BSOD, oigenkännelig hårddisk. Moderkort eller hårddisksfel?

Permalänk
Medlem

BSOD, oigenkännelig hårddisk. Moderkort eller hårddisksfel?

Nybörjare inom det här med datorbyggande.

Jag har ett problem som har eskalerat sedan jag fick delarna i januari.

Till att börja med märkte jag av att systemet hängde sig temporärt. Jag skyllde på hårddisken. SSDn var efter lite googlande ett stort problem för många andra användare. Allt efter tiden gick blev det segare och jag bestämde mig för att byta hårddisk till en HDD. Efter det uppkom det nya problem då jag ständigt fick BSODs efter en viss tid. Man hinner inte ens se felmeddelandet innan datorn startar om. Men vid uppstart hittar den inte någon hårddisk och jag blir ombedd att sätta in "boot media".

Flyttade runt på SATAkablarna på moderkortet, men ingen framgång. Flyttade på båda RAM-minnena och prövade alla portar och både med båda minnena i och endast ett i taget. Fortfarande inget bra resultat. Fortfarande BSODs efter ett tag.

Så frågan är nu, vad är felet? Fick ju inga BSODs med SSDn, men med HDDn är det inte segt förrän precis innan jag får min BSOD.
Vill även tillägga att efter att datorn omstartat sig själv startar datorn upp segt och det tar förevigt att komma in i BIOS. BIOS hittar inte hårddisken heller efter omstarten!

Tacksam för förslag på lösningar! Tack på förhand!

Ps. Komponentlista. Hoppas få svar lite lättare nu!
ASUS M4A88TD-M EVO/USB3, Socket-AM3 1ST mATX, AMD880G+SB850, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, VGA,
DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0
Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower 1ST Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX,
Röd LEDs Av/På
Cooler Master Silent Pro M850 850W PSU 1ST ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 6x 6+2pin
PCIe, 9x SATA, 135mm Fläkt
Samsung DVD±RW/Blu-Ray Reader SH-B123L 1ST SATA, 12x BD-ROM Read, DVD±R: 16x, DVD+RW: 8x,
DVD+RW: 6x, Bulk, BLACK
AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 1ST Socket-AM3, Six Core, 3,3GHZ/3,7GHz Turbo, 9MB,
125W, Boxed
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 1ST Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5
and i7, 1.65V
Corsair SSD Nova Series# 2, 60GB 1ST SATA2, 2,5", 270MB/240MB/s read/write
Samsung SpinPoint M8 1TB 1ST 5400RPM, SATA 3.0 Gbps, 2,5", 8MB Cache, 12ms
Gainward GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX 1ST PCI-Express 2.0, "Phantom", GDDR5, 2xDVI, HDMI,

Lade till komponentlista
Permalänk
Medlem

Chansen att få svar ökar lavinartat om du räknar upp alla komponenter i datorn.
Biosuppdatering låter som en lågoddsare. Min spåkula är lite grumlig men jag tycker mig se ett Ace nätagg, se till att byta det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ingen ace nätagg. med lågoddsare menar du något som jag borde prova?

Permalänk
Medlem

BIOS är uppdaterat till senaste version. Några andra förslag? för att problemen kvarstår!

Permalänk
Medlem

Du kan i windows avancerade systemegenskaper ställa in att datorn inte ska boota om vid blåskärm.
Då har du möjlighet att läsa och möjligen få några ledtrådar.

Har du någon koll på temperaturerna?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara