GTX 460 SLI eller nytt kort?

Permalänk
Medlem

GTX 460 SLI eller nytt kort?

Hej, har just nu ett Gigabyte GTX460.
Sitter på ett Gigabyte GA-990XA-UD3, Socket-AM3+ ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638762 ).
Osäker på huruvida detta kort fungerar för SLI, det står att det stödjer, men på vissa infoblad står det något i stil med 1 PCI-E 16x/2 PCI-E 8x.

Stödjer moderkortet Sli fullt ut?
Måste kortet vara av samma fabrikat?
Var hittar man GTX460 nu för tiden?
Ger det mer prestanda/krona att istället köpa ett nyare kort och skippa sli?

Permalänk
Avstängd

1. jaa

2. nej

3. kolla efter begagnat här i swec eller i blocket. max 700kr skulle jag lägga på.

Permalänk
Medlem

Jag är en ganska blandad känsla efter rätt lång tid med mina. Rent spontant känner jag..aldrig mer SLI. Men å andra sidan, så brukar det lira ganska bra efter att nvidia har släppt SLI profil för spelet, och när det lirar riktigt bra är man ju uppe i nästan dubbla prestandan. Prestanda per krona var ju grymt när jag köpte mina jämfört med vad ett GTX580 kostade då (460sli presterar snarlikt). Men som sagt, finns vissa kompatibilitesproblem med spel, microstuttering å mer ljud och värme. Men det är prisvärt Annars skulle du kunna sälja ditt nuvarande 460 för typ 500-700kr lägga 1500kr till å köpa ett GTX660 eller 660Ti helst.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

1. jaa

2. nej

3. kolla efter begagnat här i swec eller i blocket. max 700kr skulle jag lägga på.

Tack!

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag är en ganska blandad känsla efter rätt lång tid med mina. Rent spontant känner jag..aldrig mer SLI. Men å andra sidan, så brukar det lira ganska bra efter att nvidia har släppt SLI profil för spelet, och när det lirar riktigt bra är man ju uppe i nästan dubbla prestandan. Prestanda per krona var ju grymt när jag köpte mina jämfört med vad ett GTX580 kostade då (460sli presterar snarlikt). Men som sagt, finns vissa kompatibilitesproblem med spel, microstuttering å mer ljud och värme. Men det är prisvärt Annars skulle du kunna sälja ditt nuvarande 460 för typ 500-700kr lägga 1500kr till å köpa ett GTX660 eller 660Ti helst.

Jag har funderat över det du säger tidigare, känns som att risken för strul blir betydligt större. Samt att Gigabyte-korten har två fläktar, skaffar jag då ett till kort från Gigabyte blir det fyra fläktar på bara grafikkort. Ska fundera på att sälja kortet om inga vettiga alternativ kommer.