Uppfinnaren av den moderna bärbara datorn avliden

Permalänk
Medlem
Skrivet av waveer:

Jag föreslår en tyst minut

Tror de flesta av oss redan satt tysta och läste artikeln.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Vilken hårdvaruporr!
Många killar måste ha drömt våta drömmar om den här datorn!

Den är ju läcker! På nåt udda steampunk-linknande vis.

Koppla upp sig med TELNET på Unix mot ARPANET och avfyra kärnvapen!

Permalänk

Han blev för omodern...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Dåtid genom tiderna...?

"Rest in peace and all that"
Frän maskin det där.

Permalänk
Medlem

Nu har moddarna här på Clockers nåt att sträva efter. Gör en liknande sak!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Hur kan man inte tycka om bärbara datorer?

Hur kan man tycka om dem? Nödmaskiner för när man inte har tillgång till en riktig dator, eller som leksaker - annat duger de inte till.

Tuff burk dock, den där Grid:en!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur kan man tycka om dem? Nödmaskiner för när man inte har tillgång till en riktig dator, eller som leksaker - annat duger de inte till.

Tuff burk dock, den där Grid:en!

Om man bara betalar räkningar och ser på lite film så duger det långt, tar ingen plats heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

R.I.P
En del datorfantaster har dött detta år.
Steve Jobs och Bill Moggridge.
We'll miss you!

Steve Jobs gick bort i oktober 2011 men en riktig gigant, Dennis Ritchie glömdes nästan helt bort. Utan dmr så hade vi varken haft vare sig programspråk som C++, Java, C# eller OS som Linux, Windows och Mac OS.

Dennis Ritchie (1941-2011) skaparen av C och Unix tillsammans med Ken Thompson.

Vila i frid Bill Moggridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Steve Jobs gick bort i oktober 2011 men en riktigt gigant, Dennis Ritchie glömdes nästan helt bort. Utan dmr så hade vi varken haft vare sig programspråk som C++, Java, C# eller OS som Linux, Windows och Mac OS.

Windows har ingenting med Windows att göra så den skulle vi ha haft

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoMercyZ:

Windows har ingenting med Windows att göra så den skulle vi ha haft

Missat att Windows bygger på C, C++ och Assembler? http://en.wikipedia.org/wiki/Windows

Permalänk
Medlem

Jo det är sant. Jag tänkte på att Mac OS X och Linux båda är baserade på Unix medan windows inte är det.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal GRiD 1680C laptop som fungerar liggandes i förrådet Smidig maskin fungerade bra många år, den kör DOS 7.10 samt wfw 3.11

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

tråkigt hoppas han får en efterföljare världen behöver fler

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

ännu en bra människa för datorbranschen har gått bort:(:(

R.I.P Bill Moggridge!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoMercyZ:

Jo det är sant. Jag tänkte på att Mac OS X och Linux båda är baserade på Unix medan windows inte är det.

Det finns vissa drag ändå. Dels så har de tidigare windows haft nätverkskort för TCP/IP som härstammat från BSD unix.
Sen så har ju Microsoft SFU och SUA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Services_for_Unix
Så man kan skriva POSIX-kod och någotsånär få det att fungera i windows är det tänkt. Men jag har hittills inte sett något program som använder det (gissar på stora företagssystem man inte vill skriva om för mycket, sådant som allmänheten inte ser till).

Så Windows ärver vissa saker från UNIX-tänket ändå.

Sen Dennis Ritchie, C är ju den dominerande grunden för programmering idag. Men hade han inte gjort det hade någon annan förr eller senare skapat ett språk som haft den grundläggande roll som C har idag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Den första ultrabooken

Permalänk
Medlem

Synd att han inte hann stämma Apple för plagiat innan han dog.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Väldigt många stora namn inom datorvärlden som har avlidit den sista tiden.

R.I.P Bill Moggridge

Permalänk
Avstängd
Permalänk

R.I.P. Bill Moggridge

Många stora namn på mindre än 365 dagars tid:
Steve Jobs (Apple), Dennis Ritchie (UNIX & C programmeringsspråket), och Jacob Goldman (XEROX) och Bill Moggridge

Sweclockers har hedrat dom alla (skulle ja tro):
http://www.sweclockers.com/nyhet/14565-steve-jobs-ar-dod
http://www.sweclockers.com/nyhet/14595-unix-skaparen-dennis-r...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14870-xerox-labs-grundaren-j...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MyZk0:

häftigt att avfyra nukes från den där jäveln!

Skickades från m.sweclockers.com

Tillbaks till topic. Nu börjar alla pionjärer inom IT och data bli gamla vilket är tråkigt. Men tänk ändå vilken teknologisk resa de varit med om och tänk var vi kommer hamna om 50 år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Synd att han inte hann stämma Apple för plagiat innan han dog.

Nä, man stämmer inte folk hursom utan att bli hatad av "sina egna"

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

R.I.P. Synd bara att jag inte kunde se hela videon, blev tvungen stänga av inom 5 sekunder för att det blev för mycket löjliga ord.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Meningslösa inlägg kommer att tas bort.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Nä, man stämmer inte folk hursom utan att bli hatad av "sina egna"

Och likväl så har Apple ändå en stor sekt med lojala hjärntvättade kunder.

Att det jämförs mellan de stora namnen och Steve Jobs som inte uppfunnit något utan bara tagit utav andra är fan ett hån mot dessa riktiga innovatörer.

Nej, jag är tacksam för riktiga innovatörer för jag inser att utan dessa så hade vi inte sett den utveckling vi idag.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Och likväl så har Apple ändå en stor sekt med lojala hjärntvättade kunder.

Det är ju helt oooootroooligt!
I var och varannan tråd man läser här på SweC så kommer någon form av Apple-bash fram. Lägg av! Jag upplever det som att Apple-basharma är minst lika hjärntvättade som de som gillar Apples grejor. Jag kör både Mac och hembyggd PC med Windows 7. Jag gillar ändå Mac OS X bättre och tycker den 11" MacBook Air jag fick i nya jobbet är en helt fantastisk liten dator.

Skrivet av sj6:

Att det jämförs mellan de stora namnen och Steve Jobs som inte uppfunnit något utan bara tagit utav andra är fan ett hån mot dessa riktiga innovatörer.

Nej, jag är tacksam för riktiga innovatörer för jag inser att utan dessa så hade vi inte sett den utveckling vi idag.

Man kan väl vara innovatör på olika sätt? Allt handlar inte bara om hårdvara och tekniskt kunnande. Man kan ha kraftfull hårdvara och ett effektivt operativsystem, men finns inte ett smart och lättanvänt användargränsnitt med i bilden så spelar det föga roll. Bara för att Steve har gjort en hel del bra saker betyder väl inte det att vad andra har gjort är mindre värda?

Hej då Bill Moggridge. Bra jobbat.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Och likväl så har Apple ändå en stor sekt med lojala hjärntvättade kunder.

Att det jämförs mellan de stora namnen och Steve Jobs som inte uppfunnit något utan bara tagit utav andra är fan ett hån mot dessa riktiga innovatörer.

Nej, jag är tacksam för riktiga innovatörer för jag inser att utan dessa så hade vi inte sett den utveckling vi idag.

Jo så är det ! Men apple användare är överlag blinda och vägrar inse, jag har talat illa om appleanvändare förr (då vart jag bannad) så jag tiger denna gång...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

Jo så är det ! Men apple användare är överlag blinda och vägrar inse, jag har talat illa om appleanvändare förr (då vart jag bannad) så jag tiger denna gång...

Vad? Vad är det man ska inse? Jag använder Apple-grejor och tycker mest jag hör massa struntprat utan substans. Inte är jag blind. Jobbar med datorer hela dagarna och är inte främmande för Windows eller Linux. Vet själv hur de flesta Windows-IT-nissar jag haft att göra med reagerar med när de hamnar framför en Mac. IT-kunskaperna verkar som bortblåsta och de fattar ingenting om hur en Mac kan tänkas funka. Sååå stor skillnad är det inte.

Vad är det Apple-användarna inte fattar och vad missar de som är så fantastiskt menar du?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Vad? Vad är det man ska inse? Jag använder Apple-grejor och tycker mest jag hör massa struntprat utan substans. Inte är jag blind. Jobbar med datorer hela dagarna och är inte främmande för Windows eller Linux. Vet själv hur de flesta Windows-IT-nissar jag haft att göra med reagerar med när de hamnar framför en Mac. IT-kunskaperna verkar som bortblåsta och de fattar ingenting om hur en Mac kan tänkas funka. Sååå stor skillnad är det inte.

Vad är det Apple-användarna inte fattar och vad missar de som är så fantastiskt menar du?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det är ju helt oooootroooligt!
I var och varannan tråd man läser här på SweC så kommer någon form av Apple-bash fram. Lägg av! Jag upplever det som att Apple-basharma är minst lika hjärntvättade som de som gillar Apples grejor. Jag kör både Mac och hembyggd PC med Windows 7. Jag gillar ändå Mac OS X bättre och tycker den 11" MacBook Air jag fick i nya jobbet är en helt fantastisk liten dator.

Man kan väl vara innovatör på olika sätt? Allt handlar inte bara om hårdvara och tekniskt kunnande. Man kan ha kraftfull hårdvara och ett effektivt operativsystem, men finns inte ett smart och lättanvänt användargränsnitt med i bilden så spelar det föga roll. Bara för att Steve har gjort en hel del bra saker betyder väl inte det att vad andra har gjort är mindre värda?

Hej då Bill Moggridge. Bra jobbat.

Och du finner det konstigt att det finns människor som är emot Apple? Företag stämmer varandra för patent intrång men det är inte för intet Apple kallas för patenttroll. Apple är inte innovatörer de är tjuvar rätt igenom som tar åt sig äran för andras idéer.

Bill var en RIKTIG innovatör och jag anser fortfarande att det är ett hån mot honom och hans arv att nämna hans namn i samma mening som Steve jobs som innovatörer och viktiga för denna marknad/industri.

De är och borde anses som vilket annat företag som helst som tar ett existerande koncept och gör det till deras eget precis som Toshiba, Samsung, Asus, MSI etc. Inte något gudaföretag som kan stämma till höger och vänster, häxjakten på Samsung måste sluta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold