Permalänk

Spelserver

Hej

Jag är inte så bra på servrar och hur mycket "beräkningkraft" mm som den behöver. Det är tänkt att den ska hosta Minecraft, cs, quake, cod mm kanske även en hemsida.

jag satte ihop två på komplett
En cpu --> http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=112913...
Två cpu -> http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=112913...

Undrar också vad som är ger bäst prestanda för pengarna, köra med en 6 kärnig xeon på 2,6 ghz eller två fyrkärniga på 2,4 ghz. Kan som sagt inte så mycket om servrar så hjälp uppskattas

Visa signatur

TBA

Permalänk

Oj oj....tror du tagit i så det knakar.
För att hosta ett par spel plus en ev. hemsida lär ni klara er utmärk på en lite strömsnålare I3, 4-8GB primärminne & en lite simplare RAID-konfiguration.
Dessutom har du valt minnen utan paritet i båda dina listor, vilket gör CPU-valet bortkastat.
Revo-hybrid-disken känns även den som otroligt högt pris per prestanda. Om du prompt vill hå låga laddtider, RAID:a 2 billigare SSD-diskar i RAID 1 för att uppnå nästan dubbel läsprestanda mer redundans (2 x Crucial M4 ger t.ex. över 1GB/s i sekvensiell läs).
PSU:n känns det som du koncentrerat dig på lite fel saker, behövs det en modulär PSU i en server? Ta hellre en med högre verkningsgrad.
Såvida ni inte skall virtuallisera servrarna på järnet så lär du få problem med DNS-adressering, port-adressering etc. för allt detta på en och samma maskin.

I ditt fall skulle jag börja med att reda ut huruvida det går att hosta alla dessa spel parallellt på en maskin. Sedan ta reda på undefär hur mycket plats detta skulle kräva, och anpassa valet av disk efter det. Läsa lite krav på dessa applikationer och komma fram till att du troligen klarar dig med en långt billigare processor. Minnen är billigt så länge vi pratar DDR3 utan paritet, så här kan man lika gärna slänga på lite extra.

När du har en bättre bild om vad du behöver kan du även kika på ställen som mullet efter begagnad serverhårdvara, dessa brukar kunna offerera ganska mänskliga priser för helt ok grejjor, då får du även ECC-minnen.

Permalänk
Medlem

~20k för en MC/COD mm server låter lite väl?

Permalänk
Medlem

Det känns lite överdrivet för vad du vill göra. Som påpekat av Piraten ovan så är det onödigt dyra processorer om du inte ska köra ECC-minnen, och ECC-minnen skulle i sin tur vara onödigt dyra om du bara ska köra spelservrar eller annat icke kritiskt. Bättre att smaska på med en större mängd minne istället. Om du ändå vill köra på Xeon och har pengarna liggandes så är det lika bra att köra ECC-minnen också eftersom du ändå gått all-in redan.

Jag köpte nyss lite hårdvara till en server som jag har till allehanda labbande och virtualisering. Bortsett från att jag fick ett tomt chassi av en på jobbet och hade en passande disk liggandes så blev det inte dyrt. Ett 450W nätagg, en AMD 8120, 32gb ram samt moderkort till den gick på under 5000:-. För de pengarna tror jag att serverprestandan man får är svårslagen.

Lägg på ett par tusingar till så får du ju en vettig LGA 2011 i7:a istället, eller kika på begad serverhårdvara. Möjligheterna är många som sagt, men 20 lök för en spelserver är för mycket.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Det är sorgligt att se en SSD bli sönderskriven på det sättet.
Köp ett nätagg med lägre watt. Du behöver inte 750 watt. Min polare köpte en bättre serverdator än den i din kundvagn för 11 tusen. Jag kan kanske kan leta på länken till hans kundvagn

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av PirateKensai:

Oj oj....tror du tagit i så det knakar.
För att hosta ett par spel plus en ev. hemsida lär ni klara er utmärk på en lite strömsnålare I3, 4-8GB primärminne & en lite simplare RAID-konfiguration.
Dessutom har du valt minnen utan paritet i båda dina listor, vilket gör CPU-valet bortkastat.
Revo-hybrid-disken känns även den som otroligt högt pris per prestanda. Om du prompt vill hå låga laddtider, RAID:a 2 billigare SSD-diskar i RAID 1 för att uppnå nästan dubbel läsprestanda mer redundans (2 x Crucial M4 ger t.ex. över 1GB/s i sekvensiell läs).
PSU:n känns det som du koncentrerat dig på lite fel saker, behövs det en modulär PSU i en server? Ta hellre en med högre verkningsgrad.
Såvida ni inte skall virtuallisera servrarna på järnet så lär du få problem med DNS-adressering, port-adressering etc. för allt detta på en och samma maskin.

I ditt fall skulle jag börja med att reda ut huruvida det går att hosta alla dessa spel parallellt på en maskin. Sedan ta reda på undefär hur mycket plats detta skulle kräva, och anpassa valet av disk efter det. Läsa lite krav på dessa applikationer och komma fram till att du troligen klarar dig med en långt billigare processor. Minnen är billigt så länge vi pratar DDR3 utan paritet, så här kan man lika gärna slänga på lite extra.

När du har en bättre bild om vad du behöver kan du även kika på ställen som mullet efter begagnad serverhårdvara, dessa brukar kunna offerera ganska mänskliga priser för helt ok grejjor, då får du även ECC-minnen.

Tack för ditt svar, är som sagt inte så insatt i servervärlden men ska kika på det du skrev. Du vet igen tråd här på forumet eller någon annan stans som man kan läsa på lite om servrar?
Vad server datorn jag satt i hop kunna hosta för tjänster då som skulle kräva den prestandan, förutsatt att jag byter till ecc-minnen.

Skrivet av alatan:

Det är sorgligt att se en SSD bli sönderskriven på det sättet.
Köp ett nätagg med lägre watt. Du behöver inte 750 watt. Min polare köpte en bättre serverdator än den i din kundvagn för 11 tusen. Jag kan kanske kan leta på länken till hans kundvagn

Får du mer än gära göra!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna server, att använda för ungefär samma saker som ovan:

http://www.dustinhome.se/product/5010617405/dell-poweredge-t3...

Det är ju extremt bra pris på den, så tänkte vi köra Win2008 SP2 på den.

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Någon borde väl kunna ge mig en kommentar.. ang ovan server?

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

8GB RAM låter lite... speciellt med Windows i botten...

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem

En kommentar angående priset. Man måste kontrollera vad det är för något som säljs. Det är vanligt att butiker sänker priset på gamla utgående modeller, sen kan det ändå vara värt priset. Men bara så man vet vad man köper och inte stirrar sig blind på prissänkningen.