Permalänk
Medlem

Vattenkylning frågor

Hej Alla jag har ett vattensystem i min 800D bruk och jag har haft det runt sen Datum: 24.03.2012 ungerfär där det var då jag bestäldet det och var inte lång efter jag fick det och satta in det

Fråga 1: Hur ofta ska man ren göra ta ur allt göra rent slangar /kanske bytta slangar och sånt

Fråga 2: har man medel mot alger i eller var det bara för ??

Har ni några andra tips på sakar ma nska göra för att ta hand om sit vattenkylnings system så skriv gärna

här är en köp lista på det jag har i
köpt på http://www.coolingstuff.se

Arctic Silver 5 12g
EK CoolStream XTX 360
EK Water Blocks DCP 4,0
EK WB Supreme HF Nickel Plexi EN
FlexLight 24xLED RED
Lamptron FC5 V2 - Black
Masterkleer 10/16 UV clear
Mayhems Aurora Tharsis Red (Vätskan jag har i )
Phobya Balancer 250 nickel black
Slangsockel NK12 Svart 10st
vinklad SM10/16 G1/4 - Black nickel

Tack på förhand

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk

Nu kör du med någon tillsats så vet inte hur det fungerar då, men kör man dest vatten + silver coil så är det så got som underhållsfritt i alla fall.

Permalänk
Medlem

1. efter behov. inga cirkulationsproblem,* inget krångel alltså.

2. ja, det är bakteriedödande helt enkelt. kan finnas de med saker mot korrosion* också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

Hej Alla jag har ett vattensystem i min 800D bruk och jag har haft det runt sen Datum: 24.03.2012 ungerfär där det var då jag bestäldet det och var inte lång efter jag fick det och satta in det

Fråga 1: Hur ofta ska man ren göra ta ur allt göra rent slangar /kanske bytta slangar och sånt

Fråga 2: har man medel mot alger i eller var det bara för ??

Har ni några andra tips på sakar ma nska göra för att ta hand om sit vattenkylnings system så skriv gärna

här är en köp lista på det jag har i
köpt på http://www.coolingstuff.se

Arctic Silver 5 12g
EK CoolStream XTX 360
EK Water Blocks DCP 4,0
EK WB Supreme HF Nickel Plexi EN
FlexLight 24xLED RED
Lamptron FC5 V2 - Black
Masterkleer 10/16 UV clear
Mayhems Aurora Tharsis Red (Vätskan jag har i )
Phobya Balancer 250 nickel black
Slangsockel NK12 Svart 10st
vinklad SM10/16 G1/4 - Black nickel

Tack på förhand

Mayhems Aurora måste du byta ofta, rekommenderat är minst 2 gånger per år. Du behöver inte blanda i något mot alger i Mayhems Aurora, finns i redan från början!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

jag har använt "feser one uv red" i ca ett halvår och monterade ner min kylning och såg att det satt lite skit "spåren" i cpu blocket. så jag kör nog med vanligt destilerat vatten i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLEx-16:

jag har använt "feser one uv red" i ca ett halvår och monterade ner min kylning och såg att det satt lite skit "spåren" i cpu blocket. så jag kör nog med vanligt destilerat vatten i framtiden.

Innan du monerade din vattenkylning för första gången, sköljde du ur dina block samt radiator ordentligt med destillerat vatten? så all skit i radiatorerna försvann? Dom är fulla med skit, kan vara "flux" som satt i blocket.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har kört på mitt vatten i ett par år nu , och faktiskt inte bytt vatten. jag hade i för mycket glykol från början, och har i princip bara fyllt på med vanligt kranvatten. verkar hålla ev. alger borta för jag har inte några problem med det. (glyokolen, inte kranvattnet.)
Eller , jo förresten, tömde systemet en gång i början när jag drog om alla slangar för att kyla gpu'n också. Men annars så klämmer jag bara ihop slangen när jag vill byta grafikkort eller kylare, och har inte behövt tömma.
Men det där är nog ganska individuellt., om slangarna börjar se grummliga ut så antar jag att det är dax för rengöring.

Permalänk
Medlem

kanske ska tillägga att slangarna snabbt blir färgade om man har någon slags färgtillsats. så att köpa färgade slangar är egentligen onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Innan du monerade din vattenkylning för första gången, sköljde du ur dina block samt radiator ordentligt med destillerat vatten? så all skit i radiatorerna försvann? Dom är fulla med skit, kan vara "flux" som satt i blocket.

sköljde ur dom ordentligt, skiten i blocket var lite kletigt. men men, kan juh kanske ha vart att man inte fick ur all skit ur alla delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

kanske ska tillägga att slangarna snabbt blir färgade om man har någon slags färgtillsats. så att köpa färgade slangar är egentligen onödigt.

Vissa slangar är värre än andra, Masterkleer Clearflex har fungerat bra för mig, dom blir helt klart färgade men inte lika extremt som vissa andra!

Skrivet av aLEx-16:

sköljde ur dom ordentligt, skiten i blocket var lite kletigt. men men, kan juh kanske ha vart att man inte fick ur all skit ur alla delar.

Ja, det är svårt att få bort! Skit irriterande.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av DeXZoR:

Hej Alla jag har ett vattensystem i min 800D bruk och jag har haft det runt sen Datum: 24.03.2012 ungerfär där det var då jag bestäldet det och var inte lång efter jag fick det och satta in det

Fråga 1: Hur ofta ska man ren göra ta ur allt göra rent slangar /kanske bytta slangar och sånt

Fråga 2: har man medel mot alger i eller var det bara för ??

Har ni några andra tips på sakar ma nska göra för att ta hand om sit vattenkylnings system så skriv gärna

här är en köp lista på det jag har i
köpt på http://www.coolingstuff.se

Arctic Silver 5 12g
EK CoolStream XTX 360
EK Water Blocks DCP 4,0
EK WB Supreme HF Nickel Plexi EN
FlexLight 24xLED RED
Lamptron FC5 V2 - Black
Masterkleer 10/16 UV clear
Mayhems Aurora Tharsis Red (Vätskan jag har i )
Phobya Balancer 250 nickel black
Slangsockel NK12 Svart 10st
vinklad SM10/16 G1/4 - Black nickel

Tack på förhand

Tips på saker du kan byta ut i din lista:

Arctic MX-4 (MYCKE bättre)
Phobya DC12-260 > http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p7490_Phobya-D... , inte stor skillnad mot ek:n men phobya är grymt.
Sedan till vattenblocket så är ju kopparversionen mycke bättre för dej http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13905_EK-Wate... , nu finns inte just den i lager där men kör endast med full koppar när de gäller block de kyler bäst.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Får tackka för alla svar

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

jag läste i genom här tror inte någon nämde det men ska man bytta ut slangar då man ska bytta vätskan eller är det bara ur med gammla vätskan in med nya eller ska man göra rent slangar och sånt med någon klaks medel (sona fal vad för medel )

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

jag läste i genom här tror inte någon nämde det men ska man bytta ut slangar då man ska bytta vätskan eller är det bara ur med gammla vätskan in med nya eller ska man göra rent slangar och sånt med någon klaks medel (sona fal vad för medel )

Jag hade sköljt slangarna med distillerat vatten, jag brukar oftast byta slangar när jag byter kylmedium ändå!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av DeXZoR:

jag läste i genom här tror inte någon nämde det men ska man bytta ut slangar då man ska bytta vätskan eller är det bara ur med gammla vätskan in med nya eller ska man göra rent slangar och sånt med någon klaks medel (sona fal vad för medel )

Mitt råd till dej är att när du väl ska byta slangarna (vilket inte är ofta) så köp nya, dom är så pass billiga så jobbet med att rengöra o krabba tjänar du inte på ;).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

på så viss tackar änu en gång

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)