Permalänk
Medlem

Kyla peltier-element

Hej. Jag har läst många trådar om folk som bygger kylskåp med hjälp av peltier-element, på ungefär 80w och använder processorkylare för att kyla peltierelementet.
Om jag använder 60w element, räcker det med en kylfläns på den varma sidan och en fläkt för att leda bort värmen, eller behöver jag en processorkylare? Undrar också om någon vet vart man kan köpa kylflänsar som är hyfsat stora.

Mvh

Permalänk
Medlem

hur är en kylfläns med fläkt så annorlunda eller på något sätt bättre än en processorkylare?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Return of Peltier ? Fick flashback från början av 2000tallet.

Största problemet med peltier är inte avleda värmen men kondens. Kalda sidan på peltier element blir så kald, att den fryser fuktigheten i luften. Så området mellan peltier och cpu måste vara lufttät. Det är det största problemet, om du löser det, avleda värmen kan du göra med vad som helst. Scythe susanoo fungerar hur bra som helst

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Return of Peltier ? Fick flashback från början av 2000tallet.

Största problemet med peltier är inte avleda värmen men kondens. Kalda sidan på peltier element blir så kald, att den fryser fuktigheten i luften. Så området mellan peltier och cpu måste vara lufttät. Det är det största problemet, om du löser det, avleda värmen kan du göra med vad som helst. Scythe susanoo fungerar hur bra som helst

Nu var det iofs ett kylskåp han (tolkar iaf jag det som..) skulle bygga så lite kondens gör antagligen ingen större skada..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av Wredas:

Hej. Jag har läst många trådar om folk som bygger kylskåp med hjälp av peltier-element, på ungefär 80w och använder processorkylare för att kyla peltierelementet.
Om jag använder 60w element, räcker det med en kylfläns på den varma sidan och en fläkt för att leda bort värmen, eller behöver jag en processorkylare? Undrar också om någon vet vart man kan köpa kylflänsar som är hyfsat stora.

Mvh

Vad är det du tänker kyla med ett peltierelement? Hur stor och effektiv kylare som behövs beror ju helt på hur du tänkt dig att använda ett peltier. Om du ska bygga ett kylskåp så tror jag att du behöver någon form av fläkt för den kalla sidan så att det inte bara blir kallt precis där du har elementet. Någon form av temeperaturstyrning kan vara bra om du vill hålla en viss temperatur, samt för att hålla energiförbrukningen i schack.
Ytterliggare ett problem är verkningsgraden då du troligen inte har mer än 50-60% verkningsgrad, dvs om du stoppar in 60W kommer kyleffekten du kan utnytja vara ca 30-35W, medans du måste leda bort alla 60W från den varma sidan.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Nu var det iofs ett kylskåp han (tolkar iaf jag det som..) skulle bygga så lite kondens gör antagligen ingen större skada..

Kylskåp med en peltier på 60w?
Låter ganska opraktisk om du frågar mig. Peltier element är vad, 5-6 kvcm. Hur ska den effektivt kyla ett utrymme på flera hundra kubik cm.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kylskåp med en peltier på 60w?
Låter ganska opraktisk om du frågar mig. Peltier element är vad, 5-6 kvcm. Hur ska den effektivt kyla ett utrymme på flera hundra kubik cm.

På samma sätt som den varma sidan kan kylas trots att den är liten, med en värmespridare. Hur tror du alla minikylskåp som använder peltierelement fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

hur är en kylfläns med fläkt så annorlunda eller på något sätt bättre än en processorkylare?

En kylfläns och en billig fläkt måste vara billigare än en processorkylare på några hundra tänkte jag. Vill hålla nere kostnaden

Skrivet av anden12:

Nu var det iofs ett kylskåp han (tolkar iaf jag det som..) skulle bygga så lite kondens gör antagligen ingen större skada..

Japp det är ett kylskåp jag tänkte bygga, i modell mindre. Tänkte få plats med några 33cl burkar.

Skrivet av zeleni:

Return of Peltier ? Fick flashback från början av 2000tallet.

Största problemet med peltier är inte avleda värmen men kondens. Kalda sidan på peltier element blir så kald, att den fryser fuktigheten i luften. Så området mellan peltier och cpu måste vara lufttät. Det är det största problemet, om du löser det, avleda värmen kan du göra med vad som helst. Scythe susanoo fungerar hur bra som helst

Ska bygga ett kylskåp

Skrivet av Mattsingen:

Vad är det du tänker kyla med ett peltierelement? Hur stor och effektiv kylare som behövs beror ju helt på hur du tänkt dig att använda ett peltier. Om du ska bygga ett kylskåp så tror jag att du behöver någon form av fläkt för den kalla sidan så att det inte bara blir kallt precis där du har elementet. Någon form av temeperaturstyrning kan vara bra om du vill hålla en viss temperatur, samt för att hålla energiförbrukningen i schack.
Ytterliggare ett problem är verkningsgraden då du troligen inte har mer än 50-60% verkningsgrad, dvs om du stoppar in 60W kommer kyleffekten du kan utnytja vara ca 30-35W, medans du måste leda bort alla 60W från den varma sidan.

Jag ska kyla ner ett relativt litet utrymme, så stort så att ca 4-6 33cl burkar får plats. Ja, jag tänkte ha någon fläkt där vid peltiern. Även en kylfläns på den kalla sidan av peltiern. Temperaturstyrning behövs ej.

Skrivet av zeleni:

Kylskåp med en peltier på 60w?
Låter ganska opraktisk om du frågar mig. Peltier element är vad, 5-6 kvcm. Hur ska den effektivt kyla ett utrymme på flera hundra kubik cm.

Ska bygga ett mindre kylskåp.

Permalänk
Medlem

Har en kylväska som jag köpte engång på jem&fix för några hundra, med peltierkylare, för 12V.

Det är en ganska rejäl fläns på båda sidor samt fläkt på båda sidor, dock fungerar det ju även utan fläkt på kalla sidan, tar bara längre tid för innehållet att kyla ner.

Men det går inte i någon rasande fart när man skall kyla läsk med en sådan...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har en kylväska som jag köpte engång på jem&fix för några hundra, med peltierkylare, för 12V.

Det är en ganska rejäl fläns på båda sidor samt fläkt på båda sidor, dock fungerar det ju även utan fläkt på kalla sidan, tar bara längre tid för innehållet att kyla ner.

Men det går inte i någon rasande fart när man skall kyla läsk med en sådan...

Fast det peltierelementet är säkert på någonstans mellan 10-20W...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Blir rätt mycket pain för att kanske halvera romstemperaturen.
Kanske en trasig bilförstärkare kan fungera som fläns ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Fast det peltierelementet är säkert på någonstans mellan 10-20W...

65W vill jag minnas.

Sen är det viktigt o komma ihåg att TEC:s bara skapar ett visst maxialt temperaturdelta, så att få ner tempen på den varma sidan gynnar avkylningen stort.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

65W vill jag minnas.

Sen är det viktigt o komma ihåg att TEC:s bara skapar ett visst maxialt temperaturdelta, så att få ner tempen på den varma sidan gynnar avkylningen stort.

Jo det vet jag, därför jag undrar om det räcker med kylfläns och fläkt, eller om man bör ha processorkylare. Ska driva allt med ett nätaggregat

Skrivet av zeleni:

Blir rätt mycket pain för att kanske halvera romstemperaturen.
Kanske en trasig bilförstärkare kan fungera som fläns ?

Möjligt att det finns någon fläns där i. Har dock inget sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wredas:

Jo det vet jag, därför jag undrar om det räcker med kylfläns och fläkt, eller om man bör ha processorkylare. Ska driva allt med ett nätaggregat

Det är ju exakt samma sak. En processorkylare är en kylfläns med fläkt. Du måste visa vad för kylfläns det är du pratar om, så vi kan se ungefär hur den kommer prestera.

Permalänk
Medlem

Du har ett c/w värde på kylflänsar.

Det anger hur varm flänsen blir vid en given belastning och då kan du räkna ut deltat mot kalla sidan på TEC:en beroende på spec.

Att plocka några gamla cpu-kylare är nog billigaste, likaså nätdelar, borde du hitta beg gratis eller nästan gratis..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sökresultat för kylfläns i produktkategori Kylelement (501 produkter)

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=kylfl%C3%A...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Wredas:

Jo det vet jag, därför jag undrar om det räcker med kylfläns och fläkt, eller om man bör ha processorkylare. Ska driva allt med ett nätaggregat

Möjligt att det finns någon fläns där i. Har dock inget sådant

Den kylväska jag har använder sig av en aluminiumprofil som kylfläns på vardera sidan och radialfläktar som blåser luften över dessa.
Elfa.se har het hel del olika kylflänsar men de är inte billiga.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är ju exakt samma sak. En processorkylare är en kylfläns med fläkt. Du måste visa vad för kylfläns det är du pratar om, så vi kan se ungefär hur den kommer prestera.

Har inte hittat någon/några kylflänsar än tyvärr.https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-657-16&t... något sånt där tänkte jag, fast vet inte om det är tillräckligt? Endast 2,5cm långa flänsar. Jag antar att det inte gör så mycket om själva flänsen är större än kylelementet?

Skrivet av Karaff:

Du har ett c/w värde på kylflänsar.

Det anger hur varm flänsen blir vid en given belastning och då kan du räkna ut deltat mot kalla sidan på TEC:en beroende på spec.

Att plocka några gamla cpu-kylare är nog billigaste, likaså nätdelar, borde du hitta beg gratis eller nästan gratis..

Nätaggregat har jag och en gammal processorkylare, men vet inte om den duger. Läste någonstans om en person som byggde liknande och köpte 500 kronors processorkylare till peltierelementen, det kanske inte behövs? Funderar på om jag ska ha 2st peltier-element, men vet inte om mitt gamla nätaggregat klarar det, det är på 300w. Det som kommer kopplas på det är isåfall 2 peltierelement på 60w vardera (står "operates between 0-6A), 2 processorfläktar, och 2 vanliga 80/120mm fläktar, och lite lysdioder.

Skrivet av sp1k3n:

Sökresultat för kylfläns i produktkategori Kylelement (501 produkter)

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=kylfl%C3%A...

Jo, jag kollade lite där. Se svar ovan

Skrivet av Mattsingen:

Den kylväska jag har använder sig av en aluminiumprofil som kylfläns på vardera sidan och radialfläktar som blåser luften över dessa.
Elfa.se har het hel del olika kylflänsar men de är inte billiga.

Aha, där ser man. Skulle vara trevligt att få tag i några sådana.

Blev endel frågor nu.