Permalänk
Medlem

AMD FX-6200 överklockning

Hej, har en AMD FX-6200 3,8gHz Black Edition.
Har läst igenom alla FAQ's i den här delen, men de kändes en aning utdaterade. Tänkte iaf överklocka den en aning, inte extremt, men bara för lite bättre FPS.

Vad jag har förstått att Black Edition innebär så är det att Multipliern är upplåst, vilket bör inneböra enklare klockning iom att man inte behöver öka fsb?

Följde med programvara till moderkortet som heter EasyTune6, där man förutom reglage för att öka fsb och multiplier också har några snabblägen som ökar klockfrekvens till 4.0, 4.1 och 4.2 gHz. Alla med FSB på 200mhz. Det bör inte vara någon fara att använda dessa antar jag?

Har originalkylare på som jag är lite tveksam till, kör man den i autoläget varvar den upp och ner hela tiden, och i spel som t.ex. CS:GO tokvarvar den runt 5-6000 rpm. Vad är lämpligt att byta ut till? Känns onödigt att byta till samma kylare som någon som kanske överklockar upp till 5 ghz hade gjort.

Edit: Har 8gb RAM på 1600mhz, men kollar man i CPU-Z står det under NB Frequency: 800mhz.
Har detta något med Dual Channel att göra, eller arbetar de bara i halvfart?

Permalänk
Medlem

lugna dig tills du fått i en annan kylare, då original snurran knappt klarar kyla som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

lugna dig tills du fått i en annan kylare, då original snurran knappt klarar kyla som det är.

Provade att ta det första läget, 4,0 gHz. Ingen märkbar skillnad bortsett från att den inte klockar ner i idle. Känns dumt iom att man knappast behöver 4 gHz för att surfa lite. Är det alltid så om man inte har standard-klocken? Nåja, ny kylare ska köpas!

Permalänk

AMD nice n' cool* klockar väl ner automatiskt vid mindre belastning, såsom surf t.ex?

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Skrivet av jonashej:

Provade att ta det första läget, 4,0 gHz. Ingen märkbar skillnad bortsett från att den inte klockar ner i idle. Känns dumt iom att man knappast behöver 4 gHz för att surfa lite. Är det alltid så om man inte har standard-klocken? Nåja, ny kylare ska köpas!

Överklocka i UEFI, inte med det där programmet..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaathacker:

AMD nice n' cool* klockar väl ner automatiskt vid mindre belastning, såsom surf t.ex?

Ska testa när jag kommer hem, tack för tipset!

Skrivet av MyZk0:

Överklocka i UEFI, inte med det där programmet..

Varför? Det enda den gör är att starta om datorn och öka multipliern? Det går väl precis lika bra? Istället för att jag startar om och går in i bios?

Permalänk
Skrivet av kaathacker:

AMD nice n' cool* klockar väl ner automatiskt vid mindre belastning, såsom surf t.ex?

AMD Cool´n Quiet heter det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av kaathacker:

AMD nice n' cool* klockar väl ner automatiskt vid mindre belastning, såsom surf t.ex?

Amd Nice n' Cool all the frikkin wei, nej men jag skulle inte ens överväga cool and Quiet då det beter sig riktigt konstigt väldigt ofta, klockar ned sig mitt i spelsessioner titt som tätt och varvar upp bara man rör på musen när man surfar, som om jag behöver full styrka för att röra runt på musen lite med åtta CPU kärnor.. en sak du kan testa är hur låg voltage du kan få upp din klocka med, har hört om folk med 6200n som fått upp till 4,2 GHZ med 1,25V, själv kör jag stock 8120 atm med 0,95-1,05V så du borde kunna sänkat en del

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

AMD Cool´n Quiet heter det.

Därav den magiska stjärnan *, som reserverar mig från div. fel i svaret

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Skrivet av jonashej:

Ska testa när jag kommer hem, tack för tipset!

Varför? Det enda den gör är att starta om datorn och öka multipliern? Det går väl precis lika bra? Istället för att jag startar om och går in i bios?

cuz it be better. men du gör som du vill.
för mig fungerar cool n quiet precis som det ska btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

cuz it be better. men du gör som du vill.
för mig fungerar cool n quiet precis som det ska btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågar bara! Kritiserar inte, men var mest ute för att veta om det faktiskt var en skillnad, eller bara en principsak.

Ska aktivera cool n quiet och öka klockningen igen när jag kommer hem.

edit: Har aktiverat Cool N' Quiet, och det funkar fint! Körde prime95 en stund på 4,0gHz, temperaturen steg mot 70 grader, menmen det funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonashej:

Frågar bara! Kritiserar inte, men var mest ute för att veta om det faktiskt var en skillnad, eller bara en principsak.

Ska aktivera cool n quiet och öka klockningen igen när jag kommer hem.

edit: Har aktiverat Cool N' Quiet, och det funkar fint! Körde prime95 en stund på 4,0gHz, temperaturen steg mot 70 grader, menmen det funkar!

Du ska helst ligga under 65 grader, amd är känsliga för värme, men de älskar kyla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Du ska helst ligga under 65 grader, amd är känsliga för värme, men de älskar kyla

Är de såpass känsliga att de inte pallar över 70 grader?

Tittar på ny kylare just nu, men ingen lust att slänga ut 500kr+. Men det löser sig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonashej:

Är de såpass känsliga att de inte pallar över 70 grader?

Tittar på ny kylare just nu, men ingen lust att slänga ut 500kr+. Men det löser sig nog.

Klart den pallar, den ska palla upp mot 90 grader, men inte i längden. För så lite slitage som möjligt så är det bäst att hålla den under 65.

allt är nästan bättre än originalkylare, framför allt tystare.
Låter som man har ett 747 bredvid sig med den.

Permalänk
Medlem

Har tittat på lite billigare kylare.
Cooler Master Hyper 212 Evo ( http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=RR-212E-16P... ) 275 kr.
Cooler Master Hyper TX3 EVO ( http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=RR-TX3E-22PK-R1 ) 195 kr.
är några av dem jag kollat på. Funderar på att gå in på alina och be de beställa hem den för 275 kronor, är det ett dumt val? Behöver som sagt ingen superkyla, vill mest ha tystare samt ett par grader kallare.

Permalänk
Medlem

Jag som fått för mig att man inte ska ha på cool n' quiet alls när man klockar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sm4xX:

Jag som fått för mig att man inte ska ha på cool n' quiet alls när man klockar....

Har för mig det, men jag kan mista mig

Permalänk
Skrivet av Kvistarn:

Har för mig det, men jag kan mista mig

Skrivet av Sm4xX:

Jag som fått för mig att man inte ska ha på cool n' quiet alls när man klockar....

Det är om man ska hobbyklocka till jättehöga frekvenser som man inte ska använda i dagligt användande, annars ska man självfallet ha på cool 'n quiet så att den klockar ned sig när man bara surfar i Windows osv.

Det lättaste men minst givande sättet att klocka på är ju att bara dra upp frekvensen och stänga av cool 'n quiet och eventuellt ställa in en högre spänning på processorn - det jag gjorde var att ha igång CnQ och öka mängden spänning genom att sätta på en + nivå.. (vet ej vad det heter)

Men iaf: CnQ bör vara på för att hålla lägre ljudnivå och spara ström.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Hej! Har skaffat mig en Corsair H40 nu och både temperatur och ljudnivå är fina.
Jag har inte ändrat Vcore vilket gör att den står på auto, och därmed går upp på runt 1.4 volt vid 4,0 gHz.
Vad jag har förstått så ger detta onödig värmeutveckling. Förstår att varje processor är olika, men vad ska jag satsa på att sänka den till ungefär? 1,1-1,2V?

Finns det något farligt med att sänka volt för mycket bortsett från blue-screen vid full belastning?

Permalänk
Medlem

Corsair h40 är riktigt dålig och luftkylning presterar bättre. Om du ska ha den för kylning funkar det men överklockning kan du glömma. Då skulle jag valt h60 eller antec kuhler 620.Ska inte vara för negativ tror du klarar 3.8till4.0utan problem

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Corsair h40 är riktigt dålig och luftkylning presterar bättre. Om du ska ha den för kylning funkar det men överklockning kan du glömma. Då skulle jag valt h60 eller antec kuhler 620.Ska inte vara för negativ tror du klarar 3.8till4.0utan problem

antar att han köpte från komplett, nu när h40 bara kosta 345kr, och då är det inte mycket att bråka om.

Skrivet av jonashej:

Hej! Har skaffat mig en Corsair H40 nu och både temperatur och ljudnivå är fina.
Jag har inte ändrat Vcore vilket gör att den står på auto, och därmed går upp på runt 1.4 volt vid 4,0 gHz.
Vad jag har förstått så ger detta onödig värmeutveckling. Förstår att varje processor är olika, men vad ska jag satsa på att sänka den till ungefär? 1,1-1,2V?

Finns det något farligt med att sänka volt för mycket bortsett från blue-screen vid full belastning?

Skulle säga att du sätter på originalspänningen först och sen antingen sänker volten eller klockar mer och ser hur pass den klarar på det.
som sagt är inte h40 någon monsterkylare, men 1.4 volt ska den nog klara.

Själv kör jag 4,2 Ghz på 1,37-1,38 V men jag tror att jag fått ett dåligt ex då de flesta verkar kunna köra på lägre spänningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Corsair h40 är riktigt dålig och luftkylning presterar bättre. Om du ska ha den för kylning funkar det men överklockning kan du glömma. Då skulle jag valt h60 eller antec kuhler 620.Ska inte vara för negativ tror du klarar 3.8till4.0utan problem

Som kvistarn sa så köpte jag den för 345 kr, och är väldigt nöjd för det priset.

Skrivet av Kvistarn:

antar att han köpte från komplett, nu när h40 bara kosta 345kr, och då är det inte mycket att bråka om.

Skulle säga att du sätter på originalspänningen först och sen antingen sänker volten eller klockar mer och ser hur pass den klarar på det.
som sagt är inte h40 någon monsterkylare, men 1.4 volt ska den nog klara.

Själv kör jag 4,2 Ghz på 1,37-1,38 V men jag tror att jag fått ett dåligt ex då de flesta verkar kunna köra på lägre spänningar.

Tack för ett bra svar! Jag tar och börjar med 1,2V och kör Prime95 ett tag för att se om det blir stabilt eller ej.

Edit: klantade till det. Sänkte antagligen för mycket, får ingen signal till skärmen längre. Är det bara att rycka ur cmos-batteriet en stund för att resetta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonashej:

Som kvistarn sa så köpte jag den för 345 kr, och är väldigt nöjd för det priset.

Tack för ett bra svar! Jag tar och börjar med 1,2V och kör Prime95 ett tag för att se om det blir stabilt eller ej.

Edit: klantade till det. Sänkte antagligen för mycket, får ingen signal till skärmen längre. Är det bara att rycka ur cmos-batteriet en stund för att resetta?

ajjemen, antagligen så bootar han inte upp cpu:n. Ta små steg i taget, att gå från 1,36V till 1,2V är ett jättekliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

ajjemen, antagligen så bootar han inte upp cpu:n. Ta små steg i taget, att gå från 1,36V till 1,2V är ett jättekliv

Jo det var ett litet snedsteg, men ett par misstag ska man väl göra innan man lär sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Du ska helst ligga under 65 grader, amd är känsliga för värme, men de älskar kyla

Nja, Intel och AMD tål ungefär lika mycket i faktisk temperatur, däremot kanske de mäter olika, beror på vart på chippet man mäter och så. Och om det finns tendenser till Hotspots som blir väldigt varma väldigt fort. Fast mest tror jag det handlar om hur rättvist de mäter.

Permalänk
Medlem

Ryckte ur batteriet en stund, och provade sänka 0,050V, bootade upp och det gick bra.
Gick tillbaka och provade -0,075V, men då bootade den inte upp igen. Lustigt tycker jag, att den behöver så pass mycket som 1,36-1,37 volt. Jaja det får bli så, märker iofs inte av något värmeproblem så kan väl lika bra ha den på auto.