacka å hans vägnar.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ni slut avslöjade var ni hade kontoret? I så fall kan ni väl visa runt lite el?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Jag skulle verkligen vilja vara med på det där att ni åker runt
härligt fredagspanel

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Djinn1982:

Hur kommer det sig att ni slut avslöjade var ni hade kontoret? I så fall kan ni väl visa runt lite el?

Var kontoret ligger någonstans är ingen hemlighet, bara att kolla på Eniro efter Sweclockers AB. Dock vill de inte visa runt med tanke på inbrottsrisken. Tänk kartläggning av larm i lokalen och försäkring i samma mening

Sen till alla ni som tror att det ser ut som värsta nasa rymdstationen så gör det inte det, är ett helt vanligt, om än något rymligt kontor, fast mycket coolare komponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Fredagspanel.

Jag är så glad att fredagspanelen e tillbaka efter somaruppehållet.
Gillar att sitta med en bärs och fredagspanelen.
Mitt fredagsmys.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Riktigt bra att fredagspanelen är tillbaka
Nu kan man börja länga till fredagar igen.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

var är TEXTen

Visa signatur
Permalänk

Angående spel så tillkännagav Runic Games lanseringsdatum för deras Torchlight II förra fredagen. Spelet släpps den 20/9.

En reportageserie i Sweclockers regi låter riktigt lovande.

Permalänk

Min tjej påstår att Fredagspanelens Jonas och Emil påminner henne om figurerna i Martin Kellerman's Rocky....

Henri

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Att uppgradera från Sandy-Bridge till Ivy-Bridge eller kodnamn "Haswell" är pengar i sjön

Inte om man planerar att köpa ett värstinggrafikkort som drar nytta av PCI-E 3.0.

Ännu större anledning när nästa generations grafikkort lanseras.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Angående BF-servern, snälla kör Hardcore på den.

Angående spel så har valve släppt Counter Strike Global Offensive (det senaste inom CS) 21/8.

Angende det nya konceptet så ser jag fram emot det

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Ni borde ju verkligen ta och göra ett besök hos Mojang tycker jag, när ni nu planerar erat framtida koncept!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hjälp! helt plötsligt så fungerar det inte att spela upp Fredagspanelen det kommer bara upp den där tvn sen stannar det där.
Trodde det var java först eller flash men det fungerar som det ska. Några tips?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Angående BF-servern, snälla kör Hardcore på den.

Angående spel så har valve släppt Counter Strike Global Offensive (det senaste inom CS) 21/8.

Angende det nya konceptet så ser jag fram emot det

Jag instämmer med föregående talare och tycker att CS Global Offensive förtjänar ett par minuter i fredagspanelen, om inte annat för en liten nostalgitripp för oss gamla CS-lirare.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Inte om man planerar att köpa ett värstinggrafikkort som drar nytta av PCI-E 3.0.

http://tpucdn.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Express_Scalin...

Ännu större anledning när nästa generations grafikkort lanseras.

Om något så visar den bilden att skillnaden inte är värt priset. Skillnaden mellan pci e 2.0 x16 och 3.0 x16 var 2,7%. Visst, det blir några fps här. Dock kommer du aldrig vara med om att det är skillnaden mellan spelbart och icke spelbart. Om du får 50 fps med 3.0 så får du 48,65 fps med 2.0. Detta är inte något du kommer märka. Anledningen till att det ser ut att vara en märkbar skillnad på grafen är för att det är så löjligt hög fps redan. Jag tycker det är bra att pci-e 3.0 kommer, jag skulle vilja ha det för att slippa att ljudkortet tar några fps (blir pci-e 2.0 x8 med mitt ljudkort). Det är bra för framtiden, eller om man utnyttjar flera pci-e banor, men det är inget du märker med bara ett kort.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Om något så visar den bilden att skillnaden inte är värt priset. Skillnaden mellan pci e 2.0 x16 och 3.0 x16 var 2,7%. Visst, det blir några fps här. Dock kommer du aldrig vara med om att det är skillnaden mellan spelbart och icke spelbart. Om du får 50 fps med 3.0 så får du 48,65 fps med 2.0. Detta är inte något du kommer märka. Anledningen till att det ser ut att vara en märkbar skillnad på grafen är för att det är så löjligt hög fps redan. Jag tycker det är bra att pci-e 3.0 kommer, jag skulle vilja ha det för att slippa att ljudkortet tar några fps (blir pci-e 2.0 x8 med mitt ljudkort). Det är bra för framtiden, eller om man utnyttjar flera pci-e banor, men det är inget du märker med bara ett kort.

Kan erkänna att valde ett spel där skillnaden är mycket större än mer krävande spel.
PCI-E 3.0 är mer för nästa generations grafikkort, men jag försöker alltid tänka på uppgraderingar när bygger ett system eftersom man brukar uppgradera en GPU oftare än man uppgraderar en CPU i de flesta fall.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SliNaN:

Snälla använd Hardcore mode på kommande server!

Skrivet av MauseRR:

Angående BF-servern, snälla kör Hardcore på den.

Angående spel så har valve släppt Counter Strike Global Offensive (det senaste inom CS) 21/8.

Angende det nya konceptet så ser jag fram emot det

Skrivet av RolandGarros:

Jag instämmer med föregående talare och tycker att CS Global Offensive förtjänar ett par minuter i fredagspanelen, om inte annat för en liten nostalgitripp för oss gamla CS-lirare.

Har ni kollat i SweClockers BF3 tråd? Det blir Hardcore.

Eftersom SweCore (custom inställningar) fortfarande inte tillåts i filterlistan på ett enkelt sätt och normal mode bara inte funkar i Armored Kill så kör vi Hardcore. Normal mode med trianglar ovanför alla? Med ett flygande gunship? Med tank warfare som går ut på att kunna gömma sig och flanka? Nix. Hardcore fick det bli.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig fredagspanel! Alltid ett nöje!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

På tal om mineralolja och kylsystem, kolla in mitt galleri:
http://www.sweclockers.com/galleri/3241-akvariedator

Permalänk
Medlem

Ni borde kräma på med lite mer färg i dessa videos, det ser så grått ut!
Jag vill inte höja digital vibrance bara för att jag ska kolla

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Filip och fredrik idén låter riktigt lovande måste jag säga!
Det finns en hel del spännande gallerier här på sweclockers som hade varit intressant att få mer information av i form av intervju t ex.

Tummen upp!

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Strömförbrukning är korrekt, så Jonas hade ju rätt innan han började tveka.

Energiförbrukning är fel enligt termodynamikens första huvudsats.
Effektförbrukning blir också fel då effekt (mängd uträttat arbete per tidsenhet) redan är förbrukning, så det är tårta på tårta.

Effekt mäts i flera format, till exempel watt, ström mäts i ampere. energiförbrukning mäts i watt och inte antal ampere.

Permalänk
Medlem

Inte några ny nyheter sen i fredags...?

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackeee:

Inte några ny nyheter sen i fredags...?

Sweclockers kanske till och med har helg som vanligt folk?:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Strömförbrukning är korrekt, så Jonas hade ju rätt innan han började tveka.

Energiförbrukning är fel enligt termodynamikens första huvudsats.
Effektförbrukning blir också fel då effekt (mängd uträttat arbete per tidsenhet) redan är förbrukning, så det är tårta på tårta.

Sedan angående Haswell och små nyheter: TSX (nya instruktion för att hantera transaktionsminne) kan bli en av de större förbättringar i prestanda på ett bra tag för "vanliga" program. De som renderar kommer faktiska ha ganska lite nytta av TSX då rendering skalar väldigt väl till många CPU kärnor då det är ett s.k. embarissingly parallel (arbetet kan enkelt delas upp i mer eller mindre helt oberoende delar som kan köra på olika trådar).

Vad TSX möjliggör (i alla fall i teorin) är effektiv uppdelning av en rad problem som inte är helt oberoende från varandra, men ändå är möjligt att dela upp i flera delar. Problemet idag är att kostnaden för att samordna detta arbeta blir ofta så stort att effekten av att använda flera CPU-kärnor äts upp av dyra s.k. synkroniserade instruktioner. TSX kan i de flesta fall minska kostnaden för dessa synkroniserade instruktioner till att inte kosta mer än "vanliga" instruktioner.

Så hur stor är chansen att TSX faktiskt kommer användas i någon större utsträckning inom överskådlig framtid? Det blir väl lansering till sommaren antar jag och sen ska programmerarna vakna och börja skicka använda grejerna och så ska programmen komma ut och så vidare. Kommer det vara någon idé att slänga sig på Haswell eller kan jag i lugn och ro köpa mig en 3770 nu och ta hand om alla intressanta nya funktioner nästa gång jag uppgraderar om en tre år?

Skrivet av Kvistarn:

Effekt mäts i flera format, till exempel watt, ström mäts i ampere. energiförbrukning mäts i watt och inte antal ampere.

Energiförbrukning mäts i energi per tid men det är inte riktigt samma sak som effekt. Vanligt i Sverige är kWh/år om man tittar på villor till exempel. Det är ju dock inte samma sak som effekt eftersom det är en integral över tid. Effekt mäts däremot bara i watt om man tittar på den civiliserade världen. I andra delar förekommer förlegade enheter som BTU, hästkrafter och så vidare. Värt att notera att watt gäller all effekt, värme, arbete el och så vidare.

Hur som helst. Effekt är arbete per tid, alltså P=dW/dt. Tittar du på totalt arbete så kör du en integral över den här derivatan från tiden 0 till t.

Edit, kollade klart på hela avsnittet nu. Hintar ni om ett test av GTX 660 i slutet där innan ni snackar BF3?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MauseRR:

...

Angående spel så har valve släppt Counter Strike Global Offensive (det senaste inom CS) 21/8.

Angende det nya konceptet så ser jag fram emot det

Skrivet av RolandGarros:

Jag instämmer med föregående talare och tycker att CS Global Offensive förtjänar ett par minuter i fredagspanelen, om inte annat för en liten nostalgitripp för oss gamla CS-lirare.

Vad var det ni önskade er...?

Kunde inte låta bli en tease, jag skrattade rätt gott när jag såg era inlägg och med vetskapen om planerna vi jobbat på. Nu är det nästan färdigt och offentliggjort, nu återstår bara lite detaljer och sedan är vi igång. Happy gaming.

Nu, säng säng säng sova sova sova säng säng säng...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers