Hur vet jag vad jag ska välja? [Vilket grafikkort passar och rekommenderas? -Mod]

Permalänk

Hur vet jag vad jag ska välja? [Vilket grafikkort passar och rekommenderas? -Mod]

Hej!

Jag är en riktigt novis när det kommer till datorkomponenter, kan lite basics, men det är allt.

Jag har börjat spela D3 samt GW2. Riktigt roliga spel, dock tråkigt med låg grafik.

Jag var inne på "canyourunit"s hemsida för att se vad det är min dator inte presterar tillräckligt bra på, och för D3 var det endast mitt grafikkort som inte var tillräckligt bra för att köra hög grafik.

Jag googlade och fick fram vad blizzard själva "godkänner". Ett av dem jag hittade var: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/131428-asus_geforce_g...

Min fråga är nu, finns det bättre grafikkort för samma pris och hur vet jag om detta kort passar till mitt moderkort, och allt annat :)?

/Emanuel

Bättre beskrivande trådtitel
Permalänk

Beror på vad du har för dator. Är det en typ elgigant dator som är färdigbyggd från fabrik typ Hp eller något. Kan det bli problem chassit kan vara för litet eller för klent nätagg osv. Vad har du för dator då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mauelneos:

Hej!

Jag är en riktigt novis när det kommer till datorkomponenter, kan lite basics, men det är allt.

Jag har börjat spela D3 samt GW2. Riktigt roliga spel, dock tråkigt med låg grafik.

Jag var inne på "canyourunit"s hemsida för att se vad det är min dator inte presterar tillräckligt bra på, och för D3 var det endast mitt grafikkort som inte var tillräckligt bra för att köra hög grafik.

Jag googlade och fick fram vad blizzard själva "godkänner". Ett av dem jag hittade var: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/131428-asus_geforce_g...

Min fråga är nu, finns det bättre grafikkort för samma pris och hur vet jag om detta kort passar till mitt moderkort, och allt annat :)?

/Emanuel

Om ditt moderkort har en pci-express-plats så passar det. Har du ett någorlunda bra nätagg (typ sådär 300-400W) kommer det dessutom att fungera.
Det blir lättare att hjälpa om du skriver lite om datorn / datorkomponenterna

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Vi hjälper gärna till om du svara på frågorna ovanför.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Ja självklart!

Här kommer det lite info.

Det är en hp köpt på elgiganten

Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz, 2400 MHz
3gb ram
på nätagget står det max 300w

har ett GeForce 8600 GT/PCIe/SSE2 nu

vet inte om detta är de uppgifter ni vill ha, vet knappt vad jag letar efter

Permalänk
Medlem

skulle nog inte våga köra på det där agget du måste nog uppgradera psu ifall du vill använda GTX 550 ti.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

HP? 300W?

Då är det ett Delta med all säkerhet!

Behåll du det aggregatet och köp ett ATi/AMD 7750(ström snålt, svalt och kommer presterar mycket bättre än det du har nu!)

550Ti är bättre! Dock inte tillräckligt för motivation för pengarna du måste lägga för ett nytt agg kan jag tycka... Jag är själv ett delta fan då dom gör snuskigt stabila grejer(Måndags ex finns såklart)

Dessutom rent strömmässigt är datorn avpassad till fungera bra som den är från fabrik och ett 7770/7750 rubbar inte balansen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Satsa på ett 7770 istället, bättre och strömsnålare än ett 550 Ti.
Dessutom i samma prisklass.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Har du pengar tid o kunskap(det är lätt att byta). Så skulle jag byta agg o köpa gtx 550ti om jag var du. Men det är vad jag tycker:)

Det är bara du som kan bestämma hur det ska bli:)

Lycka till.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av roykio:

HP? 300W?

Då är det ett Delta med all säkerhet!

Delta står det på det

Jag har ju som sagt ingen kunskap, har bytt ram i en macbookpro, thats it. Vill lägga så lite pengar som möjligt för att maxa grafiken på d3 så om jag kommer kunna göra det med "ATi/AMD 7750"/"7770" så är jag väldigt glad

Självklart kommer det fler frågor nu när vi kommit såpass långt som vi har nu

När jag på pricerunner söker efter 7750 och 7770 så får jag ju upp en hel del, för mig okända tillverkare. ATi, AMD kommer inte upp som ett alternativ, däremot kommer Sapphire, XFX, Vtx3d, HIS och Club3D upp.. spelar det någon roll på vilken av dem man väljer? Personligen känns det mer tryggt att köpa något man hört talas om tidigare Men jag litar på er

Permalänk
Medlem

Nej det spelar ingen roll. Lite olika kylare och klistermärken, men kortet är istort sett samma.
De flesta (alla) partnertillverkare är pålitliga, och oftast får du garanti från själv butiken du köper av, ifall något skulle gå snett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

härligt! en fråga till, om jag vill uppgradera mitt ram; http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Är det något som man måste kolla innan jag köper så att allt passar?

och självklart, om det finns bättre+billigare så tar jag gärna det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mauelneos:

härligt! en fråga till, om jag vill uppgradera mitt ram; http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Är det något som man måste kolla innan jag köper så att allt passar?

och självklart, om det finns bättre+billigare så tar jag gärna det

Svar ja, det måste du. Förmodligen har du DDR2 med tanke på datorns ålder och de minnena som du länkar passar inte då, de är DDR3 minnen. Men som sagt kolla det.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Svar ja, det måste du. Förmodligen har du DDR2 med tanke på datorns ålder och de minnena som du länkar passar inte då, de är DDR3 minnen. Men som sagt kolla det.

Yes, ddr2 är det.

två st är http://www.memoryten.com/pc/003173/DDR2-240p-PC2-5300-512MB/ och sen är det 2st 1gb

Satt så mycket skit i datorn! Plats för att skjuta in en extern hdd som tar massa plats, får leta fram en plåtsax och klippa bort!

Permalänk
Medlem

Ja då är det kört med vangeance minnen i den datorn, men vad är det för HP modell?

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Ja då är det kört med vangeance minnen i den datorn, men vad är det för HP modell?

Det är en hp pavilion m9168.sc

sedan hittade jag detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756502&cks=ASS&assoc=9AC...

Detta verkar perfekt för mig, men när jag tittade på mitt grafikkort som sitter i datorn är det en liten sladd som är ansluten på sidan bort från moderkortet, hur funkar det? är det samma för detta kortet?

Permalänk
Medlem

Här har du minnen som duger gått och väl: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515212

Sen vad det gäller sladden, så ja förmodligen, törs dock inte svära på det.

Permalänk

Tack för hjälpen!

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743942

detta skulle funkat finfint!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mauelneos:

Det är en hp pavilion m9168.sc

sedan hittade jag detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756502&cks=ASS&assoc=9AC...

Detta verkar perfekt för mig, men när jag tittade på mitt grafikkort som sitter i datorn är det en liten sladd som är ansluten på sidan bort från moderkortet, hur funkar det? är det samma för detta kortet?

Det kortet blir säkert bra.
Angående sladden skulle jag gissa att det är för någon form av temperaturavläsning eller fläktstyrning (inte säker). Dock tror jag inte det är någon extra strömförsörjning eller så. Det kortet du länkade är jag nästan helt säker på att det fungerar utan sladd.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

7750 eller 7770 som ovanstående tipsat om. Mycket bra och snabba råd. Men köp inte färdigbyggda datorer fler gånger...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold