Frågor angående Netgear ReadyNAS

Permalänk
Medlem

Frågor angående Netgear ReadyNAS

Hallå alla här på Sweclockers.

Har planer på att skrota min serverdator till fördel för en "Netgear ReadyNAS Ultra6 RNDU6000"
Men har några frågetäcken innan detta kommer att hända.

Största frågan är Måste man använda sig av raid på HDD
Eller kan man köra dom som vanligt?
Anledningen till detta är att jag vill kunna byta HDD om det är en film jag vill se på en annan disk.

Kommer nog att byggas på med frågor men tar dom i någorlunda ordning för min prio.

MvH Tokboy

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem

Hej! Har en Ultra2 och det går på dem samt Duo. Fabriksåterställning och konf i Flex-RAID 0.

Rekommenderas dock att köra raid då de är byggda för det. Du kan ju koppla in filmdisken med USB separat. Värt att nämna också att alla diskar som du sätter i ReadyNASen måste formateras för kompatibilitet om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

Ok.
Thx för svaret.

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad menar du med att köra den som vanligt?

Du kan välja mellan att köra X-RAID 2 (ReadyNAS egna typ av RAID) eller någon vanlig RAID-kombination. (0,1,3,5,6,10 tror jag) Osäker på om den har stöd för JBOD om det är det du menar, dvs att man slår ihop lagringsutrymmet på alla diskarna man sätter i till en enda stor disk, utan redundans eller striping.

NASen kommer att formatera de diskar du sätter in i den, så det går inte att stoppa in en HDD med massa filer, de måste kopieras över från en annan dator.

Permalänk
Medlem

Japp då har jag fått svar på första och största frågan.
Ja. Man kan köra diskarna som vanligt. Men ej sätta in en färdig full HDD.
Då den formateras vid uppstart. Men detta löstes med att köpa två nya 2T HDD och flytta över filerna.

Vad jag menar med som vanligt är att jag vill få dom som ex två ext HDD.
typ C: D: E: F: G: i utforskaren.
Lättast att hålla reda på filerna.

Nu fick jag upp det som två nya nätverksplatser.
Samt att jag kan komma åt dom direct från tv eller Popcorn.

Thx för dom bra svaren.
alltid lika trevliga här på Sweclockers.
Med vänliga hälsningar Tokboy

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att ställa några frågor jag också.
Det går att streama till eventuell iPad? (behövs någon app)
Går det komma åt NAS även utanför LANet?
Alltså om jag är hos en polare eller hotells WiFi utomlands, kan man streama filmer och så då?

MvH casuaL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokboy:

Japp då har jag fått svar på första och största frågan.
Ja. Man kan köra diskarna som vanligt. Men ej sätta in en färdig full HDD.
Då den formateras vid uppstart. Men detta löstes med att köpa två nya 2T HDD och flytta över filerna.

Vad jag menar med som vanligt är att jag vill få dom som ex två ext HDD.
typ C: D: E: F: G: i utforskaren.
Lättast att hålla reda på filerna.

Nu fick jag upp det som två nya nätverksplatser.
Samt att jag kan komma åt dom direct från tv eller Popcorn.

Thx för dom bra svaren.
alltid lika trevliga här på Sweclockers.
Med vänliga hälsningar Tokboy

Som du redan fått bekräftat så kommer enheten att vilja formatera hårddiskarna vid installation.

Om du kör X-RAID 2 - som är en raid 5 fast med möjlighet att expandera volymen utan att bygga om raiden - så kan du stoppa i låt oss säga 2st 2Tb hårddiskar, fylla dessa med material och sedan köpa till 4st 2Tb till i efterhand och bara expandera. I datorn syns X-RAID 2 som en hårddisk. Du ser inte på vilken av de fysiska hårddiskarna ditt material ligger på utan du skapar helt enkelt bara mappar i den hårddisk som syns. Busenkelt att hålla reda på.

Själv har jag en ReadyNAS Ultra 4 med 4st 2Tb och med X-RAID 2 kan jag nyttja 5.5Tb. Filstrukturen är väldigt simpel. Backup, bilder, musik, film, tv och program. I t.ex film finns det underkategorier så som dvdr, hd-film, xvid.

Permalänk

kevvs > Vad använder du för diskar i din Ultra 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Som du redan fått bekräftat så kommer enheten att vilja formatera hårddiskarna vid installation.

Om du kör X-RAID 2 - som är en raid 5 fast med möjlighet att expandera volymen utan att bygga om raiden - så kan du stoppa i låt oss säga 2st 2Tb hårddiskar, fylla dessa med material och sedan köpa till 4st 2Tb till i efterhand och bara expandera. I datorn syns X-RAID 2 som en hårddisk. Du ser inte på vilken av de fysiska hårddiskarna ditt material ligger på utan du skapar helt enkelt bara mappar i den hårddisk som syns. Busenkelt att hålla reda på.

Själv har jag en ReadyNAS Ultra 4 med 4st 2Tb och med X-RAID 2 kan jag nyttja 5.5Tb. Filstrukturen är väldigt simpel. Backup, bilder, musik, film, tv och program. I t.ex film finns det underkategorier så som dvdr, hd-film, xvid.

Ok. tackar för det.
Har i nu läget kört i vanligt. Får se hur jag skall göra
när jag skall köra i skarpt läge. (tästar mycket än så länge)

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokboy:

Japp då har jag fått svar på första och största frågan.
Ja. Man kan köra diskarna som vanligt. Men ej sätta in en färdig full HDD.
Då den formateras vid uppstart. Men detta löstes med att köpa två nya 2T HDD och flytta över filerna.

Vad jag menar med som vanligt är att jag vill få dom som ex två ext HDD.
typ C: D: E: F: G: i utforskaren.
Lättast att hålla reda på filerna.

Nu fick jag upp det som två nya nätverksplatser.
Samt att jag kan komma åt dom direct från tv eller Popcorn.

Thx för dom bra svaren.
alltid lika trevliga här på Sweclockers.
Med vänliga hälsningar Tokboy

Du kan ju alltid lägga till de olika mapparna på NASen som olika enheter på datorn.

Typ att M: mappar man till movies katalogen på NASen osv, så du kan ju få den struktur du efterfrågade, bara det att allt ligger på samma disk på NASen, men du får det som du vill ha det.

Permalänk
Medlem

ok. får kolla

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz