Hur jag än gör blir min OC på i5 2500K (över 4.6ghz) alltid ostabil

Permalänk

Hur jag än gör blir min OC på i5 2500K (över 4.6ghz) alltid ostabil

Tjena Sweclockers, skulle behöva lite hjälp med ett problem jag har här

Jag är ganska så oerfaren inom överklockning men ja, somsagt. Jag vill ha min i2500k till 4.8ghz men när jag går över ca 4.5ghz så blir den alltid ostabil.

Jag har följt guider på internet, kopierat andras settings, med ASUS UEFI bios kan jag på ett knapptryck få ut 4.35ghz stabilt. Sen prövade jag deras kända AI SUITE - Auto tuning, då får jag bluescreen på 4.2ghz.

Förstår verkligen inte hur det kan vara såhär så skulle verkligen uppskatta hjälp

Permalänk
Medlem

Vissa exemplar är bättre än andra, ditt verkar helt inte vilja gå över 4,6GHz.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Som Bakgrund sade så är vissa exemplar bättre än andra. Det är bara att acceptera om ens eget exemplar inte vill gå högre än en viss klock.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Om man kontaktar Intel tror du man kan få byta ut den? eller kanske Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetolavman:

Om man kontaktar Intel tror du man kan få byta ut den? eller kanske Inet?

Nej.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Jaja, tack för snabba svar, får väl helt enkelt nöja mig med en stabil 4.5ghz, känns bara så jävla drygt att veta att man förlorar all denna gratis kapacitet ;/
Kylning är ju inte precis ett problem om man säger så (Noctua UH9-b) i ett fulltower håller jävligt låga temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetolavman:

Tjena Sweclockers, skulle behöva lite hjälp med ett problem jag har här

Jag är ganska så oerfaren inom överklockning men ja, somsagt. Jag vill ha min i2500k till 4.8ghz men när jag går över ca 4.5ghz så blir den alltid ostabil.

Jag har följt guider på internet, kopierat andras settings, med ASUS UEFI bios kan jag på ett knapptryck få ut 4.35ghz stabilt. Sen prövade jag deras kända AI SUITE - Auto tuning, då får jag bluescreen på 4.2ghz.

Förstår verkligen inte hur det kan vara såhär så skulle verkligen uppskatta hjälp

Vad har du för volt offset och volt?
Använd aldrig den inbyggda klockningsfunktionen, blir ofta aldelea för hög volt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetolavman:

Om man kontaktar Intel tror du man kan få byta ut den? eller kanske Inet?

Läs specen för processorn igen, där står vad dom lovar för hastighet, dvs turboläge, allt över är ren chansning..

Var glad, finns dom som inte ens kommer så högt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetolavman:

Tjena Sweclockers, skulle behöva lite hjälp med ett problem jag har här

Jag är ganska så oerfaren inom överklockning men ja, somsagt. Jag vill ha min i2500k till 4.8ghz men när jag går över ca 4.5ghz så blir den alltid ostabil.

Jag har följt guider på internet, kopierat andras settings, med ASUS UEFI bios kan jag på ett knapptryck få ut 4.35ghz stabilt. Sen prövade jag deras kända AI SUITE - Auto tuning, då får jag bluescreen på 4.2ghz.

Förstår verkligen inte hur det kan vara såhär så skulle verkligen uppskatta hjälp

Vad ligger Vcoren på?

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Klocka manuellt i bios, blir alltid bättre och stabilare, AI SUITE kan du avinstallera.
Dock får du 4.5Ghz så är det ok, finns exemplar som inte når så långt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns knappt software som kan utnyttja 2500k vid stock, inte prata om hastigheter över 4ghz.
Men ja, i grunden, sluta med oc program och kör manuellt för bäst resultat.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vetolavman:

Om man kontaktar Intel tror du man kan få byta ut den? eller kanske Inet?

Nej. Intel stödjer inte överklockning över orginal turboboost (3,8ghz) och eftersom det är inget fel på CPU:n så kommer intel inte acceptera ett utbyte.

Skrivet av Vetolavman:

Jaja, tack för snabba svar, får väl helt enkelt nöja mig med en stabil 4.5ghz, känns bara så jävla drygt att veta att man förlorar all denna gratis kapacitet ;/
Kylning är ju inte precis ett problem om man säger så (Noctua UH9-b) i ett fulltower håller jävligt låga temps

Med det resonemanget så är det drygt att förlora prestanda när ens CPU inte når 10ghz.. Alla CPU:er klockar olika och tydligen når inte din över 4,5ghz. Något säger dessutom mig att du inte har användning för prestandan du får av högre klock heller..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Finns knappt software som kan utnyttja 2500k vid stock, inte prata om hastigheter över 4ghz.
Men ja, i grunden, sluta med oc program och kör manuellt för bäst resultat.

För att jag skulle kunna spela in med 2 grafikkort i 60 fps på bf3 behövde jag klocka lite, gav mig ca 30FPS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skriv vad du har för inställningar i BIOS så kan vi se om det är nått "uppenbart fel".

Helt omöjligt att hjälpa dig om du inte skriver vad du testat, men som andra tidigare har sagt så är det inte säkert att din går högre.

Jag har haft "tur" att få ett ex som jag hittils har fått upp i 4,9GHz , har dock svårt att få den stabil över en längre period...

Men vad du än gör så använd ALDRIG överklock-program, klocka ALLTID i BIOS!

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

Hade tagit ett bra tag o skriva ner alla settings men när jag följde denna killens settings
https://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40
startade inte mitt OS längre så då fick jag reseta cmos

Permalänk
Medlem

Till att börja med, tror du att du kan använda någon annans inställningar för en stabil klock är du fel ute, du måste prova dig fram själv.. Och som flera innan redan har sagt, skriv ner DINA inställningar när du kör stabilt i 4,5 GHz, vilka spänningar du får osv, ABSOLUT OMÖJLIGT att hjälpa dig annars.. Och självklart vad du ändrar när du går över 4,6 GHz, för gör du något uppenbart fel finns det garanterat folk här som kan hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan jag klockade.. men då kollade man upp vilka steppings som fungerade bra o klocka, sen var det bara o ringa/maila datorbutiker o fråga vad de hade för steppings på cpu:er i hyllan

Fick en AYHJA t-bird 1400, tyvärr dög inte mitt moderkort och nätagg för mer än 1600 annars hade den lätt klarat 1733 iaf

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu var det länge sedan jag klockade.. men då kollade man upp vilka steppings som fungerade bra o klocka, sen var det bara o ringa/maila datorbutiker o fråga vad de hade för steppings på cpu:er i hyllan

Fick en AYHJA t-bird 1400, tyvärr dög inte mitt moderkort och nätagg för mer än 1600 annars hade den lätt klarat 1733 iaf

Ja det var tider det. Vi hade/har en kille här på forumet som drog upp en Duron 600 (tror jag) över 100%.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetolavman:

Hade tagit ett bra tag o skriva ner alla settings men när jag följde denna killens settings
https://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40
startade inte mitt OS längre så då fick jag reseta cmos

För den som inte vill kolla igenom videon, VCore på 1,35

Om du känner att du absolut måste gå över 4,5 kan du höja VCore (kanske kallas CPU voltage). 1,4 är en ganska vanlig rekommenderad övre gräns, men börja med något mindre och håll koll på temperaturerna.

Men man kan verkligen undra när du skulle märka av det. Jag kör min i 4,4 och kommer inte upp över 60-70% ens i spel som BF3 och Civ5 och når bara 100% om jag foldar proteiner på den. Vad gör du som kräver mer än 4,5GHz? De flesta behöver inte mer kraft än så på flera år.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Okej , tack för hjälpen!

Tror jag håller mig på en stabil 4.5ghz klock då istället uppskattar att ni la ner er tid för att hjälpa

Permalänk
Medlem

min tycker inte om mer än 4.5ghz häller, jag ligger garanterat stabilt på 4.3ghz enbart.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som inte kan köra sin 2500k över 4,3ghz stabilt medans jag själv har haft min i 5ghz stabilt och då har vi exakt samma mobo.
Jag kör min i 4,7ghz med lägre volts än stock.. det enda som går att förklara det med är blind tur jag har fått ett toppen ex av 2500k inget annat.
Det är mycket som spelar roll i hur mkt du kan klocka inte bara cpu även om det oftast beror på den tex mb psu...

Mvh Danne

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P