Permalänk

problem, vattenkylning.

hejsan.

tror nu att jag har hamnat i ett ganska stort problem med min nya loop och undrar om ni kan hjälpa till.

nu när jag har installerat loopen och läcktestat ett antal timmar så verkade allting fint. sedan fungerade inte datorn. lyckades efter många om och men få igång den, överklockade lite och kollade runt efter läckor (utifall att) allting verkade fint. körde ett par timmar kollade igen, och slangen som går ifrån pumpen till första blocket var grumlig, på ett konstigt sätt. sedan kände jag på den och den var sjukt mjuk. som att den har blivigt jätte varm och expanderar eller att den tunnats ut.

Bilder:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=470131996353776&set=a....
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=470132296353746&set=a....

någon som vet vad som hänt?

Delar:
1 x Alphacool Cape Corp Coolplex Pro 50 LT reservoar
1 x Innovatek PCPS 12Volt Pump med integriertem AGB
4 x Slang PVC 13/10mm UV-aktiv blau (transparent)
4 x 13/10mm (10x1,5mm) koppling G1/4 - black nickel
4 x 13/10mm (10x1,5mm) koppling 90° drehbar G1/4 - black nickel
2 x 13/10mm (10x1,5mm) compression fitting 45° revolvable G1/4ö - kn
1 x EK vatten Block EK-FB ASUS P7P55 KIT - Acetal
2 x PrimoChill ICE Non-Conductive vatten Cooling Coolant
1 x Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 480mm radiator
1 x EK vatten block EK-Supreme LTX - Acetal

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte se bilderna. Men utifrån din beskrivning kan det vara så att din lopp har haft smuts i sig (kanske från radiatorn) och det har orsakat grumligheten.

Att datorn inte startar, men startar senare kan vara ett tecken på att din lopp inte kyler någon del - dvs att ett block kanske inte har kontakt med den varma komponenten.

Är du även säker på att vatten cirkulerar i loppen?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

http://imageshack.us/photo/my-images/9/bild1hf.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/802/bild2v.jpg/

så nu borde du kunna se bilderna.

tror inte att det kan ha varit skit i loopen då den bara är grumlig vid CPU blocket och inte någon annan stans.

att datorn inte startade berodde tydligen på att nätagget var defet i några portar.

ja vattnet cirkulerar, då luftbubblorna flög omkring i läcktestningen, och jag kan se i reservoaren att det åker runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

http://imageshack.us/photo/my-images/9/bild1hf.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/802/bild2v.jpg/

så nu borde du kunna se bilderna.

tror inte att det kan ha varit skit i loopen då den bara är grumlig vid CPU blocket och inte någon annan stans.

att datorn inte startade berodde tydligen på att nätagget var defet i några portar.

ja vattnet cirkulerar, då luftbubblorna flög omkring i läcktestningen, och jag kan se i reservoaren att det åker runt.

Nu gissar jag enbart, men jag tror att grumligheten är pga att vattnet är väldigt varmt eller att det innehåller många små luftbubblor.

För att bli av med luftbubblorna i loppen kniper du till valfri del av slangen i ett par sekunder.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Verkar skumt det där. Min gissning är också att vattnet av någon anledning inte har flödat genom blocket och det har blivit väldigt varmt, därav bubblorna och den mjuka slangen. Det där med att "datorn inte funkar" låter också som ett värmeproblem. Se till att du håller koll på t.ex. CPU tempen. Jag har haft en liknande erfarenhet när min pump av någon anledning inte gick igång och jag glatt satt och lekte i BIOS en stund innan jag upptäckte att tempen på CPU:n var 75 grader...

Kanske en dum fråga, men det är inte så att du gjort någon knasig koppling vid reservoaren så att vattnet bara rusar runt utan att passera CPU blocket eller nåt sånt?

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Verkar skumt det där. Min gissning är också att vattnet av någon anledning inte har flödat genom blocket och det har blivit väldigt varmt, därav bubblorna och den mjuka slangen. Det där med att "datorn inte funkar" låter också som ett värmeproblem. Se till att du håller koll på t.ex. CPU tempen. Jag har haft en liknande erfarenhet när min pump av någon anledning inte gick igång och jag glatt satt och lekte i BIOS en stund innan jag upptäckte att tempen på CPU:n var 75 grader...

Kanske en dum fråga, men det är inte så att du gjort någon knasig koppling vid reservoaren så att vattnet bara rusar runt utan att passera CPU blocket eller nåt sånt?

Det finns inga bubblor alls i slangen, den är bara grumlig och mjuk :/ Bara just vid cpu blocket. Ingen annan stans, min cpu ligger stadigt vid 24-26 @3,2ghz så kylningen är inget problem. Blir bara lite orolig då det känns som att slangen kommer lossna ifrån blocket vilken sekund som helst.

Permalänk
Medlem

1. Vart har du sett den tempen?.. Bios eller t ex Coretemp?
2. Är det från chipset-blocket det är grumligt? i såna fall tycker jag synd om cpu-blocket :p.. kollat kontaktyta?
3. Pumpen du har är inte känd för att vara vass på att transportera mycket vatten/h (endast 250-450L/h beroende på vilken sida man tittar på) vilket självklart skulle vara tillräckligt för många men man vet aldrig... vänt på in/utlopp?

Permalänk
Skrivet av Pathway:

1. Vart har du sett den tempen?.. Bios eller t ex Coretemp?
2. Är det från chipset-blocket det är grumligt? i såna fall tycker jag synd om cpu-blocket :p.. kollat kontaktyta?
3. Pumpen du har är inte känd för att vara vass på att transportera mycket vatten/h (endast 250-450L/h beroende på vilken sida man tittar på) vilket självklart skulle vara tillräckligt för många men man vet aldrig... vänt på in/utlopp?

Har sett tempen i Speccy och Coretemp.
Kontaktytan har väl knappast något att göra med slangen? (kan ha fel?)
kör så att pumpen drar vatten ifrån reservoaren. Så det blir reservoar>pump>chipset block>cpu block>radiator>reservoar.

Permalänk

Är kanske självfallet men måste ändå fråga, har du använt samma typ/märke av slang överallt? finns vissa slangar som blir grumliga efter bara ett par timmar, så det behöver inte vara något fel på loopen i sig, utan bara dålig slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

Har sett tempen i Speccy och Coretemp.
Kontaktytan har väl knappast något att göra med slangen? (kan ha fel?)
kör så att pumpen drar vatten ifrån reservoaren. Så det blir reservoar>pump>chipset block>cpu block>radiator>reservoar.

Du verkar ha dragit en bra loop. Dina prylar som du listade i första länken är av bra kvalité.
Det jag måste föreslå är att du plockar isär vattenblocket och undersök det. Om du inte hittar något fel så bör du ta kontakt med tillverkaren då det är ett fel som oroar dig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm