Första överklockningen trots datorbygge i snart 12 år.

Permalänk
Medlem

Första överklockningen trots datorbygge i snart 12 år.

Hallå som fan på er

Som titeln sa så har man byggt datorer hur länge som helst nu. Det roligaste med att bygga en ny varje år är att man kan sälja dem för samma peng nästa år. Men ajja till sak. I går så läste jag på mig som fan på överklockning, och gav det ett tappert försök. Och ja grymm som man är så funkar det perfekt fast än att jag fick en bsod för två timmar sen (då var jag endast inne och surfade), efter att jag har kört både prime och memtest i 5 timmar, och lirat nån timme. Så att det var nån timme efter det ytterliggare.
Så jag tror jag vet var den felande länken är men jag tänkte att nån av er kanske visste lite mer fördjupat.

Min rigg ser ut såhär:
Moderkort: MSI X79A 45 (8D)
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (4 sticks) <== Tror att dessa är den felande länken, då fabriks inställningen är 1333, man måste alltså redan efter köp klocka upp dem, och kan inte genom cpu klocking gå över 105 fsb genom 40 multipliseringar alltså 4.2ghz, med en volt på 1,280.
GPU: EVGA GeForce GTX 550Ti 2GB
CPU: Intel® Core i7-3820 Processor 3.6ghz stock - numera 4.2ghz
CPU Kylare: Noctua NH-L12 CPU Kylare (Håller mig på 32c idle med överklockningen och 60-61c på full load konstant efter t.o.m 5 timmar.)
SSD till OS: OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
2 st andra lagrings hdds till allt det andra, 300gb, 7200rpm ja det vanliga skitet, orkar inte kolla
PSU: Cooler Master GX 750W PSU

Allt är jätte stabilt, har fått högre benkar överallt, t.o.m på hårddiskarna.. Men iaf så fick jag den där och perfektionist som man är så vill man nog bara höra lite funderingar över vad det kan vara som hade hänt. Tillägger även att det går stabilt fortfarande
MVH

Permalänk
Medlem

BLCK ska stå på 100 den ska du inte röra alls vid överklockning, CPU klockar du via multipilern, och minnet är inte kopplat till BLCK så det kan du ställa in som du vill.

Inget minne går snabbare än 1333 på nått moderkort, allt över är överklock.
Vengeance minnen har inbyggt i SPD XMP profil denna kan du aktivera i bios så ställs minnet in rätt och till 1600Mhz, alternativt kan du ställa in minnet manuellt till 1600Mhz och 1.5volt

Inget ovanligt att CPU är hur stabil som helst under full load, men blåskärmar titt som tätt under idle eller ringa belasning, beror oftast att vcore sjunker lite för mycket under idle.

Finns lite olika sätt att motverka det tex ha tillräcklig vcore för stabil idle, och sen använda LLC som höjer vcore lite under belastning.

Sen finns det detta med offset överklockning vilket denna tråd förklarar ganska bra http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

OBS att man inte överklockar moderna datorer som är baserade på Sandy bridge, eller Ivy Bridge på det sättet man gjorde innan dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Härligt svar med mycket fakta, tog åt mig som fan så tack för det!
Men jag måste protestera lite mot att minnenas hz gick faktiskt upp med BLCK, från 1600 till 1679.
Och höjer jag över 1350 på vcore så startar datorn om sig 10ggr innan den själv flashar sig (skönt moderkort).

Jag hade lite tankar att om jag höjde BLCK till 110 men samtidigt tokhöjde cvore till 1.4ca, och samtidigt hade samma multipliserare så kanske det hade fungerat? Kanske därför den vill starta om sig efter det "höjjet" eftersom volten är för liten?

Har dock inte använt LLC då det inte var under load det hände utan vanligt surf, inga program i bakgrunden.

Vad tror du om min idé?

Permalänk
Medlem

Låt BCLK vara och överklocka enbart med multipliern.
Nu är 3820 låst till en gräns, och då kan du ändra BCLK STRAP till 125.00MHz.

Tänka på att all ökning i MHz på BCLKen även överklockar dina minnen.
Man bör undvika att justera för mycket på BCLKen.

(!) Ändrar du BCLK STRAPen från 100.00MHz till t.ex 125.00MHz så får man också räkna om. Om din multiplier är 35x så blir det ju från 35x100 till 35x125. Därför måste man sänka multipliern också. 34x125.00MHz brukar en del köra på, då får man ut ~4250MHz. Och då är det sällan man behöver pilla mycket med spänningen.

Annars finns en uppsjö på google som går att läsa. Måste slagga, annars hade jag gladligen hjälpt dig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jo det är jävligt sant, men man vill ju gå vidare efter 4,2

Och för att svara på den senare;
Det var lite det jag menade att minnena ökades, och jag tror att det inte är De som orkar. 3820´s har jag sett folk som har kommit upp i 5ghz med så det måste vara mer en multipliseraren, för för den går max till 42 tror jag det var. Man måste nog ligga på 110+ på fsb´n då och det vill inte min rigg.
Den säger nej nu får du tänka om.
Samma när jag ändrar strappen över 1.0 då vill den inte häller. Ja då får man ju räkna om men vad ska man lägga sig på då är frågan.
Då måste det bli så att man lägger sig på samma ghz på prollen utan att belasta minnet mer men endå få ut mer volt på samma gång antagligen.

Kul som fan är denna nötknäpparen, har läst som sagt på google som fan, och där är en som säger att det är svårt efter 110-115.

Permalänk
Medlem

OK är sant att BLCK påverkar andra saker som tex minnet.

Men menar att BLCK ska man inte röra alls, det ska vara på 100 inget annat, det som händer är att du kan få en ostabil dator vid små ändringar, och höjer du mer finns det risk att du kanske kan förstöra komponenter, eller datorn blir våldsamt ostabil, så glöm detta med BLCK den ska vara på stock.

Klocka med BLCK var nått man gjorde innan Sandy bridge generationen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Man kan dock inte multiplisera en sandy bridge-e med mer än 48 så då är det omöjligt att komma över det, vilket det absolut inte ska vara.
Som sagt det är jag som är nybörjaren här men det är vad jag har läst iaf, eller så ljuger de jävlarna och ligger på 4.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neurotix:

Jo det är jävligt sant, men man vill ju gå vidare efter 4,2

Och för att svara på den senare;
Det var lite det jag menade att minnena ökades, och jag tror att det inte är De som orkar. 3820´s har jag sett folk som har kommit upp i 5ghz med så det måste vara mer en multipliseraren, för för den går max till 42 tror jag det var. Man måste nog ligga på 110+ på fsb´n då och det vill inte min rigg.
Den säger nej nu får du tänka om.
Samma när jag ändrar strappen över 1.0 då vill den inte häller. Ja då får man ju räkna om men vad ska man lägga sig på då är frågan.
Då måste det bli så att man lägger sig på samma ghz på prollen utan att belasta minnet mer men endå få ut mer volt på samma gång antagligen.

Kul som fan är denna nötknäpparen, har läst som sagt på google som fan, och där är en som säger att det är svårt efter 110-115.

Klocka endbart med multipliern,.läs gärna guiden här på forumet.
Vad har du för Volt? Sätt BCLK på 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Klocka endbart med multipliern,.läs gärna guiden här på forumet.
Vad har du för Volt? Sätt BCLK på 100

1280 som sagt var. Men då kan en sandy-e multipliseras med mer än 50 då? För det går iaf inte igenom MSICC iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

BLCK ska stå på 100 den ska du inte röra alls vid överklockning, CPU klockar du via multipilern, och minnet är inte kopplat till BLCK så det kan du ställa in som du vill.

Inget minne går snabbare än 1333 på nått moderkort, allt över är överklock.
Vengeance minnen har inbyggt i SPD XMP profil denna kan du aktivera i bios så ställs minnet in rätt och till 1600Mhz, alternativt kan du ställa in minnet manuellt till 1600Mhz och 1.5volt

Inget ovanligt att CPU är hur stabil som helst under full load, men blåskärmar titt som tätt under idle eller ringa belasning, beror oftast att vcore sjunker lite för mycket under idle.

Finns lite olika sätt att motverka det tex ha tillräcklig vcore för stabil idle, och sen använda LLC som höjer vcore lite under belastning.

Sen finns det detta med offset överklockning vilket denna tråd förklarar ganska bra http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

OBS att man inte överklockar moderna datorer som är baserade på Sandy bridge, eller Ivy Bridge på det sättet man gjorde innan dessa.

Du har lite fel i det du säger här. X79 skiljer sig ganska mycket från Z68/Z77. En 3820 har låst multipel och kan bara klockas genom ökad fsb eller blck om du vill kalla det det. De flesta 3820 går ganska högt när det kommer till överclockning, har sett exemplar gå över 5ghz med vatten, då borde blck ligga på 131 med multipel på 38 om jag inte räknat fel.

X79 och Z77 kan inte jämföras när det kommer till överklockning, over and out.

Här kommer en ganska bra länk: I7 3820

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Du har lite fel i det du säger här. X79 skiljer sig ganska mycket från Z68/Z77. En 3820 har låst multipel och kan bara klockas genom ökad fsb eller blck om du vill kalla det det. X79 och Z77 kan inte jämföras när det kommer till överklockning, over and out.

Då hade jag rätt ändå, men sen så är det ju så att man vill ha så låg multiplisering som möjligt, ger en snabbare processor allt i allt vad jag har förstått.
Så då kan man ju faktiskt jämföra om man säger så

Men tack för den bekräftelsen iaf, då är det inte jag som var galen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Du har lite fel i det du säger här. X79 skiljer sig ganska mycket från Z68/Z77. En 3820 har låst multipel och kan bara klockas genom ökad fsb eller blck om du vill kalla det det. De flesta 3820 går ganska högt när det kommer till överclockning, har sett exemplar gå över 5ghz med vatten, då borde blck ligga på 131 med multipel på 38 om jag inte räknat fel.

X79 och Z77 kan inte jämföras när det kommer till överklockning, over and out.

Här kommer en ganska bra länk: I7 3820

Ja du har rätt där, tänkte nog på K modellerna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du tror att det är minnena som är problemet, kan du ju ställa minnesfrekvensen manuellt istället för att ha den på Auto. Sätter du Blck till 125, så höjs som sagt även minnes frekvensen. Men det går att sänka den. Jag vet inte hur MSI bios fungerar, om det finns en minnes multiplier eller vilka alternativen är, men ställa minnesfrekvensen borde gå. Du ska också kunna ha XMP aktiverat utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Om du tror att det är minnena som är problemet, kan du ju ställa minnesfrekvensen manuellt istället för att ha den på Auto. Sätter du Blck till 125, så höjs som sagt även minnes frekvensen. Men det går att sänka
den. Jag vet inte hur MSI bios fungerar, om det finns en minnes multiplier eller vilka alternativen är, men ställa minnesfrekvensen borde gå. Du ska också kunna ha XMP aktiverat utan problem.

Äntligen var det någon som sa det. Minska multiplyern på minnena. I början kommer dom gå saktare än 1333 MHz men allt eftersom du ökar FSB (som det hette förr) så ökar minneshastigheten.

Synd att du inte köpte 1600 MHz minnen för det gör det hela lite enklare.

Edit: Såg att du har 1600 MHz minnen. Det borde göra saken biff. Testa att bara använda en kanal, d.v.s två stickor, då det verkar som om x79 kör på dual eller quad channel. Hade kanske fel där. Trodde dom körde med tre eller sex.

Bör även tilläggas att det kan vara betydligt svårare att överklocka när man använder många stickor. 2 stickor är att föredra (tre på x79)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Äntligen var det någon som sa det. Minska multiplyern på minnena. I början kommer dom gå saktare än 1333 MHz men allt eftersom du ökar FSB (som det hette förr) så ökar minneshastigheten.

Synd att du inte köpte 1600 MHz minnen för det gör det hela lite enklare.

Edit: Såg att du har 1600 MHz minnen. Det borde göra saken biff. Testa att bara använda en kanal, d.v.s två stickor, då det verkar som om x79 kör på dual eller quad channel. Hade kanske fel där. Trodde dom körde med tre eller sex.

Bör även tilläggas att det kan vara betydligt svårare att överklocka när man använder många stickor. 2 stickor är att föredra (tre på x79)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så hämskt mycket för svaret
Ja du har helt rätt där så jag tror att det är minnena som inte orkar då det är 1600mhz minnen fast man var tvungen att clocka upp dem, sen har jag läst lite om folk som har mina minnen nu också är att det går inte över 1679. Antingen hänger de sig eller så går de ostabilt.
Så nya minnen blir att investera i innan jag drar upp prollen längre än 4.2 så får vi se om det var där käppen satt så att säga

Och yes, visst går det att ha kvar 1600mhz frekvensen genom att behålla fsb'n då händer det inget med minnena, lite tråkigt, (och så plus den där lilla faktorn att jag vill hällst ligga på en multiplisering under 40)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neurotix:

Tack så hämskt mycket för svaret
Ja du har helt rätt där så jag tror att det är minnena som inte orkar då det är 1600mhz minnen fast man var tvungen att clocka upp dem, sen har jag läst lite om folk som har mina minnen nu också är att det går inte över 1679. Antingen hänger de sig eller så går de ostabilt.
Så nya minnen blir att investera i innan jag drar upp prollen längre än 4.2 så får vi se om det var där käppen satt så att säga

Och yes, visst går det att ha kvar 1600mhz frekvensen genom att behålla fsb'n då händer det inget med minnena, lite tråkigt, (och så plus den där lilla faktorn att jag vill hällst ligga på en multiplisering under 40)

Det ska gå att klocka med dina minnen. Sätt bclk till 125 och multipeln till 37. Sedan sätter du memory frequency till manual och väljer en frekvens som är under eller lika med 1600MHz. Det går alltså att ha kvar minnena runt 1600MHz även om du ökar bclk.

Sätter du bclk till 120 och multipeln till 38 eller 39, kan du ställa in minnes frekvensen till ganska exakt 1600MHz.

Permalänk
Medlem

För att göra detta tydligt, man skall ändra "CPU Strap" från 100MHz till 125Mhz.
Dvs, man ska inte pilla på själva BCLK värdet utan endast CPU Strap värdet.

Visa signatur

Star Citizen ❤