Rykte: Apple Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm på väg till butik

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Moral har väldigt lite med praktiska åsikter att göra. Vem vet, du kanske också ändrar uppfattning när du blir lite äldre och din syn försämras? För mig är det inte ett resonemang utan ett faktum. Jag har svårare att se text på små skärmar med hög upplösning. Vad andra har för skäl vet jag dock inte.

På Windows kan man ändra DPI så tecken och ikoner blir större men på Mac så finns inte denna funktion (debugg-läget räknar jag inte med) så då blir det väldigt små tecken. Nu kan Retina vad jag förstår skala, men då kan man fråga sig vad vitsen är egentligen? På en TV eller större monitor är det inte lika kritiskt med hög upplösning eftersom ytan också är större.

Detta är ju fulkommligt vansinne. Det du klagar på är att det finns operativsystem som inte är anpassade efter högupplösta skärmar. Det är inte alls så att högre upplösning måste betyda att texten blir mindre. Högre upplösning innebär istället att text blir tydligare, om det görs på rätt sätt!
Här kan du enkelt se att trots att iphone 4 har betydligt högre upplösning än 3Gs så är textens storlek lika stor!

Att windows är efterblivet kan vi ju knappat ha som argument för att stoppa vettig utveckling? Jag ser det som betydligt viktigare med en bra läsupplevelse än att en webbsida läses in 0.3 nanosekunder snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Moral har väldigt lite med praktiska åsikter att göra. Vem vet, du kanske också ändrar uppfattning när du blir lite äldre och din syn försämras? För mig är det inte ett resonemang utan ett faktum. Jag har svårare att se text på små skärmar med hög upplösning. Vad andra har för skäl vet jag dock inte.

På Windows kan man ändra DPI så tecken och ikoner blir större men på Mac så finns inte denna funktion (debugg-läget räknar jag inte med) så då blir det väldigt små tecken. Nu kan Retina vad jag förstår skala, men då kan man fråga sig vad vitsen är egentligen? På en TV eller större monitor är det inte lika kritiskt med hög upplösning eftersom ytan också är större.

Har relativt låg erfarenhet av OS X. Vad jag vet tidigare så använde dom X11 precis som i Ubuntu. Nu har dom väll bytt till något annat har jag för mig men som fortfarande bygger på X. Om det inte är ett allt för låst system så bör man kunna göra något liknande som jag gjort i Ubuntu för att få korrekt DPI, dvs att skapar en ~/.xprofile fil och använder i Ubuntus fall xrandr för att ändra inställningar som DPI och Hz osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

På Windows kan man ändra DPI så tecken och ikoner blir större men på Mac så finns inte denna funktion (debugg-läget räknar jag inte med) så då blir det väldigt små tecken. Nu kan Retina vad jag förstår skala, men då kan man fråga sig vad vitsen är egentligen? På en TV eller större monitor är det inte lika kritiskt med hög upplösning eftersom ytan också är större.

Det handlar ju i första hand inte om att få massa mer desktop-yta med Retina MBP (även om det så klart går) utan precis som med iPhone 4/iPad 3 om att göra pixlarna så små att ögat inte ser dem och text exempelvis blir mycket skönare att läsa. Men för att det skall se riktigt bra ut skall applikationerna stödja retina som jag förstår det, annars blir tex en punkt bara fyra fysiska pixlar i standardläget (1440 x 900).

Läs mer om rMBP-skalning här: http://www.anandtech.com/show/5998/macbook-pro-retina-display...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173545:

Man får tycka vad man vill om Apple, men de skyndar verkligen på utveckligen!

Ps. Borde inte Samsung stämma Apple nu? The battle begins...

är det inte just Samsung som gjort skärmen i vilket fall?

Apple utvecklar ju egentligen nästan aldrig nån teknik, men de är bra på att pussla ihop den genomtänkt i en "produkt".

Skrivet av Najk:

Ja, du är ute och seglar. Vad det handlar om är att pixeldensiteten blir högre, därmed blir skärmen skarpare och mer behaglig att se på.

Här har du ett exempel: http://4.mshcdn.com/wp-content/gallery/retina-macbook-pro-vs-...

fast med tanke på att det är ett förstoringsglas på bilden där och det faktiskt var frågan inför segelturen så...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det handlar ju i första hand inte om att få massa mer desktop-yta med Retina MBP (även om det så klart går) utan precis som med iPhone 4/iPad 3 om att göra pixlarna så små att ögat inte ser dem och text exempelvis blir mycket skönare att läsa. Men för att det skall se riktigt bra ut skall applikationerna stödja retina som jag förstår det, annars blir tex en punkt bara fyra fysiska pixlar i standardläget (1440 x 900).

Läs mer om rMBP-skalning här: http://www.anandtech.com/show/5998/macbook-pro-retina-display...

Tack för ett sakligt bemötande och intressant artikel. Som jag ursprungligen skrev så granskade jag bara Retina-skärmen som hastigast och tyckte inte då att det gav något mervärde. Men då visste jag inte heller att OS X Lion på bärbara med Retina-skärm erbjuder just möjlighet att ändra DPI (något som inte går på min MBP). Jag ska ta en sväng till och granska det lite närmare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Av det jag har hört av folk som använder rMbP så är Intel-GpUn är för klen för att skyffla fönster mellan olika skrivbord till exempel (den diskreta kretsen används inte när datorn går på batteridrift för att spara prestanda)... Så att det skulle vara en angenäm upplevelse att använda en 13" rMBP utan diskret GPU ställer jag mig faktiskt tveksam till.

Annars är jag positiv till utvecklingen! Jag tror nog att Haswell kommer att fixa biffen, det verkar nte vara mycket som fattas i GPU-prestanda... Jag ska försöka hålla ut med att köpa ny laptop till Haswell och då vill jag nog ha en rMBP

Skrivet av raxxor:

Hoppas att det även går att få den konfigurerad med 8Gb Ram. 4Gb känns i det snålaste laget

Det kommer såklart att gå att få den med 8Gb... Kanske även 16... Vad är max i dagens rMBP?

Skrivet av jonthan:

Va dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

sött att du uttalar dig om priset på en fiktiv produkt...

Skrivet av chila:

Har relativt låg erfarenhet av OS X. Vad jag vet tidigare så använde dom X11 precis som i Ubuntu. Nu har dom väll bytt till något annat har jag för mig men som fortfarande bygger på X. Om det inte är ett allt för låst system så bör man kunna göra något liknande som jag gjort i Ubuntu för att få korrekt DPI, dvs att skapar en ~/.xprofile fil och använder i Ubuntus fall xrandr för att ändra inställningar som DPI och Hz osv.

Det finns tredjepartsprogram som gör att su kör "full" upplösning. Men det är totalt oanvändbart. Verkligen helt oanvändbart. Det är oändligt mycket bättre med ett "high DPI mode".

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

fast med tanke på att det är ett förstoringsglas på bilden där och det faktiskt var frågan inför segelturen så...

Förstoringsglaset är självklart där för att det annars är svårt att simulera skillnaden. Om din skärm är lågupplöst, hur ska de då kunna visa en bild i 100% med högre DPI än din skärm?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Förstoringsglaset är självklart där för att det annars är svårt att simulera skillnaden. Om din skärm är lågupplöst, hur ska de då kunna visa en bild i 100% med högre DPI än din skärm?!

tuff publik ikväll, jag får jobba på framförandet kanske..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hoppas att detta rykte stämmer högre upplösning på denna modell hade suttit som "hand i handske" hoppas bara att jag denna gång (om detta nu stämmer med upplösningen) inte får lika dåliga modell som innan har haft tre stycken MacBook Pro hittills under åren som gått och alla har gått sönder, fråga mig inte ifall det var måndags ex allihopa eller bara dålig byggkvalitet, (skärmen sprack på 2 st och den tredje bara "dog" helt ) nuvarande i ordningen nummer 4 har hållit men jag använder den inte pga den låga upplösning.

Permalänk
Medlem

Detta är ju goda nyheter för alla fotografer som sitter med sina små MBP. Ett av skälen till varför jag valde bort denna var just för den dåliga upplösningen på skärmen.
Om man tar ett bildbehandlingsprogram som Lightroom, Photoshop eller något annat, så fyller verktygen större delen av skärmen vid dåliga upplösningar och man ser knappt bilden man ska jobba med.
Ohållbart i mitt tycke om man ska jobba så, så jag skaffade en Win-laptop istället. Men nu börjar ju frukten falla ner..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Man får hoppas det stämmer! Om det gör det så hoppas jag batteritiden förblir minst den samma som den är nu, gärna längre!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Av det jag har hört av folk som använder rMbP så är Intel-GpUn är för klen för att skyffla fönster mellan olika skrivbord till exempel (den diskreta kretsen används inte när datorn går på batteridrift för att spara prestanda)... Så att det skulle vara en angenäm upplevelse att använda en 13" rMBP utan diskret GPU ställer jag mig faktiskt tveksam till.

Annars är jag positiv till utvecklingen! Jag tror nog att Haswell kommer att fixa biffen, det verkar nte vara mycket som fattas i GPU-prestanda... Jag ska försöka hålla ut med att köpa ny laptop till Haswell och då vill jag nog ha en rMBP

Det kommer såklart att gå att få den med 8Gb... Kanske även 16... Vad är max i dagens rMBP?

sött att du uttalar dig om priset på en fiktiv produkt...

Det finns tredjepartsprogram som gör att su kör "full" upplösning. Men det är totalt oanvändbart. Verkligen helt oanvändbart. Det är oändligt mycket bättre med ett "high DPI mode".

Haha:) läste det som om att den nya skulle gå på 21500kr
Få se vad den hamnar på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Fast behöver man ett förstoringsglas för att se skillnad förstår jag inte poängen. Ser man inte skillnad om man har två skärmar bredvid varandra så är ju ens öga begränsningen oavsett om den ena bilden har bättre pixeltäthet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4 GB minne? Vad lite!
Det finns ju budgetlaptops på 3000 kr som har 6 GB!

Som också är gjorda med samma plast som 1,5L coca-cola flaskorna..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eller kanske programmera eller utföra andra former av arbete på?

Var och kollade på en retina skärm häromdagen för att se hur man upplever text, framförallt med programmering i åtanke. Det var verkligen så mycket skönare för ögonen, om man jämför med samma text på en icke-retina! Som natt och dag som jag upplevde det.

Frågan är nu när denna pixeldensitet dyker upp på större skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Fast behöver man ett förstoringsglas för att se skillnad förstår jag inte poängen. Ser man inte skillnad om man har två skärmar bredvid varandra så är ju ens öga begränsningen oavsett om den ena bilden har bättre pixeltäthet?

Du behöver inte förstorningsglas. Du ser tydlig skillnad på skärmarna vid normalt arbetsavstånd när de står bredvid varandra.

Permalänk

Det kan ju inte vara fel att eftersträva efter högre upplösningar, speciellt för denna som inte hade den bästa innan. Eftersom många fotonissar lirar med bildredigering på allehanda mac-datorer så skadar det ju inte...men jag ställer mig lite undrade varför, som någon redan påpekat, man envisas med så lite ram-minne. Om man nu som apple inriktar sig på en klientel som har stålar, varav många använder den till bildredigering, varför inte klämma in lite mer, då man själv inte har en möjlighet att uppgradera senare.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Retrina = ända anledningen jag skulle köpa en apple product.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Om du installerar Linux på maskinen så får du ju ett gigantsikt skrivbord och massor med screen real estate. Att apple gjort det omöjligt att använda utrymmet på rätt sätt, de har tydligen skalning på all grafik så du får ut samma pissiga mängd data med OSX på skärmen som på de gamla modellerna.

Men om jag köpte en så skulle jag försöka finna en mod så man kan använda upplösningen på rätt sätt i stället för att skala om allt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Varför pratar SWEClockers om Retina i artikeln?

Skrivet av Nyhet:

Högre upplösning står på menyn när Apple sägs förbereda nya Macbook Pro i storleksklassen 13 tum med 2 560 x 1 600 pixlar.

Läs artikeln

Perfekt skrivet i forumtråden där man anger antal pixlar. I artikeln släpper man igenom apples marknadsspinn, retina. Retina betyder ju bara att den är från apple och har högre dpi än X. En högre eller lika upplöst skärm från ett annat bolag lär inte få kallas för retina.
Dvs det kommer en apple macbook pro 13 tum med en skärm marknadsförd av apple och tillverkad av samsung efter en beställning från apple. Även tangentbord och övrig hårdvara kommer från apples beställningar från olika bolag.

Det är en glad nyhet.

Apple får kalla sina saker vad dom vill men Sweclockers behöver inte falla för det.

Permalänk
Medlem

Blir nog rätt dyr. Sedan erbjuder väl Apple bara 4 GB RAM på basmodellen, och 64 GB SSD. Ska man ha mer, eller möjligtvis ett diskret grafikkort, så får man ta mellan-modellen. Vilket förmodligen gör ett köp av denna laptop svindyr. Vänta och se, Apples giriga affärsmodeller sviker en aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

för dom flesta är det totalt onödigt med mer grafikprestanda så det känns ju ganska självklart.

Förvisso hade det varit onödigt för mig också. Men när upplösningen skruvas upp hoppas man ju att grafikprestandan ska prestera därefter, vilket jag är rädd att den inte kommer att göra.

Skrivet av SanTeoX:

Jag ogillar mer att Apple envisas med hårddisk och ssd som inte kommer gå att byta. Oehört otrevlig trend.. Hellre någon millimeter tjockare och löstagbar disk och minne..

Amen to that. Om jag vill köpa mer RAM när min dator har några år på nacken, vill jag faktiskt kunna göra det. Sen om jag vill kunna göra det själv eller att ett företag gör det åt mig kvittar, bara att möjligheten finns.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Kul att Apple driver trenden med högupplösta skärmar framåt, även om jag personligen aldrig skulle köpa en MacBook. Jag tycker dock inte man har speciellt mycket att vinna på dubbla upplösningen om alla proportioner bibehålls. Visst, man får en skarpare bild, men det största problemet med dagens skärmar enligt mig är att man får svårt att få plats med många fönster uppe på skärmen samtidigt, vilket missgynnar produktiviteten. Jag hoppas att flera tillverkare kommer med mer högupplösta skärmar i sina datorer, men ser hellre att man satsar på exempelvis 1080p och INTE anpassar gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Inte värt den extra kostnaden. Skärmen jag har på min macbook pro 2009 idag är fullt tillräcklig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NaturMackan:

Blir nog rätt dyr. Sedan erbjuder väl Apple bara 4 GB RAM på basmodellen, och 64 GB SSD. Ska man ha mer, eller möjligtvis ett diskret grafikkort, så får man ta mellan-modellen. Vilket förmodligen gör ett köp av denna laptop svindyr. Vänta och se, Apples giriga affärsmodeller sviker en aldrig.

Jag hoppas de dumpar 64 GB alternativet helt och hållet och gör 128 GB till standard som lägsta utrymme. Att endast erbjuda 64 GB SSD idag när OS och program tar de utrymmen de gör är knappast rimligt, ens från Apples sida.

Sedan håller jag med dig om att när det kommer till uppgraderingar är Apple inte roliga att ha att göra med. Vad sägs om nästan 5000 för en 256 GB SSD till iMac?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Antielefant

*** Tråd rensad ***
Försök att hålla diskussionen på en saklig och moderat nivå utan att hoppa till personangrepp är ni snälla.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Av det jag har hört av folk som använder rMbP så är Intel-GpUn är för klen för att skyffla fönster mellan olika skrivbord till exempel (den diskreta kretsen används inte när datorn går på batteridrift för att spara prestanda)... Så att det skulle vara en angenäm upplevelse att använda en 13" rMBP utan diskret GPU ställer jag mig faktiskt tveksam till.

Håller med om detta, hade inte min MBPr haft ett diskret kort hade den åkt tillbaks till apple direkt. En riktigt hemsk upplevelse.

Visa signatur

Burk: Asus X79-Deluxe | Intel Core-i7 4930K @ 4.6ghz | gtx 780 | trötta minnen än så länge