Permalänk
Medlem

PWM fläktar till detta moderkort??

Skulle behöva ett snabbt svar om jag behöver köpa PWM-fläktar till min CPU-kylare på detta moderkort Asus P8Z77-i deluxe http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77I_DELU... det är 2 st 4-pins kontakter står det.

Undrar även hur jag lättast kopplar in dessa två och så jag ändå kan koppla in chassifläktarna med fast varvtal. Kan jag köra med en Y-kontakt från ena 4-pin uttaget. Eller skall jag köra en i varje ch koppla in chassifläktarna till molexkontakterna från nätagget?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Provat ringa Asus support men dom har tydligen ingen support på komponenter.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det stämmer att 4-pin på moderkortet är PWM. Man kan koppla in en vanlig 3-pin-kontakt i uttaget om man vill.

Jag har mina chassi-fläktar kopplade till nätagget och tycker det funkar bra.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Skulle behöva ett snabbt svar om jag behöver köpa PWM-fläktar till min CPU-kylare på detta moderkort Asus P8Z77-i deluxe http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77I_DELU... det är 2 st 4-pins kontakter står det.

Undrar även hur jag lättast kopplar in dessa två och så jag ändå kan koppla in chassifläktarna med fast varvtal. Kan jag köra med en Y-kontakt från ena 4-pin uttaget. Eller skall jag köra en i varje ch koppla in chassifläktarna till molexkontakterna från nätagget?

Du kan som tidigare nämnts koppla in en 3-pinfläkt på en 4-pinsuttag, men risken är att du inte får någon styrning av hastigheten (beror på moderkort)
Om det är så att du har PWM-fläktar med 4-pinkontakter och du undrar hur du ska koppla in dessa till en CPU-fläkt anslutning på moderkortet så föreslår jag något liknande dessa: http://www.inet.se/jamfor?compare=8903473&compare=8600974 Du ansluter en kontakt till moderkortet som skickar styrsignal till alla anslutna fläktar och hastigheten från en fläkt till moderkortet och en molex ger ström till fläktarna och minskar därmed belastningen på moderkortet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Det stämmer att 4-pin på moderkortet är PWM. Man kan koppla in en vanlig 3-pin-kontakt i uttaget om man vill.

Jag har mina chassi-fläktar kopplade till nätagget och tycker det funkar bra.

Så moderkortet har PWM-styrning, och jag kan koppla in en fläkt utan PWM-styrning? MEN jag kan även koppla in en fläkt med PWM, men då använder jag bara 3-pinnar. Är det rätt uppfattat?

Detta skall vara en PWM-fläkt och den har 4-pin. Borde den inte ha 3-pin om den har PWM? Undrar så det inte blir något knas om det blir 2 st PWM anslutna på varandra.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising_star:

Så moderkortet har PWM-styrning, och jag kan koppla in en fläkt utan PWM-styrning?

Rätt

Skrivet av Rising_star:

MEN jag kan även koppla in en fläkt med PWM, men då använder jag bara 3-pinnar. Är det rätt uppfattat?

En fläkt med PWM har 4 pinnar. Du kan koppla in en fläkt utan PWM (3 pinnar) i ett PWM-uttag. Finns en risk att fläkten inte kan styras, som nämndes ovan.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Rätt

En fläkt med PWM har 4 pinnar. Du kan koppla in en fläkt utan PWM (3 pinnar) i ett PWM-uttag. Finns en risk att fläkten inte kan styras, som nämndes ovan.

Ok så det säkraste oavsett vilket är att köpa en PWM-fläkt den kommer alltid att funka?

Tack för hjälpen. Beställer 2 st Arctic Cooling F12 PWM då.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising_star:

Ok så det säkraste oavsett vilket är att köpa en PWM-fläkt den kommer alltid att funka?

Tack för hjälpen. Beställer 2 st Arctic Cooling F12 PWM då.....

Det verkar inte vara nån höjdarfläkt om man läser vad de skrivit på inet, men den är ju billig! Kör själv med be quiet! ShadowWings PWM som jag är nöjd med, men den kostar ju som 2 arctic cooling. https://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120m...

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Det verkar inte vara nån höjdarfläkt om man läser vad de skrivit på inet, men den är ju billig! Kör själv med be quiet! ShadowWings PWM som jag är nöjd med, men den kostar ju som 2 arctic cooling. https://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120m...

Det jag är mest orolig över med den du länkade är hur man fäster den. Vissa klagar över det, men finns även en som skriver att han kopplat in 2 st till hyper 212 EVO. Precis så jag vill göra, Svårt val...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Det verkar inte vara nån höjdarfläkt om man läser vad de skrivit på inet, men den är ju billig! Kör själv med be quiet! ShadowWings PWM som jag är nöjd med, men den kostar ju som 2 arctic cooling. https://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120m...

Velat med CPU-fläktar fram och tillbaka många gånger. Kollar du på prisjakt så är betyget bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=539165 8.33 får den. Men jag kör på Arctic så får vi se om jag blir nöjd.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising_star:

Det jag är mest orolig över med den du länkade är hur man fäster den. Vissa klagar över det, men finns även en som skriver att han kopplat in 2 st till hyper 212 EVO. Precis så jag vill göra, Svårt val...

Ok. Ja, det är inte riktigt standard. Jag har den kopplad till 212+, men kopplingen till Evo'n verkar lite annorlunda. Ser ut som att den vanliga ramen som fläktar brukar ha är nödvändig, men den finns ju inte på Shadow Wings. Kan du höra med han som kopplat till en Evo kanske?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Ok. Ja, det är inte riktigt standard. Jag har den kopplad till 212+, men kopplingen till Evo'n verkar lite annorlunda. Ser ut som att den vanliga ramen som fläktar brukar ha är nödvändig, men den finns ju inte på Shadow Wings. Kan du höra med han som kopplat till en Evo kanske?

Hänger inte riktigt med nu, men om du menar 2 st Shadow till Evo så skrev han det på Inets omdömmen. Så lite svårt att kolla.

Tror att data och omdömmen om fläktar är svåra att mäta och omdömmen är subjektiva. Enligt Arctic coolings hemsida så skall F12 PWM ha ca 74 CFM med ca 20 dB. Stämmer det? Ingen aning. Men testar Arctic Cooling. Skriver när jag fått och kopplat in om jag är nöjd med temperaturer och ljudnivå.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport