Fristående Dayz kan komma till konsol

Permalänk
Melding Plague

Fristående Dayz kan komma till konsol

Den fristående versionen av zombie-modden Dayz blir inte nödvändigtvis exklusiv för PC. Enligt utvecklarna på Bohemia Interactive finns även planer på en konsolversion.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte släppa till Linux och Mac också?

PC är mer än bara Windows.

Permalänk

So it's really interesting. PC is what it is, and I personally think PC players will stay as PC players, but the console has more penetration into mainstream markets. People who wouldn't play games on PC, they buy an Xbox or PS3 as a medium to play games. So from that point of view it makes sense to go for consoles.
-
det gjorde jag 2006 eller ngt när pc3 och 360-spelen hade bättre grafik än vad som gick att uppbringa på min dåvarande dator.. och hur fan ska dom få arma-motorn att fungera på konsoll , när den går brutalt segt även på den snabbaste datorn?

Permalänk

Kul o se hur det blir! Hoppas det blir av!

Permalänk
Medlem

Herregud nej, det kommer sluta med att det påverkar PC utgåvan negativt.. det är garanti på det

"Han framhåller vidare att spelkonsoler innebär en enorm marknad".. för vad? Fler Call of Duty Kids som förstör allt?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

So it's really interesting. PC is what it is, and I personally think PC players will stay as PC players, but the console has more penetration into mainstream markets. People who wouldn't play games on PC, they buy an Xbox or PS3 as a medium to play games. So from that point of view it makes sense to go for consoles.
-
det gjorde jag 2006 eller ngt när pc3 och 360-spelen hade bättre grafik än vad som gick att uppbringa på min dåvarande dator.. och hur fan ska dom få arma-motorn att fungera på konsoll , när den går brutalt segt även på den snabbaste datorn?

Har för mig att det fristående spelet kommer att byggas i ARMA 3 motorn? sen lär det ju bli en extremt nerskalad version till konsoler... Kanske max hälften så stor karta tillexempel?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Ute efter pengarna, precis det ett företag skall vara. Dock så går det lite emot min tro..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

So it's really interesting. PC is what it is, and I personally think PC players will stay as PC players, but the console has more penetration into mainstream markets. People who wouldn't play games on PC, they buy an Xbox or PS3 as a medium to play games. So from that point of view it makes sense to go for consoles.
-
det gjorde jag 2006 eller ngt när pc3 och 360-spelen hade bättre grafik än vad som gick att uppbringa på min dåvarande dator.. och hur fan ska dom få arma-motorn att fungera på konsoll , när den går brutalt segt även på den snabbaste datorn?

ArmaII kan vara den mest o-optimerade motorn som finns men eftersom det fristående spelet troligtvis kommer använda ArmaIII motorn lär det inte bli samma problem.

Permalänk

Har aldrig förstått grejen med shooter-spel till konsoler. Helt omöjligt att sikta!

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem

Dock sa ju dem att det skulle bli för XBLA och PSN, så ungefär 150kr kommer dem kosta då.

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Har för mig att det fristående spelet kommer att byggas i ARMA 3 motorn? sen lär det ju bli en extremt nerskalad version till konsoler... Kanske max hälften så stor karta tillexempel?

Det vore ju hemskt om dom skalar ner kartan till häflten, att kartan är så stor är det unika med spelet ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Herregud nej, det kommer sluta med att det påverkar PC utgåvan negativt.. det är garanti på det

"Han framhåller vidare att spelkonsoler innebär en enorm marknad".. för vad? Fler Call of Duty Kids som förstör allt?

Även jag fruktar detta.

Hur i hela världen ska det dessutom gå att spela ett spel med Arma motorn på en konsol, det förstår jag inte. För det första är det så otroligt krävande, för det andra så har en kontroller på tok för få knappar för just Arma II/DayZ.

P.S Ja, det är DayZ, som i Day-Zed då Rocket lär vara från Australien/Nya Zealand (Mörda mig inte, kommer inte ihåg vilket av dom...)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu börjar mjölkandet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Sötast

Att konsoll ska med in i bilden är _aldrig_ positivt för PC versionen.

Det skulle vara om det är två helt unika spel gjorda för sin egen plattform, men det har aldrig hänt och lär nog aldrig hända.

Jag gillar hur även bohemia, som aldrig har haft någon stark försäljning pga deras väldigt speciella nisch nu verkar skylla på piratkopiering även de.

Om det inte hade varit för just DayZ och ärliga PC spelare så hade bohemia inte sålt ens 10% av kopiorna de nu har gjort tack vare DayZ, ändå ska de attackera oss. "Nu har svinen köpt vårat spel, fy fan för de jävlarna! Det finns säkert folk som stal det också!!!"

Jag kommer aldrig heller förstå hur företagen alltid drar samma historia, att det skulle vara mindre piratkopiering på konsoll? Heh... Jag känner då ingen som inte har en chippad/moddad konsoll... vem skulle vilja köpa ett spel spel för 800:-? Större chans att man köper spelen på pc isåfall för 359 på release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxentiusDecius:

Har aldrig förstått grejen med shooter-spel till konsoler. Helt omöjligt att sikta!

Inte alls dock svårare än PC men med övning går det helt ok rycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Måtte detta bara vara DayZ relaterat och inte påverkar ARMAIII alls. Att se ännu en shooter söla ner sig i konsol-FPS träsket vore riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Dom kanske kan ta vissa delar av konceptet och göra något liknande på konsoller, men att porta i stort sett samma tror jag absolut inte på.

Varför?

1. Analyserar man kärnan av spelupplevelsen i DayZ så handlar det om att planera, tänka smart, långa spelsessions, stor tidsinvestering, smyga, klura, etc... Jag har svårt att se ett sånt koncept slå i soffan och konsollvärlden. Samtidigt skulle en "snällifiering" för konsollanpassning förmodligen döda konceptet.
2. Tekniken. DayZ-uplevelsen är beroende av YTOR och långt 'siktdjup'. Kräver rejäl hårdvara både för grafik och AI.

Jag tror DayZ kommer att få det svårt i framtiden även på PC. Att behålla den lockande känslan det har idag och samtidigt ta det till en massmarknad kräver en både varsam och modig hand när det gäller att fatta avgörande beslut i spelmekanik, serverupplägg, etc etc...

Dessutom så tror jag man måste, precis som i MMO's börja tänka på vad "End-game" är? I ett spel utan storyline, vad ska man göra när man utforskat färdigt?

Permalänk
Medlem

Dawn of the Dead sinnesfilm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Det är jämt ett jävla snack om pirater på PC marknaden! I princip alla jag känner med konsol har chippat dom så de inte behöver köpa några spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Det är jämt ett jävla snack om pirater på PC marknaden! I princip alla jag känner med konsol har chippat dom så de inte behöver köpa några spel...

Tar vi ex xbox 360 är det lite krångligare än att pirata ett windows spel, där måste du se till att hålla flashningen uppdaterat. Sen riskerar du att bli bannad från online upplevelsen så du får också konsekvenser om du piratar till skillnad från pc.
Jag har inga siffror på detta men skulle tro att andelen som har piratar spel är större på pc än konsol eftersom en 7 åring klarar det på pc efter att ha fått hjälp 1 gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

YAY! Hatfilms ftw!

Permalänk
Skrivet av MaxentiusDecius:

Har aldrig förstått grejen med shooter-spel till konsoler. Helt omöjligt att sikta!

Omöjligt att sikta på dator med... BF3 är ju galet med mus... det är väl mer en personlig preferens eller?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Omöjligt att sikta på dator med... BF3 är ju galet med mus... det är väl mer en personlig preferens eller?

Det höll jag med om, tills jag stängde av raw mouse input.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Omöjligt att sikta på dator med... BF3 är ju galet med mus... det är väl mer en personlig preferens eller?

Är det därför det alltid finns aimhelp till konsolspel men inte till pc?
Föredrar helt klart att spela utan handikapp på pc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om de nu ska konsollifiera skiten ur vad som skulle kunna ha varit ett riktigt bra spel - att de skapar för PS3/Snorbox360 och sedan portar rakt av (tryck fyrkant för att öppna menyn i PC-versionen, wtf?) - hoppas jag verkligen att de blandar in konsolltomtarna på samma servrar som PC-lirarna. Då får vi se hur poppis konsollspelen är när man börjar jämföra på allvar.

Förstör de spelet så mycket hoppas jag att de glider vidare med girighetsvågen fullt ut, så att de mosar in prylar och tillbehör som man köper för riktiga pengar (The War Z) som man sedan med enkelhet kan ta från COD-valparna, som att stjäla godis från barn (bokstavligt talat).

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Xeno88:

Nu börjar mjölkandet.

Ett företag som vill tjäna pengar, omfg?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

ArmaII kan vara den mest o-optimerade motorn som finns men eftersom det fristående spelet troligtvis kommer använda ArmaIII motorn lär det inte bli samma problem.

Skrivet av FoamBox:

Har för mig att det fristående spelet kommer att byggas i ARMA 3 motorn? sen lär det ju bli en extremt nerskalad version till konsoler... Kanske max hälften så stor karta tillexempel?

"The standalone engine we are using is a branch of Take on Helicopters, which itself is a branch of ArmA 2 Operation Arrowhead. We chose this because of its stability, ease of development, very achievable optimization, and the fact that our programmers are the architects of the engine - the very people who built it from the ground up over ten years."

Källa: http://dayzdev.tumblr.com/

Så, svaret är nej - det är inte tal om att använda motorn från ArmA 3, därtill vågar man påstå att motorn i sig är stabil. Intressant, för det är inte riktigt den erfarenheten jag har... -.-

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Skrivet av madland:

"The standalone engine we are using is a branch of Take on Helicopters, which itself is a branch of ArmA 2 Operation Arrowhead. We chose this because of its stability, ease of development, very achievable optimization, and the fact that our programmers are the architects of the engine - the very people who built it from the ground up over ten years."

Källa: http://dayzdev.tumblr.com/

Så, svaret är nej - det är inte tal om att använda motorn från ArmA 3, därtill vågar man påstå att motorn i sig är stabil. Intressant, för det är inte riktigt den erfarenheten jag har... -.-

Nej jag håller med dig, har inte heller uppfattat det så Tråkigt att dom inte använder III motorn då

Permalänk
Avstängd

Jeg tror ikke jeg vil spille DayZ i framtida hvis zombies (infected) skal fortsette å løpe rundt spreke som idrettsfolk og slå like hardt som tungvektsboksere, så jeg håper Rocket har noen planer der for å endre oppførselen dems.

Permalänk

Jag tror ni missar grejen bakom DayZ. Det har ju blivit så stort och standalone just för att det är mainstream-communityn som lirar det Självklart överväger BIS att då konvertera det till mainstream-plattformar för att nå mer av samma folk. Hur det sen går rent tekniskt sett återstår väl att se.

Huvudsaken är att Arma-serien förblir PC exklusivt, och det kommer det garanterat göra ett bra tag till

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro