Fråga angående laptop strömsparläge

Permalänk
Medlem

Fråga angående laptop strömsparläge

Hej, jag har en Acer aspire v3-551g och jag undrar en sak, när jag stänger locket på laptopen så vill jag att sen när jag öppnar locket så ska den direkt komma till windows inloggningskärm och slippa "windows återupptas", och jag tror att det jag söker heter strömsparläge eller har jag fel?

Men problemet är för det första så när jag stänger locket och sen öppnar det så måste jag trycka på strömknappen för att datorn ska komma till inloggningsskärmen, vill att den ska komma dit direkt jag öppnar locket utan trycka på någon knapp, hur gör jag detta?

Min fars laptop gör så men vet inte vad det är för inställning.

Min andra fråga är att jag har ställt in datorn på strömsparläge, och om jag låter datorn vara i kanske 2h och sen öppnar locket och trycker på knappen så går den direkt till inloggningsskärmen, men om jag låter den stå i strömsparläge under natten så beter den sig som om den varit i viloläge sen på morgonen efter när jag öppnar locket då står det "windows återupptas" hur fixar jag detta? vill att den ska vara i strömsparläge hela tiden även under natten.

Hjälp uppskattas mycket!

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på kontrollpanelen -> energialternativ -> och sedan inställningar för skärmen och energilägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har du kollat på kontrollpanelen -> energialternativ -> och sedan inställningar för skärmen och energilägen?

Jo, precis det har jag gjort "Ange vad som händer när datorns lock stängs" då har jag valt strömsparläge både vid batteri och sladdrift. Här är ett citat från Windows hemsida angående strömsparläge

"På de flesta datorer kan du fortsätta att arbeta genom att trycka på datorns strömbrytare. Men inte alla datorer fungerar likadant. Du kan aktivera datorn genom att trycka på någon knapp på tangentbordet, klicka med en musknapp eller öppna locket på en bärbar dator. Läs den dokumentation som följde med datorn eller gå till tillverkarens webbplats.

En del datorer kan också aktiveras genom att de fjärrstartas via ett nätverk. Det kallas för fjärraktivering eller Wake on LAN. Mer information finns i Vad är Wake on LAN-funktioner?"

Notera "öppna locket på en bärbar dator" det är precis det jag vill att den ska göra, tar bort strömsparläge genom att öppna datorn. Men nu måste jag öppna datorn och trycka på powerknappen, vill slippa trycka på powerknappen. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn lagrar ner minnesinnehållet på hårddisken efter ett tag eller när batteriet tar slut, om du inte bryr dig om batteriet så kan du öka timern för när den aktiverar viloläget för om du har datorn i strömsparläge så räkna timern för viloläge ner eftersom datorn fortfarande är igång, den bara slutar att köra normala användarprogram och stänger av skärm o sånt, men den drar ändå relativt mycket ström i det läget, du kan också använda hybrid läget, då lagrar den ner minnes innehållet på hårddisken men stänger inte ner sig utan låter datorn gå till batteriet är slut
Inställningarna är dessutom olika för batteridrift och nätdrift, så det kan behöva ändras på flera ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Datorn lagrar ner minnesinnehållet på hårddisken efter ett tag eller när batteriet tar slut, om du inte bryr dig om batteriet så kan du öka timern för när den aktiverar viloläget för om du har datorn i strömsparläge så räkna timern för viloläge ner eftersom datorn fortfarande är igång, den bara slutar att köra normala användarprogram och stänger av skärm o sånt, men den drar ändå relativt mycket ström i det läget, du kan också använda hybrid läget, då lagrar den ner minnes innehållet på hårddisken men stänger inte ner sig utan låter datorn gå till batteriet är slut
Inställningarna är dessutom olika för batteridrift och nätdrift, så det kan behöva ändras på flera ställen.

Hur ökar man timern då? har ju ställt in den på att den ska gå i strömsparläge när jag stänger locket, ser ingen timer eller något

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Theunit:

Hur ökar man timern då? har ju ställt in den på att den ska gå i strömsparläge när jag stänger locket, ser ingen timer eller något

Under energialaternativ:

Under Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Redigera (ändra) schemainställningar klicka sen på avancerade inställnnigar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Under energialaternativ:
http://forumbilder.se/images/af3201255750Ad01d.jpg

Under Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Redigera (ändra) schemainställningar klicka sen på avancerade inställnnigar.

Okok, tack! Satte på hybridläge och under viloläge tog jag aldrig får se om det löser problemet, det andra dock vet du hur man fixar det? så att den vaknar bara jag öppnar locket?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte tömt batterit så borde den starta om den om inte är i viloläge eller batteriet är tomt.
Jag har aldrig testat eftersom jag vill använda viloläge så fort jag kan för att spara batteri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.