Permalänk
Medlem

Stuttering i spel

Hej har ett problem här angående flytet i de spel jag spelar.

Har konstant 60fps men ändå blir det vad som kan liknas "stuttering". Istället för att bilden rör sig mjukt när jag rör på karaktären i spelet så hackar det sig fram, likadant om jag står still och cirkulerar kameran runt karaktären så hackar den sig fram. Vet någon här vad detta kan bero på och hur jag gör för att åtgärda det?

EDIT: Glömde att tillägga har beta drivrutinerna 306.02 samt avinstallerat dessa, kört driversweeper samt driverfusion och därefter installerat om 306.02 drivrutinerna igen. Dock hur ser det ut för er med driversweeper, när jag har tagit clear Nvidia drivers med mera och startat om datorn så finns de där fortfarande när jag scannar av igen. De har inte försvunnit, är det så att dessa endast "skrivs av" så att de inte kan användas istället för att raderas?

Har följande

Hårdvara
GPU: Asus 670 DCII OC
CPU: Intel 2500k OC 4.2Ghz
Ram: 8Gb corsair
Hdd: SSD med win7 på, spel på en vanlig HDD
Skärm: SAmsung Syncmaster SA950

Program igång
evga precision x
d3doverrider
Steam

Spel testat
Darksiders
Sleeping dogs
Skyrim

Permalänk
Medlem

Händer det med v-sync på också?

Permalänk
Medlem

PSU?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dino1980:

Hej har ett problem här angående flytet i de spel jag spelar.

Har konstant 60fps men ändå blir det vad som kan liknas "stuttering". Istället för att bilden rör sig mjukt när jag rör på karaktären i spelet så hackar det sig fram, likadant om jag står still och cirkulerar kameran runt karaktären så hackar den sig fram. Vet någon här vad detta kan bero på och hur jag gör för att åtgärda det?

EDIT: Glömde att tillägga har beta drivrutinerna 306.02 samt avinstallerat dessa, kört driversweeper samt driverfusion och därefter installerat om 306.02 drivrutinerna igen. Dock hur ser det ut för er med driversweeper, när jag har tagit clear Nvidia drivers med mera och startat om datorn så finns de där fortfarande när jag scannar av igen. De har inte försvunnit, är det så att dessa endast "skrivs av" så att de inte kan användas istället för att raderas?

Har följande

Hårdvara
GPU: Asus 670 DCII OC
CPU: Intel 2500k OC 4.2Ghz
Ram: 8Gb corsair
Hdd: SSD med win7 på, spel på en vanlig HDD
Skärm: SAmsung Syncmaster SA950

Program igång
evga precision x
d3doverrider
Steam

Spel testat
Darksiders
Sleeping dogs
Skyrim

Använd driversweeper i felsäkert läge.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Har du provat utan d3doverrider och evga?

Permalänk
Medlem

1. Avinstallera drivrutinerna via kontrollpanelen
2. Starta om datorn i felsäkert läge
3. Kör DriverSweeper (version 3.2)
4. Starta om datorn
5. Installera senaste betan
6. Klart!

Har du fortfarande stuttering efter det beror det antagligen på Vsync-stutter bug som jag och många andra haft med 304.XX. Trodde den skulle vara väck med 306.XX men det verkar visst finnas spår av den kvar för vissa användare.

D3DOverrider skall hjälpa till med "Forced Triple Buffering for D3D Applications" och inte förvärra situationen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Oj trevlig med många svar.

Händer med v-sync på

PSU: Corsair GS800 800W

Provat utan d3doverrider och evga

Ingen skillnad :/

Ska testa och se senare idag med driversweeper i felsäkert-läge. Men jag tror inte det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Ska testa och se senare idag med driversweeper i felsäkert-läge. Men jag tror inte det blir någon skillnad.

Man kör DriverSweeper i felsäkert läge eftersom programmet då har möjlighet att rensa systemfilerna som annars är låsta i vanligt läge. Så skillnad borde det bli, ja.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

provat att köra ditt kort i standardklock? dvs ta bort fabriksöverklockningen.

Annars. testa att installera om hela datorn och installera diverse drivrutiner från början istället för att använda tredjepartsprogram. Har en kompis som också har ett ASUS 670 DCII OC och han har inga problem alls.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Man kör DriverSweeper i felsäkert läge eftersom programmet då har möjlighet att rensa systemfilerna som annars är låsta i vanligt läge. Så skillnad borde det bli, ja.

Hann köra det nu innan jag skulle iväg. Blev tyvärr ingen skillnad. Dock använde jag driver fusion som verkar vara uppföljaren till Driversweeper.

Vet ni om det gör någon skillnad att göra en total formartering av mina två hdd och installera om windows7 plus program. Har inte gjort det på ca 18 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Hann köra det nu innan jag skulle iväg. Blev tyvärr ingen skillnad. Dock använde jag driver fusion som verkar vara uppföljaren till Driversweeper.

Vet ni om det gör någon skillnad att göra en total formartering av mina två hdd och installera om windows7 plus program. Har inte gjort det på ca 18 månader.

Just det. Driver Fusion heter det nu ja.

Det sägs att total formatering hjälper 95% av alla problem Så kör på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Just det. Driver Fusion heter det nu ja.

Det sägs att total formatering hjälper 95% av alla problem Så kör på det.

Haha fasar för att göra det. Känns 10ggr värre än att göra en storstädning av min lägenhet och vindsförråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Haha fasar för att göra det. Känns 10ggr värre än att göra en storstädning av min lägenhet och vindsförråd

Jag förstår dig Men det hjälper att ha en OS disk så man i varje fall slipper flytta alla viktiga filmer/bilder osv till en ny disk. Men visst, alla spel måste installeras om.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

306 drivern tycker jag är bra :S Har inte haft några problem alls och jag kör också 670. Kan vara en tanke att stänga av Vsync i spel och testa med adaptive Vsync (nvidia kontrollpanelen).

Det låser dej inte till 60/30 utan har fler steg också.

Permalänk
Inaktiv

Har du ändrat HZ på musen? vid standard 250hz kan det ibland upplevas som stutter, om du inte har 500 eller 1000hz, prova att ändra till det.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har installerat om allt nu. Det verkar vara lite stuttering i Darksiders2, men i Sleeping dogs är fenomenet helt borta. Ska testa att ändra Hz på musen också och se om det förbättrar Darksiders2. För övrigt så känns det precis som om min "skitiga" dator precis har fått ett väl behövt bad.

Permalänk
Medlem

Har installerat drivrutinerna till Logitech G 400 musen. Där i inställningar står det rapporteringsfrekvens och knappen 500 är markerad. Är det detta som är Hz inställningen på musen?

Permalänk
Medlem

Fungerade att installera om datorn. Har testat 3spel och två av dem fungerar utan stuttering. I fallet med Darksiders2 så verkar det vara ett förekommet fenomen. Tack för hjälpen allihopa.